Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vitosen jousitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • yason
    Bimmer Rookie
    • Feb 2016
    • 181
    • Helsinki

    Vitosen jousitus

    Netissä kehuvat 5-sarjan jousitusmukavuutta ainakin E6x osalta.

    Sen pahemmin asiaa tuntematta oletan, että bemarien alustat taitavat lähtökohtaisesti olla luonteeltaan enemmänkin jämäkän sporttisia, mutta toistuvasti törmään nettikeskusteluihin, joiden mukaan vitonen imee kuulemma tien epätasaisuudet yllättävän hyvin, jopa pintapehmeästi. Jousitushan on varsin subjektiivinen asia, mutta varovasti kyselen, että paljonko tuossa mielipiteessä mahtais olla perää?

    Esimerkkejä: hieman asvaltista upoksissa olevien kaivonkansien päältä ajaminen, pienet routakuopat, joihin osa renkaasta mahtuu putoamaan muutaman sentin verran, asvaltin poikittaissaumat, mukulakivet, raitiovaunukiskot, huonot asvalttipaikat, nimismiehen kiharat, jääpolanteilla olevat kuopat ja möykyt? Miltä noi mahtaa tuntua E6x:n ratissa?

    Kyselen asiaa siksi, että tunnen vetoa valitettavan harvaan 2000-luvun automalliin ja Bimmerin vitossarjalainen on (valitettavasti ) yksi niistä. Etenkin E6x on nätti ja klassisen tyylikäs. Lisäksi arvostan myös mukavaa jousitusta, jota ei kovin monessa autossa nykyisin ole. Hankala yhtälö. Pintapehmeys on ehkä se tärkein elementti, riittäviä joustovaroja ei taida varsinaisesti olla kuin maastureissa.

    Vertailun vuoksi: tällä hetkellä ajelen Citroën C5:lla, joka on nykymittapuulla aika vastavirtaan kulkija, mistä syystä se ylittää nuo ylempänä olevat esimerkit kuin vettä vaan eikä jarruakaan tarvitse huolissaan painella. Kabiinissa tuntuu ehkä korkeintaan jotain pientä huojuntaa merkkinä siitä, että tie ei ole tällä hetkellä tasainen. Mutta niin vaan on, että uudemmat sitikatkin ovat kovempia kuin edeltäjänsä ja ne vanhemmat loppuvat markkinoilta aikanaan, joten tässä on tarve kartoittaa muitakin potentiaalisia merkkejä.

    Bemarilla olen viimeksi ajanut joskus alle 20-vuotiaana ja tarkempi ajotuntuman analyysi ei ollut ensimmäisenä mielessä
  • 174000
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2008
    • 1178
    • Tuusula

    #2
    Kannattaa käydä koeajolla, vaikea sanallisesti sen paremmin kuvailla.
    ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
    '02 VW Golf 1.4i
    Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
    ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

    Comment

    • jhelen
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2015
      • 248
      • Ulvila

      #3
      Terve
      Itse Citikan, renun Lagunan, ford focus ja E mersun w211 omistaneena ja nyt e61 ja kaikki vakioalustalla ja 55 sarjan renkailla. On niitä muitakin vanhoja ritsoja, mutta ei niistä enempää.
      Jos puhutaan vain ja ainoastaan jousituksen mukavuudesta, eli miten tuntuu epätasaisuudet ja miten mukava jousitus on.
      Epämukavin on bemari, sitten focus, sitten mese.
      Laguna II melkein yhtä mukava kuin Citikka, mutta Citikka kaasujousilla on vaan selkeästi mukavin
      Vieläkin on talossa laguna ja bemarin jälkeen se on todella mukava ja pehmeä.
      Mutta sitten jos summataan muutkin ominaisuudet, niin alkaa bemari parantaa sijoitustaan.
      Kun vauhti nousee yli 100 km/h on mersu ja bemari omassa luokassaan.
      Lagunasta vaan loppuu alusta jo 120 km/h jälkeen vaikka osat ovat uusia ei tule mieleenkään nostaa vauhtia 130km/h alkaa olemaan melkoisen huojuvaa menoa.
      Focus on mitä on. Uusimpia Citikoita en ole ajanut, joten niistä ei tietoa.
      Kun vauhtia saksan motarilla se 150, niin vaihtoehdoiksi jää vaan bemari ja mese.
      Kun otetaan penkit huomioon, niin mersun saa polkea suohon. Paskempia penkkejä ei ole, missään. Selkä oli aina joka ikinen kerta 30 km jälkeen jumissa edes vuoden 1980 244 volvossa ei selkä jumittanut koskaan. Mutta 2007 mallisessa mesessä aina.
      Jos itse en tarvisi autoa jolla voi vetää sen 2000 kg niin Citroen C5 olisi todella kova sana. Uutta Renault Talismaniakin tarvii mennä katsomaan kun se saapuu ja jos miellyttää, niin vetoautoksi joku pakettiauto.
      Jarno

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2325
        • Uusimaa

        #4
        Yhdyn edelliseen kommentoijaan ranskalaisten osalta. Niillä on kyllä hämmästyttävä kyky tehdä ultramukavia alustoja ja yhdistää niihin vielä jonkinlaiset ajo-ominaisuudet. Ajelin juuri vuoden verran kakkossukupolven Lagunalla ja siinä oli uskomattoman venymiskykyinen alusta vähän kaikenlaisiin tilanteisiin. Tosin niin pitkään kun ajonopeudet pysyivät alle 120km/h. Pitkät joustovarat, pehmeä kyyti mutta silti menee mutkiin suuremmin kallistelematta. Isoissa (kunnossa olevissa) ranskalaisissa on kyllä puolensa....

        Mitä E60-sarjalaiseen tulee, on sen mukavuus aivan toisentyyppistä. Korostunut tukevuus ja jämäkkyys voivat myös olla mukavuutta. Meillä oli hetken aikaa käyttöautona 2010-mallinen V70 Volvo, joka vaihtui vuosi sitten E61:seen. BMW:n vakioalusta tuntui Volvon jälkeen suorastaan sporttiselta mutta silti otti tien epätasaisuudet paljon sivistyneemmin vastaan. Volvossa oli koko ajan inhottava keinulautamainen fiilis, johon ehti jopa vähän tottuakin. E61:sen kyyti on vain kuskin näkökulmasta katsottuna huomattavasti vakuuttavampaa. Vähän kuin olisi vaihtanut haulikosta tarkkuuskivääriin. Uskon vakaasti, että kunnossa olevan E60:n vakioalusta on nykyäänkin yksi parhaista ja toimivimmista kokonaisuuksista, mitä perheautoon on olemassa.
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • jhelen
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2015
          • 248
          • Ulvila

          #5
          Terve
          Sellainen pieni vertaus tuli mieleen. Jos lähtisin autolla Espanjaan, niin bemari alle. Mutta jos taas lähtisin Venäjän Karjalaan alle tulisi Laguna II tai Citroen C5. Eli riippuu siis täysin tien kunnosta kumpi on mukavampi. Itsellä tulee joka päivä ajoa soratiellä ja asfaltilla. Laguna vie soratiellä aina voiton. Bemarilla ei tule mieleenkään näillä keleillä ajaa yli 40 km/h kyseisellä tiellä. Lagunalla 60 km/h niin ei edes huomaa tiessä olevia traktorin renkaan tekemää, jäätynyttä "täristys nauhaa".

          Comment

          • Nettipepe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1341
            • Kajaani

            #6
            Adaptive drive (Dynamic DRIVE) alle niin voi vähän säätää alustaa tien mukaan.
            Ainakin joskus koeajamassani f10 autossa toimi hienosti.
            E6x autoihin se on saatavissa.
            Omaan e90 autoon verrattuna kaverin e60 tuntui pehmeämmältä juurikin noissa pikku epätasaisuuksissa.
            Vaikka e60 m-sport alusta ja minulla vakio.
            Ei varmaan johonkin citroenin pehmeään menoon voi verrata.
            Koeajolle vain niin sillä se oma maku selviää
            Last edited by Nettipepe; 22-02-2016, 10:54.
            F30 320xia
            Ex E90 325da
            Ex E90 320da
            Ex E46 330D

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7531
              • Jyväshyvä

              #7
              Originally posted by Nettipepe View Post
              Adaptive drive (Dynamic DRIVE) alle niin voi vähän säätää alustaa tien mukaan.
              Ainakin joskus koeajamassani f10 autossa toimi hienosti.
              E6x autoihin se on saatavissa.
              Adaptive Driveä ei ole E60/61 koppaan saanut,
              Dynamic Driveä on mutta ei sitä voi mitenkään säätää,
              se on aktiiviset kallistuksenvakaajat jotka tekevät alustasta
              vähän pehmeämmän suoraan ajaessa mutta mutkissa vetää sisäpuolta alaspäin,
              erittän hyvä varuste...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • yason
                Bimmer Rookie
                • Feb 2016
                • 181
                • Helsinki

                #8
                No niin, kiitoksia tosiaan! Juuri tällaisia mielipiteitä kaipailinkin, niin osaan vähän hahmottaa, miten jotkut autot jollain tasolla suhteutuvat toisiinsa.

                Koeajolle lähden toki, kunhan autonvaihto on ajallisesti lähempänä.

                Enkä toki oleta, että BMW:stä löytyisi ranskalaisten tasoista pehmeyttä, mutta kuten jhelen jo totesikin, niin siitä voi löytyä sitten muunlaista laatua. Ja BMW:n tasoinen ajotuntuma saattaa hyvinkin kiinnostaa minua, koska jos ajaminen on hauskaa, niin sehän kompensoi taas sitä epämukavampaa alustaa. Jotain pitää saada tilalle, jos jostain luopuu

                Samoin JKK:n mainitsema epätasaisuuksien sivistynyt vastaanotto vahvisti vain käsitystäni, että kyllä siinä BMW:n alustassa on mietitty myös kokonaisuutta eikä pelkästään autobahnalla lentämistä.

                Vaihtoehtoja on vähän. Tykkään isoista. Mese ja Volvo ei kiinnosta. Talismanin olin jo unohtanutkin, se on mielenkiintoinen, vaikka olenkin aina ollut ranskalaisten suhteen enemmän kallellaan PSA-konsernin tuotteisiin kuin Relluun. Jenkkilässä olis kaikkea kivaa, mutta niitä ei käytännössä Suomessa myydä. BMW on harvoja nykyautoja, joissa on vielä sielua.

                Comment

                • jhelen
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2015
                  • 248
                  • Ulvila

                  #9
                  Terve
                  Vaikka penari foorumilla ollaankin, niin pakko hiukan muista merkeistä keskustella. Talisman voi olla mielenkiintoinen, koska siinä on "vakiona" usealla eri tilalla varustettu alusta ( sport, comfort, eco ja olisko vielä neutral). Jos uusi talisman asettuu noin 30 k€ nurkille niin pakko se on käydä kokeilemassa.

                  Comment

                  • 325E
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1227
                    • LAHTI

                    #10
                    Mitä haet keskustelullasi...

                    Minulle ei selvennyt mitä keskustelulla haet, siis omistat E61 ja haetko noin yleistä keskustelua jousista ja sen erovaisuuksista, vai onko tarkoitus kartoitaa alustaa mahdollisesti sinun muuttaaksesi sitä tai onko alustasi jo uusimisen tarpeessa siis kulunut loppuun.



                    Originally posted by yason View Post
                    No niin, kiitoksia tosiaan! Juuri tällaisia mielipiteitä kaipailinkin, niin osaan vähän hahmottaa, miten jotkut autot jollain tasolla suhteutuvat toisiinsa.

                    Koeajolle lähden toki, kunhan autonvaihto on ajallisesti lähempänä.

                    Enkä toki oleta, että BMW:stä löytyisi ranskalaisten tasoista pehmeyttä, mutta kuten jhelen jo totesikin, niin siitä voi löytyä sitten muunlaista laatua. Ja BMW:n tasoinen ajotuntuma saattaa hyvinkin kiinnostaa minua, koska jos ajaminen on hauskaa, niin sehän kompensoi taas sitä epämukavampaa alustaa. Jotain pitää saada tilalle, jos jostain luopuu

                    Samoin JKK:n mainitsema epätasaisuuksien sivistynyt vastaanotto vahvisti vain käsitystäni, että kyllä siinä BMW:n alustassa on mietitty myös kokonaisuutta eikä pelkästään autobahnalla lentämistä.

                    Vaihtoehtoja on vähän. Tykkään isoista. Mese ja Volvo ei kiinnosta. Talismanin olin jo unohtanutkin, se on mielenkiintoinen, vaikka olenkin aina ollut ranskalaisten suhteen enemmän kallellaan PSA-konsernin tuotteisiin kuin Relluun. Jenkkilässä olis kaikkea kivaa, mutta niitä ei käytännössä Suomessa myydä. BMW on harvoja nykyautoja, joissa on vielä sielua.

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by 325E View Post
                      Minulle ei selvennyt mitä keskustelulla haet, siis omistat E61 ja haetko noin yleistä keskustelua jousista ja sen erovaisuuksista, vai onko tarkoitus kartoitaa alustaa mahdollisesti sinun muuttaaksesi sitä tai onko alustasi jo uusimisen tarpeessa siis kulunut loppuun.
                      E61?? Tuollahan luki: tällä hetkellä ajelen Citroën C5:lla
                      E39 528iA

                      Comment

                      • yason
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2016
                        • 181
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by 325E View Post
                        Minulle ei selvennyt mitä keskustelulla haet, siis omistat E61 ja haetko noin yleistä keskustelua jousista ja sen erovaisuuksista, vai onko tarkoitus kartoitaa alustaa mahdollisesti sinun muuttaaksesi sitä tai onko alustasi jo uusimisen tarpeessa siis kulunut loppuun.
                        Hyvä tarkennus. Ajelen ehkä tulevaisuudessa E60/E61:llä, mutta en vielä. PIkkusen bemarikuumetta kyllä on, täytyy myöntää.

                        Tarkoitus oli kartoittaa sitä, että paljonko mahtaa olla totuutta siinä, että vitosbimmerissä on kuulemma urheilulliseksi alustaksi yllättävänkin hyvin tien möykkyjä nielevä jousitus. Bemari siis kiinnostaa, mutta kuitenkaan ihan kivikovalla autolla en halua ajaa.

                        Autossa pitää olla aina jotain erityisen hyvää, jotta sillä on hauska mennä. On kaikenlaisia kärryjä, joissa ei varsinaisesti ole ajotuntumaa eikä jousitusmukavuutta. Ne ovat ihan turhia. Kaikesta voi luopua, jos saa jotain muuta jotain tilalle, mutta harva auto sellaista tarjoaa.

                        Nykyisessä Sitikassa on sitä jousitusmukavuutta ja Bemarissa taas ajotuntumaa. Mutta en ajaisi Sitikalla, jos se olisi todella huono ajettava ja samoin en osta Bemaria, jos sen jousitus on todella liian kova. Tästä syystä kyselin eri ihmisten käytännön kokemuksia, että saan vähän tukea omalle käsitykselleni. Jousitus saa olla jämäkkä, kunhan ei sillä tavalla pintakova, että jokaikinen kivi tai kuoppa tärähtää nivelissä asti.

                        Koeajolle sitten, kun olen vakavissani autoa vaihtamassa. Siellähän se viime kädessä selviää.

                        Comment

                        • JJtalo
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2011
                          • 350
                          • Kokkola

                          #13
                          Eikä kannata tehdä yhden koeajon perusteella vielä päätöstä, ellei tunne omistajaa ja että alusta on huollettu/kunnossa. Näillä e60/61 alkaa oleen jo ikää ja kilometrejä, ja esim 250tkm ajettuun ei oo vielä vaihdettu mitään vaikka aihetta jo olis. Pyöränkulmista nämä on myös tarkkoja, ja renkaista, jompikumpi viturallaan ja auto löytää tiestä uria vaikkei niitä oliskaan. Sitte ku kaikki on kunnossa, kulkee ku kiskoilla ja just sinne mihin ohjaa.
                          Edelliseen avensikseen verrattuna tämä e61 vakio alustaki tuntu tosi jämyltä, oli aluks jopa turhanki kova. Avensis oli ku lentävä matto, jousituksessa varmaan metri liikerataa, mutta eipä sillä kyllä ollut mitään tietoa mitä ratin ja tien välissä tapahtuu. Ja kolinan kera nuo epätasaisuudet ja kolot tiessä kuuluivat vaikkei niitä tuntenukkaan.
                          Nyt bemarilla huomannu että ei auton tarvikkaan heijata kolmea kertaa ylös/alas kun ajaa esim hidastustöyssystä

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            #14
                            Bemarin jousituksessa ei ole mukavuutta kyllä yhtään kuin vasta autobaananopeuksissa. Varsinkin etupää "rämähtää" varsin pienissä tierailoissa jo epämukavasti verrattuna esimerkiksi Audiin joka nielee isomman asfaltin reiänkin eleettömästi, silti Audin jousitus on jämäkkä kaikissa nopeuksissa.

                            Eron huomaa nyt kun pikkuteiden pinnassa on jää/lumiröpöä. 80kmh nopeudessa bemarin jousituksesta kuuluu ääntä ja lyö läpi huomattavasti enemmän kuin Audin jousituksesta ja isommissa terävissä pateissa ero vain korostuu. Bemarin jousitus myös pohjaa yllättävän helposti ja tämä on harvinaisen epämukava tapahtuma, paikat hampaissa meinaa irrota.

                            Hyvä auto ajaa kuitenkin, mieluummin ajelen bemarilla kokonaisuuden ollessa parempi. Bemari tuntuu kevyemmältä ajettavalta kuin Audi jossa ajofiilis on raskaanoloinen.

                            Comment

                            • Istandam
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2011
                              • 69
                              • Suomi

                              #15
                              Mä olen tässä miettinyt, että paraneeko tuo jousitus noitten pienien railojen suhteen jos hommaisi uudet h&r jouset kun niitä halvalla näyttää ebaysta saavan? Tällä hetkellä on "jotkut" madallusjouset millä on varmaan ajettu ainakin se 150 tkm. Onko kellään mitään kokemuksia?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎