Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 530d rengaspaine ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tsouns
    Bimmer Rookie
    • Jun 2010
    • 50
    • Rovaniemi

    e61 530d rengaspaine ongelma

    Osaisiko se joku sanoa mistä lähteä ratkaisua hakemaan, kun jaksaa välillä jokatoinen päivä tuo auto valittaa et olos tyre puncture, vaikkakin paineet kyllä tuntuvat pysyvän renkaissa.. auto on nyt jotain 3tkm ollut alla, ja aika vasta alkanut tuota tekemään.

    v-mäinen juttu kun kuitenkin kokoajan saa olla nollailemassa sitä ilmoitusta ja pitäähän se tietenki varmuuden vuoksi aina käydä ne paineet katsomassa. Jos tätä ongelmaa on esiintyny muillakin niin selviääkö siitä muuten kuin marmorilla käynnillä, vai onko mahdollista ite tehdä jotain? Itsellä ei ole kokemusta e6x oikeen mitään muuta kuin tuo 3tkm mitä on ajettu.

    Mutta tosiaan ei kyllä omasta mielestä pitäisi paineista johtua nyt tuo ongelma..
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2712
    • Tampere

    #2
    Onko renkaat vaihtuneet ongelman alkamisen aikoihin?

    Onko renkaat kuluneet / kuluneet epätasaisesti, mikäli ABS-järjestelmään liittyvä valvonta käytössä?

    Oletko yrittänyt kalibroida valvontajärjestelmää iDriven kautta?

    Onko paineenvalvonnan anturit kunnossa, jos sellaiset käytössä?

    Vikakoodeja luettu?
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • andrus85
      Bimmer Rookie
      • Apr 2015
      • 34
      • Hamina

      #3
      Mullaki herjaili tos nyt..veikkaan et johtuu siit et takan renkaat ihan loppu ja eessä hyvät...veikkaus vaa..
      BMW E61 530XD -06 M-SPORT

      Comment

      • Tsouns
        Bimmer Rookie
        • Jun 2010
        • 50
        • Rovaniemi

        #4
        Renkaat ovat samat kuin ostettaessa.. idriven kautta aina tietenkinbsen jälkeen kun käyn tarkistamassa paineet niin uudelleen kalibroin. Tasaisesti näyttävät renkaatkin kuluneet.:think abs :n kautta se ilmeisesti kuiten mittaa sen paineen?

        Näkisiköhän sen vikakoodeista mikäli abs anturissa on jotain häikkää?

        Comment

        • MS74
          Bimmer Rookie
          • Jul 2013
          • 93
          • Kymi

          #5
          Originally posted by Tsouns View Post
          Renkaat ovat samat kuin ostettaessa.. idriven kautta aina tietenkinbsen jälkeen kun käyn tarkistamassa paineet niin uudelleen kalibroin. Tasaisesti näyttävät renkaatkin kuluneet.:think abs :n kautta se ilmeisesti kuiten mittaa sen paineen?

          Näkisiköhän sen vikakoodeista mikäli abs anturissa on jotain häikkää?

          Mittaa renkaiden kierrosnopeuksia, tyhjä pyörii nopeammin. Mulla ainakin toimi kun rengas kulu puhki

          Comment

          • Käyttäjä
            Bimmer Rookie
            • Oct 2014
            • 60
            • kuun pimeä puoli

            #6
            Samanlaista vaivaa ollut. Näkyy olevan edellisen omistajan jäjiltä jotkut halparenkaat alla, liekö vaikuttaa.
            Kertaalleen sain poistumaan pidemmäksi aikaa kalibroimalla renkaat kuumana, mutta nyt on taas vilkutellut. Näissä ilmeisesti melko tarkka toi mittaus, voiko lämpötila vaikuttaa kun mun mielestä toi ilmoitus tulee hetken ajettua ts. renkaiden lämmettyä Joku joskus puhui typpitäytöstä, onkohan humpuukia
            e61 530d 2004
            ex e39 530d sedan 2001, e46 318i touring

            Comment

            • MS74
              Bimmer Rookie
              • Jul 2013
              • 93
              • Kymi

              #7
              Originally posted by Käyttäjä View Post
              Samanlaista vaivaa ollut. Näkyy olevan edellisen omistajan jäjiltä jotkut halparenkaat alla, liekö vaikuttaa.
              Kertaalleen sain poistumaan pidemmäksi aikaa kalibroimalla renkaat kuumana, mutta nyt on taas vilkutellut. Näissä ilmeisesti melko tarkka toi mittaus, voiko lämpötila vaikuttaa kun mun mielestä toi ilmoitus tulee hetken ajettua ts. renkaiden lämmettyä Joku joskus puhui typpitäytöstä, onkohan humpuukia
              Itselläni ainakin toiminu ihan moiteetta. Kun ilmotus rengas rikosta tuli kurvasin abcille noin 500m päähän, kävin automaatil ja ajoin ilmatäytön vieree nii vielä oli renkaas ilmaa vaikka oli kantista kulunu puhki, joten aika tarkka oli.

              Onko kaikki renkaat varmasti saman kokoset tai joku selvästi enemmän kulunu, voisko siitä tulla ?

              Typet on aivan turhii normiautoissa.

              Comment

              • ekaBMW
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2010
                • 441
                • Oulu

                #8
                BMW on käyttänyt kahdenlaista renkaan valvontaa: suora ja epäsuora.
                E6x taitaa olla vain epäsuoralla mittauksella. Initialisoinnissa seurataan renkaiden pyörimisnopeuksia ja nopeuksien keskinäinen suhde talletetaan muistiin. Jos kaikkien renkaiden paine muuttuu samalla tavalla niin keskinäinen suhde pysyy samana eikä tule hälytystä.
                Itse huomannut että 520d:llä piti ajaa pitkä matka ennen kuin initialisointi oli valmis. 530xd on valmis jotain 10m matkalla.
                Minulla on kerran tullut turha hälytys (520d). Jääkeli ja perässä oli kärry. Yhdessä ylämäessä vetävä rengas ehkä luisti hieman mutta sutimisenesto ei vielä puuttunut peliin. Häly tuli ja pakkohan se oli pysähtyä tarkistamaan. Arvasin kyllä että taisi olla turha häly kun oli erikoiset olosuhteet.

                Esim INPAlla noita renkaiden pyörimisnopeuksia voi seurata.
                Onko jonkin renkaan nopeus poikkeava muihin nähden? (initialisoinnin pitäisi ottaa tämä huomioon eikä hälytä turhia)
                Kun hälytys tulee, tapahtuuko anturilukemissa jotain outoa? (Tarvii erikseen kuskin ja tarkkailijan jotta voi seurata lukemia koko ajan)

                Löysin tämmöisen dokun: https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j...PvTF-g&cad=rja
                Tuon mukaan 30% paineen muutoksesta hälytetään. Esim 2 barilla tarkoittaa että vasta 1.4barin paikkeilla hälytetään. Ei kuulosta kovin tarkalta systeemiltä. Paljonkohan tuo 30% paineen muutos on renkaan pyörimisnopeudessa? Muutama prosentti?
                Dokun mukaan initialisointi pitäisi tehdä vaihtelevalla nopeudella. Eri nopeusalueille (3 aluetta?) talletetaan omat pyörimisnopeustiedot.
                Kun hälytys tulee niin kuuluuko siitä myös merkkiääni ("gong")? Ymmärsin dokun niin että jos ääntä ei kuulu niin itse valvontasysteemissä on huomattu ongelmia. Jos ääni kuuluu niin valvontasysteemin mielestä rengaspaineessa on vikaa.

                Sitten ajatusten virtaa.... eli tulipahan mieleen mutta onko näin?
                Kun lähdetään liikkeelle alkavat renkaat lämpenemään... siis kaikki renkaat. Olettaen että kaikki renkaat on samanlaiset niin tällöin renkaiden keskinäisissä pyörimisnopuksissa ei tapahdu muutosta eli ei pitäisi tulla hälytyksiäkään.
                Asia ei varmaankaan ole ihan näin simppeli.
                Jos rengassetissä on vaikka eri kantavuuden renkaita, autoa lastatessa voi toiset renkaat painua enemmän kasaan. (Enemmän painunut rengas myös lämpenee enemmän mikä ehkä kompensoi painumaa).
                Jos kaikissa renkaissa on liian pieni kantavuus tätä ei varmaankaan huomata koska kaikkien renkaiden nopeus muuttuu.
                Voiko jollain valmistajalla renkaiden laatu heitellä niin paljon että osa renkaista on "kovempia" kuin toiset?
                Jos akseleilla on eri profiilin renkaita niin ne painuvat kasaan eri tavalla. Lastatessa akseleiden välille voi tulla pyörimiseroja kun kovempi rengas painuu vähemmän? Tämmöisiä kokonpanoja näyttää moni käyttävän eikä ilmeisesti ole ollut turhia hälytyksiä.

                Mutta veikkaisin jotain anturiongelmaa....
                F11 530d xDrive 09/16
                Ex E60 530d xDrive A 10/08
                Ex E60 520dA 09/08 liisari
                Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                Ex Opel Kadett 1.6 -89

                Comment

                • Käyttäjä
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2014
                  • 60
                  • kuun pimeä puoli

                  #9
                  No joo ei tuo kyllä sit kovin tarkka ole jos vaatii 30 pinnaa pudotusta/muutosta Mulla on kaikki renkaat samaa kokoa/tyyppiä 245/40/18 97w, ja kaikki vaihdettu yhtäaikaa alle tän kauden alusta. Kuluneet tasaisesti ja vähän, paineita pitänyt kaikissa tasan 3 bar, liekö miten poskellaan...
                  Tosiaan samaa vaivaa oli alkukesästä mutta ollut nyt pitkään hiljaa. Hälyn kanssa kuuluu merkkiääni. Eniten kyllä epäilyttää kun renkaat ovat merkkiä Horizon, olisko mahdollisesti jotain pientä laatuheittoa tms. sarjan kesken mutta jos tuo muutosprosentti pitää olla noin iso niin aika vaikea uskoa



                  Tommosenkin löysin http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...42&postcount=6
                  E60:issä ollut samoja ongelmia ja väärän hälyn aiheuttaja ollut epäkunnossa ollut tasonsäätö ilmajousissa.
                  (tasonsäätö ollut protective moodissa)
                  :think
                  e61 530d 2004
                  ex e39 530d sedan 2001, e46 318i touring

                  Comment

                  • ekaBMW
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2010
                    • 441
                    • Oulu

                    #10
                    Nyt pitää muistaa se että 30% muutos paineessa ei ole sama asia kuin 30% muutos pyörintänopeudessa. Tuo 30% muutos paineessa saattaa olla vain 1% pyörintänopeudessa. (Pitäisi joskus kokeilla tiputtaa painetta yhdestä renkaasta ja katsoa miten paljon INPAn lukemat muuttuvat...)
                    Pyörintönopeuteen vaikuttavat muutkin asiat mutta systeemi luulee että kaikki pyörintänopeudenmuutokset johtuvat paineen muutoksista. Eli ei voida erottaa johtuuko pyörintänopeudenmuutos paineen muutoksesta vai onko esim joku laittanut yhden erikokoisen renkaan (vaikka rikkoutuneen tilalle).

                    Jäykemmän rungon vuoksi runflat renkaassa pyörintänopeus muuttuu vähemmän kuin tavallisessa. Oletan että tavallisella renkaalla riittää pienempi paineen pudotus.
                    F11 530d xDrive 09/16
                    Ex E60 530d xDrive A 10/08
                    Ex E60 520dA 09/08 liisari
                    Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                    Ex Opel Kadett 1.6 -89

                    Comment

                    • Versuli
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2015
                      • 44
                      • oulu

                      #11
                      Jos nuo turhat hälyt haittaavat voit tehdä vaikka niin että laita paineet n.2bar ja initialisoi renkaat --> tämän jälkeen nosta paineet oikeiksi (esim 2.5bar) (älä enää initialisoi uudestaan). Jos oot tehny initialisoinnit lämpimillä renkailla niin silloin virhehän voi tulla myös siitä kun paine putoaa renkaista niiden jäähtyessä

                      Comment

                      • ekaBMW
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2010
                        • 441
                        • Oulu

                        #12
                        Luitko noita aikaisempia kirjoituksia ja linkkejä?
                        Systeemi ei tunnista mitään vikaa kun kaikkien 4 pyörän paine muuttuu. Renkaiden pyörimistä verrataan toisiinsa. Kun kaikkien renkaiden lämpö muuttuu niin pyörimisnopeuksissa ei huomata eroa muihin renkaisiin nähden.
                        Ehkä jonkin eksoottisen sekarengastuksen yhteydessä renkaat voisi elää eri tahtiin lämmön muuttuessa.
                        F11 530d xDrive 09/16
                        Ex E60 530d xDrive A 10/08
                        Ex E60 520dA 09/08 liisari
                        Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                        Ex Opel Kadett 1.6 -89

                        Comment

                        • Versuli
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2015
                          • 44
                          • oulu

                          #13
                          Ainakin omassa e61 vuoti aikoinaan yksi rengas hiljalleen niin siihen tepsi juuri tuo että initialisoi pienemmällä paineella ja sitten nosti ainoastaan sen yhden renkaan painetta isommaksi kuin mitä muissa renkaissa oli niin pystyi ajamaan pitkään ennen hälyjä. Jos se tosiaan mittaisi vain keskinäisiä eroja niin hälyhän olisi pitänyt tulla heti kun initialisoinnin jälkeen on nostettu painetta

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by Tsouns View Post
                            Osaisiko se joku sanoa mistä lähteä ratkaisua hakemaan, kun jaksaa välillä jokatoinen päivä tuo auto valittaa et olos tyre puncture, vaikkakin paineet kyllä tuntuvat pysyvän renkaissa.. auto on nyt jotain 3tkm ollut alla, ja aika vasta alkanut tuota tekemään.

                            v-mäinen juttu kun kuitenkin kokoajan saa olla nollailemassa sitä ilmoitusta ja pitäähän se tietenki varmuuden vuoksi aina käydä ne paineet katsomassa. Jos tätä ongelmaa on esiintyny muillakin niin selviääkö siitä muuten kuin marmorilla käynnillä, vai onko mahdollista ite tehdä jotain? Itsellä ei ole kokemusta e6x oikeen mitään muuta kuin tuo 3tkm mitä on ajettu.

                            Mutta tosiaan ei kyllä omasta mielestä pitäisi paineista johtua nyt tuo ongelma..
                            Mittaappa kaikki rengaspaineet kun renkaat ovat varmasti kylmät ja silloin heti kun pysähdyt päätienopudesta?
                            Jos rengaskulmat ovat esim.takana perseellään, rengas kuumenee kovemmassa ajossa yllättävän paljon muuttaen näin paineita eri akseleilla erilaiseksi.
                            Tämä yhdistettynä renkaan muihin ominaisuuksiin voi joskus riittää tihentyneeseen nollaustarpeeseen(erityisesti silloin jos lisäksi renkaan kantavuus itsessään on siinä ja siinä)?

                            Comment

                            • Käyttäjä
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2014
                              • 60
                              • kuun pimeä puoli

                              #15
                              Aamulla taas soi kongi ja ajoin suoraan huoltoasemalle tsekkaamaan paineet, kaikki jälleen ok. Nyt vielä lisämausteena tuota ilmoitusta ei saanut kuitattua pois. Saakos tuon koko systeemin koodattua pois päältä kun ei siitä tunnu juuri hyötyä olevan
                              e61 530d 2004
                              ex e39 530d sedan 2001, e46 318i touring

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎