Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 nytkyttää kylmänä tyhjäkäynnillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jake2710
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 828

    #16
    Originally posted by Mnederst View Post
    Kyselinkin jo aikaisemmin Laakkoselta, onko suuttimia uusittu. Umpimielinen huoltokaveri ei kuitenkaan suostunut vastaamaan mitään muuta kuin että "ei ole avoimia aktioita".

    Kokeilin eilen antaa auton seistä noin kaksi tuntia. Se ei vielä tuottanut käynnistysongelmia, mutta yön yli oli näköjää jo liikaa. Sopiiko tämä suutinongelmaan?

    Luulisi, että katti ehtisi jäähtyä jo kahdessa tunnissa kokonaan ja ongelmat olisivat palanneet. Siksi epäilen, että vika olisi enemmänkin jossain lohkon alueella.
    8h voisi olla sopiva aika. Ja sopii suutinvikaan että pidemmän seisottamisen jälkeen tyhjäkäyntiongelmia. Ja sitten kannattaa ne kaikki vaihtaa kerralla.

    30E9 ei anna moottorin vikavaloa ja se ei taida poistua kuin vaihtamalla uuden Katin joko mekaanisesti ja testerillä tai pelkästään testerillä.
    Last edited by jake2710; 25-03-2015, 15:29.

    Comment

    • Maili
      BTCF Member
      • Aug 2011
      • 446
      • E-pohjanmaa

      #17
      Näyttää ebayssä olevan suuttimia jos jonkinmoiseen hintaan tarjolla. Suurin osa kylläkin käytettyjä, mutta myös uusia. Vähän lohdullisempaan hintaan, mitä suomen maassa pyytävät.
      E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
      Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

      Comment

      • Kesäromu
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2011
        • 228
        • Espoo

        #18
        Oletko vaihtanut/tarkastunut huohottimen?
        Itse laitoin tuon SI-1 bensan sekaan myös ja vajaan tankillisen ajettua auto muuttui todella tukkoisen oloiseksi. Tutkailin vähän niin tyhjäkäynnillä kun otti öljykorkin irti moottorissa oli pirunmoinen alipaine, siis piti kunnolla vetää että korkin sai irti.
        Purin samantien huohottimen putkineen irti ja vaihdoin uudet talvimallin osat tilalle.
        Ongelma poistui tällä.
        Vanha huohottimen kalvo oli revennyt reunastaan ja imusarjan päällä oleva putki oli aika tukkoinen.
        Last edited by Kesäromu; 22-01-2020, 21:28.
        F10 -11
        E21 315 -83

        Comment

        • jake2710
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 828

          #19
          Originally posted by Maili View Post
          Näyttää ebayssä olevan suuttimia jos jonkinmoiseen hintaan tarjolla. Suurin osa kylläkin käytettyjä, mutta myös uusia. Vähän lohdullisempaan hintaan, mitä suomen maassa pyytävät.
          Suuttimet tais olla Suomessa joku 120-130€ ja Saksassa joku 110€.

          Comment

          • Maili
            BTCF Member
            • Aug 2011
            • 446
            • E-pohjanmaa

            #20
            Originally posted by jake2710 View Post
            Suuttimet tais olla Suomessa joku 120-130€ ja Saksassa joku 110€.
            No ite en onneksi tällä haavaa suuttimia tarvi, mutta suuttimethan maksaa 230e/kpl suomessa. Tuolta bemariosista esim. Katot hinnan.
            E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
            Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

            Comment

            • jake2710
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 828

              #21
              Originally posted by Maili View Post
              No ite en onneksi tällä haavaa suuttimia tarvi, mutta suuttimethan maksaa 230e/kpl suomessa. Tuolta bemariosista esim. Katot hinnan.

              Ovat nostaneet jostain syystä hintoja. 10/2014 hinta Saksasssa oli 105€/kpl ja Suomessa se 120-130€.

              Comment

              • Maili
                BTCF Member
                • Aug 2011
                • 446
                • E-pohjanmaa

                #22
                Taitaa suutin valmistaja ottaa nuo takuuseen vaihdetut suuttimet hinnalla nyt takaisin. Perusteena on , että hinnat on yhtenäistetty muiden suuttimien kanssa.Olis ollu hyvä sijoitus ostaa noita jemmaan ennen tuota hinnan nostoa.
                E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
                Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

                Comment

                • Mnederst
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2014
                  • 88
                  • Espoo

                  #23
                  Onpas kallista. Mulla on kuitenkin tullut tämä ongelma myyjäliikkeen virhevastuun aikana, joten katsotaan nyt miten homma etenee. Autossa ei ole kilsojakaan kuin 82 tkm, joista vasta 5 tkm omassa käytössä. Kaiken järjen mukaan suuttimet pitäisi korvata kokonaan näilla spekseillä.

                  Reilumpaa olisi vielä, jos Laakkonen hoitaisi homman omaan piikkiin. Oikeastihan asia kuuluisi maahantuojalle eikä automyyjälle. Mutta varmaan helpompaa on vaatia myyjää hoitamaan homma.

                  Comment

                  • Mnederst
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2014
                    • 88
                    • Espoo

                    #24
                    Asia selvisi, suuttimet, puolat ja tulpat menevät vaihtoon.

                    Laakkonen ei tule vastaan yhtään, eli yhtä lailla olisin voinut ostaa auton Saksasta. Mielenkiintoinen linjaus. Kyseessä on kuitenkin ihan selvä tyyppivika.

                    Myyjäliike lupasi maksaa korjauksesta 50%. Minusta tämä on liian vähän, ottaen huomioon pienet kilsat. Mitä mieltä muut ovat?

                    Comment

                    • Gustaff
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2006
                      • 132

                      #25
                      Kyseessä 7 vuotta vanha auto, joka myyty käytettynä autoliikkeestä eteenpäin. Et ole ensiomistaja. Tässä vaiheessa on melko selvää ettei maahantuoja osallistu kuluihin ollenkaan. Laakkonen ei liity tähän vastuuseen mitenkään. Se ei ilmeisesti ole myyjäliike?, eikä ole ko. merkin maahantuoja.
                      Vastuu on täysin auton myyneellä liikkeellä.
                      Mikä on moottorin sähköisten komponenttien odotettu elinikä?
                      Korvaus liikkeeltä minun mielestä täysin linjassaan.
                      + että se vika on tullut autoosi nimenomaan sinun omistusaikana, eikä ollut autossa osto hetkellä.
                      Last edited by Gustaff; 02-04-2015, 19:33.

                      Comment

                      • Mnederst
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2014
                        • 88
                        • Espoo

                        #26
                        Typpikatin vikakoodi on tullut jo 62 tkm kohdalla, mikä viittaisi Laakkosen mukaan siihen, että silloin nuo suuttimet ovat alkaneet lahota. Jo kauan ennen minun omistustani.

                        Missään nimessä suuttimien käyttöikä ei voi olla noin lyhyt.

                        Sovimme myyjäliikkeen kanssa, että laitetaan asia kuluttajariitalautakuntaan. Sillä saadaan puolueeton näkemys. Ihan hyvässä hengessä tässä on edetty.

                        Comment

                        • Gustaff
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2006
                          • 132

                          #27
                          Ok.
                          En tietysti tarkoittanutkaan, että suuttimien kuuluisi hajota 82 tkm kohdalla.
                          Mutta jos oletettu elinikä on esim. 200 tkm, niin kuin monen nykyajan moottorien komponenteissa on, niin tuo 50% on silloin aika linjassa.
                          Veikkaan että kuluttajanriitalautakunnasta tulee samanlainen suositus.

                          Comment

                          • Maili
                            BTCF Member
                            • Aug 2011
                            • 446
                            • E-pohjanmaa

                            #28
                            En tiedä tekeekö tuolla redlinen litkulla mitään, mutta ite aattelin käyttää koko ajan tuon jenkki suositusten mukaan. Ei kovin suuri kulukaan ole, kun vertaa tuohon suutin rempan hintaan. Yksi puteli 300-350l bensaa.Tuossa omassa tuo orastava nytkytys katosi ja kylmästäkin käy hienosti heti alkuunsa ,kun tuon koko purnukan käytin tankillisella. Voi olla , että oli vainoharhaa koko homma, mutta ajattelin jatkossa näin tehdä.
                            E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
                            Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

                            Comment

                            • Mnederst
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2014
                              • 88
                              • Espoo

                              #29
                              Originally posted by Maili View Post
                              En tiedä tekeekö tuolla redlinen litkulla mitään, mutta ite aattelin käyttää koko ajan tuon jenkki suositusten mukaan. Ei kovin suuri kulukaan ole, kun vertaa tuohon suutin rempan hintaan.
                              Mä laitoin Redlineä heti kun nytkytys alkoi, mutta ei ainakaan yhdellä tankillisella auttanut. Muutenhan tosta voi olla hyötyä esim. karstan poistamisessa.

                              Olisi mielenkiintoista tietää, että hajoaako ne suuttimet oikeasti vai tuleeko sinne vaan johonkin joku jumi, joka hyvällä tuurilla katoaa voitelulla. Sitten voisi litkutkin auttaa.

                              Comment

                              • Istandam
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2011
                                • 69
                                • Suomi

                                #30
                                Nytkytys

                                Kiinnoistas kyllä tietää oisko tuo munki nytkytys hävinnyt noilla aineilla. Eli kylmänä heilutti aika rajusti ja välillä hieman lämpösenäkin. Suuttimet kyllä mitattiin ja ohivuotoa niissä oli ainakin reilusti.

                                Noh nyt on saksanmaalta kunnostetut suuttimet ja hyvin on pelannut ainakin sen 7000km.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎