Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 530D jarrutettaessa nykii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jbu
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 70

    e61 530D jarrutettaessa nykii

    Autolla kun jarruttaa normaalin liikenteen mukana, niin jarrut nykii/nytkyttää mutta ei täristä rattia. Kovan jarrutuksen aikana ja jälkeen nytkytys loppuu. Muutaman normaalin jarrutuksen jälkeen nytkytys jälleen palaa jarrutuksiin ja aivan kuten levyt olisivat kierot. Jos myös esim liikennevaloissa painaa jarrua erittäin voimakkaasti paikallaan ollessa, jarrut toimivat taas jonkin aikaa hienosti.
    Levyt ei kait voi olla kierot, kun kovan jarrun painamisen jälkeen jarrut toimii jonkin aikaa tasaisesti. Pinnatkaan ei luulisi olevan ongelma kun paikallaan ollessa jarrun kova painaminen "korjaa" tilanteen hetkeksi kunnes taas nytkyttää.
    Missä voisi olla vika?
    -Jarmo
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #2
    Jarrujen männät jumissa, herkistele.

    Comment

    • Pola
      Bimmer Rookie
      • May 2010
      • 64
      • Hamina

      #3
      Itellä tekee just samaa, todella ärsyttävää. Milläs konstilla noit mäntiä sit herkistellään?
      E60 530 xdA -06

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #4
        Ensiapuna rengas irti ja varovasti ruuvimeistillä kampeaa paloista jarrut täysin auki asentoon ja pumppaa polkimesta kiinni, toistaa tämän viisi kertaa per satula.

        Ajan kanssa tehtynä purkaa palat pois ja pyöräyttää hieman mäntää, samat auki-kiinni toimimet kuin edellä mainittiin, muistaa vain ettei pullauta mäntiä ulos eli väliin palat ja lisäpalaa.

        Comment

        • HC-Tuning
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 267
          • Itärajalla

          #5
          Onko tämä jarrujen jumiminen yleistä? Omassa viime kesänä vaihdetut palat ja levyt ja nyt ravistaa ihan huolella kun, jarruttaa eli levyt kierot niin oiskohan nuo laahannu ja sitä kautta kuumentuneet piloille?

          Comment

          • Pola
            Bimmer Rookie
            • May 2010
            • 64
            • Hamina

            #6
            Tuntus olevan BMW:ssä ihan yleistä. Joku tilastotieto kiinnostais, onko ne nuo 530:n satulat mitkä takertelee, vai juuttuuko myös nuo pienemmät.
            E60 530 xdA -06

            Comment

            • 174000
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2008
              • 1178
              • Tuusula

              #7
              Ratin vatkaus jarruttaessa johtuu usein myös väljyydestä etupään tukivarsissa, joten kannattaa tarkistaa ennen kuin lyö uutta levyä paikalleen.
              ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
              '02 VW Golf 1.4i
              Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
              ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

              Comment

              • jbu
                Bimmer Rookie
                • Feb 2007
                • 70

                #8
                Kiitos vastauksista. Pitääpä koittaa tuota viisi kertaa pumppaus. Omalla kohdalla lienee tuo jumiutuminen yleistä, sillä edellinen e39 530D kärsi 200 000 kohdalla samasta ilmiöstä mutta silloin vika meni auton mukana vaihdossa. Nyt se on suunnilleen samoissa kilsoissa tullut "takaisin" e61:een

                Olisko takarenkaat todennäköisempi? Ei vittis aloittaa väärästä päästä pumppailemaan.

                Comment

                • Pola
                  Bimmer Rookie
                  • May 2010
                  • 64
                  • Hamina

                  #9
                  Saattaa tossa mäntien painelussa olla ideaa. Tuli paineltua männät sisään-ulos kymmenen eikä nytkyttänyt enää ainakaan koeajonperusteella. Tukivarret on vaihdettu jo aiemmin eikä niillä tuo ongelma korjaantunut.
                  E60 530 xdA -06

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    #10
                    Kannattaa käydä kaikki kulmat läpi ja herkistellä. Pelkääjän penkki väpättää usein juuri siksi että takajarru jumii.

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10057
                      • KVLA

                      #11
                      Originally posted by HC-Tuning View Post
                      Onko tämä jarrujen jumiminen yleistä? Omassa viime kesänä vaihdetut palat ja levyt ja nyt ravistaa ihan huolella kun, jarruttaa eli levyt kierot niin oiskohan nuo laahannu ja sitä kautta kuumentuneet piloille?
                      No tuliko ne jarrut samalla muuten huollettua?Vai uusittiinko vain osat jarruja puhdistamatta ja herkistelemättä?

                      Comment

                      • HC-Tuning
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 267
                        • Itärajalla

                        #12
                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        No tuliko ne jarrut samalla muuten huollettua?Vai uusittiinko vain osat jarruja puhdistamatta ja herkistelemättä?
                        Ei ole tietoa koska auto tuli minulle vuoden lopulla ja leimamies oli vaihatuttanu levyt ja palat. Täytyy tutkia välykset ja katsoa laahaako jarrut.

                        Comment

                        • lurkki3
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 657
                          • ylivieska

                          #13
                          Muijan e61 525d nytkyy myös kun hieman painaa jarrupoljinta ja enemmän jarruttaessa puistaa rattiin myös aika paljon.ite veikkaisin kieroja jarrulevyjä
                          E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
                          Bagged e32
                          Ex E61 525d m-sport -06
                          Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
                          Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

                          Comment

                          • tabasco
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2007
                            • 851
                            • fin

                            #14
                            Pitäisi kanssa omasta autosta ottaa etujarrut auki ja tutkia, mikä jarrutärinän aiheuttaa. Arvelen vaan, että vaikka jarrulevyjen kierous onkin osa ongelmaa, niin tärinöiden ainoa syy se ei ole. Ehjä auto käsittääkseni sietää yllättävänkin paljon kieroutta levyissä täristämättä, jos jarruissa mikään osa ei jumita ja tukivarsissa ei ole merkittäviä välyksiä. Tietysti yksi vaihtoehto on sekin, että levyn kitkapinnassa on jotain, mikä aiheuttaa nyökkimisen hitaassa vauhdissa jarrutettaessa ja tärinän kovemmissa nopeuksissa.

                            Jotenkin vaan se, että auto nyökkii esim. liikennevaloihin hidastettaessa (vielä kävelyvauhdissakin kevyesti jarrua painettaessa), ohjaa epäilyt pois alustan välyksistä.

                            Täytyisi herkistellä satulat, vaihtaa liukutapit sekä niiden holkit uusiin sekä voidella liikkuvat osat jarrurasvalla ja tarkistaa, vieläkö selviää ilman levyjen vaihtoa. Tai sitten vaihtaa myös samalla uudet levyt ja palat, kun kustannus nyt ei kuitenkaan älytön ole.

                            Oliko jotain hyvää vinkkiä, mitä levyjä tai paloja sinne kannattaa, tai ei kannata laittaa?

                            Comment

                            • isolohko
                              BTCF Member
                              • May 2004
                              • 902
                              • Kymenlaakso

                              #15
                              Ravistus ratissa on tullut täälläkin kevään mittaan aika tuntuvaksi jarrutettaessa vähän kyllä tilanteesta riippuen. Esiintyy sekä talvirenkailla että nyt vaihdetuilla kesärenkailla. Etujarrulevyt on täysin suorat heittokellolla mitattuna, katsastuksessa ei mitään huomautetettavaa. Motonetin palat n. 12tkm ajettu. Huollossa arvuuteltiin alkavaa vikaa reaktiotankojen suuntaan, mitä ei vielä välystä kokeillessa tunnu. Seurataan tilannetta.

                              e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎