Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Lci automaatin mukautuminen ajotapaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E39Fin
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2013
    • 1761
    • HKI/Orimattila

    E60 Lci automaatin mukautuminen ajotapaan

    Elikkäs homman nimi on sellainen, että nollasin tuossa taannoin adaptaatiot autosta ja alkuun tuli wau-efekti koska automaatti toimi kuin ajatus, rauhallisessa ajossa vaihtoi todella ajoissa isompaa kuten mielestäni vääntävällä turbodiisselillä kuuluukin.
    Nyt siitä on noin 2tkm ja laatikko on alkanut siirtämään vaihtoja myöhemmäksi ja myöhemmäksi. Rasittavaa kun maantienopeudessa (80km/h) auto pitää vielä nelosvaihdetta sisällä, ja välillä kun siirrän kepin D->S niin vaihde ei vaihdu pienemmäksi, vaan myös S käyttäisi samaa vaihdetta.
    Helvetin rasittavaa kun vaihdot on reippaasti myöhässä ja pintakaasulla ajellessa auto pitää kierroksia mielellään sen 1700-2000 vaikka vois ihan yhtä hyvin mennä 1200-1500 kierroksella vaihdetta isommalla ja vääntö riittäisi loistavasti.

    Olen mielestäni ajellut suhteellisen nätisti autolla adaptaatioiden nollauksien jälkeen ja kun olen kaivannut reippaampaa menoa niin olen vaihtanut kepin S-puolelle. Onko tämä laatikko oikeasti niin tyhmä, että se tottuu vain yhteen ajotapaan jatkuvasti eikä erikseen ajotapaan D päällä ja S päällä?
    S päällä kun ajo on todella reipasta ja vaihdot saavatkin olla aidosti myöhään mutta tyhmää kun D ja S ei pintakaasulla ajellessa eroa tällä hetkellä juurikaan.

    Voiko joku vastaavalla tekniikalla kun mulla kokeilla missä vaiheessa auto vaihtaa pintakaasulla 5->6 vaihteelle. Mulla se suostui vaihtamaan itsekseen isommalle kun vauhtia oli 103km/h :think
    Manuaalipuolelta saan 6-vaihteen päälle kun vauhtia on 78km/h, joten olis kiva jos toi vaihto tapahtuis myös D:llä aiemmin, esim 85km/h kohdalla.

    Sittenhän on tietysti vaihtoehtona nollailla koko vaihdelaatikon ohjausboxi inpalla, mutta se ei nyt tuolla mun käytössä olevalla versiolla onnistunut. Tätä olis kiva kyllä kokeilla, eli jos jollain on innostusta osallistua tällaisen toimenpiteen suorittamiseen niin olisi todella bueno
    Tietysti olisi myös kiva kokeilla jonkun vastaavalla autolla tuota laatikon toimintaa. Mulla se ei nyt toimi kuten oma ajatus olisi ja alkaa automaatilla ajaminen tympiä varsinkin kun maantiellä manuaalivaihteisella aivan yhtä rentoa ajoa


    Niin ja koska toimintalogiikka vähän autokohtaisesti ja vuosimallikohtaisesti vaihtelee niin mainitaan että auto on 530xdA Lci.
    Jaguar XF Sportbrake R-sport.
    E39 523iA Oxfordgreen
  • E39Fin
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2013
    • 1761
    • HKI/Orimattila

    #2
    Nollasin adaptaatiot, toistaiseksi vaihtaa vielä nätisti pienemmissä nopeuksissa. Eniten ehkä ennen ärsytti että vielä 65 nopeudessa halusi pitää 3 vaihdetta sisällä, nyt laittoi taas samassa vauhdissa vitosen peliin niin kuin mielestäni kuuluukin.
    Onko kenelläkään faktatietoa kuinka pitkän kilometrimatkan tuo laatikko mukautuu ajotapaan? Täytyy koittaa ajaa vielä rauhallisemmin kuin edellisten adaptaatoiden nollaamisten jälkeen.
    Niin ja onko kokemusta inpalla nollaus vs. Adaptaatioiden nollaus?
    Jaguar XF Sportbrake R-sport.
    E39 523iA Oxfordgreen

    Comment

    • djs^
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2009
      • 1177
      • Mikkeli

      #3
      Saakohan sitä opetettua, eli ajelet vaikka tuhat kilometriä sillä "manuaali" puolella, ja vaihdat kun itse haluaisit automaatin vaihtavan?:think
      EX :
      -E36 316
      -E36 325
      -E39 523
      -E39 530dA M-Sportx2
      -E60 525dA M-Sport x2
      -E60 545i Matte white
      -E53 x5
      -E91 3xx

      Comment

      • E39Fin
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2013
        • 1761
        • HKI/Orimattila

        #4
        Paha sanoa :think
        Itte niitä oon nytkin lykkinyt isommalle kun on tarpeeks joutunut oottelemaan vaihteen vaihtumist.
        Last edited by E39Fin; 10-12-2015, 16:49.
        Jaguar XF Sportbrake R-sport.
        E39 523iA Oxfordgreen

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          #5
          Muu vika ?

          Kuulostaa joltakin muulta vialta/ongelmalta kuin adaptio-oppiminen.

          Omista ei ole laatikoiden adaptioita nollailtu ikinä ja oppivat todella nopeasti uusille tavoille. S:llä reippaammin ajeltua ei montaa vaihtoa mene D:llä että alkaa jo 60-65 nopeudessa käyttää 5:sta ja ~88 6:sta. Samoin D:llä reipasta kaasua ja vedätyksiä niin pitää jo hetken jälkeen mutkiin tultaessa pientä sisällä ja "odottelee" kaasun polkaisua pitäen kierroksia ylhäällä.

          Eli lyhyeltä tuo muisti ainakin omissa on tuntunut kun muutamassa kilometrissä jo vaihtaa tyyliä.

          Comment

          • E39Fin
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2013
            • 1761
            • HKI/Orimattila

            #6
            Itseasiassa nyt kun nollasin adaptaatiot ja ajellut oikeasti todella rauhalisesti niin on kyllä ihmeellisen erilainen käytös.. Nyt parhaillaan heitti 6 silmään 83km/h vauhdissa ja vauhdin hidastuessa vaihtoi kutoselta pois vasta 68km/h kohdalla.

            Samassa tilanteessa kun puhuin että 65km/h ja 3 vaihde niin nyt laittoi vitosvaihdetta sisään. Auto kyllä sopeutuu kieltämättä sekunneissa tuohon ripeämpään menoon mutta toisinpäin ei kyllä sitten meinaa tapahtua. Täytyy nyt jatkaa rauhallista etenemistä kun ulkomaisilla foorumeilla oli puhetta että 1000mailin jälkeen adaptaatiot lukkiutuisi, että siihen saakka pitäis ajaa vähän kuin sisäänajoa.

            Nyt vaihdelaatikon toiminta on ideaalia mun makuun ajotapa huomioon ottaen.

            Ja siis öljythän tuonne on vaihdeltuna ja vika on sähköaivojen puolella/ auton tottumisessa. Täyskaasun kanssa mutkateitä ajelu tuntuu jättävän jälkensä muistiin pitkäksi aikaa.
            Last edited by E39Fin; 10-12-2015, 19:13.
            Jaguar XF Sportbrake R-sport.
            E39 523iA Oxfordgreen

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #7
              Muistan jonkun maininnan että vaihteistossa on kaksi muistia, lyhyen ja pitkän jakson. Tuo lyhyt ilmeisesti on "rullaava" muisti ?

              Comment

              • E39Fin
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2013
                • 1761
                • HKI/Orimattila

                #8
                Veikkaan että mulla on ongelma ollut nollaamisten jälkeen pitkän ajan muistiin tullut ajotapa väärä/huono niin lyhytaikainen muisti ei ole sitten pystynyt vaikuttamaan asiaan niin paljoa. Täytyy nyt seurailla tilanteen kehittymistä. :think
                Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                E39 523iA Oxfordgreen

                Comment

                • ekaBMW
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2010
                  • 441
                  • Oulu

                  #9
                  Toisinaan kierroksia pitää ylhäällä myös hiukkassuodattimen poltto. Tätä ei niinkään huomaa tasaisessa maantieajossa mutta kaupunkialueella kyllä kun vaihtoja tulee tiheämpään.
                  Tuohan on vain hetkellistä jos poltto onnistuu.
                  F11 530d xDrive 09/16
                  Ex E60 530d xDrive A 10/08
                  Ex E60 520dA 09/08 liisari
                  Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                  Ex Opel Kadett 1.6 -89

                  Comment

                  • E39Fin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2013
                    • 1761
                    • HKI/Orimattila

                    #10
                    Originally posted by ekaBMW View Post
                    Toisinaan kierroksia pitää ylhäällä myös hiukkassuodattimen poltto. Tätä ei niinkään huomaa tasaisessa maantieajossa mutta kaupunkialueella kyllä kun vaihtoja tulee tiheämpään.
                    Tuohan on vain hetkellistä jos poltto onnistuu.

                    Tätä en tullutkaan ajatelleeksi
                    Voisi todella hyvin selittää miksi tänään mentiin niin käsittämättömän pienillä vaihteilla. Vois inpalla hieman seurailla auton toimia kun lähtee pidemmälle ajelulle. Lähinnä kun nyt on ollut niin pätkäajoa niin tuo hiukkassuodatin voi tietysti olla kovilla ja vaatia pakkopolttoja.
                    Oon kyllä juurikin hiukkassuodattimen takia pyrkinyt välillä antamaan autolle happea niin että poltto vois alkaa mutta en tiedä kuinka hyvin auto sitten osaa hyödyntää tuon tilanteen. :think
                    Jokatapauksessa nyt viimeaikoina auto halusi kulkea isommilla kierroksilla.

                    Huomenna tullee enemmän kilometrejä autolla niin täytyy toivoa että polttelee suodatinta. Täytyy seurailla tilanteen kehittymistä ja tämän asian mahdollista yhteyttä mun tapauksessa.
                    Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                    E39 523iA Oxfordgreen

                    Comment

                    • jaki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 2978
                      • Uusimaa

                      #11
                      Joku voisi vaihteeksi selvittää tuon "oppimisen".
                      Kysyin asiaa aikoinaan BMW:ltä, siis AG:ta Saksasta.
                      Silloin laatikkoasiantuntijakaveri ainakin väitti, että nuo laatikot ei oikeasti mitään opi ajotavasta, paitsi:
                      Laatikko on aina ns Normal-tilassa, siis tietysti, kun keppi on D-asenossa. Reippaamalla ajolla laatikko menee sport-tilaan, ja palaa aika nopeasti Normal-tilaan. Samoin aina virran katkaisun jälkeen sama juttu.
                      Jos kepin tökkää Sport-asentoon, on laatikko ns Sport+ tilassa. Siellä todella reippaalla ajolla laatikko menee ns Race-asentoon (oikeaa nimeä en muista). ja palaa siitäkin aika noepasti sport+ asentoon.
                      Erikseen on vielä Manual ja Winter modet.
                      Omasta mielestä kaikki (yli kymmen 530d E60/61) ovat toimineet suurin piirtein noin. oli sitten LCi tai vanhempi.
                      Erikseen on laatikon kuluneisuuden mukaan tulevat korjausarvot, joita Inpalla jne nollaamalla saadaan poistettua. Tällöin laatikko vaihtaa muutaman tuhannen kilometrin nätimmin. Sen jälkeen oppii taas laatikon kuluneisuuden ja ne samat arvot palaa sinne.
                      Jos jollakin on parempaa tietoa, kertokoon
                      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                      Comment

                      • Petsku333
                        BTCF Member
                        • Jun 2014
                        • 349
                        • Kerava

                        #12
                        Oon ihan samaa mieltä, ei nämä mitään ajotapoja opi, muuttaa vain käyttäytymistä hetkellisesti. Kuluneisuusarvoja siinä juurikin nollaillaan.
                        Seat Cupra 290

                        Ex. F20 118i MHD Stage 2
                        E60 2006 525i

                        Comment

                        • E39Fin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2013
                          • 1761
                          • HKI/Orimattila

                          #13
                          Hmm, mielenkiintoista. Nyt laatikko toiminut samalla logiikalla kuin eilenkin nollausten jälkeen eli hienosti. Näistä olis kiva saada virallista faktaa näistä toimintalogiikoista koska nyt ne menee ihan arvailujen varaan. :think
                          D:llähän reippaammallakin kaasulla vedättää ja sportilla vaihtaa herkästi pienempää, varsinkin täyskaasulla voi rykästä parhaillaan 2-3 vaihdetta alaspäin kerralla ja sitten ei vaihda isommalle hetkeen kovin herkästi eli ottaa nopeasti tuon hetkellisen ajomoodin todellakin raceksi kun mennään rajuilla moottorijarruilla ja isoilla kierroksilla. (vaikka näissä vehkeissä meno alkaakin 4000 kierroksen kohdalla jo hiipumaan)
                          Last edited by E39Fin; 11-12-2015, 14:56.
                          Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                          E39 523iA Oxfordgreen

                          Comment

                          • heifetz
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2015
                            • 429
                            • Finland

                            #14
                            Originally posted by E39Fin View Post
                            Hmm, mielenkiintoista. Nyt laatikko toiminut samalla logiikalla kuin eilenkin. Näistä olis kiva saada virallista faktaa näistä toimintalogiikoista koska nyt ne menee ihan arvailujen varaan. :think
                            D:llähän reippaammallakin kaasulla vedättää ja sportilla vaihtaa herkästi pienempää, varsinkin täyskaasulla voi rykästä parhaillaan 2-3 vaihdetta alaspäin kerralla ja sitten ei vaihda isommalle hetkeen kovin herkästi eli ottaa nopeasti tuon hetkellisen ajomoodin todellakin raceksi kun mennään rajuilla moottorijarruilla ja isoilla kierroksilla. (vaikka näissä vehkeissä meno alkaakin 4000 kierroksen kohdalla jo hiipumaan)
                            Voisiko tämä tarkoittaa että itse mekatroniikassa on jotain häikkää?

                            Onko laatikon softia muuten koskaan päivitetty? Suppari koodasi minulle uudet softat ja ero oli huomattava aiempaan käyttäytymiseen.
                            Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
                            Ex. E81 118d LCI Bluewater

                            Comment

                            • E39Fin
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2013
                              • 1761
                              • HKI/Orimattila

                              #15
                              Tarkoitin siis että toiminut yhtä hienosti kuin eilenillallakin nollauksen jälkeen
                              Inpalla katoin koodeja niin siellä oli tuohon itse cobrastickiin viittaava vikakoodi päällä :think
                              Mutta mitä porukka on puhunut niin tuosta tulevat ongelmat ovat enemmän sitä ettei laatikko kytkisi vaihdetta heti kun vetää keppiä. Tästä en tiedä kun yleensä aika rauhallisesti vaihdan suuntaa ja lähden liikkeelle.

                              Ja softia ei ole ainakaan vuoden 2010 jälkeen päivitelty suuntaan eikä toiseen. Toki kiinnostais vaikka laittaakin uudempi softa
                              Ei tässä nyt olo ole lainkaan että auto ois hajoamassa
                              Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                              E39 523iA Oxfordgreen

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎