Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 -06 Xenon valokuvio outo ( Ratkaistu )

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Merlin
    Bimmer Rookie
    • Apr 2003
    • 144
    • Rmk

    E61 -06 Xenon valokuvio outo ( Ratkaistu )

    Onnistuuko tuossa umpiossa sössimään jotan polttimon vaihdossa? Vaihdoin uudet osramit väsyneitten tilalle. kyseessä D1s

    Nyt kuskin puolella valokuvio on vähintään outo verrattuna apparin puolelle.

    kuskin puolella on valokuvion oikeassa reunassa semmonen valoton alue ja symmetrisyys tuntuu puuttuvan kokonaan.

    Onko uus polttimo viallinen vai mitä ihmettä tossa nyt kävi. Tällä viikolla vaihtelen vanhan polttimon takas ja testaan mutta mutta...
    Last edited by Merlin; 22-12-2014, 09:13.
    2006 525 iX
  • ///THe
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2009
    • 840
    • Espoo

    #2
    Originally posted by Merlin View Post
    Onnistuuko tuossa umpiossa sössimään jotan polttimon vaihdossa? Vaihdoin uudet osramit väsyneitten tilalle. kyseessä D1s

    Nyt kuskin puolella valokuvio on vähintään outo verrattuna apparin puolelle.

    kuskin puolella on valokuvion oikeassa reunassa semmonen valoton alue ja symmetrisyys tuntuu puuttuvan kokonaan.

    Onko uus polttimo viallinen vai mitä ihmettä tossa nyt kävi. Tällä viikolla vaihtelen vanhan polttimon takas ja testaan mutta mutta...
    Taitaa olla polttimo vaan huonosti paikoillaan. Kävi edellisessä e39:ssä vastaavasti. Ei ollut polttimo kunnolla pohjassa toiselta laitaa.
    X5 F15 ///Msport
    CRX 2gen +25psi

    Comment

    • Merlin
      Bimmer Rookie
      • Apr 2003
      • 144
      • Rmk

      #3
      Ja oikeassa olit, polttimon asennuskaulus ei ollu ihan kiinni asti, napsun ku väänsi kiinni ni nyt taas löytyy kuviokin. Onneksi välillä näin pieni "vika"
      2006 525 iX

      Comment

      • E39touring
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2004
        • 203
        • Janakkala

        #4
        Originally posted by Merlin View Post
        Onnistuuko tuossa umpiossa sössimään jotan polttimon vaihdossa? Vaihdoin uudet osramit väsyneitten tilalle. kyseessä D1s

        Nyt kuskin puolella valokuvio on vähintään outo verrattuna apparin puolelle.

        kuskin puolella on valokuvion oikeassa reunassa semmonen valoton alue ja symmetrisyys tuntuu puuttuvan kokonaan.

        Onko uus polttimo viallinen vai mitä ihmettä tossa nyt kävi. Tällä viikolla vaihtelen vanhan polttimon takas ja testaan mutta mutta...
        Paraniko valoteho silmämääräisesti paljonkin??

        Ittellä samanvuotinen auto ja todennäköisesti orginaalit xenonit keulalla. Himoittais uusia vaikka vielä näkee ja valot toimii. Todennäköisesti olleet kuitenkin 123000 km käytössä, joten tieto kiinnostaa!!

        Comment

        • Merlin
          Bimmer Rookie
          • Apr 2003
          • 144
          • Rmk

          #5
          Originally posted by E39touring View Post
          Paraniko valoteho silmämääräisesti paljonkin??

          Ittellä samanvuotinen auto ja todennäköisesti orginaalit xenonit keulalla. Himoittais uusia vaikka vielä näkee ja valot toimii. Todennäköisesti olleet kuitenkin 123000 km käytössä, joten tieto kiinnostaa!!
          Kyllä parani huomattavasti, itellä keulalla oli ilmeisesti orkkis polttimot ja kilsoja takana 180k. Tilasin Jussinmäeltä Osramin 5000K polttimot. Nyt tarvii vielä hienosäätää suuntaus kohdilleen
          2006 525 iX

          Comment

          • 325E
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1227
            • LAHTI

            #6
            Lamppujen kelvineistä...

            Jos haluatte valotehon säilyvän älkää laittako 5000K lamppuja ne on väärät ja paras valoteho saadaan 4300K joka on alkuperäinen ja em. verrattuna esim. 6000K on alkuperäiseen 30% valoteholtaan huonompi, jos vain väri ratkaisee laittakaa vaan korka kelviniset ja unohtakaa pimeässä ajo.



            Originally posted by Merlin View Post
            Kyllä parani huomattavasti, itellä keulalla oli ilmeisesti orkkis polttimot ja kilsoja takana 180k. Tilasin Jussinmäeltä Osramin 5000K polttimot. Nyt tarvii vielä hienosäätää suuntaus kohdilleen

            Comment

            • Merlin
              Bimmer Rookie
              • Apr 2003
              • 144
              • Rmk

              #7
              Originally posted by 325E View Post
              Jos haluatte valotehon säilyvän älkää laittako 5000K lamppuja ne on väärät ja paras valoteho saadaan 4300K joka on alkuperäinen ja em. verrattuna esim. 6000K on alkuperäiseen 30% valoteholtaan huonompi, jos vain väri ratkaisee laittakaa vaan korka kelviniset ja unohtakaa pimeässä ajo.
              Onks tähän ihan faktaakin jossain?
              2006 525 iX

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by Merlin View Post
                Onks tähän ihan faktaakin jossain?

                Tästä löytyy kyllä googlella paljonkin juttua, mutta tuossa ensimmäinen mikä vastaan tuli http://blog.isaacalonzo.com/2011/03/...e-whole-story/

                4300K on ihmissilmälle optimaalinen värilämpötila. Jos mennään ylöspäin niin osa valosta alkaa muuttumaan ultravioletti säteilyksi ja alaspäin mentäessä infrapunaksi. Omasta mielestä asia ei kuitenkaan ole ihan noin yksioikoinen. Itsekin käytän 5000K valoja kun tuntuu, että kohteiden erottelu on tällöin parempaa vaikka lumeneita ei ihan niin paljoa olekaan. 6000K on sitten jo ihan liian paljon.
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • -rik
                  BTCF Member
                  • Nov 2009
                  • 827
                  • Rovaniemi

                  #9
                  Näinhän se on, luximääräisesti 4300 on tehokkain ja tämä on myös yleisin ensiasennus värilämpötila. Kuitenkin joissakin keliolosuhteissa tuo vähän sinertävämpi valo on silmälle mielyttävämpi omasta mielestä, mutta yli 6000k on sitten jo selvästi huonompi (ja ruma)
                  Last edited by -rik; 22-12-2014, 18:07.
                  ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

                  Comment

                  • Merlin
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2003
                    • 144
                    • Rmk

                    #10
                    Mun mielestä toi valo on ainakin "valkosempaa" ja jotenkin omaan silmään paremmin näkee montut yms esteet.
                    2006 525 iX

                    Comment

                    • JMTN
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2010
                      • 338
                      • Haukipudas

                      #11
                      Syksyisessä vesisateessa huomaatte eron 4300K ja 8000K.

                      Sinertävämpi 8000K valo ei imeydy siihen märkään asfalttiin, kuin 4300K.

                      Mutta nämä on tottumuksesta kiinni. En sitä kiistä etteikö 4300k ole valoteholtaan parempi.
                      BMW e91 320d -08
                      ex.335i -07 M-sport individual alpinweiss III 5xxhp/652nm
                      ex.Subaru impreza WRX STI -04 335hp/478nm
                      ex. 330d -03, individual, M-sport II Mystic blau 291hp/732nm
                      Älä osoittele toista sormella, jos omat kädet ei ole puhtaat...

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎