Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 puhallin jäi päälle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petsku333
    BTCF Member
    • Jun 2014
    • 349
    • Kerava

    E60 puhallin jäi päälle

    Lähin tossa hetki sitten paikalliseen Burger Kingiin sigun autolla pistän parkkiin kone kiinni, ihmettelen kun puhallin puhaltaa vieläkin, no avain irti puhaltaa vieläkin, avain sisään virrat päälle painan OFF-nappia minkä pitäisi sammuttaa kaikki tuulettimet ja ilmastoinnit ja jatkuu vieläkin, avain irti ja sisälle käyn tilaamassa safkat, auto ollut lukossa jo hetken käyn vilkasemassa ja siellä se puhaltaa. Safkat syötyäni palaan autolle ja ei puhalla enään . Mikä tälläistä aiheuttaa? Kotiin takaisin tullessani puhallin lopetti kiltisti puhaltamisen moottorin sammuttamisen jälkeen.
    Seat Cupra 290

    Ex. F20 118i MHD Stage 2
    E60 2006 525i
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #2
    Puhallin vai puhallin? Eli sisäilmastoinnin puhallin vai jäähdyttimen edessä sähköflekti? Jos sisäilmastoinnin puhallin, kannattaa lukea vikakoodit.

    Yleisimmät viat kait päätevastus (blower regulator: KLIK) tai kondensaatioanturi tuulilasin yläreunassa. Päätevastus (tai ohjain) yleensä jättää alimmat nopeudet toimimattomiksi. Siitä vaihto-ohjetta postauksessa #35: KLIK.

    Comment

    • Petsku333
      BTCF Member
      • Jun 2014
      • 349
      • Kerava

      #3
      Originally posted by MNi View Post
      Puhallin vai puhallin? Eli sisäilmastoinnin puhallin vai jäähdyttimen edessä sähköflekti? Jos sisäilmastoinnin puhallin, kannattaa lukea vikakoodit.

      Yleisimmät viat kait päätevastus (blower regulator: KLIK) tai kondensaatioanturi tuulilasin yläreunassa. Päätevastus (tai ohjain) yleensä jättää alimmat nopeudet toimimattomiksi. Siitä vaihto-ohjetta postauksessa #35: KLIK.
      Sisäilmastoinnin puhallinta tarkoitin. Minkä alta INPA:sta puhaltimen tai ilmastoinnin vikakoodit löytää?
      Seat Cupra 290

      Ex. F20 118i MHD Stage 2
      E60 2006 525i

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3143
        • Tampere

        #4
        IHKA, joko high tai basic. Käytännössä ohjausmoduli on integroitu ilmastoinnin paneeliin.

        Comment

        • Petsku333
          BTCF Member
          • Jun 2014
          • 349
          • Kerava

          #5
          Originally posted by MNi View Post
          IHKA, joko high tai basic. Käytännössä ohjausmoduli on integroitu ilmastoinnin paneeliin.
          Tsekkailin moduuleita läpi mitä löysin INPA:lla, ennen olen tsekkaillut vikakoodeja vaan koneesta. Vastaan tuli IHKA:ssa E704 K-can physical bus errors ja Error counter 255 eli tosi usein tullut vika ja laskuri mennyt täyteen vai tarkoittaako toi numero jotain? Jostakin muualta löysin D904 K-can line fault ja KBM moduulista E584 K-can short circuit. Missä johdossa vikaa ja missäpäin ?
          Seat Cupra 290

          Ex. F20 118i MHD Stage 2
          E60 2006 525i

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3143
            • Tampere

            #6
            Jos K-CAN vikoja löytyy monestakin purkista, alkaa ensimmäiseksi epäilyttämään akun kunto. Vajaita voltteja tarjoileva akku antaa kaikenlaista jännää. Mittaisin ensin akun: KLIK tai katsoisin salavalikosta mitä IBS:n mukaan akun jännite on. IBS:ltä saattaa saada vikakodeejakin vissiin, en tiedä.

            Ehjän ja täyteen ladatun akun tapauksessa aloittaisin puhdistamalla IHKA:n liittimet, nollaamalla vikakoodit. Mikäli vika uusii, WDS:ää tuijottelemaan mistä kaapelointi menee.

            Comment

            • Petsku333
              BTCF Member
              • Jun 2014
              • 349
              • Kerava

              #7
              Noniin palaillaan tähän vielä. Vikakoodit kaikki clearasin mitä tuolloin löysin ja niistä takas palasi tietenkin tuo IHKA moduulin E704 ja samalla kilometreillä KBM moduulin E584. Muita ei tullut uudestaan. Akku ei ole kovinkaan vanha ja voltit näytti olevan hyvällä mallilla pitkän seisomisenkin jälkeen. Kojelaudan revin irti ja ilmastoinnin takana olevat liittimet olivat kiinni ja piuhat kunnossa. Katsoin myös ilmastoinnin sulakkeet ja ehjiä olivat.
              Seat Cupra 290

              Ex. F20 118i MHD Stage 2
              E60 2006 525i

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                #8
                Jos katsot E60/E61 Voltage Supply and Bus Systems -dokua (KLIK), IHKA ja KBM eivät ole peräkkäin väylällä, ainakaan sivun 38 moduulikaavion mukaan.

                WDS sanoo:
                CAN bus without function

                If the K-CAN or PT-CAN data bus indicate no function, it is likely that a short circuit has occurred on the CAN Low and/or CAN High lead, or that a control unit is defective. In order to localise the cause of the fault, it makes sense to use the following procedure:
                • Disconnect one CAN-bus node after the other until the unit causing the fault (= control unit x) is found
                • Check the lines to control unit x for short circuits
                • If possible, check control unit x

                However, this procedure only leads to success if a tap line from a control unit to the CAN bus has a short circuit. If a CAN bus lead itself has a short circuit, the wiring harness must be checked.
                Diagnosis

                Two different bus faults can be entered in the CAN bus control units:
                • CAN communication fault
                • CAN wire fault

                The communication fault provides an overview of the control units that have failed on the CAN bus, i.e. were no longer able to communicate. The ”CAN communication fault” can only be read out if the fault is currently not present. If the fault is currently present, it is no longer possible to communicate with the control unit. This means that the fault code memory cannot be read, either!
                Physical wire fault can be detected by the use of fault-tolerant CAN transceivers. However, at the moment there are only fault-tolerant transceivers for the K-CAN data bus. This means that only control units that are connected to the K-CAN data bus can have made the fault code memory entry ”CAN wire fault” The CAN transceiver is also unable to distinguish between the individual fault categories listed below. If the bus fault ”CAN wire fault” is entered in a control unit, this can mean:
                • Break in wiring CAN High
                • Break in wiring CAN Low
                • Short circuit CAN High to earth or positive
                • Short circuit CAN Low to earth or positive
                • Short circuit CAN High to CAN Low

                Break in wiring (single-wire operation): each control unit contains a separate bus termination. This means that, even in the case of a break in wiring, the voltage level can be maintained across the entire K-CAN network. The consequence of this is that a transmitting control unit does not detect this fault and continues to work in two-wire operation. However, if a control unit transmits a message across the break, the receiving control unit only detects activity on the undamaged bus line. The receiving control unit thus detects single-wire operation and sets the fault ”CAN wire fault”. If different control units receive messages across the break, a number of control units can have made this fault code memory entry in single-wire operation!
                Short circuit: if there is a short circuit in the system, all K-CAN control units must have entered the fault ”CAN wire fault”. In order to localise the short circuit, follow the procedure for ”CAN bus without function”.


                K-CAN -väylä pystyy siis single-wire -lähetykseen ja vastaanottoon. Jos moduli ottaa signaalia vastaa vain toista signaalikarvaa myöten (K_CAN_SH 0.5 GE eli signal high, 0,5mm^2, keltainen tai K_CAN_SL 0.5 SW eli signal low, 0,5 mm^2, musta), vastaanottava moduli nostaa wire fault -vian. IHKAn (ilmastoinnin ohjauspaneeliin integroitu) ja KBM:n (korimoduli, hanskalokeron takana) johtosarjat ja liittimet ovat ensimmäisenä epäilyn alla. Jos suoraan liittimissä ei ollut vikaa, sitten pitää katsella muualta. Väylähän on loogisesti tähtikytkentäinen, E46:ssa vastaava väyläkytkentäpiste on nätisti rivissä hanskalokeron takana. WDS:stä ristikytkentäpisteen X15005 ja X15006 sekä X15007 ja X15008 takaa löytyvät kuvat ja ristikytkentäpisteiden paikat. Molemmat ovat hanskalokeron takana, mutta pelkästään WDS:n kuvista ei osaa sanoa miten ne on toteutettu. Kaapelointi on kuitenkin kelta/musta parikaapeli, ehkä kierretty, 0,5 mm^2. WDS:ää pitäisi tutkailla lisää.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎