Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akku asiaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kemo81
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2010
    • 1248
    • ylöjärvi

    Akku asiaa

    Kyseessä 2009 e61 lci 520da.
    Autossa AGM80 akku joka vaihdettu autoon 12/2013.Kilometrejä ajettu akulla noin 25tkm.Alkoi kovilla pakkasilla 1/2016 herjaileen silloin tällöin että akku virta vähäinen ja nostirin kuvaa.Varasin autolle huoltoaikaa merkkihuollosta ja samalla akusta kyselin.Sanoivat ettei voi olla tiensä päässä viä.Latailin muutaman kerran ylläpito laturilla virtaa lisää ja kun pakkanen laski ei mitään huolia.Ei myöskään huollossa maininneet mitään.
    Nyt taas muutaman kerran varoitellut vähäisestä varauksesta.Käytin tänää paikallisella akkuverstaalla auton akun testerissä ja sanoi että ei voi noilla spekseillä mennä akku ja viä alkuperäinen bmw(varta) kun kyseessä.Testeri tulokset puolsivat myös tätä että ei akku loppu ole.Hyviä arvoja antoi.
    Myöskin lataus jännite sen mukaan ok.
    Mistähän mahtaa kiikastaa?
    Soitin autokeskukseen jälleen ja tiedustelin et oisko voinut jäädä tämä akun asetus tekemättä tässä akun vaihdossa silloin v13?Sanoi että aina se oletuksena tehdään ja hän ei sitä koneelta siksi näe.
    e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
    Ex.
    e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
    e91 325i 2009 lci SaphireBlack
    e91 325i 2005 ArktisMetal
    e46 320ci 2001 TobassBlue
    e39 523i 1996 AlpinWhite 2

    S1000rr 2010 Thunder grey
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10031
    • KVLA

    #2
    Eihän siinä autossa ole vaan jotain laitetta,joka estää auton nukahtamisen?Ja pieni(kin) purkuvirta tyhjentäisi akkua?Entä onko lataus täysin kunnossa?

    Eikä tuo ole ihme,jos noinkin pieni akku ei pakkasilla antaisi riittävästi virtaa.Eli pikahehkun ja startin jälkeen akkujännite putoaa niin paljon,että herjaa pukkaa.

    Comment

    • AnttiMH
      Bimmer Rookie
      • Oct 2013
      • 146
      • Esbo

      #3
      Originally posted by kemo81 View Post
      Kyseessä 2009 e61 lci 520da.
      Autossa AGM80 akku joka vaihdettu autoon 12/2013.Kilometrejä ajettu akulla noin 25tkm.Alkoi kovilla pakkasilla 1/2016 herjaileen silloin tällöin että akku virta vähäinen ja nostirin kuvaa.Varasin autolle huoltoaikaa merkkihuollosta ja samalla akusta kyselin.Sanoivat ettei voi olla tiensä päässä viä.Latailin muutaman kerran ylläpito laturilla virtaa lisää ja kun pakkanen laski ei mitään huolia.Ei myöskään huollossa maininneet mitään.
      Nyt taas muutaman kerran varoitellut vähäisestä varauksesta.Käytin tänää paikallisella akkuverstaalla auton akun testerissä ja sanoi että ei voi noilla spekseillä mennä akku ja viä alkuperäinen bmw(varta) kun kyseessä.Testeri tulokset puolsivat myös tätä että ei akku loppu ole.Hyviä arvoja antoi.
      Myöskin lataus jännite sen mukaan ok.
      Mistähän mahtaa kiikastaa?
      Soitin autokeskukseen jälleen ja tiedustelin et oisko voinut jäädä tämä akun asetus tekemättä tässä akun vaihdossa silloin v13?Sanoi että aina se oletuksena tehdään ja hän ei sitä koneelta siksi näe.
      Arvailuja:
      Onko vikailmoitukset tulleet käynnistettäessä? Olisiko sitten mahdollisesti kuuluisa päävirtakaapeli vika? Mikä on siellä läpiviennin kohdalla tankin ja rungon välissä ulkopuolella, niin ao. kaaeplissa se hiertymä/piuha menossa poikki? Toinen mistä on puhuttu on Akun/virran ohjainyksikkö, mikä sen virallinen nimi nyt olikaan....

      Comment

      • Retze
        Bimmer Fanatic
        • May 2006
        • 422
        • Keski-Suomi

        #4
        Lähtikö auto kuitenkin moitteettomasti käyntiin? Minkäslaista ajoa oli ennen ilmoitusta? Aika herkästi noita ilmoja tuntuu tulevan ja sehän ei varsinaisesti ole vika.
        nyk. jalkapelillä
        ex BMW 320i

        Comment

        • kemo81
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2010
          • 1248
          • ylöjärvi

          #5
          Originally posted by Heguli 31 View Post
          Eihän siinä autossa ole vaan jotain laitetta,joka estää auton nukahtamisen?Ja pieni(kin) purkuvirta tyhjentäisi akkua?Entä onko lataus täysin kunnossa?

          Eikä tuo ole ihme,jos noinkin pieni akku ei pakkasilla antaisi riittävästi virtaa.Eli pikahehkun ja startin jälkeen akkujännite putoaa niin paljon,että herjaa pukkaa.
          Mikäs voisi olla tälläinen laite joka nukahtamisen estäis?
          Akku testissä eilen näytti latauksen arvoiksi ihan hyviä.

          Tämä herja on usein tullut siten että kun aamulla heittää auton käyntiin kotipihassa ja ajaa sillä muutaman kilometrin viedäkseen lapsia hoitoon ja sammuttaa.Sit lyö startaten noin viiden minutin kuluttua niin on nosturin kuva taulussa.Akku mies sanoi että nyky autot olisi "älylataavia" ja et enää ei päde vanha sääntö siitä että pitäis olla käyttämättä sähkölaitteita lyhyillä matkoilla?Jos ei sitä virtaa kuluteta ei se myöskään sitä huutele kunnolla laturiltakaan?Että pitäis reilusti siis vaan kuluttaa heti liikkeelle lähdön jälkeen..
          Last edited by kemo81; 27-11-2016, 22:54.
          e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
          Ex.
          e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
          e91 325i 2009 lci SaphireBlack
          e91 325i 2005 ArktisMetal
          e46 320ci 2001 TobassBlue
          e39 523i 1996 AlpinWhite 2

          S1000rr 2010 Thunder grey

          Comment

          • kemo81
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2010
            • 1248
            • ylöjärvi

            #6
            Originally posted by AnttiMH View Post
            Arvailuja:
            Onko vikailmoitukset tulleet käynnistettäessä? Olisiko sitten mahdollisesti kuuluisa päävirtakaapeli vika? Mikä on siellä läpiviennin kohdalla tankin ja rungon välissä ulkopuolella, niin ao. kaaeplissa se hiertymä/piuha menossa poikki? Toinen mistä on puhuttu on Akun/virran ohjainyksikkö, mikä sen virallinen nimi nyt olikaan....
            Ilmoitus tulee usein jos startataan uudestaan lyhyen ajon jälkeen.Tällöin se alkaa karsiin saattovaloja yms ominaisuuksia pois pelistä.
            Olihan tämä "ominaisuus" pois kokonaan tuolta tammikuusta->huhtikuuhun kunnes taas palas kuvioihin.

            11/13 kun auton ostin oli auto autokeskuksella kampanjan ansiosta tuossa virtajohto hommassa.En tiä tehtiinkö autoon virta johdon uusinta vai vaan tarkistus?Luulis että aina vaihdettais koko piuha?Tämä siis hiljan ennen akun uusintaa.
            e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
            Ex.
            e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
            e91 325i 2009 lci SaphireBlack
            e91 325i 2005 ArktisMetal
            e46 320ci 2001 TobassBlue
            e39 523i 1996 AlpinWhite 2

            S1000rr 2010 Thunder grey

            Comment

            • kemo81
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2010
              • 1248
              • ylöjärvi

              #7
              Originally posted by Retze View Post
              Lähtikö auto kuitenkin moitteettomasti käyntiin? Minkäslaista ajoa oli ennen ilmoitusta? Aika herkästi noita ilmoja tuntuu tulevan ja sehän ei varsinaisesti ole vika.
              Auto lähtee moitteetta käyntiin.Ajo itsellä pää osin lyhyttä ja tosiaan nämä ilmoitukset tulee lyhyen ajon jälkeen lähes aina.
              e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
              Ex.
              e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
              e91 325i 2009 lci SaphireBlack
              e91 325i 2005 ArktisMetal
              e46 320ci 2001 TobassBlue
              e39 523i 1996 AlpinWhite 2

              S1000rr 2010 Thunder grey

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10031
                • KVLA

                #8
                Originally posted by kemo81 View Post
                Mikäs voisi olla tälläinen laite joka nukahtamisen estäis?Takalasin lämppäri on renannut viime talven.Ei siis toimi.Varmaankin piuha poikki tuolta saranoiden kohdilta.Mut sekin kun on katkaisian takana toimiakseen?
                Akku testissä eilen näytti latauksen arvoiksi ihan hyviä.

                Tämä herja on usein tullut siten että kun aamulla heittää auton käyntiin kotipihassa ja ajaa sillä muutaman kilometrin viedäkseen lapsia hoitoon ja sammuttaa.Sit lyö startaten noin viiden minutin kuluttua niin on nosturin kuva taulussa.Akku mies sanoi että nyky autot olisi "älylataavia" ja et enää ei päde vanha sääntö siitä että pitäis olla käyttämättä sähkölaitteita lyhyillä matkoilla?Jos ei sitä virtaa kuluteta ei se myöskään sitä huutele kunnolla laturiltakaan?Että pitäis reilusti siis vaan kuluttaa heti liikkeelle lähdön jälkeen..
                Akkumies puhuu potaskaa siltä osin,että sähkölaitteita on "järkevää" käyttää mahdollisimman paljon heti auton käynnistämisen jälkeen.Kun diiseli (automaatti)hehkutuksen jälkeen startataan käyntiin,niin tarvii ajaa jo jonkin verran matkaa,että akku varautuu edes tuon virtamäärän verran.Puhumattakaan jos päälle kytketään valojen ja puhaltimen lisäksi penkinlämmittimiä ja muita kuluttajia.Etenkin talvella akun varauskyky alentuu huomattavasti.Eli latausajat pitenee vs. kesäaikana.

                Jos kerran herjat poistuu akun lataamisen jälkeen,niin suosittelisin akulle suht tehokasta ylläpitolaturia.Omassa diiselissä on myös 10A:n C-Teck ylläpitolaturi.Ja nurkkapyörityksien aikana sitä tulee käytettyä.

                Comment

                • kemo81
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2010
                  • 1248
                  • ylöjärvi

                  #9
                  Originally posted by Heguli 31 View Post
                  Akkumies puhuu potaskaa siltä osin,että sähkölaitteita on "järkevää" käyttää mahdollisimman paljon heti auton käynnistämisen jälkeen.Kun diiseli (automaatti)hehkutuksen jälkeen startataan käyntiin,niin tarvii ajaa jo jonkin verran matkaa,että akku varautuu edes tuon virtamäärän verran.Puhumattakaan jos päälle kytketään valojen ja puhaltimen lisäksi penkinlämmittimiä ja muita kuluttajia.Etenkin talvella akun varauskyky alentuu huomattavasti.Eli latausajat pitenee vs. kesäaikana.

                  Jos kerran herjat poistuu akun lataamisen jälkeen,niin suosittelisin akulle suht tehokasta ylläpitolaturia.Omassa diiselissä on myös 10A:n C-Teck ylläpitolaturi.Ja nurkkapyörityksien aikana sitä tulee käytettyä.
                  Juu en käytä penkinlämmittimiä juuri ikinään.Autossa ei myöskään ole webastoa.
                  Ylläpitolaturia olen pyrkinyt aina käyttään yön yli tuon herjan/iloituksen jälkeen.Sit on päivän mahdollisesti taas hiljaa tai voi olla pidempäänkin.Tarvis vaan hankkia kunnollinen ylläpitolaturi.Nykyinen kun on enemmän mp käyttöön ja sen kokoisille akuille paremminkin sopiva..
                  Last edited by kemo81; 27-11-2016, 22:57.
                  e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
                  Ex.
                  e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
                  e91 325i 2009 lci SaphireBlack
                  e91 325i 2005 ArktisMetal
                  e46 320ci 2001 TobassBlue
                  e39 523i 1996 AlpinWhite 2

                  S1000rr 2010 Thunder grey

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by kemo81 View Post
                    Juu en käytä penkinlämmittimiä juuri ikinään ja takalasin lämppäri ei ole käytössä tällä hetkellä kun ei toimi.Autossa ei myöskään ole webastoa.
                    Ylläpitolaturia olen pyrkinyt aina käyttään yön yli tuon herjan/iloituksen jälkeen.Sit on päivän mahdollisesti taas hiljaa tai voi olla pidempäänkin.Tarvis vaan hankkia kunnollinen ylläpitolaturi.Nykyinen kun on enemmän mp käyttöön ja sen kokoisille akuille paremminkin sopiva..
                    Ylläpitolaturin ongelma on se, että kovilla pakkasilla akku latautuu todella hitaasti. Mikäli laturin kytkee niin, että se lataa aina kun autoa lämmitetään, ei se välttämättä saa ladattua akkua täyteen kovilla pakkasilla pätkäajossa. Itsellä on näitä susirajan kovia pakkasia varten autoon asennettuna 7A c-tek ja akkulämmitin (molemmat käynnistyy kun laittaa auton lämmitykseen). Vaikka pakkasta oli välillä yli -30c, niin auto lähti aina käyntiin kun palmun alta. Akku kun sijaitsee takakontissa, niin se ei kovin hyvin lämpene ajossa.

                    Akkulämmitin maksoi ~60€ toimitettuna kun tilasin sen jenkeistä. On palvellut jo kolme talvea. Akku on startissa lämmitetty ja täynnä, joten siitä saa hyvin virtaa starttiin ja toisaalta se ottaa virtaa auton laturilta paljon paremmin kuin kylmä akku. AGM akut on sen verran kalliita, että sijoitus maksaa itsensä takaisin ja onhan se tietenkin mukava kun tietää, että käynnistyminen ei jää akusta kiinni.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • AnttiMH
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2013
                      • 146
                      • Esbo

                      #11
                      Originally posted by kemo81 View Post
                      Ilmoitus tulee usein jos startataan uudestaan lyhyen ajon jälkeen.Tällöin se alkaa karsiin saattovaloja yms ominaisuuksia pois pelistä.
                      Olihan tämä "ominaisuus" pois kokonaan tuolta tammikuusta->huhtikuuhun kunnes taas palas kuvioihin.

                      11/13 kun auton ostin oli auto autokeskuksella kampanjan ansiosta tuossa virtajohto hommassa.En tiä tehtiinkö autoon virta johdon uusinta vai vaan tarkistus?Luulis että aina vaihdettais koko piuha?Tämä siis hiljan ennen akun uusintaa.
                      Kampanjasta. Se koskee vain kontinpuoleista liitosta, ja ei kuulemma estä itse oikeaa vikaa, mikä on auton ulkopuolella (johto hiertyy). Se miksi kampnajassa on päädytty tuohon kontipuoleen, ei ole tiedossa. Ilmeisesti kuviteltu että se hoitaa asian. Foorumilla on hyvä ja avaava thread tästä asiasta. Olikohan Tulipalo nimellä?

                      BMW ei ole suostunut käynnistämään uutta kampanjaa päävirtakaapeleiden uusimiseksi koska ilmeisesti tarpeeksi moni auto ei ole vielä palanut? Uusi vastaava virtakaapeli on eri materiaalia, ja vaikuttaa kuulemma paremmalta. Uusi kaapeli kustantaa sen n 300 ja työt päälle 3-5t??

                      Ongelma on ilmeisesti Suomi/Pohjoismaat keskeinen.

                      Itse olen ainakin varuillani, sillä jos alkaa tulla virtaongelmia, niin sen kaapelin ja tuon herkän kohdan tarkistutan uudestaan heti.

                      Voin myös suositella ylläpitolaturia 10A. Minulla on Defan 10A yp laturi ja autossa säteilylämmmitin ja sisäpistoke. Eli kun auto on johdossa kiinni varaa se akkua myös sen n. 2 tuntia. Ei webastoa siis.

                      Tuon asensin siksi koska minulla on myös paljon lyhyttä ajoa ja käynnistystä - etenkin talvella. 3v. hyvin toiminut tämä paketti.

                      Ja siis jännitteensäädin oli se termi mitä hain. Niissäkin on kuulemma muutamissa tapauksissa ollut vikaa.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎