Jarrunesteiden vaihdon yhteydessä joka toinen vuosi BMW:n ohjeen mukaan tulee vaihtaa myös nesteet kytkinlinjassa. Olen melko varma, ettei tätä ole tehty huollossa missä olen käyttänyt autoa aikaisemmin. Päätin tehdä sen itse samalla, kun vaihdoin jarrunesteet. Netistä löytyi monenlaisia ohjeita, mutta ne eivät toimineet. Yritin mm. paineella huudella linjan kytkinsylinterin ilmausnipasta väärin päin. Vaikutti ihan siltä kuin tulppana olisi ollut takaiskuventtiili eli jarruneste ei suostunut menemään sisään. Tämä ei siis ollut virallinen ohje, mutta netin mukaan olisi pitänyt toimia. Olin katsonut BMW:n ohjeet, mutta ne olivat aika työläät ja toivoin, että helpommalla olisi selvinnyt.
Juttelin myös BMW:n merkkihuollon mekaanikon kanssa ja ilmeni, ettei hän koskaan vaihda nesteitä kytkinlinjasta jarrunesteiden vaihdon yhteydessä. Eli ei ole kehumista merkkihuollon laadussa.
BMW:n ohje on seuraava:
Fit special tool 215030 on clutch slave cylinder (1).
Press piston rod (2) with aid of spindle completely into clutch
slave cylinder.
Connect bleeder unit to brake fluid expansion tank.
Charging pressure should not exceed 2 bar.
Connect bleeder hose to bleed valve (1).
Hold clutch slave cylinder in illustrated position (refer to figure)
with special tool 21 5 030 .
Open bleeder valve (1).
If bubble-free brake fluid emerges, retract piston rod (2) of clutch
slave cylinder with aid of spindle a little and press in again.
If no air bubbles escape, close bleeder valve (1), otherwise
repeat procedure.
Important!
Do not under any circumstances remove special tool 21 5 030 from clutch slave cylinder when brake system is pressurized.
Piston with push rod can jump out of clutch slave cylinder.
Switch off bleeder unit or remove from brake fluid expansion tank.
Rakensin "erikoistyökalun" lattialistan palasesta ja kierretangosta.
[IMG] http://www.directupload.net/file/d/4511/4w37oiwe_jpg [/IMG]
Tilasin Englannista noin 25 eurolla seuraavan jarrunestesäiliön paineistustyökalun.
"Erikoistyökalulla" slave cylinder painetaan kasaan ja sen jälkeen linjan ilmaus onnistuu ilman ongelmia.
Sylinterin irrotus vaati useammankin jatkovarren hylsyavaimeen. Ne kannattaa käydä ostamassa etukäteen, jos niitä ei löydy työkalupakista.
Juttelin myös BMW:n merkkihuollon mekaanikon kanssa ja ilmeni, ettei hän koskaan vaihda nesteitä kytkinlinjasta jarrunesteiden vaihdon yhteydessä. Eli ei ole kehumista merkkihuollon laadussa.
BMW:n ohje on seuraava:
Fit special tool 215030 on clutch slave cylinder (1).
Press piston rod (2) with aid of spindle completely into clutch
slave cylinder.
Connect bleeder unit to brake fluid expansion tank.
Charging pressure should not exceed 2 bar.
Connect bleeder hose to bleed valve (1).
Hold clutch slave cylinder in illustrated position (refer to figure)
with special tool 21 5 030 .
Open bleeder valve (1).
If bubble-free brake fluid emerges, retract piston rod (2) of clutch
slave cylinder with aid of spindle a little and press in again.
If no air bubbles escape, close bleeder valve (1), otherwise
repeat procedure.
Important!
Do not under any circumstances remove special tool 21 5 030 from clutch slave cylinder when brake system is pressurized.
Piston with push rod can jump out of clutch slave cylinder.
Switch off bleeder unit or remove from brake fluid expansion tank.
Rakensin "erikoistyökalun" lattialistan palasesta ja kierretangosta.
[IMG] http://www.directupload.net/file/d/4511/4w37oiwe_jpg [/IMG]
Tilasin Englannista noin 25 eurolla seuraavan jarrunestesäiliön paineistustyökalun.
"Erikoistyökalulla" slave cylinder painetaan kasaan ja sen jälkeen linjan ilmaus onnistuu ilman ongelmia.
Sylinterin irrotus vaati useammankin jatkovarren hylsyavaimeen. Ne kannattaa käydä ostamassa etukäteen, jos niitä ei löydy työkalupakista.
Comment