.
Jos se on tukossa, niin auto kertoo siitä.
Jos se on kunnossa, niin sitäpä ei oikeastaan huomaa.
Jos se alkaa olla elinkaarensa loppupäässä, niin sen huomaa tihentyneenä polttovälinä, sanotaan nyt luokkaa 300-500km, kunnossa ollessaan polttovälit jotain 1000km. Jos ei polttoa tunnista, ei kannata murehtia koko asiaa, tai jättää auton ostamatta - vielä vähemmän murhetta.
Ei sen pöntön poistokaan maltaita maksa.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia. Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Kertokaas konkarit ja vanhat patut mistä tietää tai voi tarkistaa että partikkelisuodatin toimii vai onko tukossa.
Autona on e60 530da 2005.
Poltot taas voi havaita siitä että avaa ns. "salavalikosta" lämpötilamittarin. Kun poltto on käynnissä, kulutus lisääntyy 1-3l/100km ja lämpötila nousee yleensä 3-7 C. Näin ainakin omassani.
Itse havaittu että hyvä tapa ehkäistä dpf ongelmia on ajaa esim. Forten dpf kliineri ja suuttimien putsaamiseen tarkoitettu litku kerran vuodessa tankillisessa diisseliä. Kannattaa siis ennaltaehkäisevänä tehdä esim. ao. purkit tankilliseen diisseliä ja tehdä isompi lenkki, jotta poltto käynnistyy.
Oma pönttö meni tukkoon kun termarit oli menneet epäkuntoon. Eli lämmöt ei nouse tarpeeksi.
Lämmöt saa esiin em. salavalikosta.
Lämpöjen kaiketi pitäisi nouista 87-93C välille kun kaikki kunnossa. Jos jää alle 77C, niin ei polttoa tapahdu. Myös pimeät hehkut voivat vaikuttaa polttoihin, eli ei pelkät termostaatit.
Kun/jos dpf pääsee tukkoon, on sen avaaminen aika kallista, dpf vaihto laatuosilla usein 2500e + työt. Yksi vaihtoehto on pöntön pesu, yksi on uusio osan käyttö (pesty, käytetty osa), tai koko hommelin poisto ja auton uudelleenohjelmointi, mikä on ao. Foorumilla aika suosittua tietääkseni.
Itse havaittu että hyvä tapa ehkäistä dpf ongelmia on ajaa esim. Forten dpf kliineri ja suuttimien putsaamiseen tarkoitettu litku kerran vuodessa tankillisessa diisseliä. Kannattaa siis ennaltaehkäisevänä tehdä esim. ao. purkit tankilliseen diisseliä ja tehdä isompi lenkki, jotta poltto käynnistyy.
Juu, EI noita Forten kamoja täyteen tankkiin vaan nimenomaan niin tyhjään tankkiin kun kehtaa laittaa.
Ei mitään hyötyä jos täyteen tankkiin laitat, korkeintaan plasebo...
Kalusto:
BMW 550i xDrive -14
BMW S1000R -17
Toyota Proace -15
Itsellä alkoi polttelemaan n 150-200km välein ja poltot todellakin huomasi sekä hajusta ja siitä että matka-ajossa antoi "nyppäsi" aina n. 10 sekunnin välein, kulutus myös 9 korvilla vaikka ajoi matkaakin . Nyt poistettu, Kierrosherkkyys ym. ihan toista luokkaan kun dpf kanssa.
edellinen omistaja oli ilmeisesti ajellut pitkään termarit rikkinäisinä ja pönttö mennyt tukkoon, termarijumpan jälkeen ensimmäisellä poltolla savua tuli niin paljon, että luulin moottorin hajonneen.
Inpalla näkee vastapaineet. Ainakin DDE7 versioissa DDE laskee jonkun laskennallisen iän sille ja pamauttaa vikamuistiin herjat tulevasta pöntö vaihdosta. Pöntön voi pestä höyrypesurilla ja senjälkeen tool32:lla kuitata pöntön "uudeksi".
__________________________________________________ ________________________
Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.
Inpalla näkee vastapaineet. Ainakin DDE7 versioissa DDE laskee jonkun laskennallisen iän sille ja pamauttaa vikamuistiin herjat tulevasta pöntö vaihdosta. Pöntön voi pestä höyrypesurilla ja senjälkeen tool32:lla kuitata pöntön "uudeksi".
Voi sen pöntön kuitata "uudeksi" myös Istalla. Ts. resetoidaan pöntön adaptaatiot. Esin E6x LCI:ssä pöntölle lasketaan n. 200 tkm kestoikä ja rupeaa noilla main heittämään vikakoodia (näkyy vain testerillä) että pönttö pitäisi vaihtaa, ei sitä oikeasti tarvi vaihtaa jos on kunnossa...
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Omasta kun alkoi DPF mennä tukkoon niin pakoputken päät mustuivat vaikka siihen asti ne oli olleet koko ajan puhtaan kiiltävät sisältäkin, alkoi päästää läpi ilmeisesti...
Poltto tapahtui 200-300km välein ja sitä ei voi ainakaan Pre LCI manuaalissa olla huomaatta kun koneen käytös muuttuu sen verran.
Comment