E61 530xd/530xi/535xi LCI: Mikä näistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fkuti
    Newbiemmer
    • Dec 2006
    • 22
    • Helsinki

    E61 530xd/530xi/535xi LCI: Mikä näistä

    Terve,

    Omistan harrasteautona 928s Porschen ja nyt on aika ostaa rinnalle modernimpi käyttöauto perhekäyttöön. Budjetti ~20k€ myös halvemmat käy. Auton ajattelin pitää useamman vuoden tai jopa loppuun asti (kunnes auto hajoaa täysin tai polttomoottoriauton käyttö hankaloituu). Hakusessa siis erittäin hyvä yksilö ja kattavilla varuistella.

    Mahdollisimman hiljainen, tilava, automaatti, vetokoukku, varusteltu, mukava kuljettajan ympäristö ja mielellään neliveto. Farmari tai iso sedan isolla takakontilla ja kohtuullisilla ylläpitokustannuksilla. Kilometrejä tulee vuosittain keskimäärin noin 6000 - 9000. Hyvin vähän työmatkaa 8km suuntaansa kaupunkiajoa ja sit enempi pidempää matkaa suomessa. Mahdollisesti joku isompi reissu välillä Lappiin ja ulukomaille. Mahduttava kahden/kolmen normaalikokoisen aikuisen lisäksi lapsi kaukaloineen ja tavaroineen. Harvoin moottorikelkan kärräystä.

    Foorumeita olen ahkerasti lukenut ja yksilöitä käynyt ostoaikaisessa katsomassa ja koeajamassa.

    Kokemuksia löytyy yleisesti mm. seuraavista uudemmista autoista:
    Tesla Model S P85d -15
    F10 BMW 535ia -11
    E90 320i -07
    D3 Audi S8 -09
    C6 Audi S6 Avant -07
    B8 Audi S4 Avant -10

    Lisäksi ostomielessä seuraavista lähimuistissa:
    E60 535i -08 (muuttoauto usa)
    E61 530xi -08
    C6 Audi A6 3.0tfsi -09
    W221 MB S350 bensa -06
    S211 MB E500 4matic -05
    E39 530i touring -01
    Citroen C6 2.7hdi -06

    Bemari foorumilla kun ollaan niin ajattelin tänne kirjoitella ja kysellä mielipiteitä tuosta E61stä. Millä koneella se kannattaisi ostaa?

    N53 (530xi lci)
    Koeajamani oli harvinaisen hiljainen ja herkkä käytökseltään. Se miellytti kovasti vaikkei ässämersun hiljaisuuteen ja kyydin pehmeyteen yltänyt. Tuo N53 kone on kuitenkin itselleni vähän kysymysmerkki. Ensinnäkin se kuulosti tyhjäkäynnillä ihan dieseliltä. Kaasuun vastaavuus ja "herkkyys" alakierroksilla ihmeen hyvä, mutta sitten kierroksille ei tapahdu mitään, kuuluu vaan ääntä joka ei mielestäni ole i6ksi edes miellyttävä. Luotettavuus? Syö ilmeisesti öljyä ja nakutus kuuluu asiaan sekä bensapumppu hajoilee... Käytännön keskikulutus ~11l/100km E61 530xia

    N54 (535i ja 535xi)
    Ääneltään parempi kuin N53. Hyvä väännön tuotto koko kierrosalueen. Pientä viivettä vapariin nähden havaittavissa, mutta vääntö korvaa sitä mukavasti. Tämä sopisi nelivetoon mielestäni hyvin. Yksilöitä euroopassa vain muutama ja sellaisia jossa haluamani varusteet ei näy. Eli joko jälkiasennukset tai usa haku. Molemmat nostaa turhaa hintaan. Tullin verot iso kysymysmerkki. Korkeapainebensapumppu vaihtoon ellei jo vaihdettu. Käytännön keskikulutus xxl/100km E61 535xia

    M57(TÜ2D30) (530xd)
    Ei kokemusta. Täytyy testata. Tyhjäkäynnin tietää kokeilematta, mutta mitenkäs ajossa äänet. Turboviivettä oltava kun yksi iso turbo. Mitenkäs käyttökustannukset. Mutu sanoo, että bensa minulle halvempi toki ei voi tietää kokonaiskustannuksia huoltoineen korjauksineen. Arvonalenemaa en huomioi. Käytännön keskikulutus ~8l/100km E61 530xda

    Tällaisia pohdintoja pyörittelen ja toki nuo muutkin merkit tässä vielä listoilla pyörii. Audi A8 olis tiloiltaan myös melko passeli, koska isompi takakontti kuin esimerkiksi ässässä. Farmarissa kuitenkin tietty helppous aina vaikka äänekkäämpiä ovatkin. Perussetti eli liikaa vaihtoehtoja eikä päätöksiä.

    Olisko foorumilaisille myynnissä / kokeiltava varmasti kunnossa olevaa ei-sporttialustaista, korkeaprofiilisilla rengailla olevaa e61 530xd lci automaattia? Saa olla piristetty.
  • jhelen
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2015
    • 248
    • Ulvila

    #2
    Terve
    Itsellä kokemusta w211 mesestä ja E61 bemarista. Mersussa selkeästi huonommat penkit oli mitkä tahansa, meluisampi. Penkit ovat S mallissa samat eli huonot. Molemmissa OLTAVA xenon valot halogeenit ovat aivan paskat. Bemariin comfort penkit myös varustelistalle, sport penkit muuten ok, mutta persiin kohdilta kapeammat ja itsellä penkin sivuttaistuet hieman pidemmässä ajossa painavat reiteen. Comfort penkissä istuinosan sivutuet pienemmät.
    Ja mielellään mahdollisimman pitkällä varustelistalla.
    E61 hiljaisempi ja 17 tuumaiset renkaat ovat paremmat kuin 16 eivätkä sen meluisammat. Isommista ei kokemusta. Mese ehkä hieman halvempi, mutta kyllä bemarin silti ostaisin. 530d tyhjäkäynti on diesel, mutta kun liikkeelle pääsee, niin eipä se ääntä pidä. 20k€ budjetilla voi olla hankalaa löytää hyvää.
    25k€ ehkä lähempänä totuutta.
    Jarno

    Comment

    • bambino
      Bimmer Rookie
      • Feb 2015
      • 92
      • Kangasala

      #3
      Itsellä myös ollut W211 sekä E60 ja näitä ei voi omassa tapauksessa edes samana päivänä vertailla. Mersu oli toki kiva ajaa kun oli tuikutettu 320cdi ja lähti kuin tykin suusta, mutta autoon tuli tuhansien eurojen remontit parin vuoden aikana. Esim. vaihdelaatikko, ECU, laturi +++ kaikki perushuollot alustasta jarruihin. Asuin korjaamon pihalla teltassa ja uskottelin itselleni, että tämä on mersu tämä on auto mutta ei sitä jaksanut enää pidempään. Ehkä vielä joskus tähti takaisin keulalle.
      Oma 525i N52 koneinen BMW on parhaita autoja, jota olen omistanut. Kertakaikkiaan vikoja ei ole ollut vuoden omistusaikana. Kulutus toki on ihan päätön verrattuna siihen, ettei tuossa tehoa ole yhtään mutta luotettavaksi voisin tuota haukkua. Comfort penkit, Xenonit, M-Sport, Pro Hifit ja Pro Navin itse ottaisin jos nyt täytyisi uudelleen miettiä auton ostoa. Itseltä puuttuu Pro Hifit ja nuo orkkiskaiuttimet tämän hintaluokan autossa on jotain naurettavaa. Tuossa mersun peruspopit vie kyllä voiton 10-0. Kannattaa myös testata Bluetooth toiminta autosta, sen itse unohdin testata eikä sitä ollutkaan autossa vaikka piti.
      Toisaalta ottaisinko edes bensa autoa vaikka se olisi luotettava? Tuskimpa, 530D olisi varmasti valovuosia hauskempi ja taloudellisempi auto ajaa. Tämä nykyinen nyt vain sattui tulemaan vanhaan romuun vaihdossa, kun siitä oli pakko päästä eroon. Ja kun tämä tuntuu kestävän niin mikäs tässä ajellessa. Toisaalta diesel maksaa monesti huomattavasti enemmän jos kohtuu kilometrejä haluaa, oma purkki pari tonnia alle 20k€ ja kilsoja sen verran että alkuperäset Nokian Hakat vaihdoin tänä talvena pois alta. :think
      Last edited by bambino; 06-01-2016, 12:17.
      E60 525i 2006

      Comment

      • fkuti
        Newbiemmer
        • Dec 2006
        • 22
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by bambino View Post
        ... Itseltä puuttuu Pro Hifit ja nuo orkkiskaiuttimet tämän hintaluokan autossa on jotain naurettavaa. Tuossa mersun peruspopit vie kyllä voiton 10-0...
        Mitens tää:
        "752 Individual Audio System"

        onko tämä jotain pro hifiä erikoisempaa? Vai sama kuin Logic 7.

        Comment

        • Budder
          Bimmer Rookie
          • Jan 2006
          • 96

          #5
          E61 530xd/530xi/535xi LCI: Mikä näistä

          Tämä: E61 530xd
          Mukava laite ohjelmoituna kelkkakärrin vetoon.

          Comment

          • bambino
            Bimmer Rookie
            • Feb 2015
            • 92
            • Kangasala

            #6
            Originally posted by fkuti View Post
            Mitens tää:
            "752 Individual Audio System"

            onko tämä jotain pro hifiä erikoisempaa? Vai sama kuin Logic 7.
            Invidual kaiuttimet valmistanut LPG Invidualit myös tuplat kalliimmat kuin Logic7 ja täten kaiketi parhaat purkit mitä näihin saa.
            Kun taas Logic7 on Harman Kardonin tekeleitä. Et voi pettyä noihin Invidualeihin, ainakaan en uskoisi.
            E60 525i 2006

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7551
              • Jyväshyvä

              #7
              Originally posted by bambino View Post
              Invidual kaiuttimet valmistanut LPG Invidualit myös tuplat kalliimmat kuin Logic7 ja täten kaiketi parhaat purkit mitä näihin saa.
              Kun taas Logic7 on Harman Kardonin tekeleitä. Et voi pettyä noihin Invidualeihin, ainakaan en uskoisi.
              No jos tarkkoja ollaan niin IA:t maksoi E61:een 2010 vuonna 62.4% enemmän kuin L7:t... Ero on kuulemma hifistin mielestä merkittävä mutta ei minulle olisi mikään ratkaiseva tekijä...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Paarma78
                BTCF Member
                • Jun 2014
                • 295
                • Klaukkala

                #8
                Originally posted by Budder View Post
                Tämä: E61 530xd
                Mukava laite ohjelmoituna kelkkakärrin vetoon.
                Näillä keleillä aika namu laitos, menee kuin juna raiteilla ja "täysin" tunnoton urille. Oma optimoitu vähän enempi kuin pelkkä softa sekä sporttivaihteiston softa kans sisällä. On kyllä ihan erilainen ja oikeesti sporttinen vs. pelkällä perussoftalla.

                Turboviive on pieni, turbo heräilee sieltä ~1700rpm ja sitten kun kulkua tarvii niin ei siellä juurikaan viiveitä ole.
                BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
                BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
                ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
                ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

                Comment

                • fkuti
                  Newbiemmer
                  • Dec 2006
                  • 22
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by Paarma78 View Post
                  Näillä keleillä aika namu laitos, menee kuin juna raiteilla ja "täysin" tunnoton urille. Oma optimoitu vähän enempi kuin pelkkä softa sekä sporttivaihteiston softa kans sisällä. On kyllä ihan erilainen ja oikeesti sporttinen vs. pelkällä perussoftalla.

                  Turboviive on pieni, turbo heräilee sieltä ~1700rpm ja sitten kun kulkua tarvii niin ei siellä juurikaan viiveitä ole.
                  Varmaankin juuri näin. Mukavat väännöt ja kulkemisen vaivattomuus. Tässä nyt itseäni vaan mietityttää nuo omat kilometrit ja diesel. Bensan luulisi olevan kokonaisuutena halvempi. Toki bensassa vielä hiljaisemmat äänet ja parempi kaasun vastaavuus....

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7551
                    • Jyväshyvä

                    #10
                    Originally posted by fkuti View Post
                    Varmaankin juuri näin. Mukavat väännöt ja kulkemisen vaivattomuus. Tässä nyt itseäni vaan mietityttää nuo omat kilometrit ja diesel. Bensan luulisi olevan kokonaisuutena halvempi. Toki bensassa vielä hiljaisemmat äänet ja parempi kaasun vastaavuus....
                    Kaasuun vastaavuus on kyllä suhteellista.
                    530i vastaa kyllä kaasuun kohtuu nopeasti mutta eipä alle 3500 kierroksen ole menohaluja nimeksikkään... x35i on taas bensaksi mukavaluonteinen kone, vetää aika dieselimäisesti myös alhaalta mutta yläpäässä sitten meno jatkuukin "vähän" pidemmälle kuin kiisselissä...

                    535ix vs. 530xd, vaikea valinta jos kilometrejä tulee alle 20 tkm vuodessa... Toistalta ix:n löytäminen on kiven takana...
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • fkuti
                      Newbiemmer
                      • Dec 2006
                      • 22
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by MajorDrake View Post
                      Kaasuun vastaavuus on kyllä suhteellista.
                      530i vastaa kyllä kaasuun kohtuu nopeasti mutta eipä alle 3500 kierroksen ole menohaluja nimeksikkään... x35i on taas bensaksi mukavaluonteinen kone, vetää aika dieselimäisesti myös alhaalta mutta yläpäässä sitten meno jatkuukin "vähän" pidemmälle kuin kiisselissä...

                      535ix vs. 530xd, vaikea valinta jos kilometrejä tulee alle 20 tkm vuodessa... Toistalta ix:n löytäminen on kiven takana...
                      Niinpä! Itsellä tulee siis alke 10tkm. Mitens tuo n53 3.0 272hp\320nm vapari?

                      Comment

                      • fkuti
                        Newbiemmer
                        • Dec 2006
                        • 22
                        • Helsinki

                        #12
                        Näitä voi kyllä pyöritellä melkein mihin suuntaan vaan ja itselle mieluisaan tulokseen. Kokeilin huvikseni silti mitä 11l ja 8l kulutuksissa olisi ajoneuvorero + polttoainevero + polttoainekustannukset.

                        Tässähän ei oteta mitään huomioon muista kustannuksista eli huolto ja korjaukset sekä ostohinta ja sen pääomatappiot.

                        Mielenkiintoinen silti (ja ihmeen pienillä kilometreillä diiseli menee ohi)

                        Comment

                        • rakkuj
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2011
                          • 306
                          • Turun seutu

                          #13
                          Mistä löytyy tuo käyttämäsi laskuri?
                          G31 520xd
                          F39

                          Comment

                          • JJtalo
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2011
                            • 350
                            • Kokkola

                            #14
                            Jos päätöksen on tehny niin saa semmosen tuloksen mikä miellyttää
                            Itellä ei enään tuu ku 10tkm vuodessa, mutten oo vaihtamassa dieselistä bensaan. Käyny muutaman kerran mielessä mutta numeroita pyöritellessä tulos on ollu plus miinus nolla. Ihmetellykki miten jokku laskee kun saavat rajaks tyylii 30tkm...

                            Comment

                            • fkuti
                              Newbiemmer
                              • Dec 2006
                              • 22
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by rakkuj View Post
                              Mistä löytyy tuo käyttämäsi laskuri?
                              Laskureita löytyy muutama ja parhaimman saisi itse tehtyä Excelillä.

                              Tuossa käyttämäni on Autoliiton:
                              http://www.autoliitto.fi/tietopankki/autoilun-kustannukset/laskurit/kayttovoimalaskuri/

                              Comment

                              Working...
                              X