Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 akun koodaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jusv
    Bimmer Rookie
    • Aug 2010
    • 145
    • Turenki

    E61 akun koodaus

    moro,

    Varmaan löytyy tuhat topiccia tästä mutta olen mökillä ja dataa siirtyy bitti tunnissa...searhien lukemiseen menis tunteja

    Akku hyytyi. Vanha on 95Ah. Uutta tarjoavat 100Ah.

    Täytyykö koodata vai riittääkö vain uudesta akusta ilmoittaminen?

    Onnistuuko INPAlla ilmoitus uudesta akusta? Mistä/miten?

    Akun Ah koodaus. Täysin tuurista ilmeisesti kiinni löytyykö akkuprofiileistä autosta suoraan 100Ah tai 110Ah. Lyijyakun laitan uudenkin joten tyyppi ei muutu.

    Jos pikavastauksia sais niin olisin kiitollinen...iltapäivällä on pakko lähteä hakemaan uusi akku.

    Jussi
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    #2
    Originally posted by jusv View Post
    moro,

    Varmaan löytyy tuhat topiccia tästä mutta olen mökillä ja dataa siirtyy bitti tunnissa...searhien lukemiseen menis tunteja

    Akku hyytyi. Vanha on 95Ah. Uutta tarjoavat 100Ah.

    Täytyykö koodata vai riittääkö vain uudesta akusta ilmoittaminen?

    Onnistuuko INPAlla ilmoitus uudesta akusta? Mistä/miten?

    Akun Ah koodaus. Täysin tuurista ilmeisesti kiinni löytyykö akkuprofiileistä autosta suoraan 100Ah tai 110Ah. Lyijyakun laitan uudenkin joten tyyppi ei muutu.

    Jos pikavastauksia sais niin olisin kiitollinen...iltapäivällä on pakko lähteä hakemaan uusi akku.

    Jussi
    95Ah valintaa ei koodaus listalla ole, joten siellä on tällähetkellä todennäköisesti 90Ah tai 100Ah koodattuna. Tuo pitäisi tarkastaa kumpi löytyy ja jos jo valmiiksi koodattu 100Ah akulle niin ei tarvitse koodata uudelleen. Inpalla pitää akun vaihto kertoa. Muistaakseni löytyi moottori valikon alta ja olikohan status -> IBS -> battery replacement tai jotain vastaavaa. En ole varma tekeekö tämä saman kuin tool32 tehtävä rekisteröinti.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • jusv
      Bimmer Rookie
      • Aug 2010
      • 145
      • Turenki

      #3
      Joo...siis 90Ah tietysti ja se siellä on nyt paikoillaan...

      Comment

      • Fabsu
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 1754

        #4
        Ei siellä oo 100 Ah vaihtoehtoa, muttei se kyllä mitään haittaa. Itselläkin ollut siellä 100 Ah paikoillaan reilun kolme vuotta.

        Akkuvaihtoehdot:
        B080 80 Ah
        B090 90 Ah
        B110 110 Ah
        A090 90 Ah AGM
        A080 80 Ah AGM
        AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

        ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
        e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
        e30 318i -88

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          #5
          Originally posted by Fabsu View Post
          Ei siellä oo 100 Ah vaihtoehtoa, muttei se kyllä mitään haittaa.
          Niinpä olikin. Muistin näköjään väärin.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10057
            • KVLA

            #6
            Originally posted by jusv View Post
            Joo...siis 90Ah tietysti ja se siellä on nyt paikoillaan...
            AGM akku vai tavallinen?

            Comment

            • jusv
              Bimmer Rookie
              • Aug 2010
              • 145
              • Turenki

              #7
              Originally posted by Heguli 31 View Post
              AGM akku vai tavallinen?
              Tavallinen. Orggis varmaan....

              Comment

              • jusv
                Bimmer Rookie
                • Aug 2010
                • 145
                • Turenki

                #8
                No niin...kertokaapa viisaat vielä, että kun vanha akku oli 90 Ah ja uusi 100Ah, molemmat tavallisia lyijyakkuja...mitä se koodaus oikein auttaa tai tekee?

                Haittaako jos ajelee 90Ah akku koodattuna 100Ah akulla vain akun vaihto nollattuna?

                Kiits

                Jussi

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7531
                  • Jyväshyvä

                  #9
                  Ei sillä isoa merkitystä ole jos koko vähän heittää jos akun tyyppi on oikea (AMG / normaali) ja akun vaihto on kuitattu...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • jusv
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2010
                    • 145
                    • Turenki

                    #10
                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Ei sillä isoa merkitystä ole jos koko vähän heittää jos akun tyyppi on oikea (AMG / normaali) ja akun vaihto on kuitattu...
                    Kiusaan vielä Mihin se pirssi tuota akun kokoa oikein käyttää? Lataako se erillä lailla 90Ah vs 100Ah akkua? Pitääkö tuo IBS jotenkin jotain lukua siitä, mikä akun varaustaso vs kapasitettii on? Mittään muuta mulla ei tule mieleen mihin tuota voisi käytellä...toinen asia on, mitä hyötyä tuommosesta lienee

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2325
                      • Uusimaa

                      #11
                      Originally posted by jusv View Post
                      Kiusaan vielä Mihin se pirssi tuota akun kokoa oikein käyttää? Lataako se erillä lailla 90Ah vs 100Ah akkua? Pitääkö tuo IBS jotenkin jotain lukua siitä, mikä akun varaustaso vs kapasitettii on? Mittään muuta mulla ei tule mieleen mihin tuota voisi käytellä...toinen asia on, mitä hyötyä tuommosesta lienee
                      Se koodaus ei oikeasti vaikuta yhtään mihinkään mitä koskaan tulisit käytännössä huomaamaan, mikäli akun tyyppi pysyy samana. Ja vaikka et kertoisi edes sitä vaihtoakaan, et tule koskaan huomaamaan mitään poikkeavaa. Heität uuden akun kiinni vaan ja nautiskelet kesälomasta Hoitelet uuden akun rekisteröintileikit sitten joskus myöhemmin kun koittaa joku äärimäisen tylsä sateinen syyspäivä... Enemmän se vaikuttaa mielenrauhaan kuin auton toimintaan. Sitten jos tyyppi vaihtuu, kannattaa koodaus tehdä, koska AGMää ei vissiin saa ladata yli 14,6V jännitteellä.

                      Laitoin aikoinaan E91:seen originaalin 90Ah-akun tilalle 110Ah akun, ilman mitään koodausleikkejä. Ja tuo auto pelitti täydellisesti siitä eteenpäin seuraavat kolme vuotta niin pitkään kun minä olin ko. auton kanssa tekemisissä.
                      BMW G30 530e X-Drive

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3018
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by JKK View Post
                        Se koodaus ei oikeasti vaikuta yhtään mihinkään mitä koskaan tulisit käytännössä huomaamaan, mikäli akun tyyppi pysyy samana. Ja vaikka et kertoisi edes sitä vaihtoakaan, et tule koskaan huomaamaan mitään poikkeavaa. Heität uuden akun kiinni vaan ja nautiskelet kesälomasta Hoitelet uuden akun rekisteröintileikit sitten joskus myöhemmin kun koittaa joku äärimäisen tylsä sateinen syyspäivä... Enemmän se vaikuttaa mielenrauhaan kuin auton toimintaan. Sitten jos tyyppi vaihtuu, kannattaa koodaus tehdä, koska AGMää ei vissiin saa ladata yli 14,6V jännitteellä.

                        Laitoin aikoinaan E91:seen originaalin 90Ah-akun tilalle 110Ah akun, ilman mitään koodausleikkejä. Ja tuo auto pelitti täydellisesti siitä eteenpäin seuraavat kolme vuotta niin pitkään kun minä olin ko. auton kanssa tekemisissä.
                        Omaani laitoin vuosi sitten 80Ah AGM akun joka myös koodattiin autoon. Silti latausjännite on hetkellisesti jopa 14,9V kun olen tuota seurannut. En tiedä pitääkö tuo 14,6V:n raja paikkaansa vai onko sitten jännitesäädin rikki. Tästä on ollut kyllä ennenkin juttua ja muilla käyttäytyy samalla tavalla.

                        Jos vanha akku on täysin kuollut niin kyllä silloin akun vaihdon kuittaus kannattaa tehdä mahdollisimman pian. IBS ei lataa kunnolla uuttakaan akkua jos vanha ei ottanut virtaa vastaan ja saattaa tulla ylimääräisiä varoituksia ruutuun.
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎