Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ratkaistu: E61 535d ongelmat ahtoputken vaihdon jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jms-btcf
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 696
    • Tampere

    Ratkaistu: E61 535d ongelmat ahtoputken vaihdon jälkeen

    Potilas on 535d -06, mittarissa 330tkm.

    Taustaa:

    Vaihdoin imusarjan puoleisen ahtoputken kun entiseen tuli ylimmäiseen kumiosaan halkeama. Uusi putki on toimitettu bemariosat.fi:stä tiivisteineen ja anturilla.

    Vika:
    Vaihdon jälkeen koeajolla heti huomasi että ei liiku edes sen vertaa mitä revenneellä putkella - kuitenkin ihan ekalla reilummalla kaasun polkaisulla tuntui ehkä sekunnin/kaksi että lähtee vetämään mutta sitten hyytyi. Tämän jälkeen ei ole tosiaan vetoa lainkaan, ei pienillä eikä isoilla kierroksilla.
    Kun painaa tallan pohjaan niin on pitkä viive (ehkä 2-3 sek) että vaihtaa pienemmälle ja silloin vähän pomppaa eteenpäin mutta murto-osan siitä mitä pitäisi.

    Inpa näytti vikakoodiksi koe-ajon jälkeen:
    Code:
    12  DME/DDE    OKAY      3 Fehler eingetragen.
                  4667         54.
                  3FF1         E2.
                  4530         51.
    Näistä jäi resetoinnin jälkeen 3FF1 eli MAF virhe sekä moottorin vikavalo syttyi ja tuli teksti Increased emissions tms:
    Code:
    0x3FF1  3FF1 Luftmassenmesser
    
    P3264 Luftmassen- oder Luftmengendurchsatz (Bank 1) - zu gering wegen Sensordrift
    
    Fehlerh�ufigkeit:  4
    Logistikz�hler  : 40
    
    1. Umweltsatz
       Kilometerstand                          330152     km
       Motordrehzahl                             1544.62  1/min
       K�hlmitteltemperatur                        92.29  �C
       Luftmasse Rohwert                          289.72  Kg/h
       Einspritzmenge                              48.44  mg/Hub
       Luftmasse pro Zylinder                     844.41  mg/Hub
       Ladedruck Istwert                         1703.38  mbar
       Ladelufttemperatur                          32.05  �C
       Batteriespannung                         14011.65  mV
       Fahrzeuggeschwindigkeit                     80.93  km/h
       Umgebungsdruck                             984.62  mbar
    
    2. Umweltsatz
       Kilometerstand                          330216     km
       Motordrehzahl                              661.98  1/min
       K�hlmitteltemperatur                        87.27  �C
       Luftmasse Rohwert                           89.91  Kg/h
       Einspritzmenge                              11.03  mg/Hub
       Luftmasse pro Zylinder                     466.31  mg/Hub
       Ladedruck Istwert                         1004.31  mbar
       Ladelufttemperatur                          30.04  �C
       Batteriespannung                         13685.80  mV
       Fahrzeuggeschwindigkeit                      0.00  km/h
       Umgebungsdruck                             984.62  mbar
    
       Verhaeltnis berechnete zu gemessener Luftmasse zu klein
       Testbedingungen erf�llt
       Fehler momentan vorhanden und bereits gespeichert
       Fehler w�rde das Aufleuchten einer Warnlampe verursachen
       Fehler nicht im Shadow eingetragen
       Umweltbedingungen 1. Block g�ltig (Fehler nur einmal aufgetreten)
       Umweltbedingungen 2. Block g�ltig (Fehler bereits mehrmals aufgetreten)
    
    Fehlercode: 3F F1 E2 06 32 64 04 28  A1 35 38 8E 1D 7B 86 AD
                52 56 52 64 A1 3D 18 89  09 1C 4A 66 50 54 00 64
    Testasin irroittamalla MAF:n piuhan mutta tällä ei ollut vaikutusta -> ei vetänyt edelleenkään. E39 530d:ssä pystyi testaamaan MAF:n viallisuuden noin, pitäisikö tässä olla sama juttu?

    Mitä raati ehdottaa, mitä kokeilla/tarkastaa seuraavaksi?

    päivitystä...

    Ajoin pari lenkkiä ja luin/resetoin virheet välillä.

    Ekan lenkin jälkeen luin virheet ja siellä oli tollanen (3FF1:n eli MAF:n lisäksi):
    0x4530 4530 Ladedruckregelung, Regelabweichung
    Tämä ei tullut enää myöhemmin resetoinnin jälkeen.

    Toisen lenkin jälkeen virheiksi jäivät resetoinnin jälkeenkin (Uusi virhe siis 0x3F25 3F25 Ladeluftschlauch-Ueberwachung):

    Code:
    ERGEBNIS :  2 Fehler im Fehlerspeicher!
    -------------------------------------------------------------------------------
    
    0x3F25  3F25 Ladeluftschlauch-Ueberwachung
    
    Fehlerh�ufigkeit:  1
    Logistikz�hler  : 40
    
       Kilometerstand                          330232     km
       Motordrehzahl                             1351.54  1/min
       K�hlmitteltemperatur                        87.27  �C
       Raildruck Ist                              945.23  bar
       Einspritzmenge                              74.83  mg/Hub
       Luftmasse pro Zylinder                    1058.66  mg/Hub
       Ladedruck Istwert                         1063.38  mbar
       Pedalwertgeber                              61.42  %
       Tastverh�ltnis Abgasr�ckf�hrsteller          4.73  %
       Tastverh�ltnis Ladedrucksteller             72.47  %
       Umgebungsdruck                             984.62  mbar
    
       Ladeluftschlauch abgefallen
       Testbedingungen erf�llt
       Fehler momentan vorhanden, aber noch nicht gespeichert (Entprellphase)
       Fehler w�rde kein Aufleuchten einer Warnlampe verursachen
       Fehler nicht im Shadow eingetragen
       Umweltbedingungen 1. Block g�ltig (Fehler nur einmal aufgetreten)
       Umweltbedingungen 2. Block ung�ltig (Fehler nur einmal aufgetreten)
    
    Fehlercode: 3F 25 41 02 00 00 01 28  A1 3F 31 89 78 BE A8 6C
                4E 06 5C 64
    -------------------------------------------------------------------------------
    
    0x3FF1  3FF1 Luftmassenmesser
    
    Fehlerh�ufigkeit:  1
    Logistikz�hler  : 40
    
       Kilometerstand                          330232     km
       Motordrehzahl                             1130.88  1/min
       K�hlmitteltemperatur                        87.27  �C
       Luftmasse Rohwert                          169.83  Kg/h
       Einspritzmenge                               5.51  mg/Hub
       Luftmasse pro Zylinder                     504.12  mg/Hub
       Ladedruck Istwert                         1033.85  mbar
       Ladelufttemperatur                          33.06  �C
       Batteriespannung                         14011.65  mV
       Fahrzeuggeschwindigkeit                     48.36  km/h
       Umgebungsdruck                             984.62  mbar
    
       Verhaeltnis berechnete zu gemessener Luftmasse zu klein
       Testbedingungen erf�llt
       Fehler momentan vorhanden, aber noch nicht gespeichert (Entprellphase)
       Fehler w�rde das Aufleuchten einer Warnlampe verursachen
       Fehler nicht im Shadow eingetragen
       Umweltbedingungen 1. Block g�ltig (Fehler nur einmal aufgetreten)
       Umweltbedingungen 2. Block ung�ltig (Fehler nur einmal aufgetreten)
    
    Fehlercode: 3F F1 C2 02 00 00 01 28  A1 3F 29 89 11 0E 50 69
                53 56 31 64
    ===============================================================================
    Mikähän tota vaivaa? Ihme kun mitään pysyviä vikakoodeja ei ollut vanhalla revenneellä ahtoputkella ja uuden kanssa sitten senkin edestä...

    Ratkaisu
    Toisen puolen ahtoputkessa massiivinen vuoto, vika korjattu ja vikakoodit kuitattu -> taas toimii
    Last edited by jms-btcf; 03-07-2016, 10:39.
    e61 535d
  • jms-btcf
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 696
    • Tampere

    #2
    Cleared for a reason
    Last edited by jms-btcf; 03-07-2016, 10:41.
    e61 535d

    Comment

    • Telehell
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2016
      • 330
      • Joensuu

      #3
      Hienoa, että ketjun aloittaja kertoo ratkaisun vaikka kukaan muu ei ole viestiin kommentoinutkaan. Pysyypähän tälläkin foorumilla tietoa autojen korjaamisesta eikä pelkästään lintulautojen asennuksesta.
      Mitsubishi Outlander PHEV
      Ex: Skoda Superb -13 2.0TDI DSG 170hv
      Ex: VW Golf -09 1.4tsi DSG
      Ex: BMW e61 525d -05 M57TUD25, automaatti
      Ex: Volvo T4 -01 147kW, automaatti
      Ex: VW Passat -07 2.0TDI DSG
      Ex: Nissan Primera P11 -01
      Ex: Nissan Sunny -94

      Comment

      • revote
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2013
        • 1886
        • Hollola

        #4
        ^Olipas asenteellinen kommentti.

        Mitä AP tarkoittaa "toisenpuolen ahtoputkella"?
        | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

        Comment

        • jms-btcf
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 696
          • Tampere

          #5
          Originally posted by revote View Post
          Mitä AP tarkoittaa "toisenpuolen ahtoputkella"?
          Se tarkoittaa turbolta coolerille menevää putkea
          e61 535d

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10037
            • KVLA

            #6
            Eikö otsikko ole hieman virheellinen: "Ratkaistu". Koska jonkinlaista ongelmaahan siellä vielä on. Ja vaikka tämä ei alkuperäiseen vikaan välttämättä liittyisikään.

            Comment

            • jms-btcf
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 696
              • Tampere

              #7
              Siirsin tokan viestin sisällön ekaan niin ei mene kronologia sekaisin...

              Ongelma on nyt korjattu, vikakoodit kuitattu, testiajot ajettu eikä vikakoodeja enää ilmestynyt.
              e61 535d

              Comment

              • tonimm
                Newbiemmer
                • Jul 2018
                • 4
                • Tampere

                #8
                Moikka, mulla alkanut tarjoamaan samoja vikakoodeja, myös lambdaa tuohon päälle.. Vedot eivät ole huomattavasti hukassa, mutta eron tuntee varsinkin alakierroksilla. Vuotojakaan en huomannut. Maffia tarjonnut kuitenkin aina, sitten satunnaisesti lambdaa ja 4530. Miten tätä lähtisi koittamaan?

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎