memebuy23buy

E61 525td tehot välillä hukassa kiihdytyksessä (RATKAISTU)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Macke
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2009
    • 1134
    • Porvoo

    #16
    Kaasuläppä pysynee sepposen selällään jos siitä ottaa piuhan irti jolloin sen sulkeminen pois pelistä on aika helppoa? Jousikuormitteisena tuo ainakin omassa autossa on, ja auki oletuksena.

    Mulla oli vastaavaa ongelmaa (paljon pahempana vielä, puutui ihan paikalleen) ja vaihtoon meni maffi, EGR vena ja EGR venttiiliä ohjaava "pressure converter". Menohalut palas pelkällä maffin vaihdolla, EGR nissutuket taas tuon pressure convertterin vaihdon jälkeen joten mulla olis ehjä käytetty EGR vena jos sellanen kiinnostaa.

    Comment

    • sami89
      BTCF Member
      • Jul 2014
      • 4
      • Pielavesi

      #17
      Kyllähän se jousikuormitteinen on. Itsellä vika löytyi kun aukaisi sen kannen siitä läpän kyljestä minkä alta löytyy muutama muovinen hammasratas ja "piirikortti". Kotelo oli aikalailla täyttynyt öljystä ja yks hammas oli katkennut. Eli läpän täytynyt jumia regeneroinnin aikana.

      Comment

      • Miksu76
        Bimmer Rookie
        • Dec 2015
        • 49
        • Kuopio

        #18
        Ongelma on aikaisemmin pysynyt pitkiäkin aikoja poissa, luokkaa 3tkm. Viime viikonloppuna oireet eivät ottaneet hellittääkseen, aikaisemmin sammuttaminen on saanut sen pysymään pitkäänkin poissa. Tänään postista tuli egr-venttiili(harmi kun kerkesin tilata) ja motonetista hain myöskin maffin puhdistusainetta. En tiedä auttaako puhdistus kun alla on jo 182tkm, joten vaihtoaika on kai maffilla jo lähellä. Ajattelin kuitenkin kokeilla puhdistusta.
        Last edited by Miksu76; 26-04-2016, 17:01.
        E61 530xd vm.2009
        ex E61 525td vm.2008
        BMW 1150 GS

        Comment

        • Miksu76
          Bimmer Rookie
          • Dec 2015
          • 49
          • Kuopio

          #19
          Nyt on maf-anturi puhdistettu ja egr-venttiili vaihdettu.

          Maf-anturia en saanut kotelostaan irti, onkohan se edes tarkoitettu irroitettavaksi? Anturissa itsessään näytti olevan vielä Boschin logo ja jokin koodi. Anturi ja kotelo ovat siis ainakin joskus olleet erimatkaa. Tyydyin siis ruiskuttelemaan puhdistusainetta kotelon ritilöiden läpi. En tiedä miten hyvin sen sain puhdistettua.

          Egr-venttiili näytti kohtuullisen puhtaalle, sama se oli vaihtaa kerta uusi oli tilattu. Voihan siinä toiminnassa olla jotain vikaa silti.

          Työn jälkeen testilenkillä tuntuu ihan kuin auto olisi pirteämpi. En tiedä onko se vain mielikuva, kun olen lukenut juttuja maffin puhdistuksen vaikutuksista suorituskykyyn.

          Autolla ajettu nyt muutama sata kilometriä, eikä tehon puute vielä iskenyt. Nyt vaan pelonsekaisin tuntein lisää kilometrejä mittariin. Seuraavan oireen jälkeen lähtee sitten maf-anturi vaihtoon.
          E61 530xd vm.2009
          ex E61 525td vm.2008
          BMW 1150 GS

          Comment

          • Telehell
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2016
            • 330
            • Joensuu

            #20
            En itsekkään onnistunut saamaan maffia paljaaksi. Se oli aika tiukan oloisesti siinä pikku laatikossaan niin en kehdannut alkaa hajoittamaan vaan suihkutin ainetta sen hässäkän lävitse, tuskin auttoi mitään. Vikakoodia antaa maf anturista, mutta ajolleen en huomaa mitään.

            Yleensä tullut puhdistettua noita kerran vuoteen ilmansuotimen vaihdon yhteydessä.
            Last edited by Telehell; 02-05-2016, 04:53.
            Mitsubishi Outlander PHEV
            Ex: Skoda Superb -13 2.0TDI DSG 170hv
            Ex: VW Golf -09 1.4tsi DSG
            Ex: BMW e61 525d -05 M57TUD25, automaatti
            Ex: Volvo T4 -01 147kW, automaatti
            Ex: VW Passat -07 2.0TDI DSG
            Ex: Nissan Primera P11 -01
            Ex: Nissan Sunny -94

            Comment

            • Miksu76
              Bimmer Rookie
              • Dec 2015
              • 49
              • Kuopio

              #21
              Tänään ajoin 100km ja sen jälkeen tehot oli tutusti poissa. Rauhallisesti kiihdyttäessä auto kiihtyy, mutta täyskaasu kiihdytyksessä se puutuu paikalleen. Harmillisesti vika tulee taas esille kun tietsikka ei ole mukana.

              En ole vielä niin perehtynyt, mutta löytääkö Inpalla maf ja map antureiden toiminnasta mitään mittausdataa. Toki ne voi vielä vaihtaa, mutta sen jälkeen alkaa olla käsittääkseni kaikki säätöön vaikuttavat anturit vaihdettu.

              Nyt ois hyvät vinkit tervetulleita.
              E61 530xd vm.2009
              ex E61 525td vm.2008
              BMW 1150 GS

              Comment

              • Miksu76
                Bimmer Rookie
                • Dec 2015
                • 49
                • Kuopio

                #22
                Kiertelin vielä illalla autolla tietokoneen kanssa hakien vikaa päälle. Sainkin vian päälle ja pääsin tutkimaan vähän inpalla asiaa. Tein mittauksista oheisen videon, mutta itselle ei tuosta ongelma vielä selvinnyt. http://youtu.be/vj-fthWxBCY

                Lisä googlailun(oli taas kaikki kaverit asiaa selvittämässä) jälkeen seuraavaksi valmistukseen menee aktuaattorin lämpösuojus. Saisikohan lämpösuojuksen lisäämällä vian korjattua. Toinen tarkasteltava on aktuaattorin hammasrattaat, ovatko ne kunnossa.

                En lähde ennen aktuaattorin purkamista antureita vaihtamaan. Onko kenelläkään kokemuksia aktuaattorin korjauksesta? Se näyttäisi olevan suhteellisen helppo toimenpide.
                E61 530xd vm.2009
                ex E61 525td vm.2008
                BMW 1150 GS

                Comment

                • Telehell
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2016
                  • 330
                  • Joensuu

                  #23
                  Ei nää videota, sanoo että on yksityinen
                  Mitsubishi Outlander PHEV
                  Ex: Skoda Superb -13 2.0TDI DSG 170hv
                  Ex: VW Golf -09 1.4tsi DSG
                  Ex: BMW e61 525d -05 M57TUD25, automaatti
                  Ex: Volvo T4 -01 147kW, automaatti
                  Ex: VW Passat -07 2.0TDI DSG
                  Ex: Nissan Primera P11 -01
                  Ex: Nissan Sunny -94

                  Comment

                  • Miksu76
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2015
                    • 49
                    • Kuopio

                    #24
                    Nyt video on julkinen.

                    Aktuaattorin hampaat näyttävät ehjille:

                    Last edited by Miksu76; 05-05-2016, 14:08.
                    E61 530xd vm.2009
                    ex E61 525td vm.2008
                    BMW 1150 GS

                    Comment

                    • Miksu76
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2015
                      • 49
                      • Kuopio

                      #25
                      Viime viikolla rakentelin aktuaattorille lämpösuojuksen, mutta se ei auttanut asiaan. Tänään vaihdoin MAF-anturin, joka sekään ei vaikuttanut vikaan.

                      Minua ihmetyttää miksi tuo maffin vaihto ei vaikuttanut maffin(air-mass) mittaustuloksiin?
                      Olisiko kenelläkään vastaavaa mittausta toimivasta autosta? Näyttääkö inpalla mitattuna ilmamäärän mittaukset menevän pienessäkin kiihdytyksessä yli asteikon? Asteikon yläraja on 650mg/Hub joka ylittyy yli kaksinkertaisesti kiihdytyksessä. Ilmanpaineanturin mittaussuureet jäävät aina asteikon sisälle.

                      Tilasin tuohon vielä sen MAP-anturin, mutta sen jälkeen alkaa olemaan keinot käytetty.
                      E61 530xd vm.2009
                      ex E61 525td vm.2008
                      BMW 1150 GS

                      Comment

                      • Miksu76
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2015
                        • 49
                        • Kuopio

                        #26
                        Nyt on MAP-anturikin vaihdettu ja ei muutosta eli konstit alkaa olla vähissä. Jäljellä on enää kaasuläppä joka voisi olla vian aiheuttaja?

                        Oire on aavistuksen muuttunut. Täyskaasulla auto ei ota nopeasti kierroksia 3500rpm asti ja jää siihen tilaan huutamaan. Vaan auto kiihtyy, mutta laiskasti. En tosin kokeillut kiihdytystä kovinkaan monesti, mutta muutos vian luonteesta on selvä. Vikakoodi on edelleen sama 3F57.

                        Ei tässä auta enää muu kuin astella liikeeseen tutkituttamaan, enää en osaa arvailla mikä siellä voisi olla. Ja onhan nuita eri antureita tullut tilattua omiksi tarpeiksi. Nyt olisi jollekin halukkaalle testaajalle tarjolla ARG- ja EGR-venttiilit sekä MAF- ja MAP-anturit kohtuulliseen hintaan. Minkään vaihtaminen ei poistanut ongelmaa, joten nappulat toimivat ainakin testikäytössä. Osilla on takana n.180tkm.
                        E61 530xd vm.2009
                        ex E61 525td vm.2008
                        BMW 1150 GS

                        Comment

                        • pheno
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 1998
                          • Tampere

                          #27
                          Originally posted by Miksu76 View Post
                          Nyt on MAP-anturikin vaihdettu ja ei muutosta eli konstit alkaa olla vähissä. Jäljellä on enää kaasuläppä joka voisi olla vian aiheuttaja?

                          Oire on aavistuksen muuttunut. Täyskaasulla auto ei ota nopeasti kierroksia 3500rpm asti ja jää siihen tilaan huutamaan. Vaan auto kiihtyy, mutta laiskasti. En tosin kokeillut kiihdytystä kovinkaan monesti, mutta muutos vian luonteesta on selvä. Vikakoodi on edelleen sama 3F57.

                          Ei tässä auta enää muu kuin astella liikeeseen tutkituttamaan, enää en osaa arvailla mikä siellä voisi olla. Ja onhan nuita eri antureita tullut tilattua omiksi tarpeiksi. Nyt olisi jollekin halukkaalle testaajalle tarjolla ARG- ja EGR-venttiilit sekä MAF- ja MAP-anturit kohtuulliseen hintaan. Minkään vaihtaminen ei poistanut ongelmaa, joten nappulat toimivat ainakin testikäytössä. Osilla on takana n.180tkm.
                          Ootko koittanu TestO:lla loggailla eri anturien arvoja? Se loggaa tiedostoon ja nopeammin kuin INPA. Uskoisin foorumilta löytyvän tietäjiä kunhan saadaan graafia saadaan näkyviin. Tuli vaan mieleen kun sulla kuitenkin INPA toimii niin tuo TestO:kin pelittää.

                          Voin auttaa sen käytössä jos tarvetta on. Nimenomaan kannattaa tehdä 'custom job' jonne valitset eri antureiden arvoja.
                          Last edited by pheno; 24-05-2016, 18:27.

                          Comment

                          • Miksu76
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2015
                            • 49
                            • Kuopio

                            #28
                            Kiitokset vinkistä, täytyy katsoa saanko viikonloppuna asennettua itselleni tuo ohjelman.

                            Tutustuin tuohon hiukan ja suuri haaste tulee olemaan tuo saksankieli. Yritin Googlesta haeskella sanakirjaa tai joitain aiheeseen liittyvää käännöstä: Saksa-Englanti, mutta en löytänyt. Miten saisin helpoiten etsittyä haluamani anturit seurantalistalle, mitä antureita kannattaisi seurata vian määrittämiseksi?
                            E61 530xd vm.2009
                            ex E61 525td vm.2008
                            BMW 1150 GS

                            Comment

                            • 174000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2008
                              • 1178
                              • Tuusula

                              #29
                              Vanhassa seiskassa oli aikoinaan samat oireet, turbon solenoidi vaihdettiin ja paransi asiaa vähän, mutta ongelma ei poistunut täysin. Vasta kun korkeapaine pumppu vaihdettiin niin ongelma poistui kokonaan. Eli onko paineet ok?
                              ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                              '02 VW Golf 1.4i
                              Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                              ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                              Comment

                              • pheno
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 1998
                                • Tampere

                                #30
                                Originally posted by Miksu76 View Post
                                Kiitokset vinkistä, täytyy katsoa saanko viikonloppuna asennettua itselleni tuo ohjelman.

                                Tutustuin tuohon hiukan ja suuri haaste tulee olemaan tuo saksankieli. Yritin Googlesta haeskella sanakirjaa tai joitain aiheeseen liittyvää käännöstä: Saksa-Englanti, mutta en löytänyt. Miten saisin helpoiten etsittyä haluamani anturit seurantalistalle, mitä antureita kannattaisi seurata vian määrittämiseksi?
                                Asiantuntevammat voivat täydentää, mutta ainakin nämä voisi laittaa:

                                - polttoaineen "esipaine"
                                - railpaine (pyynti sekä toteutuma)
                                - ahtopaine (pyynti ja toteutuma)
                                - ahtopainesäätimen duty cycle % (eli paljonko ecu pyytää ahtoja)
                                - ilmamassa (pyynti ja toteutuma)
                                - syöttö (pyynti ja toteutuma)
                                - EGR venttilin ohjaus %

                                Laitan myöhemmin esimerkin näistä arvoista omalle autolle 520d LCI siis, pitäis olla hyvinkin samat sun autolle.
                                Last edited by pheno; 27-05-2016, 08:13.

                                Comment

                                Working...
                                X