Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d E61, DPF/EGR erikoinen ratkaisu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kalu66
    Newbiemmer
    • Sep 2015
    • 6
    • Tampere

    530d E61, DPF/EGR erikoinen ratkaisu

    Moro,

    Eli olen ostamassa kyseistä autoa, mutta minua jäi mietityttämään autolle tehty DPF-tyhjennys.

    Eli autosta on DPF tyhjennetty osittain eli siihen on kairattu noin 6cm halkaisijaltaan oleva reikä, jottei se tukkeutuisi. Eli tämä on tällainen osittainen poisto. Autosta ei ole kuitenkaan ohjelmoitu DPF pois käytöstä ja EGR on jätetty toimintaan. Imusarjan läpät on kuitenkin poistettu.

    Miltä tällainen ratkaisu kuulostaa paremmin bemareiden tekniikasta ymmärtäville? Olisi mukava saada vastauksia toimivuudesta/haitoista tällaisessa ratkaisussa. Olen menossa autoa ostamaan parin päivän päästä, joten pikaiset vastaukset olisivat enemmän kuin tervetulleita.
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2712
    • Tampere

    #2
    Jos auto toimii muutoin normaalisti, niin todennäköinen syy DPF:n poraamiseen on ollut tukkeutunut suodatin, jota ei ole haluttu vaihtaa/pestä/muulla tavalla avata. Tämä sinulla oli varmasti jo tiedossakin. Poraamalla reikä on suodattimen virtausta saatu lisättyä riittävästi, jotta vikakoodia tukkeutuneesta suodattimesta ei ilmaannu. Mikäli DPF on edelleen käytössä, niin oletettavasti auto seuraa suodattimen vastapaineita ja tekee polttoja tarpeen mukaan, vaikka suodattimessa onkin ylimääräinen aukko. Porattu aukko kuitenkin todennäköisesti kaventuu hieman ajan oloon kun nokea kertyy enemmän sen reunoille, muttei tukkeudu kokonaan.

    Haittapuolena toimenpiteestä on ainakin päästöjen kasvu ehjään suodattimeen verrattuna, koska osa pakokaasuista kulkee läpi suodattumatta. Mikäli tämä mietityttää tai sillä on sinulle ylipäätään merkitystä, niin päästöt voi käydä mittauttamassa ostopäätöstä helpottamaan. Mikäli päästöt ovat lähellä sallittuja raja-arvoja, tulee harkintaan suodattimen vaihto. Tästä kannattaa keskustella myyjän kanssa.

    EGR:n ollessa edelleen käytössä, moottorinohjainta tuskin on ohjelmoitu tuottamaan vakiotasoa suurempaa tehoa, mikä voisi vaikuttaa edelleen päästöjä lisäävästi.
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • kalu66
      Newbiemmer
      • Sep 2015
      • 6
      • Tampere

      #3
      Kiitos vastauksesta. Eipä nuo päästöt minua pelota, sillä ovathan nämä menneet läpi katsastuksista pönttö tyhjänäkin ja kaikki pois ohjelmoituna. Softan laittaminen autoon ei ole itselle ajankohtainen tällä hetkellä.

      Onko tuolla mitään merkitystä, että läpät on poistettu, mutta egr toiminnassa. Eivätkö nämä molemmat liity kuitenkin pakokaasujen takaisin kierrätykseen?

      Voi olla, että kyselen tyhmiä joidenkin mielestä, mutta olen yrittänyt perehtyä aiheeseen ja selata foorumeita pidemmän aikaa. En ole kuitenkaan löytänyt yhtään tekstiä ensimmäisessä kirjoituksessani vastaavasta kombinaatiosta.

      Comment

      • Benighted
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2015
        • 281
        • Klaukkala

        #4
        Originally posted by kalu66 View Post
        Kiitos vastauksesta. Eipä nuo päästöt minua pelota, sillä ovathan nämä menneet läpi katsastuksista pönttö tyhjänäkin ja kaikki pois ohjelmoituna. Softan laittaminen autoon ei ole itselle ajankohtainen tällä hetkellä.

        Onko tuolla mitään merkitystä, että läpät on poistettu, mutta egr toiminnassa. Eivätkö nämä molemmat liity kuitenkin pakokaasujen takaisin kierrätykseen?

        Voi olla, että kyselen tyhmiä joidenkin mielestä, mutta olen yrittänyt perehtyä aiheeseen ja selata foorumeita pidemmän aikaa. En ole kuitenkaan löytänyt yhtään tekstiä ensimmäisessä kirjoituksessani vastaavasta kombinaatiosta.
        Eipä mielestäni varsinaista yhteyttä EGR - imusarjan läpät -kombolla, ainakaan niin että EGR pitäisi olla pois jos läpät pois. Itsellä kaikki hilut vakiona, mutta läpät poistettu.
        F11 530xdA M-Sport 2014
        Ex. E39 530iA Touring 2001
        Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2712
          • Tampere

          #5
          Vastaavia DPF:n poraamisia on tehty aiemminkin, joten siinä mielessä ei mitenkään poikkeuksellista. Ja kun nykyaikainen dieselkone on yleisesti ottaen kunnossa, päästöt pysyvät kohtuullisen hyvinä ilman suodatintakin. Tälläkin foorumilla on lukuisa määrä autonomistajia, joilla moottorin tehonlisäysohjelmoinnin ja suodattimen poiston jälkeenkin päästöarvot ovat olleet raja-arvojen alapuolella.

          Mikäli suodattimeen porattu reikä aiheuttaa liian suuren virtauksen ja siten liian alhaisen vastapaineen jota auto seuraa, tälle on olemassa oma vikakoodi (epäuskottava painetieto eli abgasgegendruck dynamisch unplausibel). Vikatietue jää kuitenkin vain rekisteriin ilman suurempia hälytyksiä, eikä tästä ei yleensä tarvitse välittää.

          Imusarjan läppien poistoja tehdään usein ilman EGR:ään puuttumista, eivätkä ne ole suoraan yhteydessä toisiinsa. Läppien irtoamisesta johtuvien moottorivauroiden ehkäisyn kannalta niiden poistaminen on ihan järkevä toimenpide. EGR:n ottaminen pois käytöstä vähentää imusarjan karstoittumista kun kertaalleen poistetut nokea sisältävät kaasut eivät kierrä uudelleen moottorissa. LCI-mallin dieselkoneissa karstoittumien on jonkin verran vähäisempää EGR:n ollessa toiminnassakin. Tehonlisäysohjelmoinnin yhteydessä EGR:n poistaminen käytöstä on tavallinen toimenpide.
          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • kalu66
            Newbiemmer
            • Sep 2015
            • 6
            • Tampere

            #6
            Iso kiitos teille todella hyvistä vastauksista!

            Comment

            • VolvoTDi
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2006
              • 1576
              • Tampere - Pori

              #7
              6cm reikä on tosi hyvä, jos sattuu katsuri kopistelemaan pönttöä niin ei narahda kun pönttö ei kaiu tyhjyyttään. 6cm reiästä virtaa yhtäläillä pakokaasu kuin jos olisi kokonaan tyhjä, eikä muuraudu umpeen yhtään. Bemarin ohjelma ei välitä onko 6cm vai täysin tyhjä, kummassakin tapauksessa koodi tulee testerin näytölle liian virtaavasta pöntöstä, mutta ei mittaristoon. Polttoja tehdään säännöllisesti 600-800km välein jos ohjelmasta sitä ei ole poistettu.

              Järkeväähän tuohon olisi ainakin DPF ja EGR poistaa ohjelmasta niin ei pölyttele määrävälein.
              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
              Check:
              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
              Tampere 044-5867096

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎