Announcement

Collapse
No announcement yet.

E6x webaston vedenkierron säätöpiiri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pheno
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1995
    • Tampere

    E6x webaston vedenkierron säätöpiiri

    Oletuksena ilman vastusmodausta webaston lämmittämä vesi kiertää vain lämmittimen kennon kautta, kunnes sisätilat on +18 astetta. Suomen talvioloissa tätä lämpötilaa harvemmin saavutetaan. Pelkän vastusmodauksen kanssa vesi kiertää moottorin kautta myös, mutta kokemukset osoittavat että sisätilaa voisi lämmittää enemmän.

    Piirin ideana on jaksottaa aikaa, jolla vesi kiertää vain kennolle tai myös moottorin kautta. Se tapahtuu sulkemalla ja avaamalla kiertosulkuventtiiliä. Tämä venttili säätää sitä kiertääkö vesi vain sisätilan lämmittimen kautta vai myös moottorin kautta.

    Potentiometrin (100K) avulla valita aikasuhde, jolloin venttiili on auki tai kiinni, noin 2-3 min. aikana. Tässä on käytetty 555 ajastinpiiriä, konkkia ja relettä, jolla valitaan kytketäänkö jännite vastukselle tai venttiilille. Jos potikka on noin puolivälissä, niin kierto menee n. 1.5min sisätilat+moottori ja 1.5min pelkkä sisätila.

    Piiri ei tee mitään, jos venttiilin ohjaus on pois. Piiri on ollut testauksessa pöydällä ja ajatus näyttäisi toimivan.

    Mitä mieltä porukka on ?


    Last edited by pheno; 08-01-2016, 22:39.
  • pheno
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1995
    • Tampere

    #2

    Comment

    • Wangel436
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 1029
      • Ylöjärvi

      #3
      Jokos tämä on testissä ollut? kun eikös moottori lämpeä vähemmän,jos sisätiloja lämmitettään enemmän vai olenko ihan hukassa :think
      Itselle ainakin on tärkeämpää että moottori on lämmin,jos esilämmitys on vaan pelkän webaston varassa.
      Lämminhän tuollainen e61 ei ole puolentunnin lämmityksellä,moottorinlämmöt ihan ok,jos vertaa ulkoilmaan,mutta sisällä on kylmä. Pidempi lämmitysaika(säädettävä) olis poikaa....ehkä jokin 45min riittäisi? Edellisestä e34 farkussa oli myös webasto ja 45min lämmityksellä sisätilat oli lämpimämmät kuin tuossa e61:ssä.
      Tokihan tuo lisälämmityskin onnistuu,kun nappaa uudestaan päälle 30min jälkeen.
      Autossahan pitää olla kaksi toimivaa kattoluukkua....

      E61 530D ///M-sport




      Comment

      • pheno
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1995
        • Tampere

        #4
        Ei ole vielä ollut kiinni autossa.

        Pelkällä vastusmodauksella kovilla pakkasilla moottoriin menevä lämmin vesi menee ehkä hieman hukkaan kun menee ulkoilmaan. Mieluummin sillä lämmittää sisätilat ja ikkunat täysin suliksi. Puolensa ja puolensa Hyvähän se on että moottorikin lämpiää kunnolla.

        Tällä voi siis säätää sitä paljonko vettä kierrätetään myös moottorin kautta. Pelkällä vastusmodauksella vesi kiertää aina moottorin kautta.

        Tuo päälläoloaika voi olla haastava muuttaa, koska se on todennäköisesti ohjelmoitu IHKA:an. Vai onko se itse Webastossa ? En osaa sanoa. Kait se siellä binääriflash:issä jossain on, mutta en lähtisi itse kokeilemaan muuttaa sitä ENkä tiedä onko sitä flashattavaa tiedostoa jossain saatavilla. Olisi ollut sinänsä kätevää jos se olisi ollut koodattava parametri. Joku syy siinäkin täytyy olla miksei ole tehty näin.

        Sitä en myöskään tiedä lähettääkö IHKA vain yhden CAN viestin väylälle weballe tyyliin: "pistä päälle 30min", vai tuleeko sieltä jatkuvaa viestiä esim .kerran sekunnissa. SItten kun viestit loppuu niin webakin sammuu. Tiedä häntä.

        Comment

        • pheno
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1995
          • Tampere

          #5
          Tämä on ollut kokoajan kiinni autossa ja hyvin on pelittänyt. Aion säätää hieman enemmän lämmitystä sisälle niin kovilla pakkasilla on tuulilasi heti sulana.

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6729
            • PK-seutu

            #6
            Originally posted by pheno View Post
            Tämä on ollut kokoajan kiinni autossa ja hyvin on pelittänyt. Aion säätää hieman enemmän lämmitystä sisälle niin kovilla pakkasilla on tuulilasi heti sulana.
            Tuli juuri tuotua Itselle talveksi E60 orkkis webastolla. Oletkos harkinnut valmistavasi näitä säädettäviä venttiilinohjauspiirejä ihan sarjatuotantona jo?
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

            Comment

            • pheno
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 1995
              • Tampere

              #7
              Jaa-a, eipä taida kauheasti kysyntää olla ? Ajatus ollut käyttää yksinkertaisia komponentteja niin kuka tahansa voi tälläisen rakentaa.

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9157
                • Oulu

                #8
                Onko sulla tuohon piirilevyn skema tehtynä, vai reikälevylle kasattuna?
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • pheno
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1995
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Onko sulla tuohon piirilevyn skema tehtynä, vai reikälevylle kasattuna?
                  Reikälevylle tosiaan tehty tuo, ei ole erillistä skeemaa. Kiinasta saisi ilmeisesti suht halvalla näitä PCB:itä tehtyä "harrastuskäyttöön" sillä laadulla.

                  EDIT: saattaisi olla helpointa tehdä jollain Arduino Nano- kloonilla koko piiri, olisi vielä jonkin verran yksinkertaisempikin.
                  Last edited by pheno; 10-10-2016, 18:19.

                  Comment

                  • Jari64
                    Newbiemmer
                    • Mar 2016
                    • 27
                    • iitti

                    #10
                    mekaaninen ratkaisu

                    asennutin eberin kombiventtiilin/termostaattitoiminnolla (25 2014 806200) kaksi talvea sitten. Vesi kiertää ainoastaan sisäkennon kautta kunnes veden lämpötila on 67astetta jonkajälkeen alkaamoottorikierto.
                    toiminut hyvin.

                    Comment

                    • jamo1
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2003
                      • 90

                      #11
                      Ite laittanut vastus modauksen ja säädettävän termarin rinnall. Lämpöanturi koneelt palaavassa vedessä ja säädetty että kun moottirilta palaava vesi yli +10 toimii kutenkin ilman vastus modausta. Lämpenee koppikin.

                      Comment

                      • MajorDrake
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 7527
                        • Jyväshyvä

                        #12
                        Originally posted by jamo1 View Post
                        Ite laittanut vastus modauksen ja säädettävän termarin rinnall. Lämpöanturi koneelt palaavassa vedessä ja säädetty että kun moottirilta palaava vesi yli +10 toimii kutenkin ilman vastus modausta. Lämpenee koppikin.
                        Näin minäkin sen tekisin eli ensin konetta vähän lämpimäksi ja sen jälkeen sisätiloja, lähtee se mylly käyntiin vielä isommiltakin pakkasilta...

                        Nimittäin kuin vakituisesti ajossa ollut bemari on viime vuosina jäänyt käynnistymättä muutaman kerran niin aina on ollut kyseessä Webastollinen ja akku on sanonut kaput...
                        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                        Comment

                        • pheno
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 1995
                          • Tampere

                          #13
                          Hyviä kommentteja! Toi lisätermari on ihan fiksu tuossa.

                          Tosiaan toi säätömahdollisuus tässä on, jolla saa enemmän lämmitettyä vettä menemään sisäkennolle mutta tietysti vaatii sen vastusmodauksen. Toimii hyvin mutta lämpötilarajaa siihen ei tietysti saa. Pitää säätää potikkaa pakkasten mukaan.

                          Comment

                          • pheno
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 1995
                            • Tampere

                            #14
                            Nykyinen piiri toiminut ihan ok, mutta nyt olisi suunnitteilla ihan mikropiiri, joka ohjaisi kiertoa moottorille/sisälämppärille perustuen moottorin lämpötilaan (erillinen NTC vastus). Logiikkaa olisi sellainen, että

                            - jos moottorin lämpö alle X astetta (esim. +10) niin ohjataan myös moottorille
                            - jos moottorin lämpö sama tai yli X astetta niin sitten kiertoa pelkästään kabiiniin

                            Tulisko mieleen jotain muita toimintatapoja ?

                            Comment

                            • zanta
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 2908
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by pheno View Post
                              Reikälevylle tosiaan tehty tuo, ei ole erillistä skeemaa. Kiinasta saisi ilmeisesti suht halvalla näitä PCB:itä tehtyä "harrastuskäyttöön" sillä laadulla.

                              EDIT: saattaisi olla helpointa tehdä jollain Arduino Nano- kloonilla koko piiri, olisi vielä jonkin verran yksinkertaisempikin.
                              Ei istä konkurssi tullut kun kiinasta tilasin muutama vuosi sitten.

                              Tuossa bensawebasrollantykkösin pitää 5 minuuttia kabiiniin ja 3 molempiin jakoa päällä ja riitti kovimmillakin pakkasilla, no sillon ei kabiini ollu niin lämmin kuin joskus.

                              Muutama on ylimääräsenä pyöriny kun varalta otin useamman.
                              Jos joku haluaa niin PM mulle, eiköhän nuista liikene pientä korvausta vastaan.
                              LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                              eksälista:
                              E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎