Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 530 xd Ruostesuojaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TommiT
    Bimmer Rookie
    • Mar 2015
    • 81
    • Äänekoski

    #16
    Se alkuperäinen kotelosuoja on ymmärtääkseni ns. vahapohjainen aine eikä perinteinen maaöljypohjainen. Niitä ei saa kait sekoittaa keskenään.
    E61 535d M-Sport

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      Originally posted by jariz View Post
      Mikä tuossa e6x:ssä tarkalleen ottaen homehtuu jos esim. alustan palkit ja pohjalevyn ruostesuojaa? Käsittääkseni ainoat homehtuvat materiaalit on sisustassa. Tuskin ilmanvaihto tapahtuu pohjalevyn kautta?
      Alkuperäistä "massaa" tuossa näyttää olevan aika vähän. Onko siitä haittaa jos peltipinnalla olevat kohdat suojaa? Minulla ne ainakin ruostuu.
      Tehdään nyt heti selväksi että se pohjalevy ei suinkaan ole tehtaan jäljiltä ”massattu”, kuten ei mikään muukaan paikka nykyautossa.
      Ne ”massat” on tarkoitettu 70/80-luvun koritekniikalle, eivätkä sovellu nykypäivän rakenteisiin/pinnoitteisiin.
      Ne alueet mitkä siellä pohjassa nyt ovat ”massaamattomia”, ovat sinkittyjä ja nimenomaan tarkoitettukin oksidoitumaan ”ruosteenväriseksi”.
      Silloin kun näin tapahtuu, pinnoitus on jopa 30-40% kestävämpi kuin neitseellinen pohjamaalattu sinkkipinta.
      Oleellista tässä värjäytyneen sinkkipinnan kestossa on se että se kastuttuaankin kuitenkin tuulettuu edes aika ajoin kuivaksi.
      Mikäli nyt sen ”massan alla” oleva sinkkipinta on vähänkin kostea, sinkki luopuu/reagoi 24/7 ja 365-vuorokautta vuodessa, jolloin rakenne ihan oikeasti mätänee.
      Nämä maaöljypohjaiset ”massat” ovat siis pahinta myrkkyä mitä sinne pohjaan voi sudilla levitellä.
      Kaikki pinnoitukset+korjaukset tehdään niillä aineilla ja menetelmillä miten rakenne on tehtaalla suunniteltu toimivan, eli Polyuretaani/”muovipohjaisin” ainein.

      Kyse on siis PUNARUSKEASTA VÄRJÄYTYMISESTÄ, jota ei missään tapauksessa saa kotikonstein ”massoilla” yrittää estää, koska tällöin menetetään rakenteen oikea suunniteltu suojausvaikutus.

      Originally posted by Corrosion suomi
      Punaruskea värjäytyminen
      Piillä tiivistetyt teräkset, joissa rautasinkkifaasin osuus sinkkikerroksessa on korkea, voivat jonkin aikaa altistuneena oltuaan saada punaruskean värisävyn,joka syvenee ajan myötä. Rautasinkkifaasi korrodoituu, missä yhteydessä siitä vapautuu rautaa, joka muodostaa ruostetta ilman tai sadeveden kosteuden vaikutuksesta. Ruosteella on voimakas värjäävä vaikutus, ja jopa pienet määrät saattavat saada aikaan merkittävää värjäytymistä (kuva 2).

      Voimakasta värjäytymistä pidetään helposti merkkinä ruostesuojauskyvyn heikentymisestä tai katoamisesta.

      Tämä pitää harvoin paikkansa. Rautasinkkiseos suojaa terästä paremmin kuin puhdas sinkki – jopa
      30 % parannuksia on havaittu. Värjäytynyt pinta voidaan hyvin maalata, jos niin on ulkonäkösyistä
      tarpeen. Eräällä värjäytyneellä valopylväällä, joka oli ollut käytössä yli 30 vuotta, oli mittauksissa todettu
      olevan n. 70 mikrometrin sinkkikerros jäljellä, mikä pidentää sen käyttöikää noin 50 vuodella.

      Kuva 1. Altistunut pinta, jossa sinkkipinnoitteen ulkokerros on puhdasta sinkkiä. Kirkas pinta katoaa ja korvautuu harmailla korroosiotuotteilla, joita joskus kutsutaan sinkkipatinaksi:


      Kuva 2. Punaruskea värjäytyminen(= erittäin kestävä rautasinkkipinta):


      Eli, tässä kohtaa jos/kun tuo alemman kuvan tolppa pinnoitettaisiin ”massalla”, jonka alla sinkki joutuu aivan ylivoimaisen luopumisprosessin eteen ja kun sen suojausvaikutus tätä kautta ennen aikojaan loppuu, alkaa ihan oikea ruostuminen.
      Näin käy myös nyt siellä ”massatussa” e60/61:n pohjassa.
      Siellä on kuitenkin juuri tasan sellainen suojaus kuin minkälaiseksi sen ovat inssit suunnitelleet ja samalla oikeasti päästään suorittamaan mm.koritakuun vaatimat tarkastukset ja tarvittaessa oikeaoppiset korjaukset.
      Jos/kun pohja on sudittu tervalla piiloon, se on sitten joka suhteessa sitten siinä ja koko rakenne pilalla.

      Se miksi se auto alkaa jossain kohtaa keräämään ”ikikosteutta”(lasit aina huurussa) ja sitä kautta sen sisäosat alkavat keräämään homekasvustoa, johtuu kotelorakenteiden tuuletuksen pettämisestä....joka taas johtuu siitä että oviin ja koteloihin on ajettu maaöljypohjaisia ”kärpäspaperia” muistuttavia kotelosuoja-aineita, jotka pikku hiljaa läpivirtaavasta ilmasta likaa kerätessään tukkivat kaikki vedenpoistot+tuuletukset.
      Muutama vuosi ja ovissa jo loiskuu vesi kun vedenpoistoreijät on tukossa ja mm.sadevesi vuotaa autoon sisään samalla kun koko kotelotuuletus on tukossa(tämän tarkoitus on pitää koko alusta+korikotelorakenne tuuletettuna=kuivana).
      Last edited by Hemi; 02-11-2016, 19:12.

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #18
        Tässä asiassa komppaan Hemiä, pelkkää asiaa.




        Ja lisään vielä että kun katselin käytettyjä pikuppeja oli pahiten mädäntyneet juuri niitä 2006 vm autoja jotka ruostesuojattu 2010 tai myöhemmin. Sinne kun kostean päälle ruikitaan massat niin sieltähän se sisäpuolelta mätänee sitten. Toki rapsakoita oli kaikki katsotut massaukseen katsomatta.
        Last edited by BMW525Xda; 02-11-2016, 19:55.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎