memebuy23buy

E61 Akku? ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Trolli666
    Bimmer Rookie
    • Jun 2008
    • 59

    E61 Akku? ongelmat

    E61, (2006/12/100 tkm) mallinen liiteri käytössä ja mietin että alkaakohan akku olla finaalissa vai onko kenties jotain muuta vikaa.

    Parin viime vuoden aikana, talvella auto on käynnistettäessä resetoinut tripin & ajan, ei muuta ongelmaa. Kesällä ongelmaa ei ole ollut.

    Nyt kk sisään on tullut paljon herjaa increased battery dischargesta, ja aina resetoinut tripin & ajan. Auto on muuten käynnistyt suht. koht. normaalisti.

    Eilen tein virran ollessa päällä (ei kone käynnissä) microfilterin resetoinnin, ja sen jälkeen tuli herja "Battery low" varoitus, mutta auto starttaa ihan ok.

    Pari kertaa noiden trip & ajan resetointien yhteydessä servotronic on myös tippunut pois pelistä.

    Akku on originaali (täysin identtinen, yhden foorumilaisen kuvaa lainatakseni)



    Tuo on ilmeisesti normi akku, ei AGM?

    Kysymys: voiko tuon akun vaihdon hoitaa normi akkuliikkeessä (jos ostaa lähes identtisen akun) jai pitääkö ne aina ohjelmoida autolle?

    Ajan hyvin lyhyitä matkoja, ja ajattelin ostaa tehokkaimman (110 Ah?) akun, mutta onko tuosta mitään hyötyä jos sitä ei ohjelmoi?

    Pelkään että toi katiska jättää vielä johonki kaupan parkkiin ellen akkua vaihda pian, muttei viittis marmorihintoja (300-500 euroa?) maksella...

    Olisko Kouvolan alueella joku foorumilainen joka pystyis kohtuullista korvausta vastaan lukemaan noita vikakoodeja/koodaamaan mahdollisesti uuden akun autoon?
  • Trolli666
    Bimmer Rookie
    • Jun 2008
    • 59

    #2
    Kyselin merkkiliikkeestä hintoja ja tässä vastausta, eli meni juuri siihen haarukkaan minkä arvelinkin :(

    ja sitten vielä perinteiset "pelottelut" päälle

    Autoonne 90Ah akku maksaa 190 euroa ja 110Ah akku maksaa 210 euroa. Toimitusaika 2-3 päivää.
    Ja kyllä, akun vaihto pitää kertoa testerin kautta autolle. Jos näin ei toimita, alkaa pikkuhiljaa syttymään
    häriövaloja. Ja jos vaihdetaan erikokoinen akku tekemättä muutosta auton ohjausyksikköön, saattaa
    auto ns: ”kuolla” eli ei lähde enää käyntiin eikä mitkään valot pala.
    Samassa yhteydessä ei tapahdu auton täyttä ohjelmointia vaan se on erikseen tehtävä toimenpide.
    Akun vaihtotyön hinta akun hinnan lisäksi on 50 euroa ja auton ohjelmoinnin hinta on 150 euroa.
    Akun vaihto kestää noin puoli tuntia ja auton täysi ohjelmointi 2-4 tuntia.

    Comment

    • Boiga
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 1773
      • Ylöjärvi

      #3
      Originally posted by Trolli666 View Post
      Kyselin merkkiliikkeestä hintoja ja tässä vastausta, eli meni juuri siihen haarukkaan minkä arvelinkin :(

      ja sitten vielä perinteiset "pelottelut" päälle

      Autoonne 90Ah akku maksaa 190 euroa ja 110Ah akku maksaa 210 euroa. Toimitusaika 2-3 päivää.
      Ja kyllä, akun vaihto pitää kertoa testerin kautta autolle. Jos näin ei toimita, alkaa pikkuhiljaa syttymään
      häriövaloja. Ja jos vaihdetaan erikokoinen akku tekemättä muutosta auton ohjausyksikköön, saattaa
      auto ns: ”kuolla” eli ei lähde enää käyntiin eikä mitkään valot pala.
      Samassa yhteydessä ei tapahdu auton täyttä ohjelmointia vaan se on erikseen tehtävä toimenpide.
      Akun vaihtotyön hinta akun hinnan lisäksi on 50 euroa ja auton ohjelmoinnin hinta on 150 euroa.
      Akun vaihto kestää noin puoli tuntia ja auton täysi ohjelmointi 2-4 tuntia.
      Seinäjoella ei kyllä aivan noin kovaa hintaa akun vaihdolle tule :-) laittoivat samanlaisen autoon ja testerillä kertoivat autolle että akku uusittu ja muistaakseni kuuluu hintaan kun vaihtavat akun. Ja hinnat akulle muistaakseni 100-200 riippuen mitä laitettiin :-) mutta muistaakseni kun itse asensin ja kävin tämän jälkeen kuittaamassa vaihdon akku liikkeessä, eivät veloittaneet enää tässä vaiheessa lisää ja muistikuva on että noin 150e akun ostin.
      Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

      Comment

      • Trolli666
        Bimmer Rookie
        • Jun 2008
        • 59

        #4
        Originally posted by Boiga View Post
        Seinäjoella ei kyllä aivan noin kovaa hintaa akun vaihdolle tule :-) laittoivat samanlaisen autoon ja testerillä kertoivat autolle että akku uusittu ja muistaakseni kuuluu hintaan kun vaihtavat akun. Ja hinnat akulle muistaakseni 100-200 riippuen mitä laitettiin :-) mutta muistaakseni kun itse asensin ja kävin tämän jälkeen kuittaamassa vaihdon akku liikkeessä, eivät veloittaneet enää tässä vaiheessa lisää ja muistikuva on että noin 150e akun ostin.
        Joo laitoin vielä selkentävää kyselyä, niin tuo ohjelmointatyö on irrotettu asiayhteydestään, eli sitä ei kuulemma tarvita akunvaihdon yhteydessä. Akun vaihto ja testarillä autolla kertominen luvattiin tuohon 50 euron hintaan, eli kokonaisuudessaan 190 eur - 210 eur + 50 euroa = 240-260 euroa. Kallista mutta vielä inhimillisyyden rajoissa. Marmorin kautta mennee tällä erää...

        Comment

        • Mlatvala
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 3553
          • Kuopio

          #5
          Kovin on kalliita amppeereita.

          Se AGM ~100A on sen 250 €.

          Koodarit ottaa minkä ottaa.
          E61 535d alkuunsa viritetty.

          Comment

          • Jürgen_
            Bimmer Enthusiast
            • May 2008
            • 2707
            • Mylsä

            #6
            Eikös näissä e60/61:ssä ollut niitä akkukaapeilin vikoja :think
            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

            Comment

            • Trolli666
              Bimmer Rookie
              • Jun 2008
              • 59

              #7
              Originally posted by Jürgen_ View Post
              Eikös näissä e60/61:ssä ollut niitä akkukaapeilin vikoja :think
              Lisää lueskeltuani näin näyttää olevan. Tänään teki ekaa kertaa sellaisen tempun jota ei ole aikaisemmin tehnyt, käynnistyksen jälkeen Increased battery discharge, ja sitten tuuletin veteli ihan omiaan, ei ollut mitään merkitystä kuinka "rullaa" käänteli tuuletin veteli "ylös-alas" puhallusta, ainoastaan offilla sai tuuletuksen pois mutta jos pisti maksimiin, ei mitään vaikutusta.

              Kyllähän se viestin idrivessa ilmoittaa että jotain electrical juttuja voidaan kytkeä pois päältä. No ehkä siltikin akkuongelma ja onhan toi 8 vuotta vanha kohta, toivottavasti ei kuitenkaan laturi tai "se ibs" ongelma :/

              Comment

              • Ylitie
                Bimmer Rookie
                • Jan 2014
                • 62
                • Kangasala

                #8
                Originally posted by Trolli666 View Post
                Lisää lueskeltuani näin näyttää olevan. Tänään teki ekaa kertaa sellaisen tempun jota ei ole aikaisemmin tehnyt, käynnistyksen jälkeen Increased battery discharge, ja sitten tuuletin veteli ihan omiaan, ei ollut mitään merkitystä kuinka "rullaa" käänteli tuuletin veteli "ylös-alas" puhallusta, ainoastaan offilla sai tuuletuksen pois mutta jos pisti maksimiin, ei mitään vaikutusta.

                Kyllähän se viestin idrivessa ilmoittaa että jotain electrical juttuja voidaan kytkeä pois päältä. No ehkä siltikin akkuongelma ja onhan toi 8 vuotta vanha kohta, toivottavasti ei kuitenkaan laturi tai "se ibs" ongelma :/
                Itsellä ainakin antoi battery disharge onkelmaa ja näyttö oli kuin joulukuusi. Laturin irrotin ja vein paikalliseen autosähkö liikkeesee. Totes että se laturin hihnapyörä " sillä on hieno nimikin" oli rikki ettei ottanut kun osittain kiinni. Auto lähti käyntii mutta mikään ei toiminut... pyyhkijät hakkas täysiä jnejne..

                Comment

                • wql
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2009
                  • 113
                  • JKL

                  #9
                  Aloita akun uusinnalla. Mulla korjaantu herjat sillä, eikä ole sen koommin kiukutellut. Tuli juuri tuota increased battery discharge ja puhaltimella oli oma elämä. Tämä tapahtui vajaa vuosi sitten kun alkoi olemaan ensimmäiset kylmät kelit. Akku oli alkuperäinen (-08). Tuon ikäinen akku alkaa oleen kyllä jo kaikkensa antanut.

                  Erikoisliikkeestä itsekkin ensin kyselin ja hinta oli huima. Sit hain Motonetistä (en halvinta mahdollista) ja hyvin pelaa. Forumilta löytyi koodaaja uudelle isommalle ah määrälle..

                  Comment

                  • Trolli666
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2008
                    • 59

                    #10
                    Originally posted by wql View Post
                    Aloita akun uusinnalla. Mulla korjaantu herjat sillä, eikä ole sen koommin kiukutellut. Tuli juuri tuota increased battery discharge ja puhaltimella oli oma elämä. Tämä tapahtui vajaa vuosi sitten kun alkoi olemaan ensimmäiset kylmät kelit. Akku oli alkuperäinen (-08). Tuon ikäinen akku alkaa oleen kyllä jo kaikkensa antanut.

                    Erikoisliikkeestä itsekkin ensin kyselin ja hinta oli huima. Sit hain Motonetistä (en halvinta mahdollista) ja hyvin pelaa. Forumilta löytyi koodaaja uudelle isommalle ah määrälle..
                    Joo näin se pitää tehdä. Jos joku haluaa hieman fyrkkaa Kouvolan alueelta niin tulen mielelläni 110 Ah Vartan tai vastaavan kanssa jos säästä 50-80 eur etten ota marmorilta vastaavaa, mutta ei taida löytyä Kouvostoliitosta BMW koodaajaa?

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10117
                      • KVLA

                      #11
                      Originally posted by Mlatvala View Post
                      Kovin on kalliita amppeereita.

                      Se AGM ~100A on sen 250 €.

                      Koodarit ottaa minkä ottaa.
                      Miten (millä arvolla) koodataan 100Ah AMG E60:iin?Kun tehdas ilmoittaa suurimmaksi mahdolliseksi koodattavaksi AMG akuksi 90Ah.

                      Comment

                      • MajorDrake
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 7551
                        • Jyväshyvä

                        #12
                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Miten (millä arvolla) koodataan 100Ah AMG E60:iin?Kun tehdas ilmoittaa suurimmaksi mahdolliseksi koodattavaksi AMG akuksi 90Ah.
                        Sillä suurimmalla AGM arvolla. Eli 91?
                        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                        Comment

                        • Juker
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2011
                          • 80
                          • Oulu

                          #13
                          Lainataanpa vähän tätä ketjua, kun aiheeseen kysymys kuitenkin liittyy.

                          Eli jos tuommoseen e60:seen on vaihdettu akku joskus 1,5 vuotta sitten, ja jostain syystä akunvaihtoa ei sitten olisikkaan ilmoitettu autolle, niin pitääkö/kannattaako/voiko akun vaihdon vielä ilmoittaa autolle? Tai onko siitä enää mitään hyötyä tai haittaa?
                          F10 530d xDrive///M Sport
                          Audi S4 B5 2.7 BiTurbo
                          Ex F31 320d xDrive///M Sport
                          Ex E60 530dA
                          Ex E61 520d ///M Sport

                          Comment

                          • Mlatvala
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 3553
                            • Kuopio

                            #14
                            Originally posted by MajorDrake View Post
                            Sillä suurimmalla AGM arvolla. Eli 91?
                            Noin se aikoinaan mun autoon ainakin tehtiin kun halusin lisempää Amppeereita. Tosin en ottanut noita mesen Amppeereita
                            Last edited by Mlatvala; 25-09-2014, 08:45.
                            E61 535d alkuunsa viritetty.

                            Comment

                            • Juker
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2011
                              • 80
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Juker View Post
                              Lainataanpa vähän tätä ketjua, kun aiheeseen kysymys kuitenkin liittyy.

                              Eli jos tuommoseen e60:seen on vaihdettu akku joskus 1,5 vuotta sitten, ja jostain syystä akunvaihtoa ei sitten olisikkaan ilmoitettu autolle, niin pitääkö/kannattaako/voiko akun vaihdon vielä ilmoittaa autolle? Tai onko siitä enää mitään hyötyä tai haittaa?
                              Oliko tähän kellään mitään ajatusta, tai jopa tietoa ?
                              F10 530d xDrive///M Sport
                              Audi S4 B5 2.7 BiTurbo
                              Ex F31 320d xDrive///M Sport
                              Ex E60 530dA
                              Ex E61 520d ///M Sport

                              Comment

                              Working...
                              X