Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530d latausjännite

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10057
    • KVLA

    E60 530d latausjännite

    Ajelin tuossa sigun autolla pitempää matkaa.Salavaliskosta seurailin samalla moottorin lämpöjä.Loppumatkasta laitoin kuitenkin näyttöön jännitenäytön.Ihmetykseni oli suuri,kun latausjännite näytti (vain) tasan 13V.
    Autossa on uusi AGM akku ja mitään virtalaitteita ei puhaltimen,radion ja valojen lisäksi ollut päällä.Nyt taas tavallisessa kaupunki pyörityksessä ja lyhyellä pätkäajolla latausjännite on melko tasan 14.8V.Kuten vanhalla akulla jatkuvasti latausajasta riippumatta.

    Myöskään minkäänlaisia alentuneesta akkujännitteestä johtuvia "omituisuuksia" sähköissä ei ole akun vaihdon jälkeen ollut.Vanhalla niitä ilmeni vaikka mitä.

    Kysymys kuuluukin,että onko (uusi) akku aivan täysi pidemmässä ajossa ja IBS-kaapeli säätäisi latauksen noinkin pieneksi?Eli säästömoodi päälle?Vai onko latausjännite jostain muusta johtuen liian pieni?Mitä muilla näyttää jännite autossa,kun auto on ajossa ja akku täysi?
  • böntti
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2011
    • 2857
    • Tampere

    #2
    Luulisin että olla akku oli täynnä ja älylataus pudotti latausjännitettä. Tosin noin matalaa ylläpitojännitettä en ole nähny eli seuraile tilannetta. E-sarja on tältä osin minulle hieman oudompi, f-sarjassa jännitteet on suurinpiirtein seuraavat: alle 12,7v -> ei latausta, 13,7-14,0v -> ylläpitää varaustasoa, 14,7-15,0v -> täyttää akkua.
    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10057
      • KVLA

      #3
      Jep,olen tässä nurkka pyörityksissä nyt tuota jännitettä seurannut.Pyörii jatkuvasti 14.6V-14.8V haarukassa.Eli aamulla Webaa puolituntia ja starttausvirta vielä siihen päälle.Ehkä hehkutustakin.Eli lähdössä akku purkautuu suht reilusti.

      Tarvii vielä joku hieman reilumpi testilenkki ajaa ja katsoa mihin tuo jännite loppumatkasta (taas?) putoaa.

      Comment

      • Chrispe
        Bimmer Rookie
        • Feb 2007
        • 80
        • Tampere

        #4
        Vanhaa nostelen mutta samanlaisen asian kanssa tuon 530d LCI:n kanssa painin ja just sain uuden laturin pellin alle, auto käyntiin ja 13.6v latausjännite ja kuormituksella (persgrillit ja takalasinlämppäri) 13.0v. Tilanne täysin sama kun vanhalla laturilla.

        Persiissä uus agm ja koodattu vaihdon yhteydessä. IBS-kaapelin irroituksella ei suurta merkitystä.

        Vanha -03 e60 530d latausjännite oli lämpimässä kelissä liki aina n.14.0v ja pakkasella pyöri 15.0v molemmin puolin.

        Comment

        • ErkkiE
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 614
          • Espoon haja-asutus

          #5
          Olen itsekin hiukan ihmetellyt 530xd LCI:n logiikkaa latausjännitteen suhteen. Autossa kesällä laitettu uusi akku (Exide AGM 95 Ah, vaihto kuitattu ja asetus 90 Ah AGM) ja vaihdoin varoiksi vielä uuden lataussäätimen (orggis Valeon säädin BMW:n laatikossa).

          Carlyllä olen seuraillut jännitteitä. Kun auto on lämmin (plussalla?) ja ilma tarpeeksi lämmin ja akku täynnä, niin lataus menee hyvin pienelle ja jännitteitä seuraten ollaan jossain 13 V tai allekin. Tällöinkin tietyt isot kuormat, kuten puhallin kovalla tai tuulilasinpyyhkijät lähtee nostamaan latausjännitettä. Myös hiukkaspoltto laittaa kuormaa laturille. Ja moottorijarrulla ladataan myös täysiä.

          Kylmemmällä kelillä lataa reippaasti sinne 14,7 jatkuvasti ja ihan startin jälkeen 15 V kieppeillekin. Kertaakaan ei ole ollut ongelmia sähköjen kanssa, starttaa iloisesti, ei ole discharge pimpelipomeja, ei ole resetoitunut kellot tai kulutusmittarit ja mitään vikakoodeja ei ole. Eli kaipa se sitten toimii jotenkuten riittävän oikein nyt. Vanhalla (5-6 vuotta ja 150 tkm) akulla ja lataussäätimellä tuli dischargeherjoja usein ja lopuksi rupesi jatkuvasti joku resetoimaan itse itseään.

          Havainnon perusteella myös uudemmat F-sarjalaiset (esim. F07) pudottelee latausjännitettä ainakin sinne 13 V pintaan, kun akku on täynnä.

          E

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎