Ajelin tuossa sigun autolla pitempää matkaa.Salavaliskosta seurailin samalla moottorin lämpöjä.Loppumatkasta laitoin kuitenkin näyttöön jännitenäytön.Ihmetykseni oli suuri,kun latausjännite näytti (vain) tasan 13V.
Autossa on uusi AGM akku ja mitään virtalaitteita ei puhaltimen,radion ja valojen lisäksi ollut päällä.Nyt taas tavallisessa kaupunki pyörityksessä ja lyhyellä pätkäajolla latausjännite on melko tasan 14.8V.Kuten vanhalla akulla jatkuvasti latausajasta riippumatta.
Myöskään minkäänlaisia alentuneesta akkujännitteestä johtuvia "omituisuuksia" sähköissä ei ole akun vaihdon jälkeen ollut.Vanhalla niitä ilmeni vaikka mitä.
Kysymys kuuluukin,että onko (uusi) akku aivan täysi pidemmässä ajossa ja IBS-kaapeli säätäisi latauksen noinkin pieneksi?Eli säästömoodi päälle?Vai onko latausjännite jostain muusta johtuen liian pieni?Mitä muilla näyttää jännite autossa,kun auto on ajossa ja akku täysi?
Autossa on uusi AGM akku ja mitään virtalaitteita ei puhaltimen,radion ja valojen lisäksi ollut päällä.Nyt taas tavallisessa kaupunki pyörityksessä ja lyhyellä pätkäajolla latausjännite on melko tasan 14.8V.Kuten vanhalla akulla jatkuvasti latausajasta riippumatta.
Myöskään minkäänlaisia alentuneesta akkujännitteestä johtuvia "omituisuuksia" sähköissä ei ole akun vaihdon jälkeen ollut.Vanhalla niitä ilmeni vaikka mitä.
Kysymys kuuluukin,että onko (uusi) akku aivan täysi pidemmässä ajossa ja IBS-kaapeli säätäisi latauksen noinkin pieneksi?Eli säästömoodi päälle?Vai onko latausjännite jostain muusta johtuen liian pieni?Mitä muilla näyttää jännite autossa,kun auto on ajossa ja akku täysi?
Comment