Originally posted by isolohko
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e61 530D jarrutettaessa nykii
Collapse
X
-
Originally posted by tabasco View PostPitäisi kanssa omasta autosta ottaa etujarrut auki ja tutkia, mikä jarrutärinän aiheuttaa. Arvelen vaan, että vaikka jarrulevyjen kierous onkin osa ongelmaa, niin tärinöiden ainoa syy se ei ole. Ehjä auto käsittääkseni sietää yllättävänkin paljon kieroutta levyissä täristämättä, jos jarruissa mikään osa ei jumita ja tukivarsissa ei ole merkittäviä välyksiä. Tietysti yksi vaihtoehto on sekin, että levyn kitkapinnassa on jotain, mikä aiheuttaa nyökkimisen hitaassa vauhdissa jarrutettaessa ja tärinän kovemmissa nopeuksissa.
Jotenkin vaan se, että auto nyökkii esim. liikennevaloihin hidastettaessa (vielä kävelyvauhdissakin kevyesti jarrua painettaessa), ohjaa epäilyt pois alustan välyksistä.
Täytyisi herkistellä satulat, vaihtaa liukutapit sekä niiden holkit uusiin sekä voidella liikkuvat osat jarrurasvalla ja tarkistaa, vieläkö selviää ilman levyjen vaihtoa. Tai sitten vaihtaa myös samalla uudet levyt ja palat, kun kustannus nyt ei kuitenkaan älytön ole.
Oliko jotain hyvää vinkkiä, mitä levyjä tai paloja sinne kannattaa, tai ei kannata laittaa?
Monet ei OEM tarvikeosat kuten levyt eivät kuulemma kestä tai täytä laatuvaatimuksia pitemmän päälle (joutuu vaihtamaan ennen aikojaan taas).
Comment
-
-
Aten jarruosat on laadukkaat ja ainoat joita itse autooni laitan. Aikaisempi omistaja oli juuri vaihdattanut halpis levyt eteen ennen kuin ostin auton ja ei mennyt kauaa kun alkoi hitonmoinen ratin väpätys ja auton nytkähtely jarrutuksessa. Aten uusilla levyillä, paloilla, liukutapeilla ja herkistelyillä kaikki oireet hävisivät. Saksasta saa edullisesti tilattua AteaLast edited by Bablo81; 29-04-2016, 17:40.f11 530xd m-sport -12
- ex e61 530xd m-sport, -06
- ex e39 530d, -00
- ex e30 320 touring
Comment
-
-
Originally posted by AnttiMH View PostMonet ei OEM tarvikeosat kuten levyt eivät kuulemma kestä tai täytä laatuvaatimuksia pitemmän päälle (joutuu vaihtamaan ennen aikojaan taas).
Tämä pätee hyvin pitkälle kaikkiin vastaaviin "kuulemma tietoihin" niin täällä,kuin muuallakin.
Comment
-
-
Tulipa taas etujarrut availtua muutama viikko sitten, ja uusiksi meni:
- palat / Zimmermann
- levyt / Brembo
- liukutapit
- liukutappien kumiholkit
- satulan jousi
- kuluneisuusanturi
Satula näytti hyvältä, eikä männässä ollut korroosiota. Toki mäntää kannattaa liikutella edestakaisin herkkyyden varmistamiseksi (ehjä liikkuu jo sormivoimin jotenkin), sekä satulan puhdistus. Carrier kannattaa ottaa irti kokonaan ja taltata kovettuneet p*skat pois sekä käydä koko häkkyrä läpi rälläkän teräsharjalla. Sama homma napaan, kunnolla kiiltäväksi. Liukutappien mukana tuli jotain vaaleaa rasvaa, jota laitoin tappeihin sekä jarrurasvaa palojen päihin+carrierin uriin. Vanhat liukutapit näyttivät aika synkiltä ja epäilenkin ongelman olleen niissä, sekä jonkin verran kieroissa levyissä (vanhat olivat Zimmerit, jotka olin aiemmin laittanut puhdistettuun napaan).
Nytkytys lähti täysin tällä hoidolla toistaiseksi, ja toivottavasti lääke oli oikea. For the record, ko. hommaa ennen autoon vaihdettiin eteen toinen alatukivarsi, joka oli aivan loppu pallonivelestään. Sillä ei ollut mitään vaikutusta ko. ilmiöön, eli sama nytkytys jatkui vielä ehjälläkin tukivarrella.
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostMielestäni melko arvottomia kommentteja kaikki väitteet täällä,jotka perustuu tuohon "KUULEMMA" sanaan.Osa kuulemma-jutuista voi olla tottakin,mutta suurin osa yleensä niitä Esson baarin asiantuntijoiden laukaisuja.Jotka ei perustu mihinkään faktaan tai kokemukseen.
Tämä pätee hyvin pitkälle kaikkiin vastaaviin "kuulemma tietoihin" niin täällä,kuin muuallakin.
Comment
-
Comment