e61 radiokanavat ei kuulu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JurZe83
    Newbiemmer
    • Jul 2014
    • 6
    • Janakkala

    e61 radiokanavat ei kuulu

    Apua kaivataan 530d touring 2005 kanssa. Ongelma on, että radiosta kuuluu pelkkää suhinaa. Vasemmassa saranassa menevä koaksiaalikaapeli on kunnossa. Antenninvahvistin on kunnossa (testattu vaihtamalla). Takalasissa oleva antenni on kunnossa (testattu mittaamalla). Antenninvahvistimen oikeassa reunassa olevaan liittimeen tulee virta seuraavasti avaimen ollessa 2-asennossa:

    pinni 1 (puna/valkoinen) 11,8V
    pinni 2 (valko/sininen) 4,7V
    pinni 3 (valko/violetti) 4V (virta-avain 0-asennossa tähän tulee 0V)

    Mittasin toimivasta autosta vastaavat luvut ja ne olivat kahden ensimmäisen osalta samat, mutta valko/violettiin tuli 11,8V ja virrattomanakin 0,5V.

    Vika vaikuttaisi olevan siis siinä, ettei antenninvahvistin saa virtaa. Mutta miksei? Jos johto olisi oikeasta saranasta poikki, niin virtaa ei kaiketi tulisi ollenkaan. En ole avannut nippua, mutta heilutellut kyllä...ilman vaikutusta. Voiko vika olla Micro Power Modulessa? Tulisiko siitä koodi? Nyt niitä ei ainakaan inpalla tullut. MPM:kin näyttää kyllä päällisin puolin ehjältä, eikä ole saanut kosteutta.
    Last edited by JurZe83; 27-09-2015, 22:15. Reason: tarkennuksia
  • ptikkala
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2007
    • 1576

    #2
    Onko antennikaapeli ehyt siinä oikealla puolella kouruissa?

    Comment

    • JurZe83
      Newbiemmer
      • Jul 2014
      • 6
      • Janakkala

      #3
      Originally posted by ptikkala View Post
      Onko antennikaapeli ehyt siinä oikealla puolella kouruissa?
      Antennikaapelit eli koaksiaalikaapelit (radio ja tv) kulkevat käsittääkseni vain sisemmässä vasemmanpuoleisessa kourussa. Jos tuota tarkoitit, niin kunnossa on.

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3144
        • Tampere

        #4
        Entäs maakontakti kontin saranan kautta? WDS sanoo:

        Earth strap on the luggage compartment lid
        Fault profile with effect:
        corrosion means that the earth connection between the luggage compartment lid and body is lost. This means that the luggage compartment lid oscillates and is electrically undefined.
        The reception deteriorates 2 to 3 years after production of the vehicle.

        Kuvahaun perusteella siinä pitäisi olla maadoitusliuskat, näiden kontakti runkoon on ehkä huonoa vähäisempi: KLIK.

        Comment

        • koma
          Bimmer Rookie
          • Jul 2013
          • 55
          • Juupajoki/Tampere

          #5
          Pinni kolmoseen(valkoinen/violetti) pitäis tulla 12v silloin kun virrat ja radio on päällä,se on heräte jännite soittimelta. Veikkaan että johdot on vaihtokunnossa oikean puoleisesta sisemmästä johtokourusta,johtaa vielä sen verran läpi että tulee tuo 4,7v.
          Last edited by koma; 01-10-2015, 06:53.

          Comment

          • JurZe83
            Newbiemmer
            • Jul 2014
            • 6
            • Janakkala

            #6
            Originally posted by koma View Post
            Pinni kolmoseen(valkoinen/violetti) pitäis tulla 12v silloin kun virrat ja radio on päällä,se on heräte jännite soittimelta. Veikkaan että johdot on vaihtokunnossa oikean puoleisesta sisemmästä johtokourusta,johtaa vielä sen verran läpi että tulee tuo 4,7v.
            Poikki oli. Nyt tulee 11,1V radion ollessa päällä...ei siis vieläkään ihan samaa, kuin 1-pinniin. Tuon luulisi kuitenkin herätykseen riittävän. Ongelma ei kuitenkaan vielä tällä korjaantunut eikä edes parantunut. Täytyy kokeilla vielä uudestaan toimivalla antennivahvistimella.

            5-pinniin tulee erillinen maajohto, joten maadoituksesta ei varmaankaan ole kiinni.

            Comment

            • hattiwatti
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2008
              • 255
              • Vantaa

              #7
              Mulla oli myös radion kanssa ongelmia, pelkkää suhinaa eikä kanavia. Kolme kaapelia oli täysin poikki saranan sisältä ja muutamat murtuneet Mitä lie nuo kolme tekee, mutta vaikutti, että kanavat löytyi heti fiksauksen jälkeen. Mielenkiintoista olisi tietää oliko mahdollisesti jotain muutakin pois pelistä mitä en osannut edes kaivata

              hmmh eipä sitten kuva liittynyt mukaan..
              Last edited by hattiwatti; 01-10-2015, 20:28.

              Comment

              • hattiwatti
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2008
                • 255
                • Vantaa

                #8
                Kuva?
                Attached Files

                Comment

                • JurZe83
                  Newbiemmer
                  • Jul 2014
                  • 6
                  • Janakkala

                  #9
                  Originally posted by hattiwatti View Post
                  Kuva?
                  Kelta/musta on lisäjarruvalon johto, paksu puna/valkoinen takalasin lämmittimen +-johto ja ruskea/musta takalasin avaus. Valkopohjaiset (3 kpl) on antennivahvistimelle meneviä virta- ja herätevirtajohtoja. Ruskeat maajohtoja.
                  Last edited by JurZe83; 02-10-2015, 09:39.

                  Comment

                  • JurZe83
                    Newbiemmer
                    • Jul 2014
                    • 6
                    • Janakkala

                    #10
                    Ongelma ratkaistu!

                    Ongelman syyksi paljastui lopulta koaksaalikaapeli, jonka korjasin aivan ensimmäisenä. Hieman epäselväksi jäi, oliko vika väärässä kaapelissa vai rikkinäisessä fakra-liittimessä, joka kiinnitetään antennivahvistimeen. Seuraavassa kuitenkin pieni kertomus, joka voi auttaa jotakuta muuta, jossain myöhemmässä jaksossa

                    Etsin alunperin netistä tietoa koaksaalikaapelin tyypistä, mutta törmäsin vain virheellisen tietoon, jossa kerrottiin kaapelin olevan tyyppiä RG-179(50 ohm). Ostin kaapelin tuon tiedon valossa tutkimatta kaapelia autostani. Fakra liittimiä en löytänyt mistään, joten kysyin kaapelin myyneestä liikkeestä sopivat liittimet (liittimet olivat kokonaan metalliset ja jouduin eristämään ne sähköteipillä). Korjatessani kaapelin huomasin, että kaapeli on oikeasti tyyppiä RG-174 (75 ohm). En antanut tuon kuitenkaan tuolloin haitata, koska foorumeilla kaikki tuntuivat olevan sitä mieltä, ettei vaimennusero näiden kahden kaapelityypin välillä ole niin merkittävä, että estäisi radion toiminnan kokonaan. Tutkittuani asiaa nyt puoli vuotta ja tehtyäni kaiken, mitä asian eteen voi tehdä, päätin vaihtaa kaapelin oikeanlaiseen ja etsiä samalla myös oikeat liittimet, jotta saan kaapelin jatkopaikat minimoitua. Fakran liittimiä löysin lopulta Vaasan Elektroniikkakeskuksesta. Liittimiä on 14 eri tyyppiä ja jatkoliitokseen käy tietenkin mikä vaan liitin (kunhan ovat keskenään samanlaisia), mutta tilasin FAKRA A-liittimiä, koska A on juuri antenninvahvistimeen menevän Fakran tyyppi.

                    Testasin koaksaalikaapelia ennen lopullista korjausta työntämällä keskimmäiseen karvaan noin metrin pituisen johdon. Nostin johtoa hieman ylös ja radio löysi heti kolme kanavaa, jotka kuuluivat hienosti. Tästä vedin tietenkin tuolloin johtopäätöksen, että koaksaali on kunnossa, mutta eipä ollut.

                    Epäilin myös takalasin antennia syylliseksi. Mittailin antennia liittimestä ja lopulta leikkasin silikoni/muoviseosta johdon edestä niin, että näin lattakaapelia pidemmälle. Kaapeli vaikutti kuitenkin silminnähdenkin ehjältä ja sitähän se olikin. Mittasin lattakaapelin vastukset yleismittarin "piippari"-toiminnolla ja sain lukeman jokaisen kolmen pinnin väliltä (1-2, 1-3, 2-3). Tätä tietoa joku voi ehkä hyödyntää, mittaillessaan omaa antennia.

                    Comment

                    Working...
                    X