Tässä taustaa: noin kuukausi sitten auto alkoi nykiä ajettaessa, sillä kuitenkin pystyi ajamaan, kun pysähtyi, tyhjäkäynti heijasi älyttömästi kuin osa pytyistä vain toimisi. Vikakoodiksi ilmoitti nokka-akselin synkron. arvo ylittää sallitun rajan.
Termostaatin toimintahäiriöstä ilmoitettiin myös. Sekä anturi että termostaatti vaihdettiin. Auto toimi muutaman viikon moitteettomasti.
Viikko sitten auto alkoi nykiä ihan identtisesti uudelleen. Vikakoodeja: Nokka-akselin synkron. kampiakseliin arvo ylittää sallitun alueen. Palamiskatkoksia viidessä sylinterissä. Tämän seurauksena solenoidit putsattiin ja kampiakselin anturin toiminta testattiin, toimi ok. Mitään selvää vikaa ei kuitenkaan löytynyt.
Korjaamolla epäiltiin, että nokkaketju on venynyt tms ja siksi aiheuttaa kipua. Mitä mieltä ollaan? Voiko tosiaan olla ketjuvika vai saattaako tuo "ok-toimiva" nokka-akselin anturi olla kuitenkin viallinen ja sekoittaa koko systeemin? Vai pitääkö varautua ketjunvaihtoon ym. kivaan? Vai onko sytytyspuolen vika, vaikka ei mitään sen puolen vikakoodeja ilmoitakaan? Tai olisiko Vanoksessa häikkää, solenoidien tiivisteet syytä vaihtaa tms?
Enpä ole tottunut bemareissani tällaiseen mystiikkaan. Ovat totuttaneet mut liian hyvälle.
Termostaatin toimintahäiriöstä ilmoitettiin myös. Sekä anturi että termostaatti vaihdettiin. Auto toimi muutaman viikon moitteettomasti.
Viikko sitten auto alkoi nykiä ihan identtisesti uudelleen. Vikakoodeja: Nokka-akselin synkron. kampiakseliin arvo ylittää sallitun alueen. Palamiskatkoksia viidessä sylinterissä. Tämän seurauksena solenoidit putsattiin ja kampiakselin anturin toiminta testattiin, toimi ok. Mitään selvää vikaa ei kuitenkaan löytynyt.
Korjaamolla epäiltiin, että nokkaketju on venynyt tms ja siksi aiheuttaa kipua. Mitä mieltä ollaan? Voiko tosiaan olla ketjuvika vai saattaako tuo "ok-toimiva" nokka-akselin anturi olla kuitenkin viallinen ja sekoittaa koko systeemin? Vai pitääkö varautua ketjunvaihtoon ym. kivaan? Vai onko sytytyspuolen vika, vaikka ei mitään sen puolen vikakoodeja ilmoitakaan? Tai olisiko Vanoksessa häikkää, solenoidien tiivisteet syytä vaihtaa tms?
Enpä ole tottunut bemareissani tällaiseen mystiikkaan. Ovat totuttaneet mut liian hyvälle.
Comment