Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 M54 Vanos

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makkis
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 5152
    • Kouvola, Savisto

    E60 M54 Vanos

    Eli ongelma on se että auto roksottaa tyhjäkäynnillä kuin diesel.
    Öljyt vaihdettiin ja jakoketjun kiristäjä vaihdettiin uuteen. Eikä ollut apua.

    Nyt kun sitä kuulostelee ni roksotus taitaa tulla siitä kannen etupäästä, eli vanoksista. Kierroksilla ääntä ei kuulu, vain tyhjäkäynnillä ja sitten kuuluu sellainen voimakas korahdus kun ihan pikkusen antaa kaasua.

    Eli onko suoraan uuden vanoksen paikka, vai onnistuisiko vanoksen tiivisteiden vaihdolla?
    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
    Virallinen Xhp jälleenmyyjä
  • makkis
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 5152
    • Kouvola, Savisto

    #2
    Ei kellään tietoa?
    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

    Comment

    • Soprano
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2003
      • 198

      #3
      Joo siis mikäli vanokselta ääni kuuluu, niin ne tiivisteet on loppu, kun ne o-rengas tiivisteet periaatteessa keskittää ne pyörivät namiskuukkelit siellä sisällä... sillon kun tiiviste on loppuun kulunut / kovettunut niin se pääsee kolisemaan siellä sisällä kun ei ole enään sen tiivisteen varassa.. joka periaatteessa toimii vähän niinkun laakerointina sille.. oiskohan ollu alta 100e tiivistesarja siihen, en muista tarkemmin.. ja vaihtaa pystyy periaatteessa itse... kato vaikka youtubesta m54 vanos repair tjsp..
      Se menee sit....

      Comment

      • makkis
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 5152
        • Kouvola, Savisto

        #4
        Noh, tuli vaihdeltua koko yksikkö ihan uuteen, suoraan marmorilta.

        Eipä ollu apua, voiko sitten noissa säätörattaissa tms. olla vikaa?

        kierrokset n. 800-900 vaihde päällä kuuluu roksotus, sekä kierroksilla 3500-4500 kuuluu epämääräisiä ääniä.
        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

        Comment

        • AP535
          BTCF Member
          • Feb 2004
          • 34
          • Hollola

          #5
          Kannattaa tsekata myös laturin vapaakytkin (jos sellainen löytyy), pitää melkoista mekkalaa jos on jumissa.
          Hihna pois ja kokeile pyöriikö kytkin vapaasti toiseen suuntaan.
          2000 touring tii-->2002-->e30 318i-->e28 528i-->e28 535i+e90 320i

          Comment

          • WarHead
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 774

            #6
            vinkkiä:
            Ota reipas puolimetrinen, saa olla pitempikin, esim. puinen pyörökeppi (ei pesäpallomaila), toinen pää korvaan ja toinen epäiltyyn kohtaa. Sen jälkeen ei jää epäilystä, mistä ääni on lähtöisin. Niin ja viinaa kannattaa juuvva aina.
            E91 335iAT -08

            -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

            Comment

            • Soprano
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2003
              • 198

              #7
              Noh toisena hyvänä myös ketjun kiristin ja sitten tietysti voihan rohinaa pitää vaikka apulaiterullat jos niistä laakeri mennyt ja pääsee tekemään vähän vastaavaa ääntä kuin tuo em. vanoksen ääni..
              Se menee sit....

              Comment

              • makkis
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 5152
                • Kouvola, Savisto

                #8
                Originally posted by Soprano View Post
                Noh toisena hyvänä myös ketjun kiristin ja sitten tietysti voihan rohinaa pitää vaikka apulaiterullat jos niistä laakeri mennyt ja pääsee tekemään vähän vastaavaa ääntä kuin tuo em. vanoksen ääni..
                Tuolla heti alussa lukee että kiristin vaihdettu.

                Ja ei se siitä moottorin ulkopuolelta tule se ääni, ja jollain muotoa 100% varmasti vanoksiin/jakopäähän liittyy.
                Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                Comment

                • Soprano
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2003
                  • 198

                  #9
                  Pahoittelen tarkkaavaisuuttani...
                  Noh voisiko vaikka sitten venttiilin jousi olla poikki ?
                  Voipi vähän kaukaa olla haettu... haluan kuitenkin huomauttaa että vaikka se miten siitä kuuluisikin, niin aivan saman lailla se itselläkin kuului ihan KUIN koneen sisältä.. .vikana taisi olla ilmastointikompuran rulla josta laakerit paskana... ota hihna hetkeksi vaikka irti ja kuuntele vieläkö kilkattaa... ääni se vaan kummasti heijastaa välillä niin että ei uskoisikaan..
                  Last edited by Soprano; 22-02-2016, 21:10.
                  Se menee sit....

                  Comment

                  • makkis
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 5152
                    • Kouvola, Savisto

                    #10
                    Jep jep ääni saatu pois, mikä taisi tulla nyt kuitenkin ilmastoinnin kompuran hihnapyörästä (näissä kun ei magneetti kytkintä ole).

                    Mutta nyt ongelma joka tuli vanos yksikön vaihdon jälkeen, eli vikakoodia antaa hyvin nopeasti käynnistymisen jälkeen pakonokasta. Vikakoodin koodia en just nyt muista mutta Exhaust camshaft fault, mechanical Sieltä tulee.

                    Eli pakonokan säätö olisi tiukka/tahmea (stiffy), yritettiin sitä ihmetellän ihan oikeiden työkalujen avustuksella, mutta Istan ohjeet ovat hieman ristiriitaiset.
                    Kun Istan mukaan nokkien ja vanoksen säätö on siten että nokat on lukittu ja vanoksen säädöt ovat suurinpiirtein siten että imupuolella säätö on ulkona ja pakopuolella sisällä, kun sitten taas vanoksen vaihdon ohjeissa pyydetään ajoitus tarkastamaan siten että vanokseen laitetaan ilmanpainetta sisään, jolloin vanoksen säädöt tulee ulos molemmat ja nyt pitäisi sopia nokan lukittajat paikalleen, mutta eihän se ole mahdollista kun ne on ajotuksen säädössä laitettu imun säätö ulos ja pakopuolen sisään, niin tottakai se on "pielessä".

                    Ja siis ongelma tuon vikakoodin lisäksi on se että kun antaa ihan vähän kaasua niin kierroksia laskiessaan auto humppaa hieman.
                    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎