Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 N52-B25A vikakoodi kokemuksia? Cat conversion 29F4/29F5 (P0420/P0430)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hamilton69
    Bimmer Rookie
    • Sep 2014
    • 37
    • Lahti

    E61 N52-B25A vikakoodi kokemuksia? Cat conversion 29F4/29F5 (P0420/P0430)

    Moi,

    Auto: E61 525 Xia -07 pre Lci.
    Noin kuukauden vanha tuttavuus (ensi Bmw) päätti ilmoitella vikakoodeja yllättäen:

    Cat conversion 29F4 ja 29F5.
    Itsellä ei ole käytössä tähän hätään muuta diagnostiikkaa kuin tuo Carly For Bmw appi wifi-donglella, joten aivan varma koodista ei voi olla.
    Taisipa kerran olla toisennäköinenkin koodi: P0420 ja P0430. Nämä ilmeisesti melko samaa asiaa?

    Kerran syttyi moottorin-vikavalonkin mittaristossa koodien saattelemana, mutta tämän tyyppiset vikailmoitukset poistuu käsittääkseni itsestään, jos arvot paranee lennosta? Hävisi nimittäin itsestään muutaman startin jälkeen.
    Palaa takaisin viiveellä nollattaessa.
    Autossa ei tunnu olevan puhti hukassa, vetoa riittää, kone käy kuin kello ja ei tukkoisuutta mitä esim. tukkeutuneet katit aiheutaisi. Auto ei siis mene "limp-modeen" yms.
    Omasta mielestä pakokaasu tuoksahtaa aikalailla makeahkolle pihassa tyhjäkäynnillä käydessään, voi olla ominaishajuakin, tai luulosairautta Audi tappeluiden jälkeen?

    Olen netistä etsinyt aiheesta asiaa, mutta ainoat muutamat mitä löytyy on Ameriikan suunnalla, mitä nyt muutama Saksanmaalta aihetta sivuten. Lambdoista ollut mainintaa, sekä tietenkin itse katalysaattorit. Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta asiasta?
    Autoliikkeestä ostettu auto, joten jos katit rikki niin maksajaa etsin kyllä muualta kuin omasta pussista, tässä kun samalla katselen kauhuissani kattien hintoja netistä! Huhhuh..
    Auton alle en ole vielä kerennyt, lähinnä tarkastelemaan josko olisi selkeitä lommoja ym katalysaattoreissa. Oudolta tuntuu että molemmat olisi rikki. En kauheammin löytänyt juttua rikkoutuneista kateista tälle automallille?

    Kiitän neuvoista ja spekulaatiosta etukäteen!
    Last edited by hamilton69; 25-04-2016, 18:09.
    Ex.525xia E61
  • Petsku333
    BTCF Member
    • Jun 2014
    • 349
    • Kerava

    #2
    -----------
    Last edited by Petsku333; 14-10-2015, 09:11. Reason: Tuli tuplana
    Seat Cupra 290

    Ex. F20 118i MHD Stage 2
    E60 2006 525i

    Comment

    • Petsku333
      BTCF Member
      • Jun 2014
      • 349
      • Kerava

      #3
      Vuotavat suuttimet saattaa näissä aiheuttaa kattien pilalle menon. Lähtisin tässä tilanteessa kyllä autoliikkeeseen riitelemään asiasta.
      Seat Cupra 290

      Ex. F20 118i MHD Stage 2
      E60 2006 525i

      Comment

      • hamilton69
        Bimmer Rookie
        • Sep 2014
        • 37
        • Lahti

        #4
        Jaahas, täytyypäs ottaa tutkintaan asia!
        Oliko sen verran tuttu diagnoossi, että tuosta voisi jo päätellä kattien pilaantuneen? Kovasti toivoilin, että kyseessä olisi lambda-anturi hommia. Näille tietenkin löytyisi erikseen omat lambda vikakoodit silloin ehkäpä..
        Yhden kerran sain Disa-venttiiliin liittyvän vikakoodin (2AAB) aikaiseksi kun kävin motarilla polettamassa kunnolla. Irroitin Disan ja putsailin pintapuolisesti, ei näkyvää vikaa. Koodi ei ole siltäosin palannut.
        Saisikohan jollain "kunnon" diagnoosiohjelmalla parempaa näkökulmaa tai syvennystä vikakoodiin? Vai onko tuo ihan kelpo koodi minkä Carly antaa?
        Kiitosta taas vastauksista!

        Lisäys:
        Kävin ottamassa pakokaasut ja obd,:t kaikki hyvin eli arvot oikeassa.
        Last edited by hamilton69; 14-10-2015, 15:44. Reason: Lisäystä
        Ex.525xia E61

        Comment

        • Timelord
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2010
          • 504
          • Loimaa

          #5
          Originally posted by hamilton69 View Post
          Yhden kerran sain Disa-venttiiliin liittyvän vikakoodin (2AAB) aikaiseksi kun kävin motarilla polettamassa kunnolla. Irroitin Disan ja putsailin pintapuolisesti, ei näkyvää vikaa. Koodi ei ole siltäosin palannut.
          Sulla pellin alla N52? Eikös siinä ole kaksi disaa, imusarjan alla toinen ja toinen ihan näkyvillä?
          W201 2,5D
          W123 280ce
          E21 316
          ex-E60 530ia
          ex-E53 4,4i
          ex-E39 523i
          ex-E34 520ia
          ex-E21 318i

          Comment

          • hamilton69
            Bimmer Rookie
            • Sep 2014
            • 37
            • Lahti

            #6
            Originally posted by Timelord View Post
            Sulla pellin alla N52? Eikös siinä ole kaksi disaa, imusarjan alla toinen ja toinen ihan näkyvillä?
            N52-B25A mottina, ja on kaksi disaa! Nettipuheiden perusteella se toinen, imusarjan alla oleva olisi paremmin kestävä? Senkin saa kuulemma irti ja pois imusarjaa irroittamatta..
            En miettinyt disaa sen kummemmin, kun vain yksi vikakoodi kertaalleen sieltäpäin tullut. Oliskohan syytä kuitenkin palata tutkinnassa myös sinne?
            Ex.525xia E61

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              #7
              Originally posted by hamilton69 View Post
              N52-B25A mottina, ja on kaksi disaa! Nettipuheiden perusteella se toinen, imusarjan alla oleva olisi paremmin kestävä? Senkin saa kuulemma irti ja pois imusarjaa irroittamatta..
              En miettinyt disaa sen kummemmin, kun vain yksi vikakoodi kertaalleen sieltäpäin tullut. Oliskohan syytä kuitenkin palata tutkinnassa myös sinne?
              2AAB on se ulompi (isompi DISA). 2AAC on sisempi (pikkuDISA).

              aika fakiiri on jos sen sisemmän irrottaa ilman että ottaa imusarjan pois. no, kait se on tehtävissä, helpompi kyllä napata se imusarja ylös kuin yrittää kikkailla sieltä välistä yhtään mitään.
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • hamilton69
                Bimmer Rookie
                • Sep 2014
                • 37
                • Lahti

                #8
                Juu imusarja pois edestä, niin mahtuu touhuilemaan! Jossain vaan muistaakseni nähnyt kirjoittelua että onnistuu irroittamattakin. Tullut niin paljon Bemari elämää lueskeltua, että ei tiedä oikein enää mitä on lukenut ja nähnyt..
                Ex.525xia E61

                Comment

                • Maili
                  BTCF Member
                  • Aug 2011
                  • 448
                  • E-pohjanmaa

                  #9
                  Kaverilla -06 325 bemu ja siinä on katit vaihtokunnossa. Kilometriä 160tkm. Ollut hänellä n. 80tkm ajetusta ja aluksi autoliikkeen piikkiin purkailtiin kone etsien ylimääräistä ääntä, joka paikallistui öljypumpun välykseen. Ratas otti pyöriessään päätyyn ja teki pientä lastua kierrolle. Mutta alusta lähtien syttyillyt moottori valo silloin tällöin ja nyt on tuomioksi tullut kattien vaihto. Näille malleille pitäisi vissiin antaa säännöllisesti sikaa, että katit lämpiää riittävästi.
                  E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
                  Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

                  Comment

                  • hamilton69
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2014
                    • 37
                    • Lahti

                    #10
                    Juu eipä tällasellekkaan hommalle nyt akuuttiin muuta keksi, kun että polkee katin kuumaks oikeen ajatuksella täs lähiaikoina. Siinä sitten seurailee koodeja ja käyttäytymistä!
                    Ex.525xia E61

                    Comment

                    • WSE1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3242
                      • Suomusjärvi

                      #11
                      Kuluuko öljyä? Jos kuluu, vaihda ensin separaattori ja puhdista siitä öljypohjaan johtava öljynpaluuputki kauttaaltaan. Sen jälkeen koodien pitäisi poistua kun öljyn noki palaa pois kateista ja lambdoista.

                      Comment

                      • hamilton69
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2014
                        • 37
                        • Lahti

                        #12
                        Originally posted by WSE1 View Post
                        Kuluuko öljyä? Jos kuluu, vaihda ensin separaattori ja puhdista siitä öljypohjaan johtava öljynpaluuputki kauttaaltaan. Sen jälkeen koodien pitäisi poistua kun öljyn noki palaa pois kateista ja lambdoista.
                        Mielenkiintoista!
                        Sen verran vähän aikaa ollut auto minulla, että tarkkaan en osaa sanoa kulutuksesta. Muistaakseni noin kuukausi ja ehkäpä ~1000km sitten vilkaisin öljytasoa näytöltä ja aikalailla yhtä palkkia vajaa täyttä näytti. Nyt oli eilen lauantaina yllättäen minimissään ja lisäsin pyydetyn litran. Mutta kuten sanoin, aivan varmaa ja tarkkaa tietoa öljyistä ei ole.
                        Pohjapanssari ollut irti, ei öljyinen. Myöskään mitää suurempaa ja mainittavaa ei ole silmäpelillä konehuoneestakaan löytynyt.

                        Puhummeko samaa kieltä separaattorista (1) ja paluuletku (4) ?:


                        Näitä "pannukakkuja" tuli kyllä Audeihin vaihdeltua, mutta ei käynyt kyllä ensimmäisenä mielessä nyt. Onko kokemusta näistä katalysaattori vikakoodeista?

                        Edittiä: maininta oli pelkästä öljynpaluuputken kokonaisvaltaisesta putsauksessa, tämäkö se on ainoastaan se joka myös tukkeutuu? Eli muut liittyvät putket yleensä puhtaampiako?

                        Edit2: Auto parhaillaan merkkarilla separaattorin vaihdossa. Tuli mekaanikolta puhelu, putket ylläolevan kuvan mukaan nro.2 ja nro.4 täysin tukossa ja halkesivat käsiin irroittaessa. Menee kaikki 3kpl putkea nyt vaihtoon + itse separaattori. Yksi putki uupui hyllystä joten auto takaisin itsellä huomenna. Separaattori näyttäisi olevan myös täysin tukossa, mitä siitä nyt päällisinpuolin näkee.
                        Lisätietoa korjauksen ja testailun jälkeen..
                        Hyvältä näyttää paranemis diagnoossi tähän saakka, kiitos erittäin hienosta vinkistä WSE1!!

                        Thänx!
                        Last edited by hamilton69; 29-10-2015, 13:51. Reason: auto separaattorin vaihdossa, havaintoja..
                        Ex.525xia E61

                        Comment

                        • hamilton69
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2014
                          • 37
                          • Lahti

                          #13
                          .....
                          Last edited by hamilton69; 23-03-2016, 15:19. Reason: tupla postaus
                          Ex.525xia E61

                          Comment

                          • hamilton69
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2014
                            • 37
                            • Lahti

                            #14
                            Niin, unohtuipas updatettaa.
                            Sama "ongelma" jatkuu! Aina epätasaisen tasaiseen tulle katalysaattoreiden vikavalo. Nollaus ja taas hetki ilman. Tämä vikavalo ei vaikuta auton käytökseen millään tavalla, kuten ei myöskään nollaus.

                            Öljy vaihdettu kertaalleen jo, ja yksi Lambda testiksi takaa. Niin ja tuo yllämainittu separaattorin ja letkujen vaihto tehty. Ulompi Disa vaihdettu. Vanoksen solenoidit putsattu.
                            Öljynsyönti maltillisempaa nykyään. Auto toimii, niin näillä mennään. Välillä aina kun silmiä kirvelee vikavalo, niin nollaus.

                            ps. Joidenkin kanssa vaihdellut samoista asioista yksityisviestiä. Aika monta vastaavaa kuvausta kuullut. Jollakin oli ihan Bmw:n toimesta tutkittu ilmeisesti endoskoopilla, ja tuomio oli että katit OK. Hämärää on.
                            Ex.525xia E61

                            Comment

                            • tabula_masa
                              Newbiemmer
                              • Jun 2018
                              • 1
                              • Raahe

                              #15
                              Löytyikö lopulta syytä näille oireille?
                              Last edited by tabula_masa; 29-04-2020, 12:15.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎