Announcement

Collapse
No announcement yet.

jarrujen herkistys ja rasvat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teeaa
    Bimmer Rookie
    • Feb 2011
    • 131
    • tampere

    jarrujen herkistys ja rasvat

    Tarkoituksena olisi herkistellä e61:n jarruja; palat irti, liukupintojen ja -pinnien puhdistus. Ei ne nyt jumissa ole, mutta kuitenkin kun kilometrejä tulee vähänlaisesti, niin olisi hyvä putsata paskat veke?
    Ulkomaiden foorumeilla on suositeltu jopa liukupintojen jättämistä kuiviksi. Itse ajattelin kuitenkin rasvata kuparitahnalla jarrupalojen taustat ja korvakkeet, sekä silikonirasvalla liukutapit.
    Kuinkas foorumilaiset tämän operaation suorittavat:think?
  • Soprano
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 198

    #2
    esim. akkukoneen päähän messinkinen teräslaikka, osta semmonen setti.. maksaa joku 5-10e ni siin on erilaisia päitäkin sitten... motonet, biltema, tarjoustalo.. yms.. sitten käy ostamassa esim. kl varaosilta eteen ja taakse liukutapit ja niiden kumit yhteishintaa n.50 e. (niiden mukana tulee liukuihin kuuluva rasva.

    Kaikkien paikkojen puhistus, ulkoisille pinnoille olen käyttänyt kupraitahnaa.
    Liukutappien ja kumin sisään siihen kuuluva rasva. Ei missään nimessä kuitenkaan kuparitahnaa sinne.

    Voit myös tehdä tämän saman homman ilman osien vaihtelua, mutta suosittelen lämpimästi kuitenkin tätä mainitsemaani metodia.
    Se menee sit....

    Comment

    • teeaa
      Bimmer Rookie
      • Feb 2011
      • 131
      • tampere

      #3
      Ok, tuo liukutappien mukana tuleva rasva on käsittääkseni juuri tuota silikonirasvaa..täytyypä katsella noita messinkiharjoja motonetistä kun seuraavan kerran käyn siellä.

      Comment

      • Hunt
        Bimmer Rookie
        • Oct 2013
        • 100
        • Finland

        #4
        Edit: ei mit.
        Last edited by Hunt; 20-10-2015, 15:45.

        Comment

        • suppari
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4048
          • Turku

          #5
          Originally posted by Hunt View Post
          Kuuluuko näihin liikutappeihin nyt mitään rasvaa edes laittaa?
          Ei tehtaan ohjeiden mukaan, mutta liukutapit rasvaan aina silikoni rasvalla.
          sigpic
          P:0409699000

          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
          huollot/korjaukset!

          BMW E&F sarjaan.
          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

          Comment

          • 325E
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1228
            • LAHTI

            #6
            Kuka ääliö myy kuparitahnaa ja kuka ostaa?

            Kovempi kommentti jos menisi jakeluun ja kupari tahna ei sovi muuhun jarrujen osaan kuin levyjarrulevyn kuusiokolopulttiin. Kaikkeen muuhun on omat rasvansa ja bemarin oma ohje sanoo, että liukujen tapit putsataan ja ei mitään rasvaa. Käytä uusia jarrupaloja niiden kuuluvilla paikoillaan ja katso silmämääräisesti ottaako ne kiinni johonkin jos niin latta viila jolla tulee suoraa jälkeä ja teräsharja on hyvät apuvälineet ja paloille ei rasvaa. Taitaa olla sinun kohdallasi sen kuparitahnan suhteen se ,että käytä sitä vaan makuuhuoneesa, muten teet vaan tuhoa itsellesi ja autollesi ennenkaikkea.


            Originally posted by teeaa View Post
            Tarkoituksena olisi herkistellä e61:n jarruja; palat irti, liukupintojen ja -pinnien puhdistus. Ei ne nyt jumissa ole, mutta kuitenkin kun kilometrejä tulee vähänlaisesti, niin olisi hyvä putsata paskat veke?
            Ulkomaiden foorumeilla on suositeltu jopa liukupintojen jättämistä kuiviksi. Itse ajattelin kuitenkin rasvata kuparitahnalla jarrupalojen taustat ja korvakkeet, sekä silikonirasvalla liukutapit.
            Kuinkas foorumilaiset tämän operaation suorittavat:think?

            Comment

            • Hezman
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2012
              • 708
              • Jyväskylä

              #7
              Onko joku tietoinen miksi BMW ohjeistaa jättämään liukutapit kuivaksi?
              Mikä hyötyä sillä saadaan aikaan? Varaosa myyntiä enemmän?:think

              Comment

              • peto2
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2007
                • 8269
                • Järvikylä (Nakkila)

                #8
                Originally posted by Hezman View Post
                Onko joku tietoinen miksi BMW ohjeistaa jättämään liukutapit kuivaksi?
                Mikä hyötyä sillä saadaan aikaan? Varaosa myyntiä enemmän?:think
                Vähemmän liukutappien jumiutumisia. Liukutappi kun ei ole satulan puolelta tiivistetty niin sinne pääsee jarrupöly tarttumaan jos on rasvattu.
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • Hezman
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2012
                  • 708
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by peto2 View Post
                  Vähemmän liukutappien jumiutumisia. Liukutappi kun ei ole satulan puolelta tiivistetty niin sinne pääsee jarrupöly tarttumaan jos on rasvattu.
                  Ei varmaan tartu pölyt mutta eipä kyllä liukukaan toimi niinkuin ajateltu.

                  Tappi ja kumihan on tiivis sovite, ja siihen kun lisää vielä rasvan, niin varmasti pitää pölyt ja vedet pesän ulkopuolella. Ei käy minun järkeen tuo rasvaamattomuus.

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2328
                    • Uusimaa

                    #10
                    Vaikuttaa siltä, ettei niin pientä asiaa ole etteikö siitä pystyisi täällä tiedettä tekemään.. :think

                    Mitenkäs pyöränpultit, kannattaako ne kiertää alulleen vasemmalla vai oikealla kädellä?
                    BMW G30 545e M-Sport

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • 325E
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1228
                      • LAHTI

                      #11
                      Palaan vielä siihen kuparitahnaan, maalaisjärki

                      Palaan vielä siihen kuparitahnaan jo maalaisjäki sanoo kun näkee moisen tökötin ettei se yli 20-asteen pakkasella ole muuta kuin vielä jäykempää tahnaa joksi sitä ei varmaan voi siinä tilassa enää nimittää. Eli kuparitahnalla voideltujen osin on mahdoton liikkua jouheasti pakkasella ja tästä seuraa jarrujen jumittuminen ja siitä johtuvat seurannais viat jne....Sitten vielä jarruihin oleva vinkki älkää ostako liukujen-kumi korjaussarjaa tarvikkeena se on liian pehmää kumia, eli silloin on satulan liikerata sen jälkeen mitä sattuu, em.osa joko BMW-orginaalina tai hyvä laatuvaraosa Ate tai Girling.


                      Originally posted by peto2 View Post
                      Vähemmän liukutappien jumiutumisia. Liukutappi kun ei ole satulan puolelta tiivistetty niin sinne pääsee jarrupöly tarttumaan jos on rasvattu.

                      Comment

                      • Hezman
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2012
                        • 708
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by JKK View Post
                        Vaikuttaa siltä, ettei niin pientä asiaa ole etteikö siitä pystyisi täällä tiedettä tekemään.. :think

                        Mitenkäs pyöränpultit, kannattaako ne kiertää alulleen vasemmalla vai oikealla kädellä?
                        Ei koira karvoilleen mitään voi. Meitä on moneen lähtöön, joku ei korvaansa lotkauta ajatukselle onko rasvaa vai ei, ei tiedä ja vielä vähemmän kiinnostaa selvittää asian laita. Minä taas tykkään selvittää ongelman tai asian perinpohjin, mistä mikäkin johtuu, miksi jokin asia tehtään niin kuin tehdään, mitä jos tehdään toisella tavalla, hyödyt ja haitat, ja jne...
                        Mä luonteelleni mitään mahda

                        Ja karkeesti sanottuna, olkoon "välinpitämättömät" onnellisia siittä, että jollakin on mielenkiintoa perehtyä pieninpäänkin yksityiskohtaan ja/tai ongelmaan.

                        Comment

                        • JP-76
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 1060
                          • Kanta-Häme

                          #13
                          Originally posted by JKK View Post
                          Vaikuttaa siltä, ettei niin pientä asiaa ole etteikö siitä pystyisi täällä tiedettä tekemään.. :think

                          Mitenkäs pyöränpultit, kannattaako ne kiertää alulleen vasemmalla vai oikealla kädellä?
                          Riippuu siitä onko oikea- vai vasenkätinen
                          Kalusto:
                          BMW 550i xDrive -14
                          BMW S1000R -17
                          Toyota Proace -15

                          Comment

                          • JaniKuuk
                            Newbiemmer
                            • Dec 2010
                            • 13
                            • Rajamäki (Nurmijärvi)

                            #14
                            Originally posted by 325E View Post
                            Palaan vielä siihen kuparitahnaan jo maalaisjäki sanoo kun näkee moisen tökötin ettei se yli 20-asteen pakkasella ole muuta kuin vielä jäykempää tahnaa joksi sitä ei varmaan voi siinä tilassa enää nimittää. Eli kuparitahnalla voideltujen osin on mahdoton liikkua jouheasti pakkasella ja tästä seuraa jarrujen jumittuminen ja siitä johtuvat seurannais viat jne....Sitten vielä jarruihin oleva vinkki älkää ostako liukujen-kumi korjaussarjaa tarvikkeena se on liian pehmää kumia, eli silloin on satulan liikerata sen jälkeen mitä sattuu, em.osa joko BMW-orginaalina tai hyvä laatuvaraosa Ate tai Girling.
                            Jarrusatulat ovat jotain valumetalliseosta, jossa mukana on alumiinia. Kupari ja alumiini taasen muodostavat (sähkö)kemiallisen parin, jossa kupari reagoi alumiinin kanssa siten, että alumiini korrosoituu. Enpä ainakaan omaan kulkineeseen laittaisi, ellen sitten ongelmia etsi...

                            Comment

                            • Hezman
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2012
                              • 708
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Liukujen rasvaamattomuus

                              Toisesta jarru keskustelusta lainattua tekstiä:

                              Siitä on ollut myös puhetta, että noita liukutappeja ei tarvitseisi edes rasvata. Tässä voi olla perää, kun vaihdoin samalla ne suojakumit, niin niissä vaikutti olevan jonkinlainen kuivavoiteluaine sekä sisä että ulkopinnoilla. Paikalleen työntäessä niiden pinnoille alkoi muodostua vaaleaa liukasta kuivaa mössöä, ehkä jotain teflon-tyyppistä? Jarruja ei oltu koskaan tässä autossa huollettu, 172 tkm mittarissa.
                              Tuon perusteella voi käsittää miksi rasvaus jätettäis tekemättä. Mutta puhutaan ihan toisen laatuluokan osista kuin esim. motonet.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎