Lähin tossa hetki sitten paikalliseen Burger Kingiin sigun autolla pistän parkkiin kone kiinni, ihmettelen kun puhallin puhaltaa vieläkin, no avain irti puhaltaa vieläkin, avain sisään virrat päälle painan OFF-nappia minkä pitäisi sammuttaa kaikki tuulettimet ja ilmastoinnit ja jatkuu vieläkin, avain irti ja sisälle käyn tilaamassa safkat, auto ollut lukossa jo hetken käyn vilkasemassa ja siellä se puhaltaa. Safkat syötyäni palaan autolle ja ei puhalla enään . Mikä tälläistä aiheuttaa? Kotiin takaisin tullessani puhallin lopetti kiltisti puhaltamisen moottorin sammuttamisen jälkeen.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60 puhallin jäi päälle
Collapse
X
-
Puhallin vai puhallin? Eli sisäilmastoinnin puhallin vai jäähdyttimen edessä sähköflekti? Jos sisäilmastoinnin puhallin, kannattaa lukea vikakoodit.
Yleisimmät viat kait päätevastus (blower regulator: KLIK) tai kondensaatioanturi tuulilasin yläreunassa. Päätevastus (tai ohjain) yleensä jättää alimmat nopeudet toimimattomiksi. Siitä vaihto-ohjetta postauksessa #35: KLIK.
-
-
Originally posted by MNi View PostPuhallin vai puhallin? Eli sisäilmastoinnin puhallin vai jäähdyttimen edessä sähköflekti? Jos sisäilmastoinnin puhallin, kannattaa lukea vikakoodit.
Yleisimmät viat kait päätevastus (blower regulator: KLIK) tai kondensaatioanturi tuulilasin yläreunassa. Päätevastus (tai ohjain) yleensä jättää alimmat nopeudet toimimattomiksi. Siitä vaihto-ohjetta postauksessa #35: KLIK.Seat Cupra 290
Ex. F20 118i MHD Stage 2
E60 2006 525i
Comment
-
-
Originally posted by MNi View PostIHKA, joko high tai basic. Käytännössä ohjausmoduli on integroitu ilmastoinnin paneeliin.Seat Cupra 290
Ex. F20 118i MHD Stage 2
E60 2006 525i
Comment
-
-
Jos K-CAN vikoja löytyy monestakin purkista, alkaa ensimmäiseksi epäilyttämään akun kunto. Vajaita voltteja tarjoileva akku antaa kaikenlaista jännää. Mittaisin ensin akun: KLIK tai katsoisin salavalikosta mitä IBS:n mukaan akun jännite on. IBS:ltä saattaa saada vikakodeejakin vissiin, en tiedä.
Ehjän ja täyteen ladatun akun tapauksessa aloittaisin puhdistamalla IHKA:n liittimet, nollaamalla vikakoodit. Mikäli vika uusii, WDS:ää tuijottelemaan mistä kaapelointi menee.
Comment
-
-
Noniin palaillaan tähän vielä. Vikakoodit kaikki clearasin mitä tuolloin löysin ja niistä takas palasi tietenkin tuo IHKA moduulin E704 ja samalla kilometreillä KBM moduulin E584. Muita ei tullut uudestaan. Akku ei ole kovinkaan vanha ja voltit näytti olevan hyvällä mallilla pitkän seisomisenkin jälkeen. Kojelaudan revin irti ja ilmastoinnin takana olevat liittimet olivat kiinni ja piuhat kunnossa. Katsoin myös ilmastoinnin sulakkeet ja ehjiä olivat.Seat Cupra 290
Ex. F20 118i MHD Stage 2
E60 2006 525i
Comment
-
-
Jos katsot E60/E61 Voltage Supply and Bus Systems -dokua (KLIK), IHKA ja KBM eivät ole peräkkäin väylällä, ainakaan sivun 38 moduulikaavion mukaan.
WDS sanoo:
CAN bus without function
If the K-CAN or PT-CAN data bus indicate no function, it is likely that a short circuit has occurred on the CAN Low and/or CAN High lead, or that a control unit is defective. In order to localise the cause of the fault, it makes sense to use the following procedure:
- Disconnect one CAN-bus node after the other until the unit causing the fault (= control unit x) is found
- Check the lines to control unit x for short circuits
- If possible, check control unit x
However, this procedure only leads to success if a tap line from a control unit to the CAN bus has a short circuit. If a CAN bus lead itself has a short circuit, the wiring harness must be checked.
Diagnosis
Two different bus faults can be entered in the CAN bus control units:
- CAN communication fault
- CAN wire fault
The communication fault provides an overview of the control units that have failed on the CAN bus, i.e. were no longer able to communicate. The ”CAN communication fault” can only be read out if the fault is currently not present. If the fault is currently present, it is no longer possible to communicate with the control unit. This means that the fault code memory cannot be read, either!
Physical wire fault can be detected by the use of fault-tolerant CAN transceivers. However, at the moment there are only fault-tolerant transceivers for the K-CAN data bus. This means that only control units that are connected to the K-CAN data bus can have made the fault code memory entry ”CAN wire fault” The CAN transceiver is also unable to distinguish between the individual fault categories listed below. If the bus fault ”CAN wire fault” is entered in a control unit, this can mean:
- Break in wiring CAN High
- Break in wiring CAN Low
- Short circuit CAN High to earth or positive
- Short circuit CAN Low to earth or positive
- Short circuit CAN High to CAN Low
Break in wiring (single-wire operation): each control unit contains a separate bus termination. This means that, even in the case of a break in wiring, the voltage level can be maintained across the entire K-CAN network. The consequence of this is that a transmitting control unit does not detect this fault and continues to work in two-wire operation. However, if a control unit transmits a message across the break, the receiving control unit only detects activity on the undamaged bus line. The receiving control unit thus detects single-wire operation and sets the fault ”CAN wire fault”. If different control units receive messages across the break, a number of control units can have made this fault code memory entry in single-wire operation!
Short circuit: if there is a short circuit in the system, all K-CAN control units must have entered the fault ”CAN wire fault”. In order to localise the short circuit, follow the procedure for ”CAN bus without function”.
K-CAN -väylä pystyy siis single-wire -lähetykseen ja vastaanottoon. Jos moduli ottaa signaalia vastaa vain toista signaalikarvaa myöten (K_CAN_SH 0.5 GE eli signal high, 0,5mm^2, keltainen tai K_CAN_SL 0.5 SW eli signal low, 0,5 mm^2, musta), vastaanottava moduli nostaa wire fault -vian. IHKAn (ilmastoinnin ohjauspaneeliin integroitu) ja KBM:n (korimoduli, hanskalokeron takana) johtosarjat ja liittimet ovat ensimmäisenä epäilyn alla. Jos suoraan liittimissä ei ollut vikaa, sitten pitää katsella muualta. Väylähän on loogisesti tähtikytkentäinen, E46:ssa vastaava väyläkytkentäpiste on nätisti rivissä hanskalokeron takana. WDS:stä ristikytkentäpisteen X15005 ja X15006 sekä X15007 ja X15008 takaa löytyvät kuvat ja ristikytkentäpisteiden paikat. Molemmat ovat hanskalokeron takana, mutta pelkästään WDS:n kuvista ei osaa sanoa miten ne on toteutettu. Kaapelointi on kuitenkin kelta/musta parikaapeli, ehkä kierretty, 0,5 mm^2. WDS:ää pitäisi tutkailla lisää.
Comment
Comment