Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530dA hyytyi pakkaseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teino
    Newbiemmer
    • Feb 2014
    • 17
    • Oulu

    E60 530dA hyytyi pakkaseen

    Pitäiskö 2005 pre-LCI 530dA lähteä kunnossa olevalla akulla ja toimivalla hehkutuksella käyntiin -8 asteen pakkasella, kahden vuorokauden parkissaolon jälkeen ja ilman esilämmitystä?

    No mun ei lähtenyt. Akun kuntoa oon epäillyt jo auton ostosta asti... Auto on tuontiauto, ja minä olen sen ensimmäinen suomi-omistaja. Talvi yllätti tämän autoilijan siinä määrin, että autossahan ei moottorin lämppäriä ole, ja TT-Thermo on mulla vasta postissa tulossa...
  • asdteme
    BTCF Member
    • Mar 2015
    • 756
    • P-Savo

    #2
    Originally posted by teino View Post
    Pitäiskö 2005 pre-LCI 530dA lähteä kunnossa olevalla akulla ja toimivalla hehkutuksella käyntiin -8 asteen pakkasella, kahden vuorokauden parkissaolon jälkeen ja ilman esilämmitystä?

    No mun ei lähtenyt. Akun kuntoa oon epäillyt jo auton ostosta asti... Auto on tuontiauto, ja minä olen sen ensimmäinen suomi-omistaja. Talvi yllätti tämän autoilijan siinä määrin, että autossahan ei moottorin lämppäriä ole, ja TT-Thermo on mulla vasta postissa tulossa...
    Mulla oli pre-LCI 525d tuontiautona kanssa, hehkun ohjainyksikkö rikki ja kyllä se vielä -15c aikansa hankaamalla lähti käyntiin. -10c ei ollut ongelmia vaikka ei edes hehkuttanut. Nyt on LCI 525d, kolme hehkua pimmeenä eikä ole lämppäriä ja hyvin lähtee käyntiin pakkasellakin.
    better late than never

    E90 325i
    E30 M3
    E92 M3 Competition

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7531
      • Jyväshyvä

      #3
      Jos hehkut, akku ja sen varaus on kunnossa niin toimiva peli lähtee käyntiin ilman lämmitystä sinne liki -30 asteeseen asti, sen jälkeen tekee tiukkaa...
      Ja tietysti sillä on merkitystä että pa-suodatin on vaihdettu ajallaan ja tankissa on keliin sopivaa laatua.
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • teino
        Newbiemmer
        • Feb 2014
        • 17
        • Oulu

        #4
        Joop, mulla oli nyt kolme tuntia akku laturissa. Ensiyrityksellä lähti kuin palmun alta, pakkasta -9.

        Ei muuta ku akkukaupoille...

        Comment

        • ekaBMW
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2010
          • 445
          • Oulu

          #5
          Ei se akku välttämättä susi ole. Jos on ajanut pätkäajoa niin akku vain pikkuhiljaa tyhjenee kun generaattori ei ehdi missään välissä ladata akkua takaisin täyteen.
          Tosin kun akku pääsee tyhjäksi niin ihan 100% siitä ei uuden veroista tule vaikka lataisi täyteen. AGM akku kestää tyhjyyden hieman paremmin mutta varsinkin normi lyijyakku hukkaa osan tehostaan joka kerta kun pääsee liian tyhjäksi.
          F11 530d xDrive 09/16
          Ex E60 530d xDrive A 10/08
          Ex E60 520dA 09/08 liisari
          Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
          Ex Opel Kadett 1.6 -89

          Comment

          • teino
            Newbiemmer
            • Feb 2014
            • 17
            • Oulu

            #6
            Kyllä mulla akku varmastikin on susi. Tänään oli aamulla pakkasta taas -9 astetta, ja akku oli koko yön laturissa. Salavalikosta seurattuna virrat päälle, jännite n. 12.5V, startatessa kyykkäsi 8 volttiin, ja hyvin vaivalloisesti jaksoi kuitenkiin pyörittää koneen käyntiin ekalla starttikerralla. Moottorin käydessä jännite nousi reiluun 14 volttiin.

            Näistä vois äkkiseltään ajatella, että hehkuissa ja laturissa on vielä eloa. Pakkohan tuo akku kuitenkin on vaihtaa...

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by teino View Post
              Kyllä mulla akku varmastikin on susi. Tänään oli aamulla pakkasta taas -9 astetta, ja akku oli koko yön laturissa. Salavalikosta seurattuna virrat päälle, jännite n. 12.5V, startatessa kyykkäsi 8 volttiin, ja hyvin vaivalloisesti jaksoi kuitenkiin pyörittää koneen käyntiin ekalla starttikerralla. Moottorin käydessä jännite nousi reiluun 14 volttiin.

              Näistä vois äkkiseltään ajatella, että hehkuissa ja laturissa on vielä eloa. Pakkohan tuo akku kuitenkin on vaihtaa...
              Oliko se akku täyteen ladattu? Näillä keleillä ei ihan hetkessä se akku lataudu täyteen, jos on kovin tyhjäksi päässyt (olettaen, että akku oli autossa kun latasit).

              Tosin kyllähän akku on sellainen asia, että sen kanssa ei hirveästi kannata yrittää säästää, jos ongelmia alkaa tulla. Ei nimittäin hirveästi naurata jos on kiire töihin eikä auto käynnisty.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10057
                • KVLA

                #8
                Paska ja huonosti virtaa antava akku käy myös starttimottorin päälle pidemmässä juoksussa.

                Comment

                • teino
                  Newbiemmer
                  • Feb 2014
                  • 17
                  • Oulu

                  #9
                  Nostetaanpas tämä aihe taas. Alkuperäinen ongelma poistui akun vaihdolla. Letkulämppäriä ei (vieläkään) ole asennettu paikoilleen, kotona hyllyssä se on mulla pötköttänyt jo hyvän tovin. Tähän päivään mennessä kovimmat pakkaset on ollu jotain -15 asteen paikkeilla, ja tosi hyvin on lähtenyt auto käyntiin vielä noissa lämpötiloissa.

                  Tänään oli pakkasta -22, ja toiveikkaana menin autoa starttaamaan. Sahasin ja sahasin, minuuttitolkulla ja niin kauan itseasiassa, että akusta loppui puhti pyörittää starttia... Kaikki elonmerkit mitä moottorista lähti oli pari vaivaista hörähdystä, ei se edes yrittänyt tosissaan lähteä käyntiin.

                  Olisko nyt sitten aika vaihtaa polttoaineensuodatin? Ei mitään hajua, milloin se on vaihdettu, jos koskaan... Lämmittimen asennus myös kiireesti. Vikakoodin lukijaa mulla ei ole, jos vaikka jotain hehkuihin liittyvää sieltä löytyis...

                  Auto oli siis E60 530dA, vm 2005.

                  Comment

                  • peeämvee
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 283
                    • Taivalkoski

                    #10
                    Originally posted by teino View Post
                    Nostetaanpas tämä aihe taas. Alkuperäinen ongelma poistui akun vaihdolla. Letkulämppäriä ei (vieläkään) ole asennettu paikoilleen, kotona hyllyssä se on mulla pötköttänyt jo hyvän tovin. Tähän päivään mennessä kovimmat pakkaset on ollu jotain -15 asteen paikkeilla, ja tosi hyvin on lähtenyt auto käyntiin vielä noissa lämpötiloissa.

                    Tänään oli pakkasta -22, ja toiveikkaana menin autoa starttaamaan. Sahasin ja sahasin, minuuttitolkulla ja niin kauan itseasiassa, että akusta loppui puhti pyörittää starttia... Kaikki elonmerkit mitä moottorista lähti oli pari vaivaista hörähdystä, ei se edes yrittänyt tosissaan lähteä käyntiin.

                    Olisko nyt sitten aika vaihtaa polttoaineensuodatin? Ei mitään hajua, milloin se on vaihdettu, jos koskaan... Lämmittimen asennus myös kiireesti. Vikakoodin lukijaa mulla ei ole, jos vaikka jotain hehkuihin liittyvää sieltä löytyis...

                    Auto oli siis E60 530dA, vm 2005.
                    Eli talvi yllätti jo toistamiseen😉 Hehkut+rele vaihtoon ni lähtee kun palmun alta. Kannattaa silti asentaa se lämmitin ni ei tykkää niin huonoa pakkasesta starttailla👍

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10057
                      • KVLA

                      #11
                      Ja lataa kiireellä se tyhjä akku. Ainakin tavallinen akku jäätyessään on yleensä "morjens".

                      Comment

                      • teino
                        Newbiemmer
                        • Feb 2014
                        • 17
                        • Oulu

                        #12
                        Joo akun laitoin lataukseen heti kun totesin homman toivottomaksi.

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by teino View Post
                          Joo akun laitoin lataukseen heti kun totesin homman toivottomaksi.
                          Kannattaa sitten muistaa, että jos akku meni kovin tyhjäksi, niin ei ole vielä aamulla täynnä kun näillä keleillä akku ottaa hitaasti virtaa vastaan.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • asdteme
                            BTCF Member
                            • Mar 2015
                            • 756
                            • P-Savo

                            #14
                            Originally posted by teino View Post
                            Nostetaanpas tämä aihe taas. Alkuperäinen ongelma poistui akun vaihdolla. Letkulämppäriä ei (vieläkään) ole asennettu paikoilleen, kotona hyllyssä se on mulla pötköttänyt jo hyvän tovin. Tähän päivään mennessä kovimmat pakkaset on ollu jotain -15 asteen paikkeilla, ja tosi hyvin on lähtenyt auto käyntiin vielä noissa lämpötiloissa.

                            Tänään oli pakkasta -22, ja toiveikkaana menin autoa starttaamaan. Sahasin ja sahasin, minuuttitolkulla ja niin kauan itseasiassa, että akusta loppui puhti pyörittää starttia... Kaikki elonmerkit mitä moottorista lähti oli pari vaivaista hörähdystä, ei se edes yrittänyt tosissaan lähteä käyntiin.

                            Olisko nyt sitten aika vaihtaa polttoaineensuodatin? Ei mitään hajua, milloin se on vaihdettu, jos koskaan... Lämmittimen asennus myös kiireesti. Vikakoodin lukijaa mulla ei ole, jos vaikka jotain hehkuihin liittyvää sieltä löytyis...

                            Auto oli siis E60 530dA, vm 2005.
                            Siellä mahtaa olla hehkun ohjainyksikkö ja/tai hehkut pimmeenä. Mulla omassa tällähetkellä 3 hehkua pimmeenä, aamulla laitoin käyntiin ilman lämmitystä -24, eikä tarvinnut sahata. Lähti niinkuin "palmun alta".
                            better late than never

                            E90 325i
                            E30 M3
                            E92 M3 Competition

                            Comment

                            • Micce///M
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2008
                              • 3552
                              • Hämeenlinna

                              #15
                              Eikö hehkuvikainen 530D muka pöllytä edes yhtään jos sitä sahaa minuuttitolkulla käyntiin?
                              Polttoainesuodatin nyt ainakin vaihtoon, jos sen edellisestä vaihdosta ei ole mitään tietoa.

                              Kertasahauksella akkua ei kyllä niin kyykkyyn saa, että jäätyminen olisi ongelma ja lämpeneekin siinä sen verran mukavasti että latautuu kyllä täyteen asti kun samantien on akku laturin päähän laitettu.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎