Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 automaatti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Smokend
    Bimmer Rookie
    • Aug 2005
    • 172

    E61 automaatti

    Moi,

    BMW harrastaminen on kyllä mukavaa puuhaa, kun aina on jotain mikä ei toimi riippumatta siitä millä mallilla ajellee.

    Hommasin tämän kyseisen auton nyt kesällä ja aluksi ohjaustehostin piti ääntä, mutta hiljeni sitten 1kk ajon jälkeen ja siitä ei ole ollut mitään vaivaa sen jälkeen. Oletan, koska auto oli seissyt jonkin aikaa, että vika oli siinä.

    Nyt on tullut automaattiin vika mikä on foorumeita lueskeltuani ilmeisesti melko yleinen. 80-100km/h välillä kierrokset heittää sen 300-500rpm ja aiheuttaa ns. nykimistä. DS päällä tämä tosiaan häviää ja olen myös huomannut, että hetkellisesti saa myös vian poistumaan, kun nostaa pakkovaihteilla kierrokset hieman ylemmäs eli n.3500rpm ja sitten takaisin normaaliiin niin menee hetki ennen kuin laatikko aloittaa taas sen saman "nykimisen"

    Koska kyseessä on 04" vuotinen auto ja kuiteista huomasin, että laatikko on vaihdettu, mutta en mielestäni nähnyt paljonko oli ajettu siinä vaiheessa. Nyt autolla on ajettu 303tkm.

    Öljynvaihto sekä hiukkassuodattimen poltto ja softat ovat ilmeisesti pääsyitä tämän laatinkon kierrosten heittelehtimiseen, mutta onko tässä nyt levyt vai turbiini? Dartissani ainakin alkaa samanlainen nykiminen ja kierrosten hakeminen, kun siellä on liian vähän öljyä. Voisiko olla mahdollista jos lisäisi hiukan sinne tavaraa, että tämä ongelma poistuisi sillä?

    Onko tämä nyt ominaisuus mitä kuuntelen 3 vuotta ja sitten vaihdan taas toiseen malliin, koska rakkaudesta bmw:hen

    Testerit eivät ainakaan kokemuksista löydä vikoja näistä laatikoista joka huoltamolla.

    Epäilen sitä öljyn vähyyttä siksi, että se välillä ns. paukauttaa vaiheen eli vähän sama, kun nostaisi manuaalilla kytkimen liian nopeasti ja samaa tekee tosiaa Darttini, kun siellä ei ole tarpeeksi öljyjä. Tosin mitään ääntä ei kuulu mistään, vaikka hieman paukattaakin vaihteita välilä. Voimaa tuntuu olevan kuin pienessä kylässä.
    Nykyinen - F11 M550D `13

    Ex= e61 `04 535D M-sport (satinblack) e39 `99 530d - manuaali - e39 `97 525 tdsa "ritsa", e36 328 M-Sport "97

    Projektina - 66" Dart
  • AnttiMH
    Bimmer Rookie
    • Oct 2013
    • 146
    • Esbo

    #2
    Originally posted by Smokend View Post
    Moi,

    BMW harrastaminen on kyllä mukavaa puuhaa, kun aina on jotain mikä ei toimi riippumatta siitä millä mallilla ajellee.

    Hommasin tämän kyseisen auton nyt kesällä ja aluksi ohjaustehostin piti ääntä, mutta hiljeni sitten 1kk ajon jälkeen ja siitä ei ole ollut mitään vaivaa sen jälkeen. Oletan, koska auto oli seissyt jonkin aikaa, että vika oli siinä.

    Nyt on tullut automaattiin vika mikä on foorumeita lueskeltuani ilmeisesti melko yleinen. 80-100km/h välillä kierrokset heittää sen 300-500rpm ja aiheuttaa ns. nykimistä. DS päällä tämä tosiaan häviää ja olen myös huomannut, että hetkellisesti saa myös vian poistumaan, kun nostaa pakkovaihteilla kierrokset hieman ylemmäs eli n.3500rpm ja sitten takaisin normaaliiin niin menee hetki ennen kuin laatikko aloittaa taas sen saman "nykimisen"

    Koska kyseessä on 04" vuotinen auto ja kuiteista huomasin, että laatikko on vaihdettu, mutta en mielestäni nähnyt paljonko oli ajettu siinä vaiheessa. Nyt autolla on ajettu 303tkm.

    Öljynvaihto sekä hiukkassuodattimen poltto ja softat ovat ilmeisesti pääsyitä tämän laatinkon kierrosten heittelehtimiseen, mutta onko tässä nyt levyt vai turbiini? Dartissani ainakin alkaa samanlainen nykiminen ja kierrosten hakeminen, kun siellä on liian vähän öljyä. Voisiko olla mahdollista jos lisäisi hiukan sinne tavaraa, että tämä ongelma poistuisi sillä?

    Onko tämä nyt ominaisuus mitä kuuntelen 3 vuotta ja sitten vaihdan taas toiseen malliin, koska rakkaudesta bmw:hen

    Testerit eivät ainakaan kokemuksista löydä vikoja näistä laatikoista joka huoltamolla.

    Epäilen sitä öljyn vähyyttä siksi, että se välillä ns. paukauttaa vaiheen eli vähän sama, kun nostaisi manuaalilla kytkimen liian nopeasti ja samaa tekee tosiaa Darttini, kun siellä ei ole tarpeeksi öljyjä. Tosin mitään ääntä ei kuulu mistään, vaikka hieman paukattaakin vaihteita välilä. Voimaa tuntuu olevan kuin pienessä kylässä.
    Oma kokemus näistä on että pieni nypytys tulee ajossa kun on dpf poltto alkamassa/käynnissä. Ei voi sanoa että kierroslukumittarissa näkyy juurikaan. SEn saa pois kun laittaa DS päälle vähäksi aikaa, tai odottaa että poltto ohi.

    Tuonsuuruinen heitto 300-500 rpm on mielestäni puhdas vaihdelaatikko/turbiini asia. Öljynlisäystä voi kokeilla tai jos ei auta öljynvaihto huuhtelemalla olisi edullisemmasta päästä vianetsinnässä ja korjauksessa. Voi myös kokeilla vaihteiston adaptaatio? -arvojen nollausta. Ohje netissä miten toimii. Voi itse tehdä helposti.

    Turbiineja on näihin vaihdettu myös em. vian korjaamiseksi. Se on sitten jo kalliimpi hommeli - ei taida sataset riittää. Toivottavasti ratkeaa noilla edullisemmilla tempuilla.

    Comment

    • Tome
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2003
      • 548
      • Joensuu

      #3
      Tuon suuruinen humppaaminen taitaa tarkoittaa mekatroniikkarempan lisäksi myös jo turbiinin uusimista. Mihinkään huuhteluvaihtoihin ei kannata rahoja tuhlata vaan säästää ne siihen laatikkoremppaan (Recro Latvia n. 2ke, Suomi 2,5-3ke)

      Comment

      • Arnolds
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3310
        • Kajjjaani

        #4
        Kannataa ottaa yhteys myös Maaningalle Siekkisen Jarkolle. Saatas tulla tuo megatroniikka homma halvemmaks kun Recrolla.:think
        F26 xDrive20d TwinPower

        EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

        Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

        Comment

        • Smokend
          Bimmer Rookie
          • Aug 2005
          • 172

          #5
          Kiitoksia vastauksista. Koitan nollata sen laatikon ja katsoa vaikuttaako.
          Nykyinen - F11 M550D `13

          Ex= e61 `04 535D M-sport (satinblack) e39 `99 530d - manuaali - e39 `97 525 tdsa "ritsa", e36 328 M-Sport "97

          Projektina - 66" Dart

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎