Announcement

Collapse
No announcement yet.

535d automaatti luistaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ChosenOne
    Newbiemmer
    • Oct 2013
    • 26
    • Helsinki

    535d automaatti luistaa

    Tulipa tuossa hommattua -08 535d, hieno peli mutta automaattilaatikko tuntuu luistattavan vähän turhan paljon. 1- ja 2-vaihteella tuo luistatus on käsittääkseni ominaisuus näissä, mutta kun tahtoo 3-vaihteellakin luistaa tietyissä tilanteissa melko paljon. Esim. taajamassa ajellessa kolmonen sisällä, vauhtia kun hidastaa ja sitten painaa kaasua, nousee kierrokset melko reippaasti, vaikka laatikko voisi hyvin laittaa 2-vaihteen sisään tuossa vauhdissa, tai sitten olla vain luistattamatta. Ja kun vauhti kasvaa, kierrokset laskee, vaikka kokoajan on se kolmonen sisällä. Eli luistattaa aika paljon

    Missä voisi olla vika? Mekatroniikka/turbiini vaihtokunnossa? Adaptiaatioiden nollaus? Öljyt vaihtokunnossa? Softapäivitys?

    Kilometrejä 150tkm. Kylmänä tekee tuota huomattavasti enemmän kuin lämpimänä. Manuaalivalinnalla ei tunnu tekevän
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Originally posted by ChosenOne View Post
    Tulipa tuossa hommattua -08 535d, hieno peli mutta automaattilaatikko tuntuu luistattavan vähän turhan paljon. 1- ja 2-vaihteella tuo luistatus on käsittääkseni ominaisuus näissä, mutta kun tahtoo 3-vaihteellakin luistaa tietyissä tilanteissa melko paljon. Esim. taajamassa ajellessa kolmonen sisällä, vauhtia kun hidastaa ja sitten painaa kaasua, nousee kierrokset melko reippaasti, vaikka laatikko voisi hyvin laittaa 2-vaihteen sisään tuossa vauhdissa, tai sitten olla vain luistattamatta. Ja kun vauhti kasvaa, kierrokset laskee, vaikka kokoajan on se kolmonen sisällä. Eli luistattaa aika paljon

    Missä voisi olla vika? Mekatroniikka/turbiini vaihtokunnossa? Adaptiaatioiden nollaus? Öljyt vaihtokunnossa? Softapäivitys?

    Kilometrejä 150tkm. Kylmänä tekee tuota huomattavasti enemmän kuin lämpimänä. Manuaalivalinnalla ei tunnu tekevän
    Vika tuskin on laatikossa itsessään jos ratasvaloja ei syty tauluun.
    Pienikin ylimääräinen todellinen laatikon luisto laukaisee nilkutuksen ja sytyttää valon tauluun.

    Comment

    • E39Fin
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2013
      • 1762
      • HKI/Orimattila

      #3
      Kylmänähän laatikon ei kuulukkaan pysyä täysin lukossa. Kun öljyt lämpenee, laatikko alkaa olemaan lukossa jatkuvasti, varsinkin asennossa DS.
      Jaguar XF Sportbrake R-sport.
      E39 523iA Oxfordgreen

      Comment

      • tuikku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1353

        #4
        .
        Ylimääräiseen turbiinin luistamiseen voi olla sata syytä.
        Alkaen todellisesta ajomäärästä ja todellisesta kulumisesta ja päättyen mekaaniseen vaurioon tai toimintahäiriöön.
        Laatikon luisto aiheuttaa aina vaihteen kytkeytymisen vapaalle, turbiinin kuuluukin luistaa, vasta kun luisto on aivan "vallatonta", tulee siitä häiriöilmoitus. "Käyttömukavuushäiriötä" laatikon softa ei tunnista.

        Toimintaperaatteellisessa mielessä turbiini joko ei osakaasuasennoilla täyty tarpeeksi, tai se on rikki, jolloin se ei pienemmillä öljymäärillä pysty siirtämään voimaa tehokkaasti - vaan luistaa.

        Jos käytettävissä ei ole henkilöä, joka oikeasti osaa ja tunnistaa ja tuntee automaattilaatikon toiminnan ja viat.
        Niin aloittaisin ihan yksinkertaisista perusasioista, eli öljyn ja turbiinin lukitusventtiilin vaihto. Öljyt pitää vaihtaa kaikki. Musta öljy viittaa siihen että kytkimien/turbiinin lukon kitkapinnat on kuluneet tai loppu, uudenveroinen öljy taas siihen että edellinen omistajakin on huomannut oireet ja yrittänyt paikata asiaa ja lopulta laittanut murheen seuraavalle ratkaistavaksi.

        Helpoin keino näissä huijata itseään on tuijottaa ja uskoa mittarilukemaan tuontiautoissa.
        CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
        Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
        Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
        tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

        Comment

        • ChosenOne
          Newbiemmer
          • Oct 2013
          • 26
          • Helsinki

          #5
          Mitään ylimääräisiä valoja ei tauluun syty. Lämpimänäkin toisinaan tuota luistoa tietyissä tilanteissa tekee, varsinkin tuolla 3-vaihteella. Monia bemareita ajaneena ja muutamia omistaneena, ei tuo mielestäni ole ihan normaalia toimintaa. Eniten ihmetyttää, että kahdella eri koeajolla ei tuota mielestäni ilmennyt ollenkaan.

          Öljynvaihtoa olen miettinyt ja tutkinutkin, mutta kuinka hintava operaatio tuo turbiinin lukitusventtiilin vaihto on? Löytyykö Helsingistä/Pääkaupunkiseudulta paja, joka osaa nuo oikeaoppisesti tehdä?

          Eikä muuten ole tuontiauto Kai nuo kilometrit voi silti olla väärässä. Eikös nuo todelliset kilometrit saa jostain moduulista luettua, mikäli mittaria on ruuvattu?

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #6
            Kyseisessä laatikossa "turbiinin lukitusventtiili" on mekatroniikassa. Mekatroniikan peruskorjaus ei yleensä ole tarpeen ellei 80 km/h tienoilla tasakaasulla tai vakkarilla ajettaessa esiinny selvää kierrosten vaihtelua. Toki korjauksen suorittamisesta ei ole muuta kuin taloudellista haittaa. Sen sijaan varsinkin 535 turbiini itsessään joutuu sen verran tiukille että menee huonoksi kohtuullisillakin ajomäärillä. Turbiinin vaihto ja uudet öljyt, toki mekaremppakin kannattaa samalla tehdä koska se on edessä kuitenkin.

            Todellisia kilometrejä ei saa esille autolta mistään mikäli mahdollinen ruuvaaja on osannut asiansa.

            Comment

            • _Sylin_teri_
              BTCF Member
              • May 2013
              • 366
              • Suomi finland

              #7
              Originally posted by WSE1 View Post
              Kyseisessä laatikossa "turbiinin lukitusventtiili" on mekatroniikassa. Mekatroniikan peruskorjaus ei yleensä ole tarpeen ellei 80 km/h tienoilla tasakaasulla tai vakkarilla ajettaessa esiinny selvää kierrosten vaihtelua. Toki korjauksen suorittamisesta ei ole muuta kuin taloudellista haittaa. Sen sijaan varsinkin 535 turbiini itsessään joutuu sen verran tiukille että menee huonoksi kohtuullisillakin ajomäärillä. Turbiinin vaihto ja uudet öljyt, toki mekaremppakin kannattaa samalla tehdä koska se on edessä kuitenkin.

              Todellisia kilometrejä ei saa esille autolta mistään mikäli mahdollinen ruuvaaja on osannut asiansa.
              Ainakin kun merkkiliikkeeseen kiikuttaa runkonumeron niin saa yleensä selvyyden avainlukuhistoriasta että onko oikeat kilsat vai ei, pari kertaa on ennen autokauppoja pelastanu

              Comment

              • GuGi_
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2012
                • 700
                • Vantaa city

                #8
                Originally posted by _Sylin_teri_ View Post
                Ainakin kun merkkiliikkeeseen kiikuttaa runkonumeron niin saa yleensä selvyyden avainlukuhistoriasta että onko oikeat kilsat vai ei, pari kertaa on ennen autokauppoja pelastanu
                Ei siitä avainlukuhistoriasta selviä kun merkkihuoltokäynnit.
                "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                F11 525d -11
                E60 M5 -05
                E12 530i -75
                E32 730i - 91
                Chevy Silverado 3500 -93
                R33 Skyline GTS-T -93

                Comment

                • Hezman
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2012
                  • 708
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Fonectan rekisterinumerohaun kautta saa aika hyvin selvitettyä Suomi-auton historiaa. Miksei tuonti-autonkin mutta niiden osalta tiedot näkyy Suomeen rekisteröimisen jälkeen.
                  Suoraan kilometrimääriä ei ilmoita mutta esim. katsastukset näkyy päivämäärineen. Saiskohan katsastuskonttoreilta jälkikäteen tiedusteltua paljonko autossa on kilometrejä ollut minäkin vuonna?:think

                  Fonectan sivuilla on malli mitä kaikkee rekkarihaulla selviää. Haun hinta 2,99€ ja tiedot näkyy tulevan Trafin tietokannasta.

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7544
                    • Jyväshyvä

                    #10
                    Originally posted by GuGi_ View Post
                    Ei siitä avainlukuhistoriasta selviä kun merkkihuoltokäynnit.
                    Ei selviä mutta yleensä autoa (tai siis avaimia) on käytetty marmorilla myös muutoin kuin perushuoltoa tehtäessä joten ei-merkkihuolletuistakin osasta löytyy historiaa...
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • _Sylin_teri_
                      BTCF Member
                      • May 2013
                      • 366
                      • Suomi finland

                      #11
                      Originally posted by GuGi_ View Post
                      Ei siitä avainlukuhistoriasta selviä kun merkkihuoltokäynnit.
                      Mites niin ei muka selviäisi? Aika selkeästi näkyy siinä mittariston ruuvaus jos vaikka 2012 käytetty 260000km kohdalla huollossa ja 2014 onkin kilsoja 150t.

                      Comment

                      • GuGi_
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2012
                        • 700
                        • Vantaa city

                        #12
                        Originally posted by _Sylin_teri_ View Post
                        Mites niin ei muka selviäisi? Aika selkeästi näkyy siinä mittariston ruuvaus jos vaikka 2012 käytetty 260000km kohdalla huollossa ja 2014 onkin kilsoja 150t.
                        No mitäs jos viimeisimmästä käynnistä on vaikka 5-vuotta aikaa ja mittarissa on nyt vaikka 50Kkm enemmän kun siinä viimeisimmässä merkinnässä? Aika vähän on viiteen vuoteen ajettu vaikkei mitään ristisiitaa ole? Tai sitten niitä autoja joista ei löydy kun pari käyntiä ekan vuoden ajalta? Tai sitten niitä autoja missä on jossain välissä parin vuoden rako avaimenluvuissa ja sillä ajalla on ajettu jokin hyvin pieni määrä kilometrejä?
                        "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                        F11 525d -11
                        E60 M5 -05
                        E12 530i -75
                        E32 730i - 91
                        Chevy Silverado 3500 -93
                        R33 Skyline GTS-T -93

                        Comment

                        • GuGi_
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2012
                          • 700
                          • Vantaa city

                          #13
                          Pointtina nyt vaan se, niinkuin WSE1 tuolla sanoi. Jos mahdollinen ruuvaaja on osannut asiansa ja ottanut nämä edellä mainitut seikat huomioon, ei sitä kukaan saa selville.
                          "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                          F11 525d -11
                          E60 M5 -05
                          E12 530i -75
                          E32 730i - 91
                          Chevy Silverado 3500 -93
                          R33 Skyline GTS-T -93

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎