Sigun F30 320i -12 ollut käytössä nyt pääsiäisestä alkaen, kohta on tullut ajettua 6tkm.
Keskikulutus ajotietokoneen mukaan n. 5.9L/100km,
- 17"-vakiorengastus, rengaspaineet n. 2.3bar/2.7bar, jota tulen vähentämään
- M-sport -alusta (n. 10mm normaalia matalampi),
- cruise käytössä aina kun voi = maantieajoa 95%,
- Eco Sport -asennossa aina (pari kertaa tullut kiireessa laitettua Sport),
- Start/Stop on aina pois päältä (ärsyttävä ja kuluttaa pitkän ajan kuluessa starttia & muita sähkölaitteita),
- kylmän kesän ansiosta ilmastointia käytetty tasan kerran
- ajo pääosin pelkällä kuljettajalla
- matkanopeudet nykyään n. +10km/h päälle rajoituksen = kameratolppien "välähdysrajan" alle,
- tankattu vain 98E:tä,
Keväällä oli vielä kylmiä aamuja, niille tuntuu olevan herkkä samoin kuin yli 130km/h mittarinopeuden mukaiselle moottoritievauhdille -> kulutus voi hypätä 500km matkan aikana jopa -> 6.1L/100km -tasolle.
Kulutusvertailukeskustelu on aina hyödyllistä. Ei moottorin koko ole itseisarvo, vaan teho ja hyötysuhde. E32 750iA vei aina min 11L/100km, sama mies sillä kulki kuin puolella tuosta. Mielenkiintoista sekin, että BMW:n mukaan kulutus on sama 8-vaihteisella automaatilla kuin 6-vaihteisella manuaalilla, huolimatta hieman pienemmästä painosta ja ainakin teoriassa automaattia paremmasta hyötysuhteesta. Kehitys kehittyy, miksi enää hankkia manuaalia? Ainoastaan vedätys lienee helpompaa, kuin automaatti ei vaihda heti isompaa vaihdetta..
Keskikulutus ajotietokoneen mukaan n. 5.9L/100km,
- 17"-vakiorengastus, rengaspaineet n. 2.3bar/2.7bar, jota tulen vähentämään
- M-sport -alusta (n. 10mm normaalia matalampi),
- cruise käytössä aina kun voi = maantieajoa 95%,
- Eco Sport -asennossa aina (pari kertaa tullut kiireessa laitettua Sport),
- Start/Stop on aina pois päältä (ärsyttävä ja kuluttaa pitkän ajan kuluessa starttia & muita sähkölaitteita),
- kylmän kesän ansiosta ilmastointia käytetty tasan kerran
- ajo pääosin pelkällä kuljettajalla
- matkanopeudet nykyään n. +10km/h päälle rajoituksen = kameratolppien "välähdysrajan" alle,
- tankattu vain 98E:tä,
Keväällä oli vielä kylmiä aamuja, niille tuntuu olevan herkkä samoin kuin yli 130km/h mittarinopeuden mukaiselle moottoritievauhdille -> kulutus voi hypätä 500km matkan aikana jopa -> 6.1L/100km -tasolle.
Kulutusvertailukeskustelu on aina hyödyllistä. Ei moottorin koko ole itseisarvo, vaan teho ja hyötysuhde. E32 750iA vei aina min 11L/100km, sama mies sillä kulki kuin puolella tuosta. Mielenkiintoista sekin, että BMW:n mukaan kulutus on sama 8-vaihteisella automaatilla kuin 6-vaihteisella manuaalilla, huolimatta hieman pienemmästä painosta ja ainakin teoriassa automaattia paremmasta hyötysuhteesta. Kehitys kehittyy, miksi enää hankkia manuaalia? Ainoastaan vedätys lienee helpompaa, kuin automaatti ei vaihda heti isompaa vaihdetta..
Comment