Announcement

Collapse
No announcement yet.

jarrujen herkistys ja rasvat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #16
    Olen rasvaamattomuuden kannalla muiden kuin suojattujen osien osalta. Näkyviin liukupintoihin en laita rasvoja tai pastoja ollenkaan etteivät kerää jarru ja maantiepölyä itseensä. Pikkuhiljaa näkyvissä osissa oleva rasva kerää em. pölyt ja estää osien liikkumista.

    Kun herkistelin jokin aika sitten jarrut pesin ensin painepesurilla hyvin ja sitten Brakecleanerilla loppupesu. Tämän jälkeen useaan kertaan mäntä pohjaan-ulos ja pienellä teräsharjalla kaikki satuloiden liukupinnat puhtaiksi.

    Jarrupalojen kuluneisuutta tutkiessani kokeilin satulan liikkuvuutta ja totesin olevan edelleen herkkä eikä jumita yhtään, siis täysin ilman rasvoja tällä hetkellä. Muutenkin kaikki pinnat pysyneet erittäin puhtaana kun ei rasvaa ole keräämässä likaa.
    Last edited by BMW525Xda; 14-08-2015, 17:39.

    Comment

    • revote
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2013
      • 1886
      • Hollola

      #17
      Uskaltaako kysyä että miten ne jarrut puretaan herkistelyä ja vaikka palojen vaihtoa varten ?
      | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

      Comment

      • Timelord
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 504
        • Loimaa

        #18
        Originally posted by revote View Post
        Uskaltaako kysyä että miten ne jarrut puretaan herkistelyä ja vaikka palojen vaihtoa varten ?
        Vaikka näin:




        Ja tottakai oikealla kielellä.

        Mites muuten PTFE- spray (kuivateflon) mahtaisi mennä liukutapeissa?
        W201 2,5D
        W123 280ce
        E21 316
        ex-E60 530ia
        ex-E53 4,4i
        ex-E39 523i
        ex-E34 520ia
        ex-E21 318i

        Comment

        • revote
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2013
          • 1886
          • Hollola

          #19
          Originally posted by Timelord View Post
          E6x -koppaisissa samanlainen rakenne jarruissa?

          Aika reilusti ruutasi jotain rasvaa tai vastaavaa liukupinnoille Ja harjasi vain nimeksi paikkoja puhtaaksi, josko lattaviila olisi parempi tai siis harjan lisäksi?

          Edit: herkistelläänkö mäntiä jotenkin muuten kuin parilla edes/takas/liikkeellä?
          Last edited by revote; 11-08-2015, 19:27.
          | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

          Comment

          • Timelord
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 504
            • Loimaa

            #20
            Originally posted by revote View Post
            E6x -koppaisissa samanlainen rakenne jarruissa?

            Aika reilusti ruutasi jotain rasvaa tai vastaavaa liukupinnoille Ja harjasi vain nimeksi paikkoja puhtaaksi, josko lattaviila olisi parempi tai siis harjan lisäksi?

            Edit: herkistelläänkö mäntiä jotenkin muuten kuin parilla edes/takas/liikkeellä?
            Sama rakenne, ulkonäkö vaan ainakin etupään osalta E6x hiukan erilainen.

            Ihan normimääriä, ainakin niissä korjaamoissa missä olen nähny laitettavan/ mitä itse olen joskus laittanut. Väristä vois päätellä sakemannin käyttäneen jotain tän tyyppistä:




            Mäntien herkistely riippuu ihan kuinka jumissa ovat. Jos eivät jumi, menevät sormin painaen pohjaan ja tällöin IMO parit edes/ takas- liikkeet riittää.
            Jos mäntiä ei saa painettua sormin takaisin niin mitä isommat pihdit sen paremmin painuu männät takaisin. Tällöin kyllä harkitsisin jo pientä kunnostusta jarrusatulalle.
            W201 2,5D
            W123 280ce
            E21 316
            ex-E60 530ia
            ex-E53 4,4i
            ex-E39 523i
            ex-E34 520ia
            ex-E21 318i

            Comment

            • revote
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2013
              • 1886
              • Hollola

              #21
              Ihmettelen vaan, että toiset suosittelee että ei rasvaa ollenkaan ja toinen holvaa sitten ihan huolella? Vai olenko ymmärtänyt täysin väärin, liukupulteilleko rasvaa ei välttämättä laiteta?

              | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

              Comment

              • Risto113
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 1203
                • GrassLake

                #22
                Originally posted by revote View Post
                Ihmettelen vaan, että toiset suosittelee että ei rasvaa ollenkaan ja toinen holvaa sitten ihan huolella? Vai olenko ymmärtänyt täysin väärin, liukupulteilleko rasvaa ei välttämättä laiteta?

                Juuri näin.
                Alkuperäinen, uusi liukupultin kumi on kestovoideltu, eikä sitä ole pakko rasvata (eikä tehdas ohjeista).

                Comment

                • 325E
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1228
                  • LAHTI

                  #23
                  Amatöörin ja Ammattilaisen ero

                  Amatöörin ja Ammattilaisen ero on: Amatööri osaa purkaa ja kasata muttei ymmärrä tekemäänsä ja se perustuu kun ei vain tiedä niin ei tiedä mitä tekee ja Ammattilainen purkaa ja tutkii ja päätelee kokeillen ja katsoen ja vielä yksi asia joka on Ammattilaisella se koulussa saatu perustieto esim. 3-vuotta ja lisäksi työelämässä saatu käytännön ammattitieto siis Ammattilainen osaa ja tietää onko välys 4mm oikea vaiko 0.4mm ja tätä Amattilaisen taitoa ja tietoa sanotaan siksi Ammattilaiseksi. Jos Amatööri ei ota oikeaa tietoa vastaan tai muuten tajua tekniikasta hän pysyy koko lopunelämän Amatöörinä ja on tosiasia ei ole edellytys ,että kaikista miehistä tulee tekiiikkaa ja autoasioiden osaavia henkilöitä, siksi on yhteiskunta järjestelmässä kukkakaupan virkoja ja onhan kukkakauppiailla bemareita eli suutari tai kukkakauppias pysyköön lestissään..


                  Originally posted by revote View Post
                  Ihmettelen vaan, että toiset suosittelee että ei rasvaa ollenkaan ja toinen holvaa sitten ihan huolella? Vai olenko ymmärtänyt täysin väärin, liukupulteilleko rasvaa ei välttämättä laiteta?

                  Last edited by 325E; 13-08-2015, 13:32.

                  Comment

                  • Mikiis
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2013
                    • 906
                    • Oulu

                    #24
                    Originally posted by 325E View Post
                    Amatöörin ja Ammattilaisen ero on: Amatööri osaa purkaa ja kasata muttei ymmärrä tekemäänsä ja se perustuu kun ei vain tiedä niin ei tiedä mitä tekee ja Ammattilainen purkaa ja tutkii ja päätelee kokeillen ja katsoen ja vielä yksi asia joka on Ammattilaisella se koulussa saatu perustieto esim. 3-vuotta ja lisäksi työelämässä saatu käytännön ammattitieto siis Ammattilainen osaa ja tietää onko välys 4mm oikea vaiko 0.4mm ja tätä Amattilaisen taitoa ja tietoa sanotaan siksi Ammattilaiseksi. Jos Amatööri ei ota oikeaa tietoa vastaan tai muuten tajua tekniikasta hän pysyy koko lopunelämän Amatöörinä ja on tosiasia ei ole edellytys ,että kaikista miehistä tulee tekiiikkaa ja autoasioiden osaavia henkilöitä, siksi on yhteiskunta järjestelmässä kukkakaupan virkoja ja onhan kukkakauppiailla bemareita eli suutari tai kukkakauppias pysyköön lestissään..
                    Ja amattilaiset ei tee virheitä. Kyllähän se on oppia ikä kaikki. Aivan turha kommentti sulta tuommoinen, jos amatööri ei saa kysyä. Hohhoi
                    F11 530d -11
                    E91 -06 320d
                    x2 Tuikut
                    Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                    Comment

                    • revote
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2013
                      • 1886
                      • Hollola

                      #25
                      Originally posted by 325E View Post
                      Amatöörin ja Ammattilaisen ero on: Amatööri osaa purkaa ja kasata muttei ymmärrä tekemäänsä ja se perustuu kun ei vain tiedä niin ei tiedä mitä tekee ja Ammattilainen purkaa ja tutkii ja päätelee kokeillen ja katsoen ja vielä yksi asia joka on Ammattilaisella se koulussa saatu perustieto esim. 3-vuotta ja lisäksi työelämässä saatu käytännön ammattitieto siis Ammattilainen osaa ja tietää onko välys 4mm oikea vaiko 0.4mm ja tätä Amattilaisen taitoa ja tietoa sanotaan siksi Ammattilaiseksi. Jos Amatööri ei ota oikeaa tietoa vastaan tai muuten tajua tekniikasta hän pysyy koko lopunelämän Amatöörinä ja on tosiasia ei ole edellytys ,että kaikista miehistä tulee tekiiikkaa ja autoasioiden osaavia henkilöitä, siksi on yhteiskunta järjestelmässä kukkakaupan virkoja ja onhan kukkakauppiailla bemareita eli suutari tai kukkakauppias pysyköön lestissään..
                      Mitä sinä nyt selität? Nyt tuli kyllä sellaista tajunnanvirtaa että hoh hoh.
                      | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                      Comment

                      • Hakkapeliitta
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2014
                        • 552
                        • P-Sawo

                        #26
                        Originally posted by 325E View Post
                        Amatöörin ja Ammattilaisen ero on: Amatööri osaa purkaa ja kasata muttei ymmärrä tekemäänsä .
                        Mikäs selitys sulla löytyis, kun kaverini on toiminut 20v Autokeskuksella mekaanikkona, uusilla autoilla ja vaihtoautoilla, ja hän laittaa kuparitahnaa jarrujen liukuviin osiin?

                        Onko hän nukkunut niillä paljon mainostamillasi ammattilaisten tunneilla?

                        Kaikki hänen tekemänsä auton asennustyö on ollut erittäin ammattitaitoista. En oikein usko, että hän laittaisi tahnaa ilman, että siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa.

                        annetaan BMW-osaa

                        Comment

                        • vilsku
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2003
                          • 728
                          • Tampere

                          #27
                          Ajankohtainen topicci, kun tarkoitus viikonloppuna itsekin herkistellä jarrut.

                          Olikos se niin että tähän tarvitaan myös 7mm kuusiokolohylsy? Itsellä on nimittäin sarja jossa on vain 6mm asti...
                          e61 525d (2006)
                          ex: e36 328i M-Sport (1996)
                          ex: e30 316i (1988)

                          Comment

                          • jake2710
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2004
                            • 828

                            #28
                            Originally posted by vilsku View Post
                            Ajankohtainen topicci, kun tarkoitus viikonloppuna itsekin herkistellä jarrut.

                            Olikos se niin että tähän tarvitaan myös 7mm kuusiokolohylsy? Itsellä on nimittäin sarja jossa on vain 6mm asti...
                            Kyllä 7mm, eikä mitään rasvaa tappeihin. Puhdistaa ja kiillottaa (hio) ne puhtaaksi.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎