Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kallistuksenvakaajien päivitys E60/E61

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 325E
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1227
    • LAHTI

    #16
    mitkä on nykyiset autosi speksit alustassa?

    Eli mikä alusta sinulla on nyt autossasi ja jos autosi on 4-veto ei laskua voi paljoa tehdä.

    Mitä haluat autoltasi ja mikä on alustasi haluttu lopputulos, sekä vastaako se ajotyyliäsi.

    Tiedät varmaan, että vakio BMW alustassa on kolmea alusta mallia.

    1.Vakio
    2.Sport
    3.M-Sport

    Itse sekoitin pakkaa laitoin 2.Sport Iskari/jouset, mutta siihen laitoin M-Sport E61 M5 LCI Touring Kallistuksenvakaajat 28mm/20mm. Lopputuloksesta tuli sellainen, että on pinta pehmeä esim. kaivonkansissa ja kun lisää nopeutta/sport-ajotyylillä ja sekä mutkaan lisää ajonopeutta, astuu kehiin ns. M-Sport ominaisuus, eli kallistelevuus pysähtyy kuin seinään ja huomautankin... sanomaasi lainaten missään tapauksessa kyseeseen ei tule mikroautomainen ominaisuus, jota mainitset ja pelkäät sellaista lopputulosta.

    Onko sinulla on ajatusta sekä mitä tarkoitat ja mainitset jousilla saavutetuilla jäykyydellä? Mistä saat siihen pintakovuuden, iskareistako jos ne on liian jäykät tulee kivireki ja pito katoaa.

    Iskari ja jousi balanssi tarkoitaa niiden keskenäistä toiminta suhdetta , jossa jousen värähtely tapetaan iskarin oikealla jäykkyydellä/herkyydellä ja lisäksi niiden toiminta alueella ,eli ne toimisivat mahdollisimman käsi-kädessä samoin. eikä siten että, kun mahdollisesti liian matala jousi lakkaa toimimasta (jossa mahdollisesti jousen kantavuus ei riitä) niin on iskarin toiminta alue jo toisessa päässä eli iskari pohjassa, jossa iskari ei toimi ollenkaan ja autosta tulee pintakova ja pompottava.

    Alustaa ei voi alusta/toiminta teoriasta tietämätön alkaa rakentaa persetuntumasta muutoin lopputulos on silloin aina hallitsematon ja epäonnistunut. Pitää olla tietoa alustan toiminnasta ja mikä on niiden tehtävä. Toki kaikki rakentakoon alustansa miten huvitaa jos ei ota hyviä neuvoja vastaan.

    Voi sanoa alustaan on myytävänä kaikenlaista ja merkkistä palikaa kuin Legoja ja kun kaikki niitä saa ostaa ja mitä vaan, sekä asentaminen ei vaadi ammattitaitoa juurikaan. Näin ollen on myös lopputulos kirjava, monesti kun ei paremmasta tiedä, on se rakennettu oma tietenkin paras.



    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Jos koko alusta on tarkoitus päivittää,niin minulla on ensimmäisenä on "oikeat" jouset.Eli jäykkyys/pintakovuus ja mahdollinen madallus.Sitten niille valitaan jäykkyydeltään sopivat iskarit.Tai tarvittaessa säädettävät.Ja vasta kun auton jousi/iskaribalanssi on omaan persiiseen miellyttävä voidaan siihen sitten tarvittaessa alkaa kallistuksen vakaajia vaihtamaan paksumpaan tarpeen mukaan.Jos on tarvetta"mikroautomaiseen" ajotuntumaan.Mutta jokaisella meillä on omat prioriteettinsa.




    Normaalissa liikennekäytössä olevissa autoissa juuri näin.
    Last edited by 325E; 14-02-2016, 11:06.

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10031
      • KVLA

      #17
      Originally posted by 325E View Post
      Minulle nämä on aivan selviä asioita ja monee täysin hepereaa.

      Te joille kallistuksenvakaajien merkitys on epäselvää, toivoisin teidän päivittävän tietoa.
      Jos minua tarkoitit,niin tämä "jollain tavalla" sevillä,kun kohta 40 vuotta näitä romuja rassailtu.Jossain vaiheessa ihan työksenikin lähes 15 vuotta,joten jotain pientä hajua hommasta kyllä on.En ole kuitenkaan mikään alustageometrian(kaan) asiantuntija,mutta jonkinlainen käsitys autoista minullakin on.

      Aitoja M-sarjalaisia ja M-Sport alustaisia Bemareita on ollut omistuksessa.Kuten aktiivialustalla varustettuakin,joten nuo eri alustavariaatiot on kyllä tiedossa.Ja tuo ihmettelemäsi jousien erillainen pintakovuus tulee tosiaan eri jousivalmistajien eri variaatioista.Jotkut mallit vaan on ikävästi pintakovia,vaikka jouset muuten olisi löysähköt.Kun näitä BMW:n jousia löytyy tarvike valmistajiltakin (kuten tiedät),eikä pelkästään oem tavaraa.Mm. nelikon oem jouset on pintakovat vs. esim. H&R:n lievästi madaltavat tarvikesellaiset.Mm. nämä (sigun) nelikon oem-jouset on uutenakin jo pintakovat,mutta kuitenkin sitten pehmeähköt omaan makuuni.

      Eli jousien pintakovuus ei ole "saavutettu etu",vaan joissain jousissa oleva ikävä ominaisuus.Tälläisiä ei varmaan kukaan jousia ostaessaan itselleen halua,jos/kun vaihtoehtojakin on.

      Enkä väitä,että tuo sinun alustapakettisi paksummilla vakaajilla olisi huono.Päin vastoin,mutta oma rakentelu järjestys on kuitenkin jo kirjoittamani mukaisesti eri,kuin sinulla.Siitähän tässä lähinnä oli kyse.Mutta kuten jo kirjoitin,niin jokaisella varmaan on eri tuntuma persiissään millaisella alustalla ja rengastuksella tykkää ajella.Ja tekee autostaan sitten oman mieleisensä.
      Last edited by Heguli 31; 17-02-2016, 22:29.

      Comment

      • Mikko Sivonen
        Newbiemmer
        • Dec 2015
        • 29
        • Joensuu

        #18
        Löytyisikö keltään ylimääräisinä tymäkempiä kallistuksenvakaajia? saattaisi olla tarvis.

        Comment

        • ///THe
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2009
          • 840
          • Espoo

          #19
          Originally posted by Mikko Sivonen View Post
          Löytyisikö keltään ylimääräisinä tymäkempiä kallistuksenvakaajia? saattaisi olla tarvis.
          Kerroppas mikä auto sinulla on ja mitä vakaajaa olet hakemassa? Mulla löytyy ainakin 1kpl e61 m-sport takavakaaja (mukana puslat, kiinnikkeet ja linkkitangot). PM, jos jollakin kiinnostaa. JOs normialustaiseen sedaniin päivittämässä, niin on jo reippaasti alkuperäistä jäykempi.
          X5 F15 ///Msport
          CRX 2gen +25psi

          Comment

          • Kiding
            Bimmer Rookie
            • Dec 2015
            • 189
            • Tamperkele

            #20
            m-sport kallistuksenvakaajat

            Oiskohan kellään foorumilaisella myynnissä tollasia, tai mistä niitä suomesta saisi?
            Ebay;sta ei oikeen huvittaisi tilata :think

            Jos saisi tuota kallistelua vähän kuriin, madallus ei oikeen kiinnosta
            BMW E61 530D 2008

            Comment

            • 325E
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1227
              • LAHTI

              #21
              Ostin marmorilta, ei ne vakaajat kauheeta maksa..

              Ostin marmorilta ei ne kauheeta maksa, minusta on riskiä ostaa muuta kuin BMW orginaalia M-teknik kallisteuksenvakaajia, koska silloin sen korinmallin vakaajien balanssi säilyy edessä ja takana. Ostin siis vielä mainitakseni E61 M5 Touring BMW Orginal Teile vakaajat etu 28mm ja taka 20mm. Tämän topiikin alkukirjoittaja kävi luonani testaamassa alustaani ja mikä minä olen sanomaan, että tuli todella hyvä ja eiköhän jokainen rakenna alustansa ihan itse rahojen ja tietojen pohjalta. Moni taas ei usko jos minä sanon, että hyvä tuli alustasta. Arvaa kiinnostaa minua jos joku itkee alustastani ettei se ole hyvä ja joku hän tietää mikä on hyvä. Tässä ei pidä käydä mitään henkilökohtaisia mittelöitä se on lasten touhua, pitää pystyä keskustelemaan sivistyneesti ja tekniikka pohjalta tästä alustasta.

              Originally posted by Kiding View Post
              Oiskohan kellään foorumilaisella myynnissä tollasia, tai mistä niitä suomesta saisi?
              Ebay;sta ei oikeen huvittaisi tilata :think

              Jos saisi tuota kallistelua vähän kuriin, madallus ei oikeen kiinnosta

              Comment

              • ErkkiE
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 608
                • Espoon haja-asutus

                #22
                Meneekö takavedon vakaajat nelivetoon yhtä lailla? Taakse varmaankin menee, kun varaosanumerot yhteneväiset, mutta miten edessä? Nelivetoisessahan on aina samat vakaajat, kun ei ole mitään urheilullista jousitustakaan (etu: 25,2 mm taka: 12 mm).

                Edit: itse itselleni vastaten. Varaosakuvia katsoen nelivedon etuvakaaja on muodoltaan erilainen eli original teilesta ei apua. Jenkeissä joku firma näytti tekevän satsia nelivetoonkin. Mutta taakse pitäisi sopia samat osat kuin takavetoon. Koska kokeilla pitää, niin jos jollakulla nurkissa esim. 16 mm m-sport takavakaaja E61:een, niin voi tarjota.

                E
                Last edited by ErkkiE; 05-11-2018, 09:44.

                Comment

                • 325E
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1227
                  • LAHTI

                  #23
                  Etu ei mahdollisesti käy ja takavakaaja

                  Etuvakaja ei käy palkkiero ja vetarit vaatii osansa , aloita hankkimalla kunnon takavakaaja ja päivitä kaikki iskarit Bilstein B8:ksi, ei mitään mopoa takavakaajaa M-teknik 16mm,
                  vaan tälläinen E61 M5 Touring takavakaaja 20mm...Taakse menee em. vakaaja koska takavedon ja nelivedon palkki samalla varaosanumerolla ja Linkki tässä M5 takavakaajaan.






                  Originally posted by ErkkiE View Post
                  Meneekö takavedon vakaajat nelivetoon yhtä lailla? Taakse varmaankin menee, kun varaosanumerot yhteneväiset, mutta miten edessä? Nelivetoisessahan on aina samat vakaajat, kun ei ole mitään urheilullista jousitustakaan (etu: 25,2 mm taka: 12 mm).

                  Edit: itse itselleni vastaten. Varaosakuvia katsoen nelivedon etuvakaaja on muodoltaan erilainen eli original teilesta ei apua. Jenkeissä joku firma näytti tekevän satsia nelivetoonkin. Mutta taakse pitäisi sopia samat osat kuin takavetoon. Koska kokeilla pitää, niin jos jollakulla nurkissa esim. 16 mm m-sport takavakaaja E61:een, niin voi tarjota.

                  E
                  Last edited by 325E; 08-11-2018, 02:09.

                  Comment

                  • algernon
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2006
                    • 288
                    • Turku, Suami

                    #24
                    E46 Study

                    Moro,

                    Seurasin tätä muutaman viikon, siinä näkee eri osien vaikutuksia.
                    Toki ainoastaan tässä nimenomaisessa tilanteessa mutta harvoin olen löytänyt näin hyvää palastelua...

                    Enjoy Car Throttle, Project E46
                    M
                    850i -91 (EG11)
                    Z3 2.8 -98 (CH31)

                    325 -08 (VE31)

                    Comment

                    • 325E
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1227
                      • LAHTI

                      #25
                      Intohimo ja kiinnostus tekniikkaan ja kokemus

                      Mikään ei voita kokemusta, näin sanoi Einsteinikin.
                      Kiinnostus ja intohimo tehniikkaan alankoulut käyneenä, työkokemus ja harrastus ja kokeilu ei mitään mutua vaan käytäntöä, miettimistä miksi joku on noin ja voisko olla parempi ja pieni suuruudenhuluus ei ole pahitteeksi.

                      Kun itselle tekee niin tulee hyvä lopputulos ja toki tietoa pitää jakaa ja tosin vastuullisesti jota moni ei tee eli antaa vääriä ohjeita ja moni luulee niitä todeksi ja tällä mittapuulla em. takia moni hajottaa autonsa. Se monella pitäisi muistaa vaikka tämä harraste sivu onkin, niin ei pidä mennä henkilökohtaisuuksiin ja viilata tekstin nopeasti kirjoitettuja yöllisiä vika lyönti pisteitä unen ja valevillaolon rajamailla.

                      Asialliset keskustelu tuottavat tulosta ja näin moni saa topikista hyödyn ja tietoa omiin juttuihin ja jokainen on oman autonsa oma seppä ja tähän monella vaikuttaa käytettävissä oleva raha jopa minullakin.

                      On myös hienoa saada hyvää positiivistä palauteeta ja se kertoo, että on ollut kiinnostavaa asiaa ja on käyty todellista teknistä keskustelua jokainen hyvä keskustelija on tuonut oman panoksensa tähän mukaan, jopa vaan linkittämällä maailmalta hyvän jutun täydentämään tätä.

                      Ottakaamme opiksi tästä olemme suurta yhteistä BMW perhettä ja tärkeintä on autaa kaveria jos hän tarvitsee mitä vaan apua. Sitäkin pitää rohjeta pyytää ei se ole häpeä, enhän minäkään kaikkea tiedä ja opin aina uutta lisää.

                      Originally posted by algernon View Post
                      Moro,

                      Seurasin tätä muutaman viikon, siinä näkee eri osien vaikutuksia.
                      Toki ainoastaan tässä nimenomaisessa tilanteessa mutta harvoin olen löytänyt näin hyvää palastelua...

                      Enjoy Car Throttle, Project E46

                      Comment

                      • ErkkiE
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 608
                        • Espoon haja-asutus

                        #26
                        Originally posted by 325E View Post
                        Etuvakaja ei käy palkkiero ja vetarit vaatii osansa , aloita hankkimalla kunnon takavakaaja ja päivitä kaikki iskarit Bilstein B8:ksi, ei mitään mopoa takavakaajaa M-teknik 16mm,
                        vaan tälläinen E61 M5 Touring takavakaaja 20mm...Taakse menee em. vakaaja koska takavedon ja nelivedon palkki samalla varaosanumerolla ja Linkki tässä M5 takavakaajaan.

                        http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=33_1171

                        Kokeillaan ensin 16-millistä, kun sellaisen saan käsiini viikonloppuna. Pärjäsihän jopa Alpina B5:n vanhemmat vuosimallit 16-millisellä ja vasta B5 LCI sai 18-millisen. Nämä toki takavetoisia. Jos suunta selvästi parempi, niin sitten ebaystä jostain M5:n vakaaja. Joka tapauksessa jo tuo 16-millinen on alkuperäistä, humoristisen ohutta 12-millistä parempi.

                        Toimiiko B8 iskari vakiojousien kanssa vai onko B6 parempi valinta? Nurkissa olisi inauksen ((15 mm?) madaltavat jousilautaset eteen ja takapäätä voisi ihan hiukan ottaa alas ohjelmallisesti (Max 10 mm) Lähinnä pitäisi keksiä, kumpi iskari parempi: B6 vai B8.

                        E

                        Comment

                        • 325E
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1227
                          • LAHTI

                          #27
                          Bilstein B8

                          Ihan varmaksi en ole selvillä millaisen alustan haluat. Tuossa sinulla on päätettävä tosiaan , että käytkö suunnittelemasi iskarit nelivetoon ollenkaan ja iskari oli eri kuin takavedon ja löytyyhän nelivetoon myös tyypit B8 vai B6, miksi laitat madaltavat jousilautaset koska ne nelivedossa aiheuttaa varmasti enemmän ongelmia kuin takavedeon mallin alusta. Ainut niiden vaikutus on, että auto tulee tonttiin enemmän, mutta ne saa aikaan virheellisen iskari ja jousibalanssin ei osu enää alueelle. Sitten tulee kysymys kumpaa arvostat enemmän auto tontissa vai parempaa ajettavuutta. Itse laitoin B8 kanssa orginaali M-teknik jouset ja toimii hyvin ja orginaali jousilautaset.

                          Aikoinaan muun korimallin nelivedon madalluksessa tuli ongelmaksi, kun sitä liikaa madallettiin niin paine vetoakselien kautta kohdistui jakolaatikkoon johon tuli laakeri ongelmia paineen takia. Eli suomeksi ns. vetarit oli liian pitkät ja lisäksi ongelmaksi tuli tukivarsikulma oli kuollessa kulmassa ja ei hyvin toiminut ajossa, siksi ei suositella nelivetoa tontittaa liikaa.

                          Muistaakseni nelivetoon ei ole M-teknik olevia jousia ne pitäisi tarkistaa mitkä siihen käy ja lisäksi vielä löytyykö Bilstein luettelosta kumpaa se suosittelee juuri nelivedon iskariksi, onneksi muistin tämän asian nuo em. asiat sinun pitää selvittää ennen kuin ostat mitään.

                          Jos varsinkin yrität taiteilla B6:lla ja madaltavalla jousilautasella siinä ei enää toimi hyvin tuo mainitsemani jousi ja iskarialue. Nyt pitää muistaa toinenkin asia mainitsemasi takavakaaja, että varsinkin E60/E61(ix) on painava auto ja löysät vakaajat ei anna anteeksi painavan auton kallistelua ja niiden vakaajien tehtävä olisi juuri se ja sitä ei hoida iskari ja löysät vakaajat käy iskarien päälle varsinkin jos ajetaan sporttisesti. Käytäntö todisti, että minullakin E60 530D LCI Sedanniin asennettu E61 M5 Touring takavakaaja 20mm ei ole liian jäykkä ja silti auton balanssi suhde toimii hyvin mutkissa ja hyvin tasapainoisesti ei ali tai yliohjaa.

                          Mistä olet ostamassa tuota mainitsemaasi 16mm takavakaajaa ja mieti hinta ero se BMW orginaali M5 Touring 20mm takavakaaja ei maksa juurikaan enempää kuin tuo 16mm näin jäisi turhat leikkimiset pois. Ainut vähiten riskitön asia on juuri vaihtaa vakaaja ja muut pitää selvittää tarkemmin ettei tule vääriä hankintoja.

                          Originally posted by ErkkiE View Post
                          Kokeillaan ensin 16-millistä, kun sellaisen saan käsiini viikonloppuna. Pärjäsihän jopa Alpina B5:n vanhemmat vuosimallit 16-millisellä ja vasta B5 LCI sai 18-millisen. Nämä toki takavetoisia. Jos suunta selvästi parempi, niin sitten ebaystä jostain M5:n vakaaja. Joka tapauksessa jo tuo 16-millinen on alkuperäistä, humoristisen ohutta 12-millistä parempi.

                          Toimiiko B8 iskari vakiojousien kanssa vai onko B6 parempi valinta? Nurkissa olisi inauksen ((15 mm?) madaltavat jousilautaset eteen ja takapäätä voisi ihan hiukan ottaa alas ohjelmallisesti (Max 10 mm) Lähinnä pitäisi keksiä, kumpi iskari parempi: B6 vai B8.

                          E
                          Last edited by 325E; 10-11-2018, 13:45.

                          Comment

                          • ErkkiE
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2006
                            • 608
                            • Espoon haja-asutus

                            #28
                            Bilsteinillä on nelivetoon eteen B6 ja B8. Taakse on vain yksi osanumero eli ei ole erikseen B6 ja B8 (ja sama iskari sekä takavetoon että nelivetoon). Katalogissa ei ole mitään erityismainintoja kummallakaan rivillä (, kuten takavedon kohdalla on B8:lle maininta mit M-Technik) eli tavallaan ei suosittele kumpaakaan erityisesti mihinkään.

                            Pystyykö noin sentin madaltava jousilautanen kovin paljon sotkemaan jousen ja iskarien toimintaa. Epäilen hiukan. Teoriassa tietysti. Ei silti käytännössä ainakaan niissä autoissa, joissa esim. jousen pään kumeilla (esim. E36 ja E46) joskus hienosäätöä tehnyt korkeuteen, niin tuollaista määrää ole pystynyt huomaamaan tuntumassa. Jos noin pienet tekisi mahdottomia, niin silloin pitäisi vaihtaa jousia jo sen mukaan, mitkä varusteet autossa on ja vaikka onko manuaali/automaatti tai lihavat matkustajat. Samaan autoon myydään vaikka H&R 35 mm jousia ja niillä porukka ajelee vuodesta toiseen, niin tuskin vetaritkaan ihan ekana hajoaa. Ja kyllä, etupään saaminen inaus alas on turhamaisuustekijä, sillä ainakaan 18-tuumaisilla tuo keula ei enää näytä fiksulta ihan vakiokorkeudessa. Jos näihin olisi M-Sport tehtaalta, laittaisin sellaisen. Tosiaan ei mene tonttiin noillakaan, kun lähtökohtana on nelivedon vakiokorkeus.

                            Tavoitteena jotain samaa luokkaa kuin takavetoinen vakio M-Sport on ajettavuudeltaan. Lähtökohta neljännesmiljoonan rullattu nelivedon vakioalusta, niin parannusta lienee joka tapauksessa mahdollisuus saada.

                            Vakaaja tuli käytettynä ja ei ollut kallis. Näkeepä tuollakin, että tunteeko vaikutuksen, kun kuitenkin ero jäykkyydessä on ihan huomattava. Mitään rata-autoa tuosta ei kuitenkaan olla tekemässä.

                            E



                            Originally posted by 325E View Post
                            Ihan varmaksi en ole selvillä millaisen alustan haluat. Tuossa sinulla on päätettävä tosiaan , että käytkö suunnittelemasi iskarit nelivetoon ollenkaan ja iskari oli eri kuin takavedon ja löytyyhän nelivetoon myös tyypit B8 vai B6, miksi laitat madaltavat jousilautaset koska ne nelivedossa aiheuttaa varmasti enemmän ongelmia kuin takavedeon mallin alusta. Ainut niiden vaikutus on, että auto tulee tonttiin enemmän, mutta ne saa aikaan virheellisen iskari ja jousibalanssin ei osu enää alueelle. Sitten tulee kysymys kumpaa arvostat enemmän auto tontissa vai parempaa ajettavuutta. Itse laitoin B8 kanssa orginaali M-teknik jouset ja toimii hyvin ja orginaali jousilautaset.

                            Aikoinaan muun korimallin nelivedon madalluksessa tuli ongelmaksi, kun sitä liikaa madallettiin niin paine vetoakselien kautta kohdistui jakolaatikkoon johon tuli laakeri ongelmia paineen takia. Eli suomeksi ns. vetarit oli liian pitkät ja lisäksi ongelmaksi tuli tukivarsikulma oli kuollessa kulmassa ja ei hyvin toiminut ajossa, siksi ei suositella nelivetoa tontittaa liikaa.

                            Muistaakseni nelivetoon ei ole M-teknik olevia jousia ne pitäisi tarkistaa mitkä siihen käy ja lisäksi vielä löytyykö Bilstein luettelosta kumpaa se suosittelee juuri nelivedon iskariksi, onneksi muistin tämän asian nuo em. asiat sinun pitää selvittää ennen kuin ostat mitään.

                            Jos varsinkin yrität taiteilla B6:lla ja madaltavalla jousilautasella siinä ei enää toimi hyvin tuo mainitsemani jousi ja iskarialue. Nyt pitää muistaa toinenkin asia mainitsemasi takavakaaja, että varsinkin E60/E61(ix) on painava auto ja löysät vakaajat ei anna anteeksi painavan auton kallistelua ja niiden vakaajien tehtävä olisi juuri se ja sitä ei hoida iskari ja löysät vakaajat käy iskarien päälle varsinkin jos ajetaan sporttisesti. Käytäntö todisti, että minullakin E60 530D LCI Sedanniin asennettu E61 M5 Touring takavakaaja 20mm ei ole liian jäykkä ja silti auton balanssi suhde toimii hyvin mutkissa ja hyvin tasapainoisesti ei ali tai yliohjaa.

                            Mistä olet ostamassa tuota mainitsemaasi 16mm takavakaajaa ja mieti hinta ero se BMW orginaali M5 Touring 20mm takavakaaja ei maksa juurikaan enempää kuin tuo 16mm näin jäisi turhat leikkimiset pois. Ainut vähiten riskitön asia on juuri vaihtaa vakaaja ja muut pitää selvittää tarkemmin ettei tule vääriä hankintoja.

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2712
                              • Tampere

                              #29
                              Originally posted by ErkkiE View Post
                              Bilsteinillä on nelivetoon eteen B6 ja B8. Taakse on vain yksi osanumero eli ei ole erikseen B6 ja B8 (ja sama iskari sekä takavetoon että nelivetoon). Katalogissa ei ole mitään erityismainintoja kummallakaan rivillä (, kuten takavedon kohdalla on B8:lle maininta mit M-Technik) eli tavallaan ei suosittele kumpaakaan erityisesti mihinkään.

                              Pystyykö noin sentin madaltava jousilautanen kovin paljon sotkemaan jousen ja iskarien toimintaa. Epäilen hiukan.

                              Tavoitteena jotain samaa luokkaa kuin takavetoinen vakio M-Sport on ajettavuudeltaan. Lähtökohta neljännesmiljoonan rullattu nelivedon vakioalusta, niin parannusta lienee joka tapauksessa mahdollisuus saada.

                              Vakaaja tuli käytettynä ja ei ollut kallis.
                              Mikäli vaimentajansa Bilsteiniltä hankkii, niin B8 on näissä ainoastaan eteen saatavilla ja taakse tarjotaan B6. Tuo B6 ei mielestäni ole BMW:n vakiovaimentajaan verrattuna kaksinen päivitys, ehkä aavistuksen jämäkämpi kuitenkin. B6 ja B8 vaimentajien välillä erot ovat ainakin aiemmin olleet lähinnä vaimentajan pituudessa (B8 lyhyempi, mikä mahdollistaa suuremman madalluksen ilman vaimennusominaisuuksien merkittävää huononemista, eli B8 -vaimentajat toimivat "parhaiten" kun niihin yhdistetään enemmän madaltava jousi, mitä nelikon kohdalla täytyy harkita huolellisemmin kun koko alustaa geometrioineen ei ole suunniteltu madallettavaksi.

                              Toki jos nykyisellä alustalla on jo 250tkm takana, niin ilman muuta uudet vaimentajat tarjoavat jo lähtökohtaisestikin toisenlaista tuntumaa ja alkuperäistä ryhtiä.

                              Mikäli harkinnassa on toteuttaa eteen maltillinen (n. 10 mm) madallus, niin sopivalla jousilautasellahan sen saisi tässä tapauksessa helpoiten tehtyä ja tällainen madallus ei muuta vaimentajan toimintaa ja alustan geometriaa mainittavasti. Halutessaan vaimentajien pohjaanlyöntikumit voi samalla vaihtaa lyhyempiin (sport-malliset) mikäli epäilee vaimentajan toiminta-alueen pienenevän, mutta 10 mm madallus on sen verran pieni, ettei tästä todennäköisesti ole erityisempää hyötyä.

                              P.S. Kiitos kaupoista, kyseinen vakaaja toimitettiin tänään henkilökohtaisesti uudelle omistajalle tuoreilla tukikumeilla varustettuna.
                              Last edited by JaniLap; 11-11-2018, 01:22.
                              IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              • ekaBMW
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2010
                                • 441
                                • Oulu

                                #30
                                Jos noin pienet tekisi mahdottomia, niin silloin pitäisi vaihtaa jousia jo sen mukaan, mitkä varusteet autossa on ja vaikka onko manuaali/automaatti tai lihavat matkustajat.
                                Joskus eksyin BMW:n sivulle jolla määriteltiin jousen tyyppi. BMW:n räjäytyskuvistahan (esim realoem) ei löydy jousille osanumeroa.
                                Aika pitkä oli lista varusteista joita tuonne pystyi ruksimaan. En kylläkään testannut että vaikuttaako jokainen varuste osanumeroon vai muuttuuko osanumero esim kun varusteiden paino ylittää jonkun rajan.

                                Sen verran katsoin että E60:ssä tehdasvetokoukku muuttaa takajousen osanumeroa. Taka-akselikantavuus on jotain 70-90 kg suurempi tehdaskoukun kanssa joten jousi lienee hieman jäykempi. Tuo korotettu kantavuus näkyy lisätietona rekisteriotteessakin.
                                F11 530d xDrive 09/16
                                Ex E60 530d xDrive A 10/08
                                Ex E60 520dA 09/08 liisari
                                Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                                Ex Opel Kadett 1.6 -89

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎