Announcement

Collapse
No announcement yet.

zf6hp19 shiftlock vika p0982, vika korjattu!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • CeeKoo
    Bimmer Rookie
    • May 2010
    • 49
    • Kiikka

    zf6hp19 shiftlock vika p0982, vika korjattu!

    Auto 525i 10/2004. Moottori M54.
    Tuli tuossa viikonloppuna vaihdettua öljypohjan kautta öljyt ja suodatin/pohja + mekatroniikan holkki/sleeve(vuosi öljyä selvästi) sekä "8"tiiviste koneiston ja vaihteiston kuoren väliin. Liitin auki, pohja/öljyt pois, holkki irti ja mekatroniikka pöydälle, uusi "8" tiiviste paikalleen ja päinvastaisessa järjestyksessä takaisin.

    Sitten virrat päälle ja pimpom, vikakoodia päälle. Vikakoodiksi tulee p0982 4E87 shiftlock. Oikosulku tai yhteys maahan näyttää inpa. Shiftlock solenoidihan on siinä vaihdekepin juuressa mutta tuskinpa se nyt tässä yhteydessä on mennyt vikaan, tietohan tulee solenoidille EGS:n eli mekatroniikan kautta.

    Nyt näyttöön tulee ilmoitus gear can be engaged without depressing brake ja vaihteen saa tosiaan ilman jarrua päälle mutta auto ja vaihteisto toimii tällöin normaalisti. Pari kertaa tuli myös "punainen ratas" jolloin loota vikatilassa ja kulkee kolmosella, muita koodeja ei kuitenkaan tule tässäkään tapauksessa.

    Otin auki kaikki kahteen kertaan varmistuakseni että holkki/liitin on tarpeeksi syvällä ja siinä ei ole vika.

    Jostain syystä siis aina kun virrat kytkee päälle, shiftlock solenoidi on vapautettuna ja antaa vaihtaa koska tahansa vaihteen ilman jarrua.

    Olisko hyviä ideoita mistä lähteä vikaa hakemaan/mittaamaan, nimimerkki "Hajosiko mekatroniikka/egs" :think
    Last edited by CeeKoo; 18-12-2016, 18:16.
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    #2
    Originally posted by CeeKoo View Post
    Auto 525i 10/2004. Moottori M54.
    Tuli tuossa viikonloppuna vaihdettua öljypohjan kautta öljyt ja suodatin/pohja + mekatroniikan holkki/sleeve(vuosi öljyä selvästi) sekä "8"tiiviste koneiston ja vaihteiston kuoren väliin. Liitin auki, pohja/öljyt pois, holkki irti ja mekatroniikka pöydälle, uusi "8" tiiviste paikalleen ja päinvastaisessa järjestyksessä takaisin.

    Sitten virrat päälle ja pimpom, vikakoodia päälle. Vikakoodiksi tulee p0982 4E87 shiftlock. Oikosulku tai yhteys maahan näyttää inpa. Shiftlock solenoidihan on siinä vaihdekepin juuressa mutta tuskinpa se nyt tässä yhteydessä on mennyt vikaan, tietohan tulee solenoidille EGS:n eli mekatroniikan kautta.

    Nyt näyttöön tulee ilmoitus gear can be engaged without depressing brake ja vaihteen saa tosiaan ilman jarrua päälle mutta auto ja vaihteisto toimii tällöin normaalisti. Pari kertaa tuli myös "punainen ratas" jolloin loota vikatilassa ja kulkee kolmosella, muita koodeja ei kuitenkaan tule tässäkään tapauksessa.

    Otin auki kaikki kahteen kertaan varmistuakseni että holkki/liitin on tarpeeksi syvällä ja siinä ei ole vika.

    Jostain syystä siis aina kun virrat kytkee päälle, shiftlock solenoidi on vapautettuna ja antaa vaihtaa koska tahansa vaihteen ilman jarrua.

    Olisko hyviä ideoita mistä lähteä vikaa hakemaan/mittaamaan, nimimerkki "Hajosiko mekatroniikka/egs" :think
    Onko mahdollisuutta, että sormi olisi osunut mekatroniikan sähköliittimen pinneihin kun vaihdoit läpivientiholkkia? Tuo on todella herkkä rikkoutumaan staattisesta sähköstä. Kun asensit mekatroniikan paikoilleen niin tulihan vaihteenvalitsimen luistiin tapit samalla tavalla kuin oli aiemminkin? Luistin toisella puolella vaihdevivulta tuleva kynsi ja toisella puolella TCM:n kynsi. TCM:ää et ilmeisesti irrottanut mekatroniikasta niin tuskinpa se on päässyt pois pomppaamaan, mutta vaihteenvalitsimen kynsi menee helposti väärään väliin.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • CeeKoo
      Bimmer Rookie
      • May 2010
      • 49
      • Kiikka

      #3
      Originally posted by markok View Post
      Onko mahdollisuutta, että sormi olisi osunut mekatroniikan sähköliittimen pinneihin kun vaihdoit läpivientiholkkia? Tuo on todella herkkä rikkoutumaan staattisesta sähköstä. Kun asensit mekatroniikan paikoilleen niin tulihan vaihteenvalitsimen luistiin tapit samalla tavalla kuin oli aiemminkin? Luistin toisella puolella vaihdevivulta tuleva kynsi ja toisella puolella TCM:n kynsi. TCM:ää et ilmeisesti irrottanut mekatroniikasta niin tuskinpa se on päässyt pois pomppaamaan, mutta vaihteenvalitsimen kynsi menee helposti väärään väliin.
      En ainakaan tahallisesti niitä pinnejä kopeloinut mutta onhan kaikki mahdollista? Jos niitä koskee niin tuleeko aina juurikin tämä koodi vai ihan mitä sattuu?

      En irroittanut mekatroniikasta tcm:ää ja sen luistin/manuaaliventtiilin laitoin siihen vaihdevivun vastakappaleeseen takaisin. Mikäli se olisi väärin niin ei se luisti liikkuisi keppiä kääntäessä eikä varmaan laatikko toimisi ollenkaan.
      Last edited by CeeKoo; 07-12-2016, 13:30.

      Comment

      • CeeKoo
        Bimmer Rookie
        • May 2010
        • 49
        • Kiikka

        #4
        1 2 3 4

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          #5
          Originally posted by CeeKoo View Post
          En ainakaan tahallisesti niitä pinnejä kopeloinut mutta onhan kaikki mahdollista? Jos niitä koskee niin tuleeko aina juurikin tämä koodi vai ihan mitä sattuu?
          Ainakin yhden tapauksen tiedän missä sähköshokki aiheutti juuri saman vian. Pidin tuota kuullessani huonona tuurina, mutta jos tosiaan tämä on syy tässäkin tapauksessa niin on kyllä todella herkkä rikkoutumaan. TCM:ää ei myydä irtaallaan niin on melko kallis ostaa ja vaatii lisäksi koodauksen autoon, joten jos jollakin on parempia ideoita mitä kannattaisi ensin kokeilla niin olisi hyvä.

          Millaisella alustalla mekatroniikka oli tiivisteen vaihdon aikana ja olisiko siinä jokin päässyt osumaan sähköliittimeen? Oliko sulla hanskoja kädessä kun läpiviennin holkkia asensit ja jos oli niin millaiset? Menikö läpiviennin lukitustappi helposti sisään vai joutuiko käyttämään voimaa? Voimaa käyttäessä tulee helposti vääntöä liitinrunkoon.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • CeeKoo
            Bimmer Rookie
            • May 2010
            • 49
            • Kiikka

            #6
            Originally posted by markok View Post
            Ainakin yhden tapauksen tiedän missä sähköshokki aiheutti juuri saman vian. Pidin tuota kuullessani huonona tuurina, mutta jos tosiaan tämä on syy tässäkin tapauksessa niin on kyllä todella herkkä rikkoutumaan. TCM:ää ei myydä irtaallaan niin on melko kallis ostaa ja vaatii lisäksi koodauksen autoon, joten jos jollakin on parempia ideoita mitä kannattaisi ensin kokeilla niin olisi hyvä.

            Millaisella alustalla mekatroniikka oli tiivisteen vaihdon aikana ja olisiko siinä jokin päässyt osumaan sähköliittimeen? Oliko sulla hanskoja kädessä kun läpiviennin holkkia asensit ja jos oli niin millaiset? Menikö läpiviennin lukitustappi helposti sisään vai joutuiko käyttämään voimaa? Voimaa käyttäessä tulee helposti vääntöä liitinrunkoon.
            Mekatroniikka oli vaneripöydällä rättien päällä. Läpivienti oli aika piukka asennettava uusien tiivisteiden kanssa mutta oikeassa asennossa koko ajan. Lukitustappi ei ensimmäisellä yrittämällä mennyt sisään, holkki ei ollut tarpeeksi syvällä, siinä on saattanut joku vääntyä vaikka en sitä kylläkään väkisin runnonut.
            En käyttänyt hanskoja näissä vaiheissa, niissä on kuitenki aina likaa joka ei ainakaan paranna toimintaa.

            Hinta on tosiaan aika suolainen, lienee joku 2-3k€? Otan sen kyllä jossain vaiheessa pöydälle ja tutkin jos siitä jotain selviää, peli taitaa kuitenkin olla jo hävitty mutta pitäähäb sitä yrittää.

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by CeeKoo View Post
              Mekatroniikka oli vaneripöydällä rättien päällä. Läpivienti oli aika piukka asennettava uusien tiivisteiden kanssa mutta oikeassa asennossa koko ajan. Lukitustappi ei ensimmäisellä yrittämällä mennyt sisään, holkki ei ollut tarpeeksi syvällä, siinä on saattanut joku vääntyä vaikka en sitä kylläkään väkisin runnonut.
              En käyttänyt hanskoja näissä vaiheissa, niissä on kuitenki aina likaa joka ei ainakaan paranna toimintaa.

              Hinta on tosiaan aika suolainen, lienee joku 2-3k€? Otan sen kyllä jossain vaiheessa pöydälle ja tutkin jos siitä jotain selviää, peli taitaa kuitenkin olla jo hävitty mutta pitäähäb sitä yrittää.
              Olihan nuo tiivisteet ja läpivienti alkuperäisiä osia? Sellaisistakin tapauksista olen kuullut, että holkki on ollut liian pitkä eikä liitin ole asettunut oikein pohjaan. Tuliko vika päälle jo öljyn täytössä kun käynnistit auton?

              Noin 1600 euroa maksaa uusi mekatroniikka.

              Edit. Jos päädyt TCM:n vaihtamaan niin tuosta firmasta ehkä kannattaa osaa kysyä http://www.ebay.com/itm/ZF-6HP-TCM-T...p=mtr#viTabs_0
              Ehkä kannattaa kuitenkin ensin mitata, että johdot ovat kunnossa. Tuossa joutuu kuitenkin kääntämään liittimen pois edestä, niin onhan sekin mahdollista, että johto on mennyt poikki.
              Last edited by markok; 07-12-2016, 20:51.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • buksin-1
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 4592
                • Keski-Pohjanmaa

                #8
                2100e olisi maksanut tuon 6hp19 vaihteiston täyskorjaus sis. mekankin sekä turbiinin.
                Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                SISUSTAT modaukset

                Comment

                • repsa
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1366
                  • Lempäälä

                  #9
                  vaihto-osana mekatroniikan sai pari vuotta sitten tonnilla. Suosittelen soittelemaan puljuja läpi.

                  En nyt tällähetkellä näe sähkökuvia, mutta onko noin että vaihteiston ohjainlaite hoitaa sen vaihdekepin solenoidin ohjauksen ?

                  jos vikakoodina on tosissaan että oikosulku maahan niin joko :
                  liitin on taittunut ja siellä on oikeasti oikosulku kotelon rungossa.
                  käyttöjännite puuttuu vaihdekepin päästä solenoidilta (mittaa yleismittarilla).
                  liitin hajonnut ja siellä sisällä pinnit yhdessä.
                  liitin märkänä vaihdelaatikko-öljystä takaapäin ja vaikuttaa mittaukseen.

                  Meneekö solenoidi heti aktiiviseksi kun pistää virrat päälle ja ei ole liitin vaihteistossa kiinni ? Jos menee niin vika ei ole kyllä salkun päässä.
                  5c jetta 1.2TSI 140/220
                  530e m-sport alpinweiss3 vakio
                  a4 cabi 220/300
                  vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                  Comment

                  • CeeKoo
                    Bimmer Rookie
                    • May 2010
                    • 49
                    • Kiikka

                    #10
                    Originally posted by markok View Post
                    Olihan nuo tiivisteet ja läpivienti alkuperäisiä osia? Sellaisistakin tapauksista olen kuullut, että holkki on ollut liian pitkä eikä liitin ole asettunut oikein pohjaan. Tuliko vika päälle jo öljyn täytössä kun käynnistit auton?

                    Noin 1600 euroa maksaa uusi mekatroniikka.

                    Edit. Jos päädyt TCM:n vaihtamaan niin tuosta firmasta ehkä kannattaa osaa kysyä http://www.ebay.com/itm/ZF-6HP-TCM-T...p=mtr#viTabs_0
                    Ehkä kannattaa kuitenkin ensin mitata, että johdot ovat kunnossa. Tuossa joutuu kuitenkin kääntämään liittimen pois edestä, niin onhan sekin mahdollista, että johto on mennyt poikki.
                    Oli alkuperäisiä ZF osia. Vika tuli heti kun ensimmäisen kerran käänsin virrat päälle, siinä vaiheessa öljyä olin muutaman litran laittanut sisään (sen verran kun sai ilman käynnistystä).

                    Comment

                    • CeeKoo
                      Bimmer Rookie
                      • May 2010
                      • 49
                      • Kiikka

                      #11
                      Originally posted by repsa View Post
                      vaihto-osana mekatroniikan sai pari vuotta sitten tonnilla. Suosittelen soittelemaan puljuja läpi.

                      En nyt tällähetkellä näe sähkökuvia, mutta onko noin että vaihteiston ohjainlaite hoitaa sen vaihdekepin solenoidin ohjauksen ?

                      jos vikakoodina on tosissaan että oikosulku maahan niin joko :
                      liitin on taittunut ja siellä on oikeasti oikosulku kotelon rungossa.
                      käyttöjännite puuttuu vaihdekepin päästä solenoidilta (mittaa yleismittarilla).
                      liitin hajonnut ja siellä sisällä pinnit yhdessä.
                      liitin märkänä vaihdelaatikko-öljystä takaapäin ja vaikuttaa mittaukseen.

                      Meneekö solenoidi heti aktiiviseksi kun pistää virrat päälle ja ei ole liitin vaihteistossa kiinni ? Jos menee niin vika ei ole kyllä salkun päässä.
                      Ihan suomestako sai tonnilla vaiko saksan päästä?

                      WDS:stä selailin kuvia ja siellä näytti olevan + sekä - johto suoraan vaihteistolta kepille. Pinnit 7 ja 11.

                      Comment

                      • CeeKoo
                        Bimmer Rookie
                        • May 2010
                        • 49
                        • Kiikka

                        #12
                        Originally posted by repsa View Post
                        Meneekö solenoidi heti aktiiviseksi kun pistää virrat päälle ja ei ole liitin vaihteistossa kiinni ? Jos menee niin vika ei ole kyllä salkun päässä.
                        Tuo täytyykin kokeilla, selviää mahdollisen oikosulun sijainti melko helposti.

                        Comment

                        • suppari
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4049
                          • Turku

                          #13
                          Kyllä se egs hajosi. Kesällä vaihdoun asikkaan autoon samasta syystä, asiakas vaihtoi itse pohjan ja läpiviennin, lopputuloksena sama koodi ja ohjaus hävisi tuolta shift lock solkulta. Ohjainlaitetta ei ilmeisesti saa ehjänä auki (yritettiin kyllä) eli vaihto meka ainoa vaihtoehto.
                          sigpic
                          P:0409699000

                          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                          huollot/korjaukset!

                          BMW E&F sarjaan.
                          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                          Comment

                          • CeeKoo
                            Bimmer Rookie
                            • May 2010
                            • 49
                            • Kiikka

                            #14
                            Originally posted by CeeKoo View Post
                            Tuo täytyykin kokeilla, selviää mahdollisen oikosulun sijainti melko helposti.
                            Tänään pääsin kokeilemaan, shiftlock solenoidi kytkeytyy eli keppi vapautuu vaikka vaihteiston liitin on irti? WDS kuvasta kun katoin niin + ja - johdot tulee vaihteistolta ? Mites se on mahdollista?
                            Johtosarjaa ei vaihteiston päästä kovin helposti pääse tarkastamaan, täytyy ainakin vaihteiston kannatinpalkki irroittaa että saa sen sieltä esille paremmin, jos siellä olis vikaa?

                            Comment

                            • CeeKoo
                              Bimmer Rookie
                              • May 2010
                              • 49
                              • Kiikka

                              #15
                              Originally posted by CeeKoo View Post
                              Tänään pääsin kokeilemaan, shiftlock solenoidi kytkeytyy eli keppi vapautuu vaikka vaihteiston liitin on irti? WDS kuvasta kun katoin niin + ja - johdot tulee vaihteistolta ? Mites se on mahdollista?
                              Johtosarjaa ei vaihteiston päästä kovin helposti pääse tarkastamaan, täytyy ainakin vaihteiston kannatinpalkki irroittaa että saa sen sieltä esille paremmin, jos siellä olis vikaa?

                              Tänään purin vaihteiston kannatinpalkin pois,lämpösuojat pois. Sitten pääsin käsiksi johtosarjaan ja sain sen sieltä ujutettua alas näkyville, purin liittimen auki ja liittimen takapuolelta huomasin että yksi johto oli paennut irti. Se oli juurikin johto 7 joka ohjaa kepinlukitusta. Painoin johdon takaisin liittimeen, johto kiinni laatikkoon, osat takaisin kiinni ja kaikki toimii. Vikakoodin sain poistettua eikä enää tullut takaisin, ajelin jo kymmeniä kilometrejä ja useita käynnistyksiä. Kerrankin edullinen korjaus.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎