Käsittääkseni hyödyntää vääntöä paremmin eikä kierrätä konetta niin paljoa, joten parhaimman hyödyn saanee softatussa vermeessä. Tai sitten olen hiffannut asianlaidan väärin jolloin edellisen voi täysin unohtaa
525 vääntökäyrä on kyllä loivempi kuin 530:n, muistaakseni 400nm 1350-4000rpm. 530 taisi olla vääntöä 400nm vasta 1500-1600 kohdalla. Miksi siis hyödyntäisi ja millä kohdalla vääntöä paremmin ?
Siis kysyn mielenkiinnosta asiaa kohtaan.
No enpäs ossoo sannoo. Kolmekymppisessä on kuitenkin 0,5 litraa isompi kone kun prefaceliftistä puhutaan, joten siinä olis maalaismutuilun ryydittämänä _pakko_ olla parempi vääntö kuin 525:ssa? Sen lisäkseni muistan lukeneeni tällä foorumilla että joku oli softattuun kaksvitoseen tunkannu kolmekymppisen lootasoftan ja kehui että lootan toiminta muuttui paljon järkevämmäksi. Kolmas mietintö on se, että toi vakiosofta ainakin vinguttaa sitä konetta aivan saatanasti ja aivan turhaan.
Vai onko maan napaisuus muuttunut E60/61 kohdalla ja 525 on väännökkäämpi laite kuin 530? Ainakin mun E39 530d väänsi helvetin paljon kovempaa ja alempaa kuin tuo E61 525d jolla nyt suhaan. Ja tuntuu tosiaan siltä että sitä pientäkään vääntöä ei hyödynnetä vaan loota pitää jatkuvasti aivan turhan pientä vaihdetta sisällä, ajeli sitten pintakaasulla tai lusu pohjassa.
Kuten sanottu niin omia aivoituksia nämä että josko vaikka kolmekymppisen softalla sitten tarjoilis vähän hanakammin sitä isompaa pykälää, minähän en edes tiedä onko niissä softissa eroa vai ei. Lootahan on kuitenkin sama prefaceliftissä, turbiinista ei käryä.
525 vääntökäyrä on kyllä loivempi kuin 530:n, muistaakseni 400nm 1350-4000rpm. 530 taisi olla vääntöä 400nm vasta 1500-1600 kohdalla. Miksi siis hyödyntäisi ja millä kohdalla vääntöä paremmin ?
Siis kysyn mielenkiinnosta asiaa kohtaan.
Riippuu minkä ikäisestä puhutaan. Eikä missään mallissa 525d:ssä ole vääntö isompi kuin 530d:ssä jos saman ikäisestä puhutaan.
Engine horsepower and torque curve for BMW 530d (man. 6) in 2006, the model with 4-door sedan body and Line-6 2993 cm3 / 182.8 cui, 170 kW / 231 PS / 228 hp (ECE) engine for Europe ..
Engine horsepower and torque curve for BMW 525d (man. 6) in 2006, the model with 4-door sedan body and Line-6 2497 cm3 / 152.4 cui, 130 kW / 177 PS / 174 hp (ECE) engine for Europe ..
Engine horsepower and torque curve for BMW 525d (man. 6) in 2008, the model with 4-door sedan body and Line-6 2993 cm3 / 182.8 cui, 145 kW / 197 PS / 194 hp (ECE) engine for Europe ..
Engine horsepower and torque curve for BMW 530d (man. 6) in 2008, the model with 4-door sedan body and Line-6 2993 cm3 / 182.8 cui, 173 kW / 235 PS / 232 hp (ECE) engine for Europe ..
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Engine horsepower and torque curve for BMW 530d (man. 6) in 2006, the model with 4-door sedan body and Line-6 2993 cm3 / 182.8 cui, 170 kW / 231 PS / 228 hp (ECE) engine for Europe ..
Engine horsepower and torque curve for BMW 525d (man. 6) in 2006, the model with 4-door sedan body and Line-6 2497 cm3 / 152.4 cui, 130 kW / 177 PS / 174 hp (ECE) engine for Europe ..
Engine horsepower and torque curve for BMW 525d (man. 6) in 2008, the model with 4-door sedan body and Line-6 2993 cm3 / 182.8 cui, 145 kW / 197 PS / 194 hp (ECE) engine for Europe ..
Tuo on kyllä totta, että 525d softa kierrättää tuota laatikkoa turhan kovilla kierroksilla. Taajamassa tämän hyvin huomaa, kun keskustassa ajellaan pitkälti 2 vaihteella 2000rpm kierroksilla vaikka voisi kolmostakin tarjota silmään. Tämän takia käytänkin paljon manuaalimodea. Myöskin maantienopeuksissa menee pitkälti 5 vaihteella ja vasta yli 100km/h vauhdissa lykkää 6 vaihteen silmään.
Passatilla totuin taas siihen, että auto laittoi aina liian ison vaihteen liian aikaiseen....5 vaihteella jyryytti ylämäkeen 50km/h vauhdissa ja 1200rpm kierroksilla.
Mjooh, Tuikkuhan se sitten taas toisaalla kirjoitteli että sitä moottorin softaa puukottamalla päästään vaikuttamaan vaihtoihin (jos en nyt taas väärin ymmärtänyt). Tuhannen taalan kysymyhän onkin sitten, että auttaako toi lootan softan puukotus ja minkä verran, vai pitäiskö sitä moottorin softaa puukottaa?
Manuaalillahan saa törkittyä vaihteita kyllä, ja joskus tulee itsekin pakkosyötettyä moottoritiellä kutonen silmään kun ei millään muuten tuntuisi vaihtavan sille. Se nyt ei lähtökohtaisesti kuitenkaan kiinnosta, vaan olis ihan pop saada jotain älliä tohon lootan käytökseen.
E6x autoja monelta vuodelta liikenteessä.
Varmaan softan päivitykset auttaa asiaan.
Periaatteessa alunperin x25d mallit on viherpipertäjä malleja,joten kone pyritään pitämään alhaisella kierroksilla.
Onko E6x mallissa eri softat?
Pikkuveli E90 325d kyllä vaihtaa alhaisillilla kierroksilla jos ei lappu tiskissä.
Kutonen on minulla silmässä alle 80in.
Kierrokset noin 1350 rpm.
Eikä kyllä kaupungissakaan taida 2000 kierrosta olla muulloin kuin kylmällä laatikolla (lämmitysmoodi)
Mulla on -06 mallinen eli vanhemmalla 6HP lootalla, ja väännön hyväksikäyttämisestä ei tietoakaan toiminnassa. Pikkasen on erilaista meininki tossa 3.0sd X5:ssa mutta eipä niitä nyt tietty voi mitenkään vertailla kun on enempi turpojaja litrojaja tuoreempia lootia jajajaja...
Auton softat on muistaakseni syksyltä -09 että on niissäkin varmaan jotain tapahtunut. Mikähän mahtais olla tuorein softataso tollaselle historic kulkineelle?
Comment