Announcement

Collapse
No announcement yet.

N52-moottorin outo vinkuna/kitinä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • yason
    Bimmer Rookie
    • Feb 2016
    • 181
    • Helsinki

    N52-moottorin outo vinkuna/kitinä

    Löysin käytetyn E60:n, joka kiinnostaisi. Kävin pikaisesti tsekkaamassa autoa tänään ja huomenna vielä koeajolle. N52-moottorista kuuluu outo vinkuna/kitinä. Ekaksi ajattelin, että ihan kuin jokin hihnan rullan laakeri vetäisi viimeisiään, mutta ääni paikallistuu tuohon möttiin, joka on moottorin etuosassa kuskin puolella. Kun mötin kantta painaa, joko äänen lähde poistuu tai ääni se vain kuuluu huonommin käden läpi. Ohessa pientä videota, kuvattuna auton edestä päin:



    Mikä tuo mötti on? Töröttää koneesta kuin öljynsuodatin, mutta on muovia. Ja tosiaan sen kautta ääni reagoi. Mikä siellä pyörii? Ja onko tollasta ääntä tullut vastaan kenelläkään?
  • DDD
    Newbiemmer
    • Mar 2014
    • 27
    • Finland

    #2
    Originally posted by yason View Post
    Löysin käytetyn E60:n, joka kiinnostaisi. Kävin pikaisesti tsekkaamassa autoa tänään ja huomenna vielä koeajolle. N52-moottorista kuuluu outo vinkuna/kitinä. Ekaksi ajattelin, että ihan kuin jokin hihnan rullan laakeri vetäisi viimeisiään, mutta ääni paikallistuu tuohon möttiin, joka on moottorin etuosassa kuskin puolella. Kun mötin kantta painaa, joko äänen lähde poistuu tai ääni se vain kuuluu huonommin käden läpi. Ohessa pientä videota, kuvattuna auton edestä päin:



    Mikä tuo mötti on? Töröttää koneesta kuin öljynsuodatin, mutta on muovia. Ja tosiaan sen kautta ääni reagoi. Mikä siellä pyörii? Ja onko tollasta ääntä tullut vastaan kenelläkään?
    "mötin" sisällä on öljynsuodatin.

    Comment

    • yason
      Bimmer Rookie
      • Feb 2016
      • 181
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by DDD View Post
      "mötin" sisällä on öljynsuodatin.
      No kummasti näyttikin sen kokoiselta, olis pitänyt arvata. Googlaamalla löytyikin sitten jo todennäköinen ongelma:



      Ilmeisesti huono filtteri saattaa kiertyä tukkoon siten, että ääntä tulee joko filsusta tai ohivirtausventtiilistä.

      Ostinpa siitä sitten itselleni ensimmäisen Bemun. Taidan aloittaa taipaleen öljyn- ja filtterinvaihdolla.

      Comment

      • Pasa
        Bimmer Rookie
        • Jun 2009
        • 71
        • Keski-Suomi

        #4
        😮

        Meinaatko tota kaameeta ulinaa? Sanosin silti et hihnapyörän laakerista kuuluu (kiristin, laturi, ilmastointi?). Vaimeneeko jos ottaa ilmastoinnin pois päältä eli kun kuormaa vähentää?

        Voihan olla toki et joku on kääntänyt suodattimen solmuun siellä mut jos sieltä kuuluu niin en kauaa kuuntelis.

        Kerro toki lisää kun selviää!

        Comment

        • yason
          Bimmer Rookie
          • Feb 2016
          • 181
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Pasa View Post
          Voihan olla toki et joku on kääntänyt suodattimen solmuun siellä mut jos sieltä kuuluu niin en kauaa kuuntelis.

          Kerro toki lisää kun selviää!
          Vaihdoin öljyt ja suodattimen. Kitisevä huuto katosi kyllä. Vanhan suodattimen haitaripaperi oli vääntynyt silleen, että osa taitoksista oli auki ja osa tiiviisti kiinni. Ilmeisesti aiheuttaa sitten jotain kasvanutta öljynpainetta, joka tulee jostain läpi ja ääntää. Go figure :-P

          Asennuksessa oli hieman hämärää kyllä.

          Kun avasin suodatinkotelon, lähti käteen pelkkä kansi. Se keskiosa oli jumahtanut varsinaisen suodattimen sisälle, enkä ensin edes huomannut sitä, jolloin se lähti vanhan suodattimen mukana roskiin. Piti sitten kaivaa se sieltä sekä käännellä ja pyörittää, että sen sai irti filtteristä. Kootessa tulikin sitten mietiskeltyä hetki, kun se keskiosa ei tietty pysynyt siinä kannessa kiinni, mutta selvästikin niiden kuului asentua paikalleen toisissaan kiinni. Kannen pohjassa kun on niitä kynsiä, jotka taas sopivat keskiosan reikiin.

          Laitoin keskiosan kiinni kanteen, tökkäsin uuden suodattimen pohjaan asti, että se jäisi suurin piirtein oikeaan kohtaan ja totesin, että eihän sitä filtteriä saa koneeseen yhdessä kannen kanssa, kun se vaan tippuu heti, kun kannen kääntää oikein päin kiinni kiertämistä varten. Tökkäsin sen keskiosan filttereineen lopulta sinne öljynsuodatinkotelon pohjaan kiinni käsin ja kiersin vaan kannen päälle parasta toivoen. Koitin kuunnella, että missä vaiheessa kannen kynnet loksahtaisivat keskiosan reikiin kiinni. En ollut ihan varma, mutta avasin ja laitoin kiinni useamman kerran eikä ainakaan kynnet tai reikien muovit olleet murtuneet mistään. Totesin sitten, että eiköhän se jotain ääntele tai tihku öljyä, jos asennus meni poskelleen ja ihan nätisti ja kuivasti kävi uusilla öljyillä, joten konepeitto kiinni.

          Tälleenkö tää pitää tehdä? Että keskiosa ja filsu sisään, ja ne kynnet ja kolot vaan hakee paikkansa kierrettäessä kantta erikseen kiinni? Lunttasin meinaan netistä youtube-videoilta tuota filtterin asennusta ja siellä tyypit sekä nostivat että asensivat kannen, keskiosan ja filsun yhtenä kokonaisuutena, eikä niillä se keskiosa mihinkään tippunut siitä kannesta. Ei olis varmaan pitäny katsoa youtubea, kun nyt jäin tätä ihmettelemään.

          Comment

          • Pasa
            Bimmer Rookie
            • Jun 2009
            • 71
            • Keski-Suomi

            #6
            Sanoisin et juuri niin! Kai niitten toisaalta pitäs sen verran toisissaan pysyy et saa paikalleen pakettina, mut ei se kansi ja keskitappi oo mitenkään toisiinsa liimattu.

            Comment

            • yason
              Bimmer Rookie
              • Feb 2016
              • 181
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Pasa View Post
              Sanoisin et juuri niin! Kai niitten toisaalta pitäs sen verran toisissaan pysyy et saa paikalleen pakettina, mut ei se kansi ja keskitappi oo mitenkään toisiinsa liimattu.
              Okei. Näin äkkiseltään tuntuu kyllä itseasiassa fiksummalta laittaakin se keskitappi ja filsu ensin, kun ne voi painaa rauhassa kiinni sinne kotelon pohjaan. Voisin ajatella, että niiden kannen kynsien on vaan tarkoitus kiertää keskiosaa siksi, jotta se painuisi nätisti ja kitkatta ihan pohjaan asti. Siellä keskiosan kärjessähän on se vihreä O-rengas, jonka on arvatenkin tarkoitus tiivistyä johonkin.

              Comment

              • Petsku333
                BTCF Member
                • Jun 2014
                • 349
                • Kerava

                #8
                Mulla ainakin filtteri "naksahtaa" vähän syvemmälle siihen keskiosaan eikä kyllä lähde siitä mihinkään filtteri tai keskiosa vaikka kuinka vatkaisi tai kun kiertää kiinni. Kyllä se suodattimen keskelle tuleva muoviverkko-osa ja kierrekansi ja suodatin pitäisi yhtenä settinä mennä paikalleen.
                Seat Cupra 290

                Ex. F20 118i MHD Stage 2
                E60 2006 525i

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by Petsku333 View Post
                  Mulla ainakin filtteri "naksahtaa" vähän syvemmälle siihen keskiosaan eikä kyllä lähde siitä mihinkään filtteri tai keskiosa vaikka kuinka vatkaisi tai kun kiertää kiinni. Kyllä se suodattimen keskelle tuleva muoviverkko-osa ja kierrekansi ja suodatin pitäisi yhtenä settinä mennä paikalleen.
                  Juuri näin. Olisiko topicin aloittajan autossa suodatinkotelon kansi vioittunut ja tästä syystä suodatinkin on päässyt asentumaan huonosti. Kansi ei paljoa maksa niin se kannattaa vaihtaa uuteen.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • yason
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2016
                    • 181
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by markok View Post
                    Juuri näin. Olisiko topicin aloittajan autossa suodatinkotelon kansi vioittunut ja tästä syystä suodatinkin on päässyt asentumaan huonosti. Kansi ei paljoa maksa niin se kannattaa vaihtaa uuteen.
                    Mietin samaa, mutta en löytänyt mitään murtumajälkiä muoviosista: näytti siis siltä, että osat olisivat kunnossa. Mutta irtonaiset osatkaan eivät kyllä tee järkeä. Näköjään osanumerolla 11427525334 on tuo kansi+keskiö ja hintaa huimat kolmekymppiä.

                    Kiitokset selvittelystä.Tilaanpa tuollaisen kannen ja vielä toisen uuden suodattimen, niin ei synny vielä pahempia ongelmia ainakaan tuon takia.

                    Comment

                    • yason
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2016
                      • 181
                      • Helsinki

                      #11
                      No nyt tuli kansi postissa ja uuden kannen keskiosa tosiaan erillisenä hieman liikkuu, mutta ei kuitenkaan lähde irti kannesta itsekseen. Kestää siis kääntää alaspäin eikä filsu tipu lattialle. Pistin näin ollen uudet filtterikamat paikalleen yhtenä pakettina ihan niin kuin youtubessakin -- ei voi mennä väärin :-)

                      Mielenkiintoisiin paikkoihin moottorin kylkeä pitkin muuten sitten valuu se luraus öljyä, mikä suodattimen kotelosta valahtaa väkisinkin ulos ja valuu niiden parin suojaksi asetetun rätin läpi...

                      Comment

                      • Petsku333
                        BTCF Member
                        • Jun 2014
                        • 349
                        • Kerava

                        #12
                        Noniin
                        Seat Cupra 290

                        Ex. F20 118i MHD Stage 2
                        E60 2006 525i

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎