Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mihin letkuun lämmitin N47 520d 2008 (TT-Thermo)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • katajha
    Newbiemmer
    • Oct 2013
    • 14
    • Finland

    Mihin letkuun lämmitin N47 520d 2008 (TT-Thermo)

    Ajattelin bemariinikin laittaa TT-Thermon kakkosauton hyvien kokemuksien vuoksi. Forumilla on toki paljon juttua lämmittimen asentamisesta, mutta tuo hakukin on melko surkea.. Joten:

    Mihin letkuun asennan kiertopumpulla varustetun lämmittimen? TT-thermo suosittelee yleisesti sisälle kennolle menevää letkua, mutta onko jotain venttiileitä edessä? Mikähän letku se on, linkkiä kuvaan?

    Ohjeita, vinkkejä, kokemuksia?

    EDIT: Kuva lisätty
    Onko oikean näköinen kuva? Mihin väliin asennetaan?

    Kuva on täältä:
    Online Store with Best Prices Guaranteed for original BMW and Mini parts, Accessories and Lifestyle Products. Online payment, including wire transfers, 2 years warranty. You won't find them cheaper!

    Online Store with Best Prices Guaranteed for original BMW and Mini parts, Accessories and Lifestyle Products. Online payment, including wire transfers, 2 years warranty. You won't find them cheaper!
    Attached Files
    Last edited by katajha; 06-10-2016, 13:22.
    E61 520d 3/2008
  • JTP
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2008
    • 506
    • Hpj

    #2
    Originally posted by katajha View Post
    Ajattelin bemariinikin laittaa TT-Thermon kakkosauton hyvien kokemuksien vuoksi. Forumilla on toki paljon juttua lämmittimen asentamisesta, mutta tuo hakukin on melko surkea.. Joten:

    Mihin letkuun asennan kiertopumpulla varustetun lämmittimen? TT-thermo suosittelee yleisesti sisälle kennolle menevää letkua, mutta onko jotain venttiileitä edessä? Mikähän letku se on, linkkiä kuvaan?

    Ohjeita, vinkkejä, kokemuksia?

    EDIT: Kuva lisätty
    Onko oikean näköinen kuva? Mihin väliin asennetaan?

    Kuva on täältä:
    Online Store with Best Prices Guaranteed for original BMW and Mini parts, Accessories and Lifestyle Products. Online payment, including wire transfers, 2 years warranty. You won't find them cheaper!

    http://www.estore-central.com/bmw-pa...d-N47/Touring/
    Itse laittaisin lohkolta tulevan letkun (7) ja kiertovesipumpun (6) väliin, tai vaihtoehtoisesti kiertovesipumpulta lähtevän letkun (5) ja vesiventtilin (4) väliin riippuen siitä, kumpi on asennuksen kannalta helpommin toteutettavissa.
    Kannattaa laittaa väliin muutaman sentin pätkä uutta letkua, niin ei tarvii noita alkuperäisiä letkuja katkoa..
    e90 330i lci -09
    Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
    Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

    Comment

    • katajha
      Newbiemmer
      • Oct 2013
      • 14
      • Finland

      #3
      Kiitos vinkeistä!

      Ilmeisesti kiertovesipumppu ei estä viden kiertoa, kun ei ole päällä?

      Mitä tuo vesiventtiili tekee? Sekään ei ole kiinni moottorin ollessa sammutettuna? (Tarkoitushan on saada vesi kiertämään koneessa ja sisätilan kennossa.)
      E61 520d 3/2008

      Comment

      • JTP
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2008
        • 506
        • Hpj

        #4
        Originally posted by katajha View Post
        Kiitos vinkeistä!

        Ilmeisesti kiertovesipumppu ei estä viden kiertoa, kun ei ole päällä?

        Mitä tuo vesiventtiili tekee? Sekään ei ole kiinni moottorin ollessa sammutettuna? (Tarkoitushan on saada vesi kiertämään koneessa ja sisätilan kennossa.)
        Tuossa samaisessa letkussa ennen kiertovesipumppua mulla oli edellisessä autossa (330d) jälkiasennettu Eberi. Ja hyvin toimi ilman ongelmia.
        Kiertovesipumppu ei juurikaan hidasta vedenkiertoa, ja nuo vesiventtiilithän on auki virrattomana, joten ei niittenkään pitäisi estää nesteen kiertämistä.

        Niin, ja tuossa nykyisessä kulkineessa on myös TT-Thermo ollut käytössä jo parin talven ajan. Asennuspaikkana sama lämppärin kennolle menevä letku, tosin tuossa bensakoneessa ei ole noita vesiventtiilejä eikä kiertovesipumppua välissä..
        Last edited by JTP; 07-10-2016, 10:10.
        e90 330i lci -09
        Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
        Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10031
          • KVLA

          #5
          Originally posted by JTP View Post
          tosin tuossa bensakoneessa ei ole noita vesiventtiilejä eikä kiertovesipumppua välissä..
          Ihan mielenkiinnosta: Millä noita kabiinin lämpöjä sitten säädellään)

          Comment

          • JTP
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2008
            • 506
            • Hpj

            #6
            Originally posted by Heguli 31 View Post
            Ihan mielenkiinnosta: Millä noita kabiinin lämpöjä sitten säädellään)
            Tuotapa olen itsekin ihmetellyt.. :think
            Tuolla kuva noista lämppärin letkutuksista, eikä siellä mitään venttiilejä ole välissä http://bmwfans.info/parts-catalog/E9...coolant_hoses/
            Meno lämmityslaitteelle haarautuu ylävesiletkusta (17) ja paluu tapahtuu letkua 23 pitkin termostaatille / paisuntasäiliöön.
            Eli todennäköisesti lämmönsäätö on toteutettu sekoittamalla kennon läpi tulevaa lämmintä ilmaa ja viileää ulkoilmaa läppien avulla..
            e90 330i lci -09
            Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
            Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9156
              • Oulu

              #7
              E9x:ssä ei ole vesiventtiileitä, kennolle jatkuva täysi kierto. Ilman lämpötila säädetään ilmaläpällä kennon läpi kulkevan ja suoraan ulkoa tulevan ilman suhteen.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • katajha
                Newbiemmer
                • Oct 2013
                • 14
                • Finland

                #8
                Originally posted by JTP View Post
                Itse laittaisin lohkolta tulevan letkun (7) ja kiertovesipumpun (6) väliin, tai vaihtoehtoisesti kiertovesipumpulta lähtevän letkun (5) ja vesiventtilin (4) väliin riippuen siitä, kumpi on asennuksen kannalta helpommin toteutettavissa.
                Nyt vasta aloitin asennushommat, ahtaalta näyttää.

                Kysymys vielä, mitä olet mieltä tuosta letkusta #1 eli lämppärin kennolta moottorille palaava? Olisi aika alhaalla ja ns yleisohjeen mukaisesti moottorin ja kennon välissä ...

                Ja jos saan sen tuohon #4 ja #5 väliin, kumpaan suuntaan kierto?

                01 HOSE F RADIATOR AND ENGINE RETURN
                E61 520d 3/2008

                Comment

                • Kulmikas
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2015
                  • 98
                  • Kajaani

                  #9
                  En tiedä miten eroaa M54 tuosta N47, mutta tekniikan puolelta löytyi ohjeet thermon asennus tuohon M54 :think

                  BMW 530D E61 -04
                  BMW 530D E60 -04

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎