Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 kytkimen ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ranee
    Newbiemmer
    • Sep 2016
    • 5
    • Espoo

    E60 kytkimen ilmaus

    Jarrunesteiden vaihdon yhteydessä joka toinen vuosi BMW:n ohjeen mukaan tulee vaihtaa myös nesteet kytkinlinjassa. Olen melko varma, ettei tätä ole tehty huollossa missä olen käyttänyt autoa aikaisemmin. Päätin tehdä sen itse samalla, kun vaihdoin jarrunesteet. Netistä löytyi monenlaisia ohjeita, mutta ne eivät toimineet. Yritin mm. paineella huudella linjan kytkinsylinterin ilmausnipasta väärin päin. Vaikutti ihan siltä kuin tulppana olisi ollut takaiskuventtiili eli jarruneste ei suostunut menemään sisään. Tämä ei siis ollut virallinen ohje, mutta netin mukaan olisi pitänyt toimia. Olin katsonut BMW:n ohjeet, mutta ne olivat aika työläät ja toivoin, että helpommalla olisi selvinnyt.

    Juttelin myös BMW:n merkkihuollon mekaanikon kanssa ja ilmeni, ettei hän koskaan vaihda nesteitä kytkinlinjasta jarrunesteiden vaihdon yhteydessä. Eli ei ole kehumista merkkihuollon laadussa.

    BMW:n ohje on seuraava:
    Fit special tool 215030 on clutch slave cylinder (1).
    Press piston rod (2) with aid of spindle completely into clutch
    slave cylinder.
    Connect bleeder unit to brake fluid expansion tank.

    Charging pressure should not exceed 2 bar.
    Connect bleeder hose to bleed valve (1).
    Hold clutch slave cylinder in illustrated position (refer to figure)
    with special tool 21 5 030 .
    Open bleeder valve (1).
    If bubble-free brake fluid emerges, retract piston rod (2) of clutch
    slave cylinder with aid of spindle a little and press in again.
    If no air bubbles escape, close bleeder valve (1), otherwise
    repeat procedure.
    Important!
    Do not under any circumstances remove special tool 21 5 030 from clutch slave cylinder when brake system is pressurized.
    Piston with push rod can jump out of clutch slave cylinder.

    Switch off bleeder unit or remove from brake fluid expansion tank.


    Rakensin "erikoistyökalun" lattialistan palasesta ja kierretangosta.
    [IMG] http://www.directupload.net/file/d/4511/4w37oiwe_jpg [/IMG]

    Tilasin Englannista noin 25 eurolla seuraavan jarrunestesäiliön paineistustyökalun.



    "Erikoistyökalulla" slave cylinder painetaan kasaan ja sen jälkeen linjan ilmaus onnistuu ilman ongelmia.

    Sylinterin irrotus vaati useammankin jatkovarren hylsyavaimeen. Ne kannattaa käydä ostamassa etukäteen, jos niitä ei löydy työkalupakista.
    Attached Files
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #2
    Olen kaikki kytkinsylinterit onnistunut isolla lääkeruiskulla sylinteripäästä ruuttaamalla ilmaamaan. Miksei bemukin ilmaantuisi ?

    Vinkkinä tämä myös prätkien kytkinten ja jarrujen ilmaukseen.

    Comment

    • Ranee
      Newbiemmer
      • Sep 2016
      • 5
      • Espoo

      #3
      Joo, jarrunestesäiliötä ei tarvitse paineistaa. Lääkeruiskulla voi hyvin ilmata kunhan sylinteri on painettu kasaan niinkuin kuvassa näkyy.

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Jarrujen/kytkimen ilmaus on niin helppoa kun paineistaa sen jarrunestesäiliön, että sitä tulee aina käytettyä. Pitää järjen mukana siinä, alle 1 bar riittää hyvin, varmaan 0,5 bar riittäisi. Eezi bleed löytyy tuohon laite, joka maksaa huimat ~30€. Se työntää pullosta uutta nestettä kokoajan lisää, joten ei tarvitse kokoajan edes kyttäillä säiliötä.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎