Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Erikoinen tutina ajossa/jarruttaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tofu
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2011
    • 515
    • Vimpeli, Etelä-Pohjanmaa

    E60 Erikoinen tutina ajossa/jarruttaessa

    Heps

    Erikoinen ongelma. Autossa tuntuu välillä takapuoleen n. satasen vauhdissa erikoinen tutina. Jarruttaessa ratti heiluu välillä ja sitten välillä penkki heiluu. Välillä jarruttaessa toimii ihan ok.

    Jarrut on herkistetty ja etupään välykset tutkittu ja osaa vaihdettu. Mitä seuraavaksi?
    F01 730d -13
  • yrd3
    Bimmer Rookie
    • Feb 2013
    • 163
    • Ylistaro

    #2
    mulla tutinan aiheuttaa renkaat, sisäreunoja syönyt jonkunverran ja siitä aiheutunut ns. "traktorikuvio" sisempiin kuvioon. perjantaina lähtee kulmien säädätykseen ja uudet kumet alle niin katsotaan mitä tapahtuu. tuntuu kyllä et ainakin järjestäänsä kaikki kiinankumekset on yleisin syypää tutinoihin, ainakin puolen vuoden välein niitä tuntuu et sais olla tasapainottamassa. mut perjantaina michelinit alle niin nähdään mitä tapahtuu.

    Comment

    • Tofu
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2011
      • 515
      • Vimpeli, Etelä-Pohjanmaa

      #3
      Originally posted by yrd3 View Post
      mulla tutinan aiheuttaa renkaat, sisäreunoja syönyt jonkunverran ja siitä aiheutunut ns. "traktorikuvio" sisempiin kuvioon. perjantaina lähtee kulmien säädätykseen ja uudet kumet alle niin katsotaan mitä tapahtuu. tuntuu kyllä et ainakin järjestäänsä kaikki kiinankumekset on yleisin syypää tutinoihin, ainakin puolen vuoden välein niitä tuntuu et sais olla tasapainottamassa. mut perjantaina michelinit alle niin nähdään mitä tapahtuu.
      Onko sulla ongelmaa myös jarruttaessa, vai pelkästään ajossa?
      Kiinan valmisteet myös omassani alla.
      F01 730d -13

      Comment

      • AnttiMH
        Bimmer Rookie
        • Oct 2013
        • 146
        • Esbo

        #4
        Minulla kanssa lievää tutinaa penkissä ajettaessa moottoritienopeuksilla. Havaittavissa n 130km/h vauhdissa erityisemmin.

        Epäilen että renkaiden parempi tasapainotus voisi auttaa. Tilanne ei muuttunut kun taakse vaihdettiin jarrupalat ja levyt sekä tehtiin nelipyöräsuuntaus.

        Alla uudehkot Continentalin sport contit, ja epäilen siis että niiden asentamisen yhteydessä tasapainotus ei mennyt ihan 100% kuntoon.

        Ratti ei tutise missään vaiheessa, eli ongelma lienee takapyörissä.

        Comment

        • yrd3
          Bimmer Rookie
          • Feb 2013
          • 163
          • Ylistaro

          #5
          kyllä se vatkaa myös jarruttaes vaihtelevasti mut ihan mututuntumalta veikkaasin et jos se silloon tällöön vatkaa jarruttaes niin siihen voi myös vaikuttaa mihinä kohtaa tien uraa sitä tuloo himmailtua. jos sattuu justihin renkaat tien uran reunalle niin saattaa ravistaa joskus enemmän. sen saa hienosti käsinkin kokeelemalla selville kun hinkkaa kevyesti siinä kummin pinnas et osuuko joku kuvioonti käteen enemmän vai onko kaikki samalla korkeudella.

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10036
            • KVLA

            #6
            Originally posted by Tofu View Post
            etupään välykset tutkittu ja osaa vaihdettu. Mitä seuraavaksi?
            Reaktiotangot myös uusittu?Jos niistä kumipuslat menee pehmeiksi (ei siis vielä revenneet),niin aiheuttaa helposti tuota.Lämpeneekö jarrulevyt yhtään ajossa (vaikka onkin herkistetty)?
            Last edited by Heguli 31; 11-05-2015, 17:04.

            Comment

            • Tofu
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2011
              • 515
              • Vimpeli, Etelä-Pohjanmaa

              #7
              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Reaktiotangot myös uusittu?Jos niistä kumipuslat menee pehmeiksi (ei siis vielä revenneet),niin aiheuttaa helposti tuota.Lämpeneekö jarrulevyt yhtään ajossa (vaikka onkin herkistetty)?
              10.10 -13 on vaihdettu reaktiotangot, eli suunilleen n. 60 000km sitten. Pitää kokeilla miten jarrulevyt lämpenee. Miten kuumaksi levyt menee normiajossa?
              F01 730d -13

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10036
                • KVLA

                #8
                Originally posted by Tofu View Post
                10.10 -13 on vaihdettu reaktiotangot, eli suunilleen n. 60 000km sitten. Pitää kokeilla miten jarrulevyt lämpenee. Miten kuumaksi levyt menee normiajossa?
                Jos alle on lyöty jotkut halpistangot,niin väljääkin voi jo löytyä.Omassa ex.E39:ssä halpistanko "halvaantui" jo alle vuodessa.

                Kun ajat autolla lenkin,niin pysäytyksen jälkeen sormia ei varmasti polta levyn pinnasta kunnossa olevilla jarruilla.Ovat toki lämpöiset.Jos jarru(t) laahaa päällä,niin voi nakit kärähtää,kun koittaa jarrulevyn pintaa.

                Comment

                • Gräns
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2013
                  • 72
                  • Pohjanmaa

                  #9
                  Originally posted by Tofu View Post
                  Heps

                  Erikoinen ongelma. Autossa tuntuu välillä takapuoleen n. satasen vauhdissa erikoinen tutina. Jarruttaessa ratti heiluu välillä ja sitten välillä penkki heiluu. Välillä jarruttaessa toimii ihan ok.

                  Jarrut on herkistetty ja etupään välykset tutkittu ja osaa vaihdettu. Mitä seuraavaksi?
                  Itsellä ollut tätä ongelmaa jo viimme syksystä, kilometrejä autossa 330tkm. Vaihdettu kaikki iskarit, taakse narinahelat, koiranluut eteen ja taakse, raidetangonpäät molemmin puolin, jarrulevyt ja palat uusittu joka nurkkaan, toinen takapyörän laakeri vaihdettu.

                  Käytetyt 19'' OEM vanteet ostin syksyllä ja sama vaikutus. Renkaat on tasapainotettu uudestaan ja ei huomattavaa muutosta. Jarrut putsattu ja herkistelty, jarrutärinät katos, mutta +- 100km/h ajotärinä takapuoleen jatkuu. Apparin penkki väpättää sellaista puolta senttiä.
                  Reaktiotankoja ei ole vielä tullut vaihdettu ja ehkä seuraavaksi uskon laitan niihin, mutta tuskaista on tärinättömäksi saanti
                  Onko kukaan saanut osien 33322348886 ja 33322347991 vaihdolla, takapäät tukivarsilla apua. Vai riitääkö pelkästää etupään reaktiotankojen vaihto ? Miten tuon reaktiotankojen pehmeyden voi todeta ?

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by Gräns View Post
                    Itsellä ollut tätä ongelmaa jo viimme syksystä, kilometrejä autossa 330tkm. Vaihdettu kaikki iskarit, taakse narinahelat, koiranluut eteen ja taakse, raidetangonpäät molemmin puolin, jarrulevyt ja palat uusittu joka nurkkaan, toinen takapyörän laakeri vaihdettu.

                    Käytetyt 19'' OEM vanteet ostin syksyllä ja sama vaikutus. Renkaat on tasapainotettu uudestaan ja ei huomattavaa muutosta. Jarrut putsattu ja herkistelty, jarrutärinät katos, mutta +- 100km/h ajotärinä takapuoleen jatkuu. Apparin penkki väpättää sellaista puolta senttiä.
                    Reaktiotankoja ei ole vielä tullut vaihdettu ja ehkä seuraavaksi uskon laitan niihin, mutta tuskaista on tärinättömäksi saanti
                    Onko kukaan saanut osien 33322348886 ja 33322347991 vaihdolla, takapäät tukivarsilla apua. Vai riitääkö pelkästää etupään reaktiotankojen vaihto ? Miten tuon reaktiotankojen pehmeyden voi todeta ?
                    Kuinkahan puhdistettiin levyyn vastaava navan tasopinta? Onko tsekattu pyöriikö levy jarrupalojen välissä oikeasti heitottomasti?

                    Comment

                    • HV530XD
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2015
                      • 399
                      • Lappeenranta

                      #11
                      Mulla vastaavaa ongelmaa moottoritienopeuksilla tuli huonoista ja kuluneista renkaista. Pelkkä tasapainotus ei aina auta, minulla renkaita muokattiin ja pyöritettiin vanteella useaan kertaan, mutta muotoheittoja ei täysin saatu pois. Kyseessä oli Nokian joku malli, en nyt muista mikä, mutta koko oli 235/35 R19, ja kun alle laitettiin uudet Good Year Eagle F1:set, niin tärinät moottoritiellä hävisi. Ja tärinä jarrutuksissa tuli yksinkertaisesti kieroista jarrulevyistä. Nyt jarruissa uudet palikat joka kulmassa, niin ei vatkaa.

                      Comment

                      • Gräns
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2013
                        • 72
                        • Pohjanmaa

                        #12
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Kuinkahan puhdistettiin levyyn vastaava navan tasopinta? Onko tsekattu pyöriikö levy jarrupalojen välissä oikeasti heitottomasti?
                        Navan tasopinnat putsattiin porakoneen teräsharjalla ja jarrucleenerillä kun uudet levyt asennin. jarrulevyjen heittoa ei ole katsottu, mutta miksi reagoi vain 90-110km/h vauhdissa? Jos jarruissa ja navoissa olisi heittoa niin eikö kovemmissa vauhdeissa pitäisi jotain tuntua ? Nyt jos ajaa vaikka 130 niin ei mitään tärinöitä.

                        Onko porukka vaihtanut pelkästään osan 31102348047 reaktiotangot? Vai kun puhataan reaktiotangoista tarkoitetaako nuota neljää erillistä tukivartta etupäässä? Eli ovatko osat 31122334963 reaktiotankoja vai eivät ?

                        Comment

                        • Tofu
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2011
                          • 515
                          • Vimpeli, Etelä-Pohjanmaa

                          #13
                          Omaa autoa teistailtiin jarrudynossa, kun haluttiin nähdä, kuinka viisarit heiluu jarrupoljinta hiljaa painettaessa. Dymon perusteella ei levyissä hirveäti heittoa ole, mutta kun etupää oli dymossa, niin normaalista poiketen jarruttaessa koko auto tärisi??
                          F01 730d -13

                          Comment

                          • bavaristi
                            Newbiemmer
                            • Jan 2014
                            • 21
                            • pohjanmaa

                            #14
                            Täällä kans e61:ssä 100kmh hujakoilla apparin penkin selkänoja huilaa eestaas. Ja yli 60kmh nopeuksista jarruttaessa ravistaa rattia niin vimmatusti. Vähän rajummin kun jarruttaa kovastikin nopeudesta niin ei ravista oikeastaan ollenkaan, eikä sitten ihan pienistä vauhdeista. Oisko ne reaktiotangot sitten vaihtoon, ja kuinka ne helpoiten toteaisi huonoksi?

                            Comment

                            • Basillicus
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2010
                              • 153
                              • Turku

                              #15
                              Itsekin olen noista tutinoista kärsinyt, sekä vanhalla että nykyisellä E60:llä. Renkaista ja vanteista ei ainakaan johdu, kummatkin ovat kummassakin autossa ehtineet vaihtumaan niin moneen otteeseen. Eikä mitään halpakamojakaan ole ollut alla vaan OEM-vanteita ja Goodyearin F1:stä, Nokian Hakkapelittaa ja Continentalin Ice Contactia.

                              Vaikuttaisi, että tien mutkaisuus vaikuttaisi. Esimerkiksi kun ajaa Turusta Helsinkiin motaria, alkumatkasta jossa tie on suoraa tutina on hyvin vähäistä tai kokonaan poissa, mutta Helsingin lähellä jossa uusi moottoritie päättyy ja mutkaisempi vanha pätkä alkaa, tutinat pahenee häiritsevälle tasolle. Samaa ilmiötä toki muillakin teillä, harvoja pätkiä tosin tulee sahattua yhtä paljoa.

                              Olen mutuillut että tuo viittaisi tosiaan noihin reaktiotankoihin. Hankalaa vaan mennä johonkin pajalle vaihdattamaan kun ei ole varsinaisesti hajua mitä kaikkea pitäisi vaihtaa.
                              BMW E60 530iA LCI -07 Monacoblau
                              ex: BMW E60 520i -04 Silvergrau

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎