E61 525d sirisee / täristää jarruttaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • heifetz
    Bimmer Fanatic
    • May 2015
    • 429
    • Finland

    E61 525d sirisee / täristää jarruttaessa

    Terve.

    Olen uusi foorumilla mutta kaipaisin neuvoa mahdollisesti uudestisyntyneelle bemaristille. Otin viikonlopuksi koeajettavaksi 525d Touring -08 mittarissa 240tkm. Auto vaikuttaa muuten olevan hyvässä hapessa ikäisekseen mutta moottorista kuuluu sirinää/hentoa rätinää tyhjäkäynnillä. En tunne moottoreita kovin hyvin mutta ääni tulee kuvan osoittamalta alueelta, ikään kuin hihnan ja vaihtovirtalaturin suunnalta. Olisiko jollakin ideaa mistä voisi johtua? Sirinä kuului myös sisälle jonkin aikaa (vain nopeuksissa 110km/t ja ylöspäin), mutta se lakkasi noin sadan kilsan jälkeen. Ulkona äänen kuulee edelleen.

    Toinen asia mikä ihmetyttää on ratin tärinä jarruttaessa. Eturenkaissa on pintaa hyvin jäljellä, takana uudet nakit. Jarrulevyt ja palat vaihdettu 3 vuotta sitten. Johtuisiko tärinä yksinkertaisesti siitä että olisi taas aika vaihtaa nämä? Auttaisiko nelipyöräsuuntaus?

    Muuten auto toimii hyvin, on huollettu kirjan mukaan suunnilleen 20tkm välein ja moottori on pirteä kuin kessu sulkeisissa. Auto on tuontikamaa.

    Käytännössä haen henkistä tukea auton ostoon ja ettei ainakaan mitään suurempaa remppaa ole ihan heti tiedossa.

    Kiitoksia jo etukäteen.

    Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
    Ex. E81 118d LCI Bluewater
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #2
    Jarrujen täristykseen auttaa putsaus ja herkistely. Omassa jälleen 1v jälkeen havaittavissa samaa ja huomenna tarkoitus herkistellä maanantaiseen katsastukseen. Rengas pois, brekegleaneria ja paineilmalla puhtaaksi, jarrumäntä varovasti 3-5krt sisään ja polkemalla ulos. Tärinät katoaa jollei levyt kierot ja satula ihan jumissa liukutapeistaan.

    Kävin omasta kuuntelemassa sirinää, samasta kohtaa kuuluu mutta ei autoon sisälle...konepeitto auki kuuluu.

    E: kävin herkistelemässä jarrut ja loppui väpätykset jarrutuksissa.
    Kaksi krt männät sisään ulos ja gleanerilla puhtaaksi, siinä välissä kun mäntä sisään painettuna nitkuttaa satulaa edestakaisin niin pitkään että liikkuu käsin kevyellä voimalla herkästi, noin 10-15 liikettä että liat irtoaa liukupinnoilta.
    Last edited by BMW525Xda; 16-05-2015, 19:55.

    Comment

    • heifetz
      Bimmer Fanatic
      • May 2015
      • 429
      • Finland

      #3
      Kiitos vinkistä. Itsellä ei taida taidot riittää herkistelyyn mutta jos auton päätän ostaa niin veison auton jokatapauksessa pajalle ölppyvaihtoon joten saisivat katsoa ne samalla. Yöllä tosin tuli tehtyä lenkki eikä tärinä enää ollut niin voimakasta, esiintyi ainoastaan kovemmissa nopeuksissä, silloinkin enää ajoittain. Ehkä pari testimielessä tehtyä kovempaa jarrutusta tepsi.

      Auto muuten tuntuu 'kuin uudelta'. Kulkee kuin juna, pehmeästi kehräten. Löytyy panoraama, navi ja sportti-puolinahkajakkarat. Zf-automaattia ei edes huomaa. Space metal grey, tummennukset, Banglen ajaton muotoilu Ominaisuuksiltaan täydellinen fiilistely sekä ajajan auto.

      Näin paljon ajetussa on ihan arpapeliä mitä remppoja tulee, mutta ehkä otan riskin. Lähtisi 16k eurolla.
      Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
      Ex. E81 118d LCI Bluewater

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #4
        Helppo homma ja netistä löytyy lähes kaikkeen ohje. Täältä kysymällä tai juutuubiin kirjoittamalla





        Kaikkien jarrupalojen vaihto hyvin tehtynä tunnin parin homma tunkinkin varassa.
        Last edited by BMW525Xda; 17-05-2015, 09:29.

        Comment

        • heifetz
          Bimmer Fanatic
          • May 2015
          • 429
          • Finland

          #5
          Totisesti ei niin hankalalta näytä. Vielä kun työkalut hankkisi ja aikaa riittäisi niin sitten ehkä voisin itsekin askarrella. Kesällä ehkä.

          Huomasin myös että takalasin pesurista ei tule vettä, varmaankin putket tukkeessa tai pumppu kaput. Marmorilla uusi pumppu kaiketi hintava kapine?
          Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
          Ex. E81 118d LCI Bluewater

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            #6
            En osaa hintaa sanoa mutta nopea googlaus tuotti käytetylle osalle 20€ hinnan.

            Jotain farkun tuuppivikoja täältä.


            Josta lainaus melko alhaalta....

            winkkari jumii , koskee vain farkkua
            Takaluukun pyyhkijän läpivienti hapettuu ja moottori ei enää jaksa liikuttaa pyyhintä.
            Vian voi todeta aukaisemalla takalasin ja kokeilemalla kuinka kevyestä varsi liikkuu
            kun lasi on auki. pitäisi liikkua kohtuu kevyesti.
            Edellä on mainittu kuinka se takaluukun lasin avausnuppi irtoaa jos irtoaa,
            jatka siitä sitten irroittamalla koko läpivienti ja pura
            läpiviennin akseli irroittamalla akselin päästä sokka ja rikat.
            Nitkuttele läpivienti irti (itse pistin mokkulan ruuvipenkiin kiinni),
            irroitettuasi poista hapettumat, hioin kevyesti hienolla hiomapaperilla,
            ja laita kasatessa pakkasta kestävää vaseliinia riittävästi...
            Älä unohda rikkoja tai vaseliinit ei pysy paikallaan...

            Comment

            • heifetz
              Bimmer Fanatic
              • May 2015
              • 429
              • Finland

              #7
              Hienoa, kiitos yksityiskohtaista avuista BMW525Xda
              Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
              Ex. E81 118d LCI Bluewater

              Comment

              Working...
              X