Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 LCI ACC2 retrofit? Apuja ja tietoa kaivataan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Boiga
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 1773
    • Ylöjärvi

    e61 LCI ACC2 retrofit? Apuja ja tietoa kaivataan

    Kysytään nyt täältä vaikkei tunnu retrofit ohjeita juurikaan suomalaiset harrastavan

    Ja itse myös tänne ajattelin jakaa tietojani kun asia etenee ja otan myös vinkkejä vastaan asian tiimoilta.

    Eli potilaana jo muutaman retrofit sarjan sisältävä LCI 535d e61 3/2007. Tätä asiaa ptikkalan kanssa tuossa jokin aika sitten puhuttiin läpi ja kun aikaisemmin olen jo miettinyt tämän toteuttamista niin pakkohan se on ainakin yrittää laittaa alulle.

    Tässä tietoa jonka jo tiedän (lue: luulen tietäväni): cruiseja on ilmeisesti kolmea lajia näihin e6x vitosiin, pelkkä CC, sitten ACC (ensimmäisissä) sekä ACC2 (9/05 eteenpäin?). Tästä ACC2 versiosta on sitten myös start/stop pysähtymisautomatiikalla oleva versio, toinen versio ei toimi alle 30kmh vauhdissa.

    ACC ja ACC2 isoin komponentteihin tuleva ero on moduulin sijainnissa, ACC suoraan tutkayksikössä ja ACC2 sitten erillinen LDM (longitude dynamic module).

    Seuraavien kuvien perusteella olen komponentteja tutkinut:



    RealOEM Active cruise control Stop/Go



    RealOEM Steering column switch/control unit

    Myös WDS on jossain välissä tutkinnan alla. Tässä vaiheessa hidastaa sen verran ettei toimi android tabletilla joten työreissulla ei pysty tutkimaan. Ainoastaan kotona ja silloinkin harvoin, eli jos jollain löytyy aikaa ja intoa niin apu on tarpeen!

    Tähän mennessä olen saanut haalittua vasta seuraavat osat:

    -Active cruise control+Stop&Go function Sensor LRR 66316781590 (osa numero 1 ylempi kuva)
    -Bracket for sensor, LRR, M Aerodynamics package 66316777310 (osa numero 2 ylempi kuva)
    -Control unit LDM 66316784844 (osa numero 9 ylempi kuva)

    Tiedossa olevat osat jotka täytyy hankkia:

    -Repair kit 66316786711 (osa numero 10 ylempi kuva) [jotta saa tutkan telineeseen kiinni, puuttuu kumikiinnikkeet)
    -Universal socket housing uncoded 61138364624 (osa numero 11 ylempi kuva) [liitin tutkalle]
    -ACC cruise control switch 61316957763 (osa numero 4 alempi kuva)
    -Liitin LDM moduulille
    -Johtoa, yms liittimiä mistä en vielä tiedä mitään?

    Tarvinneeko hankkia SRR tutkaa jos rakentaa ilman start stop systeemiä? vai onko nämä jo hommaamani osat nimenomaan tuohon s/s systeemiin vai käykö molempiin sama? En muista osia ole löytänyt liittyen acc järjestelmään ja vain nämä ovat LCI malliseen saatavilla, esimerkiksi mittaristolle ei näytä olevan vaihtoehtoja kuin kmh ja mile versiot.

    Johtoja ilmeisesti ACC versiossa täytyy vetää maihin, cas modulille, can väylään sekä vielä jonnekin yhteen paikkaan (en muista tän tarkemmin tähän hätään)? kuinkahan tässä ACC2 versiossa? WDS tämän varmasti osaisi kertoa

    Koetan tutkia aihetta ulkomaan foorumeiltakin puoli aktiivisesti ja homma etenee sitä mukaa kun tarviketta tulee vastaan ja muistan asiaa tutkia.

    Erään nettikirjoittajan DIY, sääli että saksaksi: bmwcoding, cinders
    Last edited by Boiga; 22-10-2014, 20:26.
    Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎
  • Boiga
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 1773
    • Ylöjärvi

    #2
    Toiselta foorumilta kopioitua, käyttäjä Mantelis88 5series foorumilla:

    So to sum this all up on what you need for LCI:
    * The actual radar that mounts behind the front bumper [fits from LCI only]
    * The plastic peace on the bumper that covers the radar
    * Two sensors behind the front bumper [fits from LCI only]
    * You might be needing new front bumper carrier, otherwise you will have to bolt the radar on. Same with the sensors. And the plastic foam behind the bumper does not fit. I just got rid of it, but then the shape of the bumper suffers a bit
    * Control unit for the radar and the sensors [fits from LCI only]
    * Wiring
    * The cruise control switch, that mounts behind the steering wheel
    * ACS/DCS control unit and the pump. This is almost always the case, that it needs chaining. [fits from LCI only]

    Mutta seuraavaksi täytyy selvittää tuon dsc yksikön suhteen että onko missä tilanteissa pakko tuo hommata, samoin pumpun osalta (abs pumppu vai mikä?)
    Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7524
      • Jyväshyvä

      #3
      LCI mallin 6-koneella olevat autot on aina jarrullisella cruisella joten
      uskoisin että abs pumpuppua ei tarvi vaihtaa...

      Cruiseja on siis 4 eri mallia:
      Perus cruise ilman jarrua (Pre-LCI ja 4 koneiset LCI mallit johonkin asti)
      ACC1 ilman stop & Go (Pre-LCI)
      ACC2 S&G (LCI)
      Cruise with breaking function (LCI), tämä siis jarruuttaa alamäessä
      jos vauhti nousee yli 2 km asetetun,
      tai jos viiksestä vetää nopeutta reilusti alaspäin...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • Tofu
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2011
        • 515
        • Vimpeli, Etelä-Pohjanmaa

        #4
        Originally posted by MajorDrake View Post
        LCI mallin 6-koneella olevat autot on aina jarrullisella cruisella joten
        uskoisin että abs pumpuppua ei tarvi vaihtaa...

        Cruiseja on siis 4 eri mallia:
        Perus cruise ilman jarrua (Pre-LCI ja 4 koneiset LCI mallit johonkin asti)
        ACC1 ilman stop & Go (Pre-LCI)
        ACC2 S&G (LCI)
        Cruise with breaking function (LCI), tämä siis jarruuttaa alamäessä
        jos vauhti nousee yli 2 km asetetun,
        tai jos viiksestä vetää nopeutta reilusti alaspäin...
        Itellä on tuo ACC1, oisko hankala saada tuo stop&go tähän mun preLCI:hin?
        F01 730d -13

        Comment

        • Boiga
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 1773
          • Ylöjärvi

          #5
          Homma edennyt sen verran että osa nro 4:
          -ACC cruise control switch 61316957763 (osa numero 4 alempi kuva)

          löytynyt ja saapunut.

          Sit lueskelua ja varmaan marmorilta sitten tilaamaan pienempiä osia kun ei ole tullut vielä muualla vastaan....
          Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

          Comment

          • Boiga
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 1773
            • Ylöjärvi

            #6
            Onko kenelläkään tietoa sellaisesta jotta onko eri automerkkien välillä kuinka paljon tässä osassa eroa (itse itselleni vastaisin jotta on, ei käy ristiin)?

            Tämä on vain mutuilua mutta kaverin 2005 mallisessa A6 audissa on tuollainen adaptive cruise control joka ei toimi, sitä sitten nopeasti tutkittiin ja huomattiin jotta itse tutka on prikulleen samannäköinen ulkoa päin kuin tuo minun ostamani! Liitin sekä tarrat samassa paikassa ja saman näköinen. Ei vielä purettu sitä pois autosta kun sen verran ison työn takana mutta pitäisi varaosanumero saada katsottua onko niissä eroa.

            Lähinnä jotta lähettääkö tuo tutka samaa infoa joka tapauksessa mutta moduuli sitten tottakai juttelee autolle ne tutkan antamat tiedot jolloin itse tutka voisi olla teoriassa sama (ellei ole sitten jokin eri ns protokolla jolla tutka kertoo tietoa jolloin osat eivät ole samanlaisia ohjelmistoltaan tms).

            Tutkan takana on bmw varaosanumero sekä boschin varaosanumero.
            Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

            Comment

            • AiM
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2007
              • 247
              • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

              #7
              S5DFA Active cruise control+Stop&Go function

              Mites tuosta pääsee helpoiten eroon eli palautettua perinteiseksi vakionopeudensäätimeksi? Riittääkö pelkka koodaus?

              Puskurin ollessa irti pesin keulan ja sen jälkeen on herjannut "active cruise fault, inactive due to defective sensors" eikä ole siis toiminut lainkaan. Oikeanpuoleinen srr sensori kannesta halki ja kenties saanut vettä sisuksiinsa. Isomman coolerin tiellehän tuo tutka tulee jokatapauksessa joten vaihtoehtoina tehdä uusi teline ja parsia tuo takaisin toimintaan tai muuttaa perinteiseksi...
              Last edited by AiM; 25-11-2014, 18:52.
              BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
              454hp/850Nm
              100-200kmh@9,98s
              0-200kmh@15,35s
              1/4 mile 12,82s@185,8kmh
              1 mile 259kmh

              BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
              Project target;
              +500hp/+1000Nm
              100-200kmh@<9s
              0-200kmh@<14s
              1/4 mile <12s@19xkmh
              1 mile +270kmh

              Comment

              • böntti
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2011
                • 2855
                • Tampere

                #8
                Originally posted by AiM View Post
                S5DFA Active cruise control+Stop&Go function

                Mites tuosta pääsee helpoiten eroon eli palautettua perinteiseksi vakionopeudensäätimeksi? Riittääkö pelkka koodaus?

                Puskurin ollessa irti pesin keulan ja sen jälkeen on herjannut "active cruise fault, inactive due to defective sensors" eikä ole siis toiminut lainkaan. Oikeanpuoleinen srr sensori kannesta halki ja kenties saanut vettä sisuksiinsa. Isomman coolerin tiellehän tuo tutka tulee jokatapauksessa joten vaihtoehtoina tehdä uusi teline ja parsia tuo takaisin toimintaan tai muuttaa perinteiseksi...
                Pitää poistaa tutka ja LDM-mooduli, sen jälkeen koodaus päälle.
                -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎