Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 N47 polttoaineen syöttöpumppu huutaa täydellä teholla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zorb
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2015
    • 211
    • Lahti

    E61 N47 polttoaineen syöttöpumppu huutaa täydellä teholla

    Tähän mennessä vaihdettu tankissa oleva syöttöpumppu ja EKPM, mutta ei vaikutusta.
    Auton alla jatkuu mekkala, kun tankissa oleva pumppu huutaa jatkuvasti täydellä teholla.
    Mistähän kannattaisi seuraavaksi etsiä vikaa? Jokin anturi tai huono kontakti kenties?

    Seuraavat vikakoodit palautuvat välittömästi nollauksen jälkeen ja osien vaihdolla ei vaikutusta näihin:




    Olisi tarjolla ehjä syöttöpumppu ja EKPM, jos jollain tarvetta...
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2323
    • Uusimaa

    #2
    Tuossa tapauksessa pistäisin ensimmäisenä uusiksi syöttölinjastosta sen pätkän, jossa on paineanturi/lämpöanturi. Tässä kuvassa osa numero 1. Jos anturi on sökönä, syöttää pumppu (todennäköisesti) varmuuden vuoksi täydellä höngällä kun ei saa validia tietoa syöttölinjaston paineesta...

    Tämä on nyt vain villi arvaus mutta kannattaa tarkistaa. Istalla ja Autocomilla näkee EKPS-modulista linjaston paineet, mikäli siellä linjastossa todella on paineanturi, kuten M57:ssa. Mikäli ei näytä järkeviä paineita (n.5bar), on anturi varmuudella sökönä.
    Last edited by JKK; 21-06-2016, 02:33.
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

    Comment

    • Rahu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 6464
      • Tuusula

      #3
      Anturi/säädin pumpussa todennäköisesti viallinen. Niitä on mennyt paljon.
      BMW Service
      P.o4oo925441
      [email protected]
      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2323
        • Uusimaa

        #4
        Originally posted by Rahu View Post
        Anturi/säädin pumpussa todennäköisesti viallinen. Niitä on mennyt paljon.
        Onko N47:ssa syöttöpaineanturi integroitu syöttöpumppuun? Vai onko kyseessä erillinen vaihdettava osa?

        Vai tarkoitatko ruiskupumpussa olevaa "määräsäädintä" (=flow control valve, osa nro.3)?

        Alkuperäinen kysyjä oli ilmeisesti vaihtanut jo uuden syöttöpumpun? Alkoi vaan itseänikin kiinnostamaan kun on samalla pannulla oma auto....
        Last edited by JKK; 21-06-2016, 13:35.
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • zorb
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2015
          • 211
          • Lahti

          #5
          Polttoainelinjassa ennen suodatinta oleva anturi näytti ihan järkeviä lukemia, mutta paine oli korkeahko. Minkähän perusteella tuota pumppua oikein ohjataan? Onko suodattimen jälkeen tai korkeapainepumpun yhteydessä muita paineantureita?

          Samalla huomattiin että polttoainesuodatin on vaihdettu viimeksi 100tkm sitten. Auto ollut itsellä vasta syksystä asti, niin jäänyt tuo huomaamatta.
          Suodatin menee vaihtoon ensi viikolla öljynvaihdon yhteydessä, niin katsotaan ihan ensimmäisenä vaikuttaako se asiaan.

          Helpolla selviäisi, jos vika oliskin vain tukkeutuneessa suodattimessa, mutta olisi aika dramaattinen tapa autolla ilmoittaa suodattimen vaihtotarpeesta fuel pump fault -ilmoituksilla.

          Comment

          • zorb
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2015
            • 211
            • Lahti

            #6
            Eipä tuo polttoainesuodattimen vaihto vaikuttanut tähän mitenkään.
            Edelleen 004BDB -vikakoodi palaa välittömästi nollauksen jälkeen ja siirtopumppu huutaa tankissa.
            00629E -koodia ei ole näkynyt nyt pariin viikkoon.

            Mistähän anturista lähtisi seuraavaksi jäljittämään vikaa?
            Tähän mennessä vaihdettu siirtopumppu, siirtopumpun ohjausyksikkö ja polttoainesuodatin.

            Comment

            • zorb
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2015
              • 211
              • Lahti

              #7
              Originally posted by JKK View Post
              Tuossa tapauksessa pistäisin ensimmäisenä uusiksi syöttölinjastosta sen pätkän, jossa on paineanturi/lämpöanturi. Tässä kuvassa osa numero 1. Jos anturi on sökönä, syöttää pumppu (todennäköisesti) varmuuden vuoksi täydellä höngällä kun ei saa validia tietoa syöttölinjaston paineesta...

              Tämä on nyt vain villi arvaus mutta kannattaa tarkistaa. Istalla ja Autocomilla näkee EKPS-modulista linjaston paineet, mikäli siellä linjastossa todella on paineanturi, kuten M57:ssa. Mikäli ei näytä järkeviä paineita (n.5bar), on anturi varmuudella sökönä.
              Saako tuota paine-/lämpöanturia vaihdettua yksinään vai onko tuo koko pätkä pakko vaihtaa mukana?

              Comment

              • zorb
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2015
                • 211
                • Lahti

                #8
                Kaikkien anturien näyttämät paineet vaikuttivat järkeviltä, joten niissä ei liene vikaa. Polttoaineen lämmöksi näytti reilut 60 astetta. Onko tuo normaali lukema dieselille?

                DIS:llä kun alkaa seuraamaan pre-supply pressurea, niin idrive antaa fuel pump fault herjan ja syöttöpumpun huuto vaikenee. Paineet tasaantuvat tyhjäkäynnillä noin 4 Bar paikkeille, kun muuten ovat jatkuvasti 6 bar:ssa. Kierroksillakaan ei tuolloin paineet laske juurikaan alle neljän barin. Eli tällöin pumpun ohjaus toimii kuten käsittääkseni pitäisikin.

                Tuon jälkeen kun nollaa koodit, niin syöttöpumppu lähtee taas jauhamaan täysillä kierroksilla ja paineet 6 bar. Mitähän tässä seuraavaksi yrittäisi? Vai pitääkö vain jatkaa kovaa ajoa ja odottaa miten kauan syöttöpumppu kestää tuollaista kuormitusta..
                Syöttöpumpun adaptioarvot nollattiin myös, mutta ei vaikutusta.

                Kiitokset avusta Vanquish:lle vianmäärityksessä.

                Comment

                • e46touring
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1327
                  • Tornio

                  #9
                  Originally posted by zorb View Post
                  .
                  EKPM vaihdettu, mutta onko EKPM koodattu autoosi vaihdon jälkeen ??
                  __________________________________________________ ____________
                  Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                  Comment

                  • zorb
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2015
                    • 211
                    • Lahti

                    #10
                    Originally posted by e46touring View Post
                    EKPM vaihdettu, mutta onko EKPM koodattu autoosi vaihdon jälkeen ??
                    Kyllä on.

                    Comment

                    • zorb
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2015
                      • 211
                      • Lahti

                      #11
                      Tämä homma ratkesikin lopulta sillä, että auto jätti tien päälle ja lähti hinausauton kyydissä Autokeskukselle. Itsellä loppui motivaatio tämän vian etsimiseen moottoritien pientareella apua odotellessa...

                      Toisesta tankinpuoliskosta oli loppunut polttoaine, kun pummpu ei osannutkaan siirtää sitä vikatilanteessa. Lopulta kaiken pahan alkusyyksi selvisi konehuoneessa irti ollu paluulinja. Ei siis ollutkaan ihan turhaa hommaa pitää tankissa aina vähintään neljäsosan verran ainetta. Ei tarvinut paljon mennä alle tuon, niin meno loppui hyvin nopeasti. Onneksi selvisi lopulta melko halvalla tuosta ja voi lopettaa pään hakkaamisen seinään tämän ongelman ostalta.

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2323
                        • Uusimaa

                        #12
                        Originally posted by zorb View Post
                        Lopulta kaiken pahan alkusyyksi selvisi konehuoneessa irti ollu paluulinja.
                        Täh, oliko se paluulinja siis täysin irti? Eikö se silloin työnnä jotakuinkin kaiken palaavan polttoaineen pihalle harakoille? Sehän pyörittää sellaiset 100L tunnissa sitä ainetta linjaston läpi.
                        BMW G30 530e X-Drive

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • zorb
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2015
                          • 211
                          • Lahti

                          #13
                          Originally posted by JKK View Post
                          Täh, oliko se paluulinja siis täysin irti? Eikö se silloin työnnä jotakuinkin kaiken palaavan polttoaineen pihalle harakoille? Sehän pyörittää sellaiset 100L tunnissa sitä ainetta linjaston läpi.
                          Sitä itsekin ihmettelin, mutta koko tuona aikana en ollut vuotoa huomannut eikä kulutuksessakaan ollut tapahtunut muutosta.
                          Katsotaan kun menen iltapäivällä hakemaan autoa selviääkö tuosta vielä jotain muuta...

                          Comment

                          • zorb
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2015
                            • 211
                            • Lahti

                            #14
                            Irti siellä kuulemma linja oli, mutta ei se ollut ainetta sieltä ulos työntänty. Kuitenkin pidemmän aikaa tullut ajeltua tämä vika päällä ja ei ole mitään vuotoja tullut esille. Jännä juttu.

                            Kaikki aiemmat ongelmat näyttäisi poistuneen tuon letkun kiinnittämisellä. DDE mennyt sekaisin tuosta tilanteesta ja pyörittänyt syöttöpumppua täysillä ja antanut vikakoodia syöttöpumpun toiminnasta. Tuota paluulinjaa käytetään aineen tasaamisessa tankin puoliskojen välillä mikä selittää tuon tielle jäämisen vaikka oli vielä jäljellä noin neljännestankillinen.

                            Comment

                            • JKK
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2323
                              • Uusimaa

                              #15
                              Melkein kiinnostaa jo että mikä linja ja mistä kohti on ollut irti....
                              BMW G30 530e X-Drive

                              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎