Announcement

Collapse
No announcement yet.

Onko kohtuullinen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ripatti
    Bimmer Rookie
    • Jan 2016
    • 35
    • Kemijärvi

    Onko kohtuullinen?

    Käytin 2004 3.0d E61:n tänään korjaamolla hehkujen ja hehkureleen vaihdossa. Jotenkin korjaamolla saivat toimenpiteeseen kulumaan 6 tuntia. Piti kuulemma induktiolämmittimellä irroittaa vanhoja tulppia. Onko normaali ajankäyttö?
  • janne30
    BTCF Member
    • Apr 2011
    • 2198
    • Vantaa

    #2
    Riippuu paljolti siitä kuinka jumissa vanhat hehkut oli. Tommosista rempoista olis hyvä sopii kiinteä könttä hinta ennen remonttia, ei tuu nii pahasti kusetetuks.
    Nelisylinteriseen meni hommassa n. 2-3h aloittelijalta (minulta)
    G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
    E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


    1 x F20
    3 x E30
    2 x E36
    5 x E46
    3 x E9X

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #3
      Ihan hyvin voi mennä tuo aika. Riippuu täysin miten tiukassa ne hehkut on. Pahimmillaan katkeaa hehku kanteen ja sitten irroitellaan helposti jo kansi.. Kuten edellä ssanottiin, niin rempoista kannattaa sopia kirjallisesti korjaamon kanssa ja käskeä ilmoittamaan, jos rempassa menee paljon pidempään.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • kiraffi
        BTCF Member
        • Sep 2004
        • 427
        • Shangri'la / SYSMÄ

        #4
        Kerran hehkut on olleet jumissa ja ovat kovalla työllä saaneet ne ehjänä pois ilman katkeamisia, niin kyllä. Tehdystä työstä tulee saada korvaus.
        6 tuntia työvelotusta + osat voi hehkujen kanssa touhutessa maksaa ihan mielellään, kun hetken pohtii paljonko kustannus olis jos ois hehku poikki kannessa ja pitäis ruveta ottaan hattua pois moottorista
        Ajossa: Citroën Jumper h1l2
        Tallissa: E30 325 M-Tech 2 & E36 325 Coupé

        Ex:
        1x F30
        1x E60
        5x E36
        1x E34
        1x E46
        2x E30
        2x Toyota
        1x Ford
        1x Honda

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          #5
          Originally posted by Ripatti View Post
          Käytin 2004 3.0d E61:n tänään korjaamolla hehkujen ja hehkureleen vaihdossa. Jotenkin korjaamolla saivat toimenpiteeseen kulumaan 6 tuntia. Piti kuulemma induktiolämmittimellä irroittaa vanhoja tulppia. Onko normaali ajankäyttö?
          Riippuu tuntiveloituksesta, 50€/h on halpa ja 118€/h on kallis.
          Ajallahan ei ole mitään tekemistä kohtuullisuuden kanssa, raha se on mikä ratkaisee.

          Comment

          • Phaedrus
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1888
            • Helsinki

            #6
            Olen kahdesti vaihdattanut E60:n kuutoskoneen hehkut ja hehkuboksin. Ammattimies vaihtaa ne tunnissa, kokemattomampi kahdessa. Boksi on ikävässä paikassa, hehkut hyvin näkyvillä. Kuusi tuntia kuulostaa kyllä siltä itseltään, paitsi jos jotain on mennyt rikki.

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              #7
              Anteeks kun kyselen itsestäänselvyyksiä, mutta kun en noiden kiisseleiden kanssa ole paljon puuhinut: Millä ne hehkut pitäisi ottaa irti? Ja pitäisikö niiden olla kuinka tiukassa? Millä niitä on revitty kun ne on katkenneet? Onko siihen joku spessutooli jolla ei katkea mutta jota ei joka korjaamolla ole?
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • janne30
                BTCF Member
                • Apr 2011
                • 2198
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by BeamR View Post
                Anteeks kun kyselen itsestäänselvyyksiä, mutta kun en noiden kiisseleiden kanssa ole paljon puuhinut: Millä ne hehkut pitäisi ottaa irti? Ja pitäisikö niiden olla kuinka tiukassa? Millä niitä on revitty kun ne on katkenneet? Onko siihen joku spessutooli jolla ei katkea mutta jota ei joka korjaamolla ole?
                En itekkään oo mikää mestari, mutta kuukaus sitten hehkut vaihtaneena, lähti ihan pitkällä 11mm hylsyllä, 1/4" 150mm jatko, 1/4" pikkuräikkä. Takasinlaitto momenttiavaimella. Ei ollu yhtään jumissa, eikä paljoa karstaakaan. Kyllä saa hampaat irvellä vääntää että katki menee, eikä varmasti oo laitettu aikoinaan momenttii
                G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                1 x F20
                3 x E30
                2 x E36
                5 x E46
                3 x E9X

                Comment

                • jukkae
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3506
                  • 70800

                  #9
                  Bemareista lähtee kyllä kun hehkut on ns. Lyhkäsiä mutta auta armias joku mersun hehku... monet korjaamot ei rupee vaihtamaan edes niitä

                  Comment

                  • BeamR
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 13363
                    • Espoon takametsät

                    #10
                    Ok, kiitos.
                    F46 Gran Tourer -20
                    Boxster 2.5 -97

                    Comment

                    • Vesa
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2010
                      • 363
                      • Oulu

                      #11
                      Olennaista käsittääkseni on tehdä hehkujen vaihto kuumaan moottoriin. Eli kone lämpimänä imusarja nopsasti pois ja sitten hehkujen kimppuun. Ainakaan itsellä ao. metodilla lähtee helposti pois.
                      Nykyiset:
                      BMW F11 535DA xDrive -15
                      Toyota Yaris Hybrid -20

                      Exiä noin 60 kpl...

                      Comment

                      • wtw
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 123

                        #12
                        Itsekään en ole tässä mikään asiantuntija, mutta kovin ihmetyttää tuo induktiolämmittimen käyttö. Tulppahan laajenee lämmitettäessä, eikä varmasti irtoa.
                        Itse olen aina irroittaessa ajanut koneen siihen lämpötilaan, että flekti lähtee päälle, auto seis ja HETI purkuhommiin. Kun hehkut on esillä, kylmäsprayllä hehkuun niin kauan (n.3s), että vetää jäähän ja momenttiavaimella auki.
                        (Olen ensin selvittänyt tulppien katkeamismomentin valmistajalta ja säätänyt avaimen max 2/3 tästä.) Vielä ei ole tullut tulppaa vastaan, joka ei tällä metodilla olisi irronnut. Jopa mersun pelätyt pitkät hehkut on irronneet ilman ongelmia.

                        Autodatan mukaan pitäisi kulua alle 2 tuntia, eikä siinä itselläkään releen vaihdon kanssa paljoa kauempaa kulunut.

                        Comment

                        • protoni
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2008
                          • 1365
                          • Tampere

                          #13
                          Ei kait se induktiolämmitin hehkutulppaa edes lämmittäisi vaan sitä kiuasta kynttilän ympärillä.

                          Comment

                          • wtw
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 123

                            #14
                            Originally posted by protoni View Post
                            Ei kait se induktiolämmitin hehkutulppaa edes lämmittäisi vaan sitä kiuasta kynttilän ympärillä.
                            Aika lämmittäminen tuossa on kun tulpan ympärillä 160kg metallia, johon lämpö pääsee johtumaan. Eiköhän tästä syystä ole helpompi lämmittää se kone ihan käyttämällä. Muutenkin induktiolämmittimet kuumentavat lämmittimen sisällä olevaa kappaletta, eli en oikein ymmärrä miten tuota moottoria kyseisellä laitteella lämmitettäisiin.

                            Comment

                            • Micce///M
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2008
                              • 3552
                              • Hämeenlinna

                              #15
                              Kuinka tehokkaasti alumiini lämpenee induktiolämmittimellä? Teoriassahan ei yhtään, käytännössä varmaan jonkun verran tehokkaalla koneella?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎