Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Active Steering ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Esko
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 11684
    • Kouvola

    E60 Active Steering ei toimi

    Eli autona -05 E60 530dA, jossa aktiiviohjaus temppuilee. Välillä toimii moitteetta useampi 100km ja sitten välillä vikavalo syttyy jää palamaan heti käynnistettäessä ja ajaessa lähtee taas monesti toimimaan. Jonkun verran maailmalta lueskellut noita vikamahdollisuuksia ja perusjutut katsottu läpi eli nestepinta on ylärajassa tehostajassa ja akku on vaihdettu uuteen. Pari kertaa yrittäny kalibroida tuota sekä inpalla ja rattia kääntelemällä tapista tappiin, mutta ei auta. Auto oli tässä 5 viikkoa paikallisessa BMW-huollossa, mutta eivät saaneet kuntoon.

    Vikakoodeiksi antaa seuraavaa ohjauksesta:
    6142 ECO-Valve im SGM
    6145 None Monitor the Angle total relationship
    CE87 F-CAN Communication error
    CE99 Message (Steering wheel angle top ID=0C8) from SZL F-CAN
    CEA0 Message (Status Power steering, ID=0E0) from SGM PT-CAN

    Voin antaa tarkempia tietoja noista koodeista jos tarvetta. Olisi iso apu, jos joku osaisi auttaa
    Last edited by Esko; 22-04-2015, 11:22.
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10036
    • KVLA

    #2
    Asiaa sivuten,kummassa käytit autoa?Salvassa (kalliimpi) vai Deltassa?Salvassa kuitenkin vielä toistaiseksi paremmin tietoutta ongelmissa.Huollot ja perusrempat onnistuu kyllä Deltassakin.Sähkövioissa veisin kuitenkin toistaiseksi Autosalpaan.

    Comment

    • Esko
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 11684
      • Kouvola

      #3
      Deltassa kävi. Vaihtelivat kaiken maailman mikromoduleita ja AHL-moduleita, joilla ei ole mitään tekemistä tuon aktiiviohjauksen kanssa. Siinä mielessä positiivista kuitenkin ettei huolto lopunperin maksanut euroakaan, kun eivät saanu vikaa kuntoon. Pitää harkita tota Autosalpaa vaikka sieltäkin on lähinnä huonoja kokemuksia. Mielellään veisi sellaiseen paikkaan, jossa olisi tietotaito kohdillaan ja ei tarvisi maksaa kokemattomuudesta.

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10036
        • KVLA

        #4
        Jep.itsekkään en enää Salpaa käytä.Mutta sähkövioissa siellä ollaan kuitenkin noista kahdesta paremmin perillä.Mutta ei todellakaan mikään "sähköpaja" sekään.

        Mutta tämä tästä OT:sta.

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          Aktiiviohjauksen moduuli on hanttarin penkin alla, pura penkki ja matto pois ja katso ettei moduulin liittimeen ole päässyt kosteutta, hapettumat siellä on varsin yleinen syy näihin ongelmiin. Moduuliin itseensä ei kovin helpolla vesi pääse mutta saattaa moduulin puoleinen liitinkin olla kärsinyt. Muista irroittaa akun kaapeli ennen hommia ettei tartte bagin valoa lähteä nollailemaan.

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #6
            Originally posted by Esko View Post
            Deltassa kävi. Vaihtelivat kaiken maailman mikromoduleita ja AHL-moduleita, joilla ei ole mitään tekemistä tuon aktiiviohjauksen kanssa.
            Heh Ei taaskaan ole todellista. Merkkihuollossahan se tietotaito on aina parasta

            Comment

            • Esko
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 11684
              • Kouvola

              #7
              Originally posted by WSE1 View Post
              Aktiiviohjauksen moduuli on hanttarin penkin alla, pura penkki ja matto pois ja katso ettei moduulin liittimeen ole päässyt kosteutta, hapettumat siellä on varsin yleinen syy näihin ongelmiin. Moduuliin itseensä ei kovin helpolla vesi pääse mutta saattaa moduulin puoleinen liitinkin olla kärsinyt. Muista irroittaa akun kaapeli ennen hommia ettei tartte bagin valoa lähteä nollailemaan.
              Täytyykin tarkastaa sen kunto, kiitos vinkistä.

              Comment

              • Esko
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 11684
                • Kouvola

                #8
                Juuri käytettiin penkki irti ja irroitin noi liittimet modulista, mutta ei ollut hapettumista tietoakaan. Suihkautin kuitenkin hitusen kontaktispraytä liittimiin kuitenkin tuloksetta. Kasaus ja akku kiinni, auto käyntiin niin vikavalo jäi heti päälle. Vai vaatiiko toi taas kalibroimisen?

                Samalla ilmestyi taas uusi vika kuskin sivu peili oli itsestään jossain vaiheessa kääntynyt yli asentoon ja nyt ei pysähdy ollenkaan siihen normiasentoon. Eli kääntyy joko ovea vasten tai sitten yli niin pitkälle kuin menee. Mikä hitto tuolle tuli?

                Alkaa jotenkin tuntumaan, kun aina on puhuttu, että kun nämä sähköhirviöt ikääntyy, niin ollaan isoissa ongelmissa. Noh taitaa E60/61:sten omistajat olla niitä ensimmäisiä vittumaisten sähkövikojen uhreja.

                Comment

                • Muppe
                  BTCF Member
                  • May 2006
                  • 1866
                  • Östermyra

                  #9
                  Originally posted by Esko View Post
                  Samalla ilmestyi taas uusi vika kuskin sivu peili oli itsestään jossain vaiheessa kääntynyt yli asentoon ja nyt ei pysähdy ollenkaan siihen normiasentoon. Eli kääntyy joko ovea vasten tai sitten yli niin pitkälle kuin menee. Mikä hitto tuolle tuli?
                  Tuppaa olemaan melko yleinen vika näissä, et melkein menee ominaisuuksien puoleen. Pyhää totuutta ja tietoa ei vikaan tunnu löytyvän. Yleisemmin takkuaa talvella pakkasten kanssa. Yksi konsti on huuhdella peilin "sauma" osa esim WD-40 kunnolla, siis purkin tai kahden voimin. Ilmeisesti tunnistaa tuon keskikohdan hauli lukituksella, joka paskaantuu siihen malliin, että peili jatkaa aina yli tuon keskityspisteen. Aina voi myös testata peilin nollausta, mutta hieman epäilyttää, että auttaako tässä tapauksessa. Resetointi ohje löytyy netistä.

                  Hermon petettyä voi myös peilin sisältä katkaista piuhan, niin eipä ole enään ongelmaa. Tosin eipä tuota kannata tehdä vasta kun ei mikään muu auta.
                  E61 530dA M-Sport
                  E39 520iA Touring

                  ex. E34 525iA
                  ex. E34 535iA
                  ex. E34 520i
                  ex. E34 520i
                  ex. E36 320i

                  Comment

                  • Esko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 11684
                    • Kouvola

                    #10
                    Nostelempa tätäkin ylöspäin. Tuli bongattua jenkkifoorumilta topic, jossa porukka on onnistunein tuloksin saanu korjattua aktiivi ohjauksen putsaamalla ohjausanturin lukupään ja kiekon. Myös IR Ledin ja lukupään anturin juotoksissa on ilmennyt juotosvikoja. Purkasin siis ratin pois ja sen takaata tuon ohjausboksin, jossa oli sisällä tosiaan sellainen anturikiekko ja 2kpl 2 karvan lukijoita. Ilmeisesti tuo systeemi on muuttunut jossain vaiheessa, kun uudemmissa on jo tosiaan optinen tuo lukujärjestelmä. Suihkin kontaktispraytä pehmeään liinaan ja pyyhin sillä tuon kiekon lukupinnat läpi. Ainakin rättiin jäi selvästi tummaa likaa. Paketti kasaan ja normaali ohjauksen kalibrointi vasempaan ja oikeaan tappiin ja takas keskelle. Virrat pois ja takaisin käyntiin ja ajamaan. Valo sammui samantien kun lähti liikkeelle ja nyt ei ole toistaiseksi ainakaan syttynyt

                    Tuossa pari topiccia, jossa juttua tuosta kiekon puhdistamisesta ja piirilevyn kolvauksesta:



                    Tuossa myös kuva millainen toi SZL yksikkö oli tuossa alkupään E60:ssä, ei siis optinen kuten noissa yläpuolen linkeissä.
                    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

                    Comment

                    • JJtalo
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2011
                      • 350
                      • Kokkola

                      #11
                      Hyvä jos tuli tuolla kuntoon.

                      Tarinoin tähän kun aihetta sivuaa jos jollekulle olisi apua.
                      Eli oma härpäke herjas tuosta aktiiviohjauksesta myös säännöllisen epäsäännöllisesti, loppua kohden about joka toinen päivä. Merkkihuollossa luonnollisesti olisivat halunneet vaihtaa kaiken ohjaukseen liittyvän, moduuleita ja rattiakselia, melkein kuskista lähtien. Toppuuttelin kuitenkin ja sanoin että "pallaillaan", koska isompi murhe oli akun itsestään purkautuminen jota eivät 3 käyntikerrankaan jälkeen saaneet kuntoon (eikä saanut paikallinen "autosähkö-tohtori", käviköhän 2 kertaa siellä). Viaksi paljastui ibs-kaapeli (tästä kiitokset tänne foorumille, paljonkohan lie rahaa säästy ), joka purki akkua 3-4A, ja jostain syystä sekoitti tuota aktiiviohjausta . Ibs-kaapelilta otin jouluaattona 2014 piuhan irti ja sen koomin ei aktiiviohjaus oo herjannu, ja akku ei oo purkaantunu.

                      Comment

                      • joonais
                        Newbiemmer
                        • May 2010
                        • 17
                        • toholampi

                        #12
                        Täälä kans tarvis apua aktiivi ohjaus lakkasi toimimasta. Katoin inpalla vikakoodit ja näyttää: 612C Hardware error Control unit.

                        Osaako joku sanoa mitä meinaa. Tulee aina heti ku laittaa käyntiin ja kääntää vähä rattia
                        E60 530D -04

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7527
                          • Jyväshyvä

                          #13
                          Originally posted by joonais View Post
                          Täälä kans tarvis apua aktiivi ohjaus lakkasi toimimasta. Katoin inpalla vikakoodit ja näyttää: 612C Hardware error Control unit.

                          Osaako joku sanoa mitä meinaa. Tulee aina heti ku laittaa käyntiin ja kääntää vähä rattia
                          Käytä nyt ihan ekana akunkenkää irti... Sen jälkeen ota Buksiniin yhteyttä, asuu siinä lähistöllä...
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • Esko
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2002
                            • 11684
                            • Kouvola

                            #14
                            Palaan tähän sen verran, että sieltä löytyi myös iso ja todellinen syy tuolle aktiivi ohjauksen vialle. Ratilta lähtevässä johtosarjassa oli poikki menneitä johtoja joita oli näköjään huonolla menestyksellä jo korjailtu aiemmin. Tinaukset oli pettäneet ja esim. autoa käynnistettäessä, kun ratti laski ajoasentoon, niin valo syttyi. Noi katkenneet johdot alkoi sytytellä myös airbagin vikavaloa ajoittain. Nyt on johdot korjattu ja auto pelaa vihdoin moitteetta!

                            Comment

                            • PasiQ
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2015
                              • 32
                              • Kyröskoski

                              #15
                              Pahoittelut vanhan topikin nostamisesta, mutta kysymys liittyy aiheeseen.
                              Vanhan e60 aktiiviohjausongelmien diagnosointia.

                              Kuuluuko vanhanmallin "analogisen" ohjauskulma-anturin tunnistinkärkien olla liitekuvan mukaiset? Vai onko tästä kadonnu ajansaatossa kokonaan jotku kärkipalat sensoreiden päistä, kun nyt on pelkät kuparit tunnistinkiekkoa vasten?
                              Attached Files
                              Last edited by PasiQ; 07-04-2019, 00:04.
                              Tesla Model 3 Long Range AWD 21'
                              Volvo V70 2.5T A awd Classic 07'

                              Saab 9-3sc 2.0t vector man 11'
                              MB w201 2.5d 93'

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎