Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 v.2007 lämmityslaite puhaltaa jaloille vain kylmää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemu321
    Newbiemmer
    • Oct 2016
    • 2
    • Finland

    E61 v.2007 lämmityslaite puhaltaa jaloille vain kylmää

    Seuraavassa potilaskertomus BMW 525dA vuosimalli 2007 (E61).

    Vika on ollut autossa jo noin vuoden (juu, olen ollut saamaton tässä asiassa). Kun pakkaset viime vuoden lopussa alkoivat, alkoivat myös ongelmat autossa. Ensi auto ei käynnistynyt (heikko akku) ja sitten tämän lisäksi katosi lämmitys tyystin autosta. Myös tehdasasenteinen webasto puhalsi vain kymää ilmaa sisätilaan. 

    iDriven lämmitysasetukset olivat kaiikki kuten pitääkin ja puhalluksen ohjausta muutellessa kaikki tuntui toimivan ok (venttiilit/läpät sulkeutuivat), paitsi ei vain tullut lämmintä ilmaa..  

    Ensin epäilin jäähdytysnesteen määrää, joka kuitenkin oli ok ja kiersi ainakin paisuntasäiliöön normisti lorottaen. Toiseksi epäilin akkua, mutta senkään vaihto uuteen ei ongelmaa korjannnut.  

    Vein auton pajalle, jossa siihen vaihdettiin egr venttiilin termostaatti sekä päätermostaatti. Ilmeisesti ainakin egr:n termostaatissa oli ollut vikaa, koska nyt lämpöä alkoi tulla, mutta ei läheskään yhtä tehokkaasti kuin pitäisi. Kaiken lisäksi lämmin ilma tuli enimmäkseen tuulilasille sekä jonkin verran keskisuuttimille ja jaloille ei lainkaan.  

    Tässä vaiheessa kaivoin salavalikosta moottorinlämpöjä, joka 100 km/h vauhdissa näytti 91-93 astetta ja 70 km/h 82-83 astetta. Käsittääkseni suhteellisen normaaleja lukemia pakkaskeleille.  

    Eli nyt autossa joten kuten tarkenee, mutta jaloille tulee edelleen vain kylmää puhallusta ja webasto puhaltaa vain kylmää ilmaa. Webasto kyllä tuntuu lähtevän käyntiin, ainakin pukkaa pakokaasua auton alta. 

    Missä vika voisi olla? Jaloille puhaltavan ilman kenno tukossa, webaston kiertopumppu rikki vai laatikossa oleva lauhdutin rikki? Oireet ovat kummalliset, joten kaikki apu on tarpeen. Olen yrittänyt korjaamoiden kanssa konsultoida ja päästä asiasta selvyyteen, mutta niiltä ei saa joko vastauksia lainkaan tai sitten niin merkillisä, että alkaa pelottaa viedä autoa ollenkaan ko. korjaajille
     
    Ja se täytyy vielä todeta, että muuten auto toimii oikein hienosti. 

    Kiitos jo etukäteen avusta.

    T:Jaska
    Last edited by Bemu321; 27-10-2016, 13:23.
  • Retze
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 422
    • Keski-Suomi

    #2
    Pitäs päästä näkemään vikakoodit. Seurata vesiventtiilin/ien aukioloaikaa sekä lämmityslaitteen kennon lämpötiloja. Ei siellä ole kuin yksi kenno. Sama tuulilasille ja jaloille. Vaikuttais vähän että se kenno ois tukossa oireiden perusteella.
    nyk. jalkapelillä
    ex BMW 320i

    Comment

    • Bemu321
      Newbiemmer
      • Oct 2016
      • 2
      • Finland

      #3
      Kiitos vastauksesta. Antaako testeri kennolle oman vikakoodin ja pääseekö tuohon kennoon itse käsiksi?

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7524
        • Jyväshyvä

        #4
        Originally posted by Bemu321 View Post
        Kiitos vastauksesta. Antaako testeri kennolle oman vikakoodin ja pääseekö tuohon kennoon itse käsiksi?
        ei kennolla ole mitään alyä... Vaihto vaatii kojelaudan irroittaminen ja on siis kohtuu iso homma, liki päivän työ.
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎