Potilas on 535d -06, mittarissa 330tkm.
Taustaa:
Vaihdoin imusarjan puoleisen ahtoputken kun entiseen tuli ylimmäiseen kumiosaan halkeama. Uusi putki on toimitettu bemariosat.fi:stä tiivisteineen ja anturilla.
Vika:
Vaihdon jälkeen koeajolla heti huomasi että ei liiku edes sen vertaa mitä revenneellä putkella - kuitenkin ihan ekalla reilummalla kaasun polkaisulla tuntui ehkä sekunnin/kaksi että lähtee vetämään mutta sitten hyytyi. Tämän jälkeen ei ole tosiaan vetoa lainkaan, ei pienillä eikä isoilla kierroksilla.
Kun painaa tallan pohjaan niin on pitkä viive (ehkä 2-3 sek) että vaihtaa pienemmälle ja silloin vähän pomppaa eteenpäin mutta murto-osan siitä mitä pitäisi.
Inpa näytti vikakoodiksi koe-ajon jälkeen:
Näistä jäi resetoinnin jälkeen 3FF1 eli MAF virhe sekä moottorin vikavalo syttyi ja tuli teksti Increased emissions tms:
Testasin irroittamalla MAF:n piuhan mutta tällä ei ollut vaikutusta -> ei vetänyt edelleenkään. E39 530d:ssä pystyi testaamaan MAF:n viallisuuden noin, pitäisikö tässä olla sama juttu?
Mitä raati ehdottaa, mitä kokeilla/tarkastaa seuraavaksi?
päivitystä...
Ajoin pari lenkkiä ja luin/resetoin virheet välillä.
Ekan lenkin jälkeen luin virheet ja siellä oli tollanen (3FF1:n eli MAF:n lisäksi):
0x4530 4530 Ladedruckregelung, Regelabweichung
Tämä ei tullut enää myöhemmin resetoinnin jälkeen.
Toisen lenkin jälkeen virheiksi jäivät resetoinnin jälkeenkin (Uusi virhe siis 0x3F25 3F25 Ladeluftschlauch-Ueberwachung):
Mikähän tota vaivaa? Ihme kun mitään pysyviä vikakoodeja ei ollut vanhalla revenneellä ahtoputkella ja uuden kanssa sitten senkin edestä...
Ratkaisu
Toisen puolen ahtoputkessa massiivinen vuoto, vika korjattu ja vikakoodit kuitattu -> taas toimii
Taustaa:
Vaihdoin imusarjan puoleisen ahtoputken kun entiseen tuli ylimmäiseen kumiosaan halkeama. Uusi putki on toimitettu bemariosat.fi:stä tiivisteineen ja anturilla.
Vika:
Vaihdon jälkeen koeajolla heti huomasi että ei liiku edes sen vertaa mitä revenneellä putkella - kuitenkin ihan ekalla reilummalla kaasun polkaisulla tuntui ehkä sekunnin/kaksi että lähtee vetämään mutta sitten hyytyi. Tämän jälkeen ei ole tosiaan vetoa lainkaan, ei pienillä eikä isoilla kierroksilla.
Kun painaa tallan pohjaan niin on pitkä viive (ehkä 2-3 sek) että vaihtaa pienemmälle ja silloin vähän pomppaa eteenpäin mutta murto-osan siitä mitä pitäisi.
Inpa näytti vikakoodiksi koe-ajon jälkeen:
Code:
12 DME/DDE OKAY 3 Fehler eingetragen.
4667 54.
3FF1 E2.
4530 51.
Code:
0x3FF1 3FF1 Luftmassenmesser
P3264 Luftmassen- oder Luftmengendurchsatz (Bank 1) - zu gering wegen Sensordrift
Fehlerh�ufigkeit: 4
Logistikz�hler : 40
1. Umweltsatz
Kilometerstand 330152 km
Motordrehzahl 1544.62 1/min
K�hlmitteltemperatur 92.29 �C
Luftmasse Rohwert 289.72 Kg/h
Einspritzmenge 48.44 mg/Hub
Luftmasse pro Zylinder 844.41 mg/Hub
Ladedruck Istwert 1703.38 mbar
Ladelufttemperatur 32.05 �C
Batteriespannung 14011.65 mV
Fahrzeuggeschwindigkeit 80.93 km/h
Umgebungsdruck 984.62 mbar
2. Umweltsatz
Kilometerstand 330216 km
Motordrehzahl 661.98 1/min
K�hlmitteltemperatur 87.27 �C
Luftmasse Rohwert 89.91 Kg/h
Einspritzmenge 11.03 mg/Hub
Luftmasse pro Zylinder 466.31 mg/Hub
Ladedruck Istwert 1004.31 mbar
Ladelufttemperatur 30.04 �C
Batteriespannung 13685.80 mV
Fahrzeuggeschwindigkeit 0.00 km/h
Umgebungsdruck 984.62 mbar
Verhaeltnis berechnete zu gemessener Luftmasse zu klein
Testbedingungen erf�llt
Fehler momentan vorhanden und bereits gespeichert
Fehler w�rde das Aufleuchten einer Warnlampe verursachen
Fehler nicht im Shadow eingetragen
Umweltbedingungen 1. Block g�ltig (Fehler nur einmal aufgetreten)
Umweltbedingungen 2. Block g�ltig (Fehler bereits mehrmals aufgetreten)
Fehlercode: 3F F1 E2 06 32 64 04 28 A1 35 38 8E 1D 7B 86 AD
52 56 52 64 A1 3D 18 89 09 1C 4A 66 50 54 00 64
Mitä raati ehdottaa, mitä kokeilla/tarkastaa seuraavaksi?
päivitystä...
Ajoin pari lenkkiä ja luin/resetoin virheet välillä.
Ekan lenkin jälkeen luin virheet ja siellä oli tollanen (3FF1:n eli MAF:n lisäksi):
0x4530 4530 Ladedruckregelung, Regelabweichung
Tämä ei tullut enää myöhemmin resetoinnin jälkeen.
Toisen lenkin jälkeen virheiksi jäivät resetoinnin jälkeenkin (Uusi virhe siis 0x3F25 3F25 Ladeluftschlauch-Ueberwachung):
Code:
ERGEBNIS : 2 Fehler im Fehlerspeicher!
-------------------------------------------------------------------------------
0x3F25 3F25 Ladeluftschlauch-Ueberwachung
Fehlerh�ufigkeit: 1
Logistikz�hler : 40
Kilometerstand 330232 km
Motordrehzahl 1351.54 1/min
K�hlmitteltemperatur 87.27 �C
Raildruck Ist 945.23 bar
Einspritzmenge 74.83 mg/Hub
Luftmasse pro Zylinder 1058.66 mg/Hub
Ladedruck Istwert 1063.38 mbar
Pedalwertgeber 61.42 %
Tastverh�ltnis Abgasr�ckf�hrsteller 4.73 %
Tastverh�ltnis Ladedrucksteller 72.47 %
Umgebungsdruck 984.62 mbar
Ladeluftschlauch abgefallen
Testbedingungen erf�llt
Fehler momentan vorhanden, aber noch nicht gespeichert (Entprellphase)
Fehler w�rde kein Aufleuchten einer Warnlampe verursachen
Fehler nicht im Shadow eingetragen
Umweltbedingungen 1. Block g�ltig (Fehler nur einmal aufgetreten)
Umweltbedingungen 2. Block ung�ltig (Fehler nur einmal aufgetreten)
Fehlercode: 3F 25 41 02 00 00 01 28 A1 3F 31 89 78 BE A8 6C
4E 06 5C 64
-------------------------------------------------------------------------------
0x3FF1 3FF1 Luftmassenmesser
Fehlerh�ufigkeit: 1
Logistikz�hler : 40
Kilometerstand 330232 km
Motordrehzahl 1130.88 1/min
K�hlmitteltemperatur 87.27 �C
Luftmasse Rohwert 169.83 Kg/h
Einspritzmenge 5.51 mg/Hub
Luftmasse pro Zylinder 504.12 mg/Hub
Ladedruck Istwert 1033.85 mbar
Ladelufttemperatur 33.06 �C
Batteriespannung 14011.65 mV
Fahrzeuggeschwindigkeit 48.36 km/h
Umgebungsdruck 984.62 mbar
Verhaeltnis berechnete zu gemessener Luftmasse zu klein
Testbedingungen erf�llt
Fehler momentan vorhanden, aber noch nicht gespeichert (Entprellphase)
Fehler w�rde das Aufleuchten einer Warnlampe verursachen
Fehler nicht im Shadow eingetragen
Umweltbedingungen 1. Block g�ltig (Fehler nur einmal aufgetreten)
Umweltbedingungen 2. Block ung�ltig (Fehler nur einmal aufgetreten)
Fehlercode: 3F F1 C2 02 00 00 01 28 A1 3F 29 89 11 0E 50 69
53 56 31 64
===============================================================================
Ratkaisu
Toisen puolen ahtoputkessa massiivinen vuoto, vika korjattu ja vikakoodit kuitattu -> taas toimii
Comment