Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw E60 alusta-asiaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E39Fin
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2013
    • 1761
    • HKI/Orimattila

    Bmw E60 alusta-asiaa

    Morjes. Huomasin toisen etuiskarin kusseen nesteet pihalle. Mulla siis neliveto. Mietin että mitkä on käytännön erot nelivedon ja takavedon etuiskarien suhteen. Auton kun nostan ilmaan niin voi olla että koen ahaa-elämyksen.

    Minkäslaista iskarisettiä voisi porukka suositella E60 keulalle?
    Jaguar XF Sportbrake R-sport.
    E39 523iA Oxfordgreen
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2325
    • Uusimaa

    #2
    Oleelisin ero on se, että nelivedossa on vetoakselit edessä

    Muutenhan rakenne on pitkälti samanlainen kuin takavedossa. Tokikin kaikki osat, kuten tukivarret, iskarit jne... on eri osanumeroilla nelikossa ja takavedossa, joten takavedon iskarit voit unohtaa nelikon tapauksessa. Rakenteen osalta kallistuksenvakaajan kiinnityksessä on ehkä suurin ero. Pumppujen vaihto onnistuu vetaria irroittamatta. Tosin kaiken muun joutuukin sitten näpläämään irti että napa putoaa riittävän alas.

    Iskareiden suhteen on nelikossa vaihtoehdot vähissä. Jos alusta on vakio, taitaa vaihtoehtona olla joko orggispumput tai vastaavat Sachsit, jotka saa n. satasen edullisemmin/kipale. Käsittääkseni kyseessä on yksi ja sama pumppu, koska orggiksetkin ovat Sachsin valmistamat. Ja sitten saatavilla myös Bilsteinin B6, jolla saa kyllä hyvin napakan alustan orggisjousien kera.
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

    Comment

    • E39Fin
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2013
      • 1761
      • HKI/Orimattila

      #3
      Tämä juuri että vaihtoehdot on harmillisen vähissä nelikoille. En ole itsekään oikein muihin vaihtoehtoihin törmännyt kuin bilstein/sachs. Jälkimmäiset autossa on tällä hetkellä. Aina välillä ottaa päähän tämä nelivedon vaikeus
      Jaguar XF Sportbrake R-sport.
      E39 523iA Oxfordgreen

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2325
        • Uusimaa

        #4
        Sitten on vielä vaihtoehtona KW, joka valmistaa nelikkoon säädettävää alustasarjaa. Sillä saa sitten simmattua alusta juuri mieleisekseen. Tosin jos haluaa pitää alustan origgiskorkuisena, voi KW:n unohtaa.

        Mulla oli edellisessä 530XD:ssä Bilsteinin B6:set ja niistä jäi kyllä OEM-jousien kanssa ihan asiallinen muistikuva. Se on suhteellisen jäykkä iskari, joka ei tee yhtään pahaa X-Driven peruslöllölle tehdasalustalle.

        Vakiona xd:n alusta oli kyllä mun makuun aivan liian löysä... sanoisinko jopa että hieman "epäbemarimainen".
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #5
          Eikös E46-nelikoissa maltillista isompi madaltaminen alentanut oleellisesti vetareiden elinikää. Miten lie E6X:ssä?

          Comment

          • rakkuj
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2011
            • 306
            • Turun seutu

            #6
            Originally posted by JKK View Post
            Iskareiden suhteen on nelikossa vaihtoehdot vähissä. Jos alusta on vakio, taitaa vaihtoehtona olla joko orggispumput tai vastaavat Sachsit, jotka saa n. satasen edullisemmin/kipale. Käsittääkseni kyseessä on yksi ja sama pumppu, koska orggiksetkin ovat Sachsin valmistamat. Ja sitten saatavilla myös Bilsteinin B6, jolla saa kyllä hyvin napakan alustan orggisjousien kera.
            Vaikuttaako m-sport nelikossa tähän iskariasiaan vielä jotenkin?
            G31 520xd
            F39

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2325
              • Uusimaa

              #7
              Originally posted by rakkuj View Post
              Vaikuttaako m-sport nelikossa tähän iskariasiaan vielä jotenkin?
              Ei vaikuta. Nelikossa "M-Sport" tarkoittaa ainoastaan ulkonäöllisiä yksityiskohtia, eli korisarjaa ja sisustukseen liittyviä M-elementtejä.

              Tehdaslähtöisesti kaikissa E60 nelikoissa on aina sama alusta. Jotkut pitää M-Sport nelikoita vähän hassun näköisenä, kun korisarja edustaa M-henkeä, mutta itse auto kulkee korkealla kuin traktori. Alustahan on takavetoista vakiopeliä vielä 15mm korjeampi. Muutenkin nelikon tehdasalusta on meikäläisen makuun vähän turhan "Volvomainen". En tykännyt aikoinaan ja siksi vaihdoin iskareiksi Bilsteinin B6:set, jolla auto alkoi tuntumaan jo bemarilta.

              Toinen nelikon ongelma on onnettomat kallistuksenvakaajat, joihin ei taida edelleenkään olla tarjolla jykevämpää vaihtoehtoa. Etummaiset vetarit on tainneet kuitenkin kestää ihan asiallisesti madalluksista huolimatta...
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎