Netissä kehuvat 5-sarjan jousitusmukavuutta ainakin E6x osalta.
Sen pahemmin asiaa tuntematta oletan, että bemarien alustat taitavat lähtökohtaisesti olla luonteeltaan enemmänkin jämäkän sporttisia, mutta toistuvasti törmään nettikeskusteluihin, joiden mukaan vitonen imee kuulemma tien epätasaisuudet yllättävän hyvin, jopa pintapehmeästi. Jousitushan on varsin subjektiivinen asia, mutta varovasti kyselen, että paljonko tuossa mielipiteessä mahtais olla perää?
Esimerkkejä: hieman asvaltista upoksissa olevien kaivonkansien päältä ajaminen, pienet routakuopat, joihin osa renkaasta mahtuu putoamaan muutaman sentin verran, asvaltin poikittaissaumat, mukulakivet, raitiovaunukiskot, huonot asvalttipaikat, nimismiehen kiharat, jääpolanteilla olevat kuopat ja möykyt? Miltä noi mahtaa tuntua E6x:n ratissa?
Kyselen asiaa siksi, että tunnen vetoa valitettavan harvaan 2000-luvun automalliin ja Bimmerin vitossarjalainen on (valitettavasti
) yksi niistä. Etenkin E6x on nätti ja klassisen tyylikäs. Lisäksi arvostan myös mukavaa jousitusta, jota ei kovin monessa autossa nykyisin ole. Hankala yhtälö. Pintapehmeys on ehkä se tärkein elementti, riittäviä joustovaroja ei taida varsinaisesti olla kuin maastureissa.
Vertailun vuoksi: tällä hetkellä ajelen Citroën C5:lla, joka on nykymittapuulla aika vastavirtaan kulkija, mistä syystä se ylittää nuo ylempänä olevat esimerkit kuin vettä vaan eikä jarruakaan tarvitse huolissaan painella. Kabiinissa tuntuu ehkä korkeintaan jotain pientä huojuntaa merkkinä siitä, että tie ei ole tällä hetkellä tasainen. Mutta niin vaan on, että uudemmat sitikatkin ovat kovempia kuin edeltäjänsä ja ne vanhemmat loppuvat markkinoilta aikanaan, joten tässä on tarve kartoittaa muitakin potentiaalisia merkkejä.
Bemarilla olen viimeksi ajanut joskus alle 20-vuotiaana ja tarkempi ajotuntuman analyysi ei ollut ensimmäisenä mielessä
Sen pahemmin asiaa tuntematta oletan, että bemarien alustat taitavat lähtökohtaisesti olla luonteeltaan enemmänkin jämäkän sporttisia, mutta toistuvasti törmään nettikeskusteluihin, joiden mukaan vitonen imee kuulemma tien epätasaisuudet yllättävän hyvin, jopa pintapehmeästi. Jousitushan on varsin subjektiivinen asia, mutta varovasti kyselen, että paljonko tuossa mielipiteessä mahtais olla perää?
Esimerkkejä: hieman asvaltista upoksissa olevien kaivonkansien päältä ajaminen, pienet routakuopat, joihin osa renkaasta mahtuu putoamaan muutaman sentin verran, asvaltin poikittaissaumat, mukulakivet, raitiovaunukiskot, huonot asvalttipaikat, nimismiehen kiharat, jääpolanteilla olevat kuopat ja möykyt? Miltä noi mahtaa tuntua E6x:n ratissa?
Kyselen asiaa siksi, että tunnen vetoa valitettavan harvaan 2000-luvun automalliin ja Bimmerin vitossarjalainen on (valitettavasti

Vertailun vuoksi: tällä hetkellä ajelen Citroën C5:lla, joka on nykymittapuulla aika vastavirtaan kulkija, mistä syystä se ylittää nuo ylempänä olevat esimerkit kuin vettä vaan eikä jarruakaan tarvitse huolissaan painella. Kabiinissa tuntuu ehkä korkeintaan jotain pientä huojuntaa merkkinä siitä, että tie ei ole tällä hetkellä tasainen. Mutta niin vaan on, että uudemmat sitikatkin ovat kovempia kuin edeltäjänsä ja ne vanhemmat loppuvat markkinoilta aikanaan, joten tässä on tarve kartoittaa muitakin potentiaalisia merkkejä.
Bemarilla olen viimeksi ajanut joskus alle 20-vuotiaana ja tarkempi ajotuntuman analyysi ei ollut ensimmäisenä mielessä

Comment