memebuy23buy

Aktiivicruise heitti toimimasta (ACC) ***RATKAISTU***

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw77
    Bimmer Rookie
    • Jan 2011
    • 132
    • P-pohojanmaa

    Aktiivicruise heitti toimimasta (ACC) ***RATKAISTU***

    Nyt on sitten viat korkattu tässäkin autossa. Ruutuun läsähti tämmöinen ilmoitus:
    Active Cruise Control
    Active Cruise Control inactive due to defective sensors. Maintain safe distance! Have the problem checked by your BMW Service.


    Cruise siis toimii normi cruisena, muttei aktiivisena.

    BMWhatilla katoin koodit, 5D0E, operating voltage.
    Inpalla katoin koodit, sama, ja siitä screen shot liitteenä.

    Mistäs aloitan vian etsinnän?
    Attached Files
    Last edited by bmw77; 02-12-2015, 14:54. Reason: Vika korjattu, otsikko muutettu
    ???
    EX: 530D F10 LCI -15
    EX: 530D E61 LCI -08
    EX: 320D E91 -07
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7551
    • Jyväshyvä

    #2
    9.22 V on aika vähän.
    Joko piuha vikaa tai kosketushäiriötä / korroosiota liittimissä.
    Tai voihan ecu olla kosahtanut...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • bmw77
      Bimmer Rookie
      • Jan 2011
      • 132
      • P-pohojanmaa

      #3
      Originally posted by MajorDrake View Post
      9.22 V on aika vähän.
      Joko piuha vikaa tai kosketushäiriötä / korroosiota liittimissä.
      Tai voihan ecu olla kosahtanut...
      Missähän tuo ecu majailee? En löytänyt googlella, vaikka koitin katella... Tosiaan käyttöjännite on aika matala, että joku hapettuma vois olla mahdollinen. Korjaus(yritys) jäänee ens viikkon, mutta pitää jo mietiskellä mitä pitää purkaa, jotta liittimet saa tsekattua.
      ???
      EX: 530D F10 LCI -15
      EX: 530D E61 LCI -08
      EX: 320D E91 -07

      Comment

      • -=DmR=-
        Bimmer Rookie
        • Apr 2005
        • 152
        • Mikkeli

        #4
        Täällä oli täsmälleen samanlainen vika ja Laakkosella vaihdettiin joku johtosarja.. Itsellä teki vielä niin että yleensä vakkari toimi kun pakkasta ei ollut, olinkin varma että itse tutkassa olis ollut vikaa, mutta ei tällä kertaa.. Johtosarja maksoikin sitten about 500€.
        BMW 520d F11 LCI

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          Kannattaa tarkistaa johtosarja paisarin takaa lokasuojan vierestä, menee paisarin ja lokasuojan välissä terävän pellinreunan yli, joskus tässä kohtaa on hiertymiä johtimissa. Koko sarjaa toki ei ole pakko uusia, viallisen kohdan voi korjata jos sen löytää, ehkä helpoiten liikuttelemalla nippua ja seuraamalla inpalla muuttuuko jännite.

          Comment

          • Kissvesala
            Moderator
            • Jun 2010
            • 3110
            • Liminka

            #6
            Mitä ikinä viaksi paljastuukaan ja jos ja kun joudut tutkaakin pois käyttämään niin älä koske säätöihin ollenkaan. Tuon saa kotikonstein nollattua, mutta suuntaaminen ei onnistu ku marmorilla.
            Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
            Kissvesala.fi
            Priva tai o443424479

            Comment

            • bmw77
              Bimmer Rookie
              • Jan 2011
              • 132
              • P-pohojanmaa

              #7
              Originally posted by WSE1 View Post
              Kannattaa tarkistaa johtosarja paisarin takaa lokasuojan vierestä, menee paisarin ja lokasuojan välissä terävän pellinreunan yli, joskus tässä kohtaa on hiertymiä johtimissa. Koko sarjaa toki ei ole pakko uusia, viallisen kohdan voi korjata jos sen löytää, ehkä helpoiten liikuttelemalla nippua ja seuraamalla inpalla muuttuuko jännite.
              Johtosarja näyttää ainakin ulkoisesti olevan kunnossa. Tehtaan suojasukassakaan ei ole mitään kulumisen merkkejä.

              Käytin hanskalokeron pois ja otin LDM-modulin pois (oisko tää se ACC:n ecu?). Se näytti ok:lta, mutta mistäpä siitä tietää. Pinniin 16 tuli oikea käyttöjännite, eli auto sammuksissa vähä reilu 12V. Ruuttasin liittimiin puhdistus spayta, ja kasasin takasi.

              Koeajon jälkeen kun luki vikakoodit, niin tuli seuraavanlaiset (katso kuvat). CAN-väylä herja johtunee siitä, kun käytin ecun pois, ja ehkäpä oli virratkin silloin päällä. Kyseisessä vikakoodissa käyttöjännite on lähempänä oikeaa, toisessa alle 9V. Voisko tosta päätellä mitään? Seuraavana pitänee käyttää puskuri pois, ja mittoa nuilta tutkilta jännitettä...

              Kun auto on ollut ajamatta, cruisen vikamuisti on aina tyhjä. Pitää käydä ajamassa, ja laittaa cruise päälle, jolloin herja tulee näyttöön, ja sen jälkeen löytyy vikamuistista "operating voltage error"

              Lisää vinkkejä tulemaan, ennenku ajan jonkun perään ku tutka ei toimi
              Attached Files
              ???
              EX: 530D F10 LCI -15
              EX: 530D E61 LCI -08
              EX: 320D E91 -07

              Comment

              • böntti
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2011
                • 2857
                • Tampere

                #8
                Tuo LDM (longitudinal dynamics management) moduuli kyllä liittyy cruiseen. Tuo vikakoodi on kuitenkin LRR (long range radar) moduulilla, joka on tutkan yhteydessä.
                -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                Comment

                • bmw77
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2011
                  • 132
                  • P-pohojanmaa

                  #9
                  Originally posted by böntti View Post
                  Tuo LDM (longitudinal dynamics management) moduuli kyllä liittyy cruiseen. Tuo vikakoodi on kuitenkin LRR (long range radar) moduulilla, joka on tutkan yhteydessä.
                  Jep! Näin paljon sitä näistä älyää.

                  Käytin tuon tutkan irti, ja mittasin liittimen 8-pinnistä, että käyttöjännite on ok. Se oli 11.91V, eli varmaan suhtkoht normaali. Mittasin myös maan, sekin oli ok. Puhdistin liittimet, ja takasin tutka paikoilleen. -> Koeajo. Ei korjaantunut.

                  Mutta kun aloin taas INPAlla katteleen vikakoodia, niin älysin, että eihän se saa edes yhteyttä tuohon LRR-moduliin. Eli onkohan nyt jo varmaa, että tuo tutka hökötyksen ecu on pimeenä? Tieten yks vaihtoehto ois tarkistaa johtosarja tarkemmin, mutta se vaatis puskurin irroituksen.

                  Taas liitteenä kuva saastetta INPAsta.

                  Live dataa löytyy vain "Radar Stand" kohdasta, ja kun valitsee "Radar Fahrt", niin tulee vain erroreita...
                  Attached Files
                  ???
                  EX: 530D F10 LCI -15
                  EX: 530D E61 LCI -08
                  EX: 320D E91 -07

                  Comment

                  • bmw77
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2011
                    • 132
                    • P-pohojanmaa

                    #10
                    Projekti jatkuu...

                    En "jaksanut" irroitella puskuria, vaan tilasin uuden (käytetyn) tutkan. Asennus paikoilleen, ja taas tulee sama käyttöjännite errori. Tosin uutta tutkaa ei ole koodattu (enpä tiiä tartteeko?), mutta mutta...

                    Johtosarja vika alkaa näyttää todennäköiselle, pitää huomenna nyppästä etupuskuri pois, ja ihmetellä johtoja.

                    INPAlla ei edellenkään pääse katsomaan livedataa Fahrt-radarilta, stand-radarilta löytyy kyllä. Jos sen käyttöjännitteen näkis jostain, niin vois johtosarjoja heilutella niinku joku vähän neuvoikin.

                    Vinkkejä saa taas laittaa, raportoin kuulumisia välillä :think

                    ps. Uus (edelleen käytetty) tutka on INPAN mukaan ollut päällä 540 tuntia, vanha oli 3110 tuntia. Uuden tutkan linssikin on huomattavan hyväkuntoinen entiseen verrattuna. Eli vois olla selkeesti vähemmän ajetusta autosta kotoisin
                    ???
                    EX: 530D F10 LCI -15
                    EX: 530D E61 LCI -08
                    EX: 320D E91 -07

                    Comment

                    • bmw77
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2011
                      • 132
                      • P-pohojanmaa

                      #11
                      Päivitystä tilanteeseen.

                      Kesäkuun puolenvälin korvilla moottoritietä ajaessä huomasin, että autossa oli aktiivicruise päällä (siis ne viivat mittaristossa). Hämmästys oli suuri, mutta tosiaan kruise toimi ihan oikein. Tarkoitus oli Kissvesalan kanssa katsoa, mitä vikakoodeja muistista hänen taidoillaan löytyisi, jotka voisi auttaa tulevaisuudessa, jos vika tulisi uusiksi. Yks päivä oli sovittu, mutta senkin unohdin, joten koodit jäi lukematta. INPAlla en ite oo päässyt ongelmasta jyvälle.

                      Ja se toimi koko kesän!, Ja syksyn. Käytössä siis itse vaihdettu tutka keulalla, itse koodattu ja itse säädetty

                      Nyt tällä viikolla "maailma romahti". "PLIMP"-ääni, ja ruutuun samat textit: Active Cruise Control
                      Active Cruise Control inactive due to defective sensors. Maintain safe distance! Have the problem checked by your BMW Service.


                      Tähän varusteeseen kun on tottunut, niin eipä tässä auta ku ottaa yhteyttä Kissvesalaan...
                      ???
                      EX: 530D F10 LCI -15
                      EX: 530D E61 LCI -08
                      EX: 320D E91 -07

                      Comment

                      • bmw77
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2011
                        • 132
                        • P-pohojanmaa

                        #12
                        Yksinpuhelu jatkuu, ja projekti etenee:

                        Nyt oli aikaa ja virtaa käyttää etupuskuri pois, (olipa helppo ja nopea homma ensikertalaisellekkin) ja ihmetellä johtosarjaa ja SRR-tutkia.

                        Inspiraation operaatioon sain, kun luin viikonloppuna taas vikakoodeja. Inpahan antaa ainoastaan käyttöjännite vikakoodin, kun menee aktiivicruisen kohdalle. Tai sitten en osaa katsoa.

                        Mutta "Functional Jobsin" vikakoodeissa LDM/ICM kohdassa näkyi koodi 63D4. Sitten googlaillessa löytyi: OBD Cloud

                        Sinne kun koodin laittoi, niin selvisi seuraava asia:
                        BMW Code: 63D4
                        63D4 - LDM: Short-range sensor, left, faulty
                        System: Longitudinal Dynamics Management
                        BMW System: LDM
                        Type: Chassis


                        Tänään kun käytin puskurin irti, katselin johtosarjoja, ruutailin liittimiin kontaktisprayta, ja vaihdoin SRR-anturit puolelta toiselle.

                        Sitten koeajolle ja vikakoodina 63D1, eli vika hyppäsi oikealle puolelle:
                        BMW Code: 63D1
                        63D1 - LDM: Short-range sensor, right, faulty
                        System: Longitudinal Dynamics Management
                        BMW System: LDM
                        Type: Chassis


                        Joten ostos palstalla ois osto ilmoitusta SRR-tutkalle, josko se vika nyt löytyi
                        Attached Files
                        ???
                        EX: 530D F10 LCI -15
                        EX: 530D E61 LCI -08
                        EX: 320D E91 -07

                        Comment

                        • bmw77
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2011
                          • 132
                          • P-pohojanmaa

                          #13
                          Case closed!

                          Tämä homma on nyt näillä näkymin taputeltu finaaliin.

                          Tilasin eBaysta "uuden" eli käytetyn tutkan. Se oli osanumerolta pari pykälää uudempi, kuin alkuperäinen. Laittelin sen paikoilleen, ja koeajolle ilman puskuria. Ei toiminut, ei. Pari vikakoodia pukkas:

                          63D2 - LDM: Short-range sensor, right: temporary fault
                          System: Longitudinal Dynamics Management
                          BMW System: LDM
                          Type: Chassis

                          63D5 - LDM: Short-range sensor, left: temporary fault
                          System: Longitudinal Dynamics Management
                          BMW System: LDM
                          Type: Chassis

                          Täh?

                          No eipä siinä mitään, vikakoodien kuittausta, NCS Ekpertillä ACC ja LDM-modulien koodausta (en tiiä tartteeko tommosta?).

                          Sitten vikakoodien luku, ei vikoja! Äkkiä ja heti koeajolle... Eiku ei mennäkkään, akku tyhjä

                          Akun latautuessa puskuri paikoilleen, ja auto kasaan. Koeajolle, ja se TOIMII! Nyt vain odotellaan, että toinenkin SRR-anturi antautuu, sekun on edelleen sitä vanhaa mallia. Mutta siihen asti vain ajellaan.
                          ???
                          EX: 530D F10 LCI -15
                          EX: 530D E61 LCI -08
                          EX: 320D E91 -07

                          Comment

                          • JAK85
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2015
                            • 210
                            • Pello

                            #14
                            Ittelä antaa ACC LRR tällaiset vikakoodit carlyllä, mutta en löydä niille selityksiä, osaisko joku auttaa? Eli 00D037, 00D038 ja 00D039

                            Löysinkin viimein, LDM:S-CAN communication fault with long range radar oli nuo kaikki. Vielä kun tietäis missä vika ��
                            Last edited by JAK85; 20-03-2021, 19:59.
                            E61 535D 360/750

                            Comment

                            • JAK85
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2015
                              • 210
                              • Pello

                              #15
                              Osaako joku viisas sanoa tähän vikaan apuja? Tuntuu antavan samat koodit oli lrr paikallaan eli ei. Ei anna muita vikakoodeja, niin onkohan tuo tutka sitten kuollut vai voiko olla johtosarjassa vikaa? Hitollakos tuon tutkan toimivuuden tietää?
                              E61 535D 360/750

                              Comment

                              Working...
                              X