Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61/E61 ilmastoinnin vaatimustenmukaisuus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Larde
    Newbiemmer
    • Feb 2013
    • 10
    • Finland

    E61/E61 ilmastoinnin vaatimustenmukaisuus

    Elikkäs kirjoittelen uudelleen tätä nälkävuoden mittaista ensimmäistä foorumiviestiäni, kun otsaani kasvanut uloke laskeutui puhelimen selaimen kaatumisen jälkeen

    Eli ostin pari viikkoa sitten Saksasta e61 525dA bemarin, jonka itse ajoin Suomeen. Olin ostanut sen liikkeestä Hampurin läheltä pikkukaupungista ja tunsin tehneeni hyvät kaupat, sainhan sentään rekisteröintitodistuksen molemmat osat, COC-todistuksen ja kauppakirjan lisäksi myös varustelistat, alkuperäiset ohje- ja huoltokirjat ym.

    Suomeen tultuani ajoin auton pian paikalliselle katsastuskonttorille, kaikki paperit mukanani. Katsastusmies otti auton tarkasteltavaksi ja sanoi katsovansa alle "ihan mielenkiinnosta" ja kiinnostihan se tietysti itseänikin. Kaikki näytti olevan kunnossa ja lähdettiin tekemään papereita. Ilmeni, että täysin vastaavanlaista autoa ei järjestelmästä (ATJ?) löytynyt, joten hän lupasi palata asiaan parin päivän kuluessa.

    Hän parin päivän kuluttua sitten soittikin ilmoittaakseen, ettei auton papereista löydy merkintää ilmastoinnin vaatimuksenmukaisuudesta, joten minulla olisi kaksi vaihtoehtoa. Hommata todistus siitä tai ruuvata ilmastointi irti. Otin yhteyttä merkkiliikkeeaeen. Ohjasivat maahantuojan pakeille, jota asia taas ei kiinnostanut, koska auto on tuotu Suomeen muun tahon toimesta.

    Asia alkoi minua jo pikkuisen ärsyttää, joten palasin katsastuskonttorille ja pyysin kirjallisena kaiken, mitä haluaisivat vielä tietää tai nähdä, että auton rekisteröityä saisin. Lopputuloksena siis se, että tarvitsisin todistuksen siitä, että auto on vaatimuksen 2006/40/EY mukainen. Olen melko varma, ellen jopa täysin varma, että ilmastointi sen mukainen on. Onhan se sentään 06/2009 ensirekisteröity ja BMWn käsittääkseni samassa kuussa valmistama.

    Vaikuttaa mielestäni todella oudolta tilanteelta, mutta koska auto on ensimmäinen jonka olen ulkomailta tuonut, en näistä niin kovasti tiedä ja siksi päätin kääntyä arvon harrastajien puoleen. Olisiko jollakin tietoa, mistä jonkinlaisen todistuksen aiheesta voisi saada tai muuta ratkaisua asiaan?

    Nöyrä kiitos jo etukäteen
    Last edited by Larde; 07-09-2016, 15:38.
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2760
    • Tampere

    #2
    Tervetuloa foorumille.

    Epätavallinen keissi. Lieneekö kyseeessä EU:n ulkopuolelta tuotu ajoneuvo, jolloin kyse voisi olla varmenteesta ettei ilmastointilaitteen kylmäaineena ole käytössä EU:n kieltämiä fluoriyhdisteitä tms? Toisaalta esim. jenkkiautona dieselkoneiset ovat melko harvinaisia.

    Tästä taustatiedosta voisi olla apua:

    Ilmastointijärjestelmä – 2006/40/EY
    I-kirjaintunnuksen mukaisen ajoneuvon tulee täyttää vähintään mallivuoden vaatimukset.

    I–kirjaintunnus eli yhdysvaltalaisten, japanilaisten, korealaisten tai kanadalaisten mallivuotta koskevien vaatimusten täyttyminen

    Suurina sarjoina yhdysvaltalaisille, japanilaisille, korealaisille tai kanadalaisille markkinoille valmistetun ajoneuvon katsotaan täyttävän vaatimukset, kun ajoneuvo täyttää kyseisen maan mallivuotta koskevat vaatimukset. I-kirjaintunnuksen mukaisia helpotuksia ei sovelleta M2-, M3-, N3- ja O-luokan ajoneuvoille. I-kirjaintunnuksen sallimia helpotuksia voidaan soveltaa vaatimustenmukaisuuskohteen osalta alkuperäiseen rakenteeltaan muuttamattomaan autoon, sekä myös muutettuun autoon siltä osin, kuin vaatimustenmukaisuuskohteeseen tehtyjen rakennemuutosten on todettu täyttävän mallivuotta koskevat vaatimukset.

    Vaatimustenmukaisuuden osoittamiseksi kelpaa myös ylempitasoinen selvitys, eli jos liite 8 edellyttää esimerkiksi valmistajan tekemää testiä (kirjaintunnus B), testin voi suorittaa myös hyväksytty asiantuntija tai tutkimuslaitos. Liitteen 8 kohdissa, joissa vaihtoehtoisena osoittamistapana on kirjaintunnus I, voidaan vaatimusten täyttyminen osoittaa vaihtoehtoisesti USAn, Japanin, Korean tai Kanadan kyseisen mallivuoden vaatimustenmukaisuudella. Vaatimustenmukaisuus voidaan todeta esimerkiksi autossa olevista valmistajan merkinnöistä.





    Last edited by JaniLap; 07-09-2016, 17:13. Reason: Täsmennetty sanomaa
    IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
    Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Larde
      Newbiemmer
      • Feb 2013
      • 10
      • Finland

      #3
      Kiitos kovasti vaivannäöstä, mutta eipä ole kyseessä tällanen tapaus :/ uutena Saksaan rekisteröity auto. Eli jos siinä COC todistuksessa ei tosiaan oo tosta mitään merkintää, niin pitäiskö tosta nyt sitten käydä Suomessa teettämässä uus tarkastus vaan ton takia?

      Voi olla vaikeeta sieltä Saksastakaan sitä siihen vanhaan todistukseen lisättäväksi onkia, vaikka onkin siellä ollu rekisteröitynä, mut kun ei Saksan kielikään oikeen taivu. Ja alkuperäset paperit on siellä katsastuskonttorilla, eivät anna niitä ulos. Olisin käyny kysymässä mielipidettä kilpailevasta firmasta, kun tuntu jotenkin turhalta säätämiseltä. Ei olis ensimmäinen kerta, kun kuulen kyseisen konttorin hankaloittavan asioita joko osaamattomuuttaan tai muusta syystä. Pienen pitäjän ainut tämän alan firma

      Kyseenalastivat muuten Saksan rekisteröintiperusteitakin, ei olis kuulemma pitäny olla sielläkään mahdollista rekisteröidä ilman mitään poikkeuslupia, mutta niin vaan oli silti. Mikä firma mahtaa tollasia tarkastuksia Suomessa tehdä, Dekra vai joku muu vastaava?

      Olettaen siis, että BMW ei olis koskaan valmistanu autoa, jonka laitteisto ei olisi vaatimusten mukainen, vaikka sen oletettu myynti kuluttajalle viivästyisi vaikka vuodella.

      Comment

      • *makke*
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 884
        • Klaukkala

        #4
        Katsastuksen keskeytys ja konttorin vaihto?

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2760
          • Tampere

          #5
          Tuo mainitsemani EU:n ulkopuolelta saapunut ajoneuvo oli todella kaukaa haettu arvaus ja sopii huonosti tähän tilanteeseen, sen myönnän. Lisäksi R134a on nykyään yleinen kylmäaine melkein kaikkialla nykyään, joten se siitä pohdinnasta.

          Esitettäväksi vaaditun todistuksen tulisi nähtävästi osoittaa, että ajoneuvon ilmastointilaite täyttää EU:n vuotorajoitteet (kts. linkkaamani EU-artikla edellä).

          Onko ostamasi ajoneuvo varustelultaan jotenkin epätavallinen tai erikoinen, kun kertomasi mukaan sitä ei heti löytynyt luetteloista?

          Jälkiasenteinen ilmastointi saattaisi vaatia erillisen todistuksen, mutta näissä ajoneuvoissahan se on kaiketi jo vakiovaruste. Olethan tarkistanut VIN-koodin avulla että ilmastointi on nyt sama kuin tehtaalta lähtiessä? Ajoneuvon varustelistan voit katsoa esim. www.bmwdecoder.com kun syötät valmistenumeron 7 viimeistä merkkiä.
          Last edited by JaniLap; 07-09-2016, 18:11.
          IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
          Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7531
            • Jyväshyvä

            #6
            Kyseessä on pakko olla joku ylivuotinen auto,
            ts. joka on valmistettu ennen jotain vaatimusmuutosta
            mutta rekisteröity vasta muutoksen voimaan tulon jälkeen.

            Asiassa olisi paljon helpompi auttaa jos kerrot auton valmistenumeron 7 viimeistä merkkiä ja ensirekisteröintipäivän...

            Muuten menee täysin arpomiseksi...
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • Larde
              Newbiemmer
              • Feb 2013
              • 10
              • Finland

              #7
              Tässä seittemän viimistä: C144776

              Eli siis valmistuspäivä on 18.6.2009 ja ilmeisesti tuo 2006/40/EY vaatimus astui voimaan 21.6.2009 minunkin mielestä tuo siis liittyy nimenomaan noihin vuotorajoitteisiin. Kysymys vaan kuuluu, että voiko olla totta, että kolme päivää ennen vaatimuksen voimaantuloa valmistetussa autossa ei muka olis sen mukaista järjestelmää?

              Ps. Vaikka ei liity tähän niin 2017 mersussa ja käsittääkseni monessa, ellei kaikissa muissakin kylmäaine vaihtuu R1234yf tyyppiin Sitä ennen toki ollut laajalti käytössä just toi R134a.

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2760
                • Tampere

                #8
                Ja ensirekisteröintipäivä oli?

                Sinänsä mielenkiintoinen tapaus, kun oma ajokkini on 05/2009 valmistettu ja 08/2009 ensirekisteröity eli edellyttäisi samat vaatimukset. Nyt kun omani COC:tä vilkaisin niin sieltä en tunnistanut kyseistä merkintää.
                Last edited by JaniLap; 07-09-2016, 18:52.
                IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • Larde
                  Newbiemmer
                  • Feb 2013
                  • 10
                  • Finland

                  #9
                  Niin, sehän se tässä tosiaan oli olennaisinta. Eli 30.6.2009. Eli ei ole kauaa ainakaan liikkeessä pölyttynyt valmistuksen jälkeen.

                  Onkohan tosta joku tieto olemassa. Mitä yksikköä siinä ilmastointivuodossa mitataan? Löysin listan auton papereiden joukosta (ilmeisesti tehtaan dokumentti), missä on myös esimerkiksi CO ja CO2 päästöt. Lisäksi löytyy NOx ja HC+NOx sekä k-Wert. Muut listassa olevat arvot ovat joko viivaa tai nollaa.
                  Last edited by Larde; 07-09-2016, 18:58. Reason: Edit: niikuin sanottu, saattaa olla joku paikallisen konttorin "älli". Ennenkin kuullut juttua tuontiautovastaisuudesta.

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7531
                    • Jyväshyvä

                    #10
                    Minä kyllä epäilen että konttorin vaihto vaikuttaa asiaan...
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • Larde
                      Newbiemmer
                      • Feb 2013
                      • 10
                      • Finland

                      #11
                      Niin minäkin. Ongelmahan tässä nyt on vaan se, että ne paperit on siellä konttorilla. Siis saksalaiset rekisteriotteen 1- ja 2-osa, coc-odistus ym. eikä rekisteröintikatsastusta kai ihan noin vaan saa peruutettua. Ainakaan ne ei ollu luovuttamassa niitä papereita mihinkään, vaikka kerran jo mainitsin, että voisin ottaa ne paperit takas. Vastas, että kyllä hän joutuu ne pitämään.

                      Tietysti jos marssis sinne, sanois et ne paperit tähän, en asioi täällä enää koskaan ja löis tehosteeksi vielä kirveen pöytään, ellei ala paperin kahinaa kuulua

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        #12
                        Kuten jo mainittiin keskeytä katsastus. Näin kaikki paperit palautuu sinulle ilman selvittelyjä.

                        Comment

                        • Larde
                          Newbiemmer
                          • Feb 2013
                          • 10
                          • Finland

                          #13
                          Näin teen. Saavat mut Turussa sitten seuraavaksi riesakseen Ilmottelen tähän sitten, et kuin kävi. Niin erikoinen tilanne, et varmaan vähän kiinnostaa. Ja kiitokset avusta kaikille. Ja erityiskiitos MajorDrake:lle lisäksi myös johtosarjan korjausohjeista. Niiden avulla sitä uskalsi itsekin siihen projektiin ryhtyä pienen epäröinnin jälkeen kun tiesi ennalta, et mitä sieltä vastaan tulee ku katon avaa, vaikka sähköalan miehiä itsekin. Hyvähän siitä tuli, eiköhän tästäki rojektista aikanaan!

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7531
                            • Jyväshyvä

                            #14
                            En minä ymmärrä mitä sillä CoC:llä on virkaa jos jotain lisätietojakin pitää sen lisäksi toimittaa. Nimittän ko. planketin virka on se että sillä osoitetaan vaatimusten mukaisuus enkä usko että siinä on joka osalle erikseen mainittu direktiivien täyttyminen.

                            Katselin pari Bemarin CoC:tä mitä nyt sattui käsiin eikä niissä missään ole mitään ilmastointiin liittyvää tietoa...

                            Minä marssisin sinne konttorille ja sanoisin että tehkää te työnne,
                            jos sinulla on dokumentti mistä ilmenee variantti ja versio,
                            katsastuskonttorin tehtävä on Trafin avustuksella kaivaa tarvttavat tiedot...
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • Larde
                              Newbiemmer
                              • Feb 2013
                              • 10
                              • Finland

                              #15
                              Totta toinen puoli ja joskus jopa molemmat. Taitaa CoC:n nimikin olla vaatimustenmukaisuustodistus tällain kotomaalaisittain tai näin sitä olen kuullu kutsuttavan. Variantti ja versio niissä lapuissa mainittiin, kun tuli oikein erikseen tarkistettua siinä ostettaessa. Muuten en kovin hyvin muista, miltä mikäkin lappu näytti ja missä mitäkin luki. Ehkä ne haluaa poliisien tavoin kuluttaa aikansa tehokkaammin, syömällä muffinseja ja antaa asiakkaiden hoitaa työnsä.

                              No, stereotypiat sikseen ja asialinjalla takaisin konttorille selvittämään asiaa. Viimekädessä sitten ne laput ulos ja ammattitaitoisempaan konttoriin, vaikka sitte jokusen kilometrin joutuisi ajamaankin. Onhan nyt sentään uusi siirtokilvellinen (jotka myivät tietämättömälle 30pv saksan exportkilpien tilalle) auto jolla ajella. Kerrankos sitä sikaa säkissä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎