Announcement

Collapse
No announcement yet.

ZF 6hp28 Mechatroniikan huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janne S
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 437
    • Keminmaa

    ZF 6hp28 Mechatroniikan huolto

    Siinä se olis pöydällä, nelivedossa tosiaan tarvii saada tilaa sähköläpiviennin irroitukseen ja helpoiten sen tilan saa kun laittaa pullotunkin jakolaatikon alle ja irroittaa laatikon takapään tuennan ja laskee laatikko/moottori-yhdistelmän niin alas kuin mahollista. Löysäsin vielä pakoputken lämpösuojan kardaanitunnelista tilan maksimoimiseksi. Tarinoidaan sitten lisää kun projekti on saatu päätökseen. Tarkoitus siis laittaa uudet solenoidit ja Sonnax zip kit.


    ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah
  • levis69
    Bimmer Rookie
    • Oct 2008
    • 186
    • Etelä-Savo

    #2
    Melko paskasen näköiset öljyt ainakin ... Onkohan milloinkaan vaihdettu?
    E63 M6

    "Ei sen vian tarvitse olla suuri jos se on päässä,niin kuin minulla!"

    ex:
    e21 323i
    e30 316
    e30 M3
    e34 524td
    e34 520i
    e39 530da
    e39 540i 6v.
    E61 535d

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      #3
      Mielenkiintoinen projekti. Laita niin paljon kuvia Zipkitin asennuksesta kun vain viitsit ottaa. Mekatroniikkaa asentaessa muista uusia myös vaihdelaatikon rungon ja mekatroniikan väliset tiivisteet. Millaisia ongelmia laatikossa oli ennen remonttia ja millaisen zipkitin ostit?
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • samppa.re
        Bimmer Rookie
        • Mar 2015
        • 100
        • Oulu

        #4
        Hienoa kun näistäkin remonteista alkaa tulla juttua foorumille. Omassa autossakin pientä kierrosten humppausta ja hitaita vaihtoja alkaa esiintyä joten sama homma jossain välissä ajankohtainen ja kaikki tieto remontista kiinnostaa.
        530d E61 Saphirschwarz

        Comment

        • Janne S
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2005
          • 437
          • Keminmaa

          #5
          Öljyjä tuskin on koskaan vaihettu, senverta ilikiän väriset. Oireena on kakkoselta kolmoselle vaihto kevyellä kaasulla, nykäisee ilkeästi. Öljyn taso tarkistettu ja jonkin verran oli vajausta, mutta ei auttanut ongelmaan.
          Tuossa kuva lohkon toisesta puolesta, kannattee ottaa kuva niin saa jouset ja palloventtiilit oikeisiin reikiin takasin.


          Uusissa plugeissa on jouset ja alkuperäisissä tuommoset kumitulpat jousien virkaa toimittamassa.


          Tuossa uus päätetulppa ja alkuperäinen, tarkoitus kitillä on palauttaa öljynpaineet uutta vastaaviksi, siksi o-renkaat. Noiden asennuksessa ei kannata käyttää väkivaltaa, senverta ahdas sovite että viisti ensimmäisestä plugista o-renkaat rikki, onneksi kittiin ovat laittaneet varalle muutamia renkaita.


          Tässä näkyy renkaiden palasia, kolme millinen kuusiokoloavain sopii tuohon plugissa olevaan reikään ja siitä voi pyörittämällä hieroa uuden plugin hellävaraisesti paikalleen. Pienet kärkipihdit kannattee kans hommata, niillä on hyvä pyöritellä noita toisenlaisia plugeja paikalleen. Kuvassa myös alkuperäiset plugit.


          Asennusohjeet
          ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

          Comment

          • jouskari318is
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 215
            • Tampere

            #6
            Ihan mielenkiinnosta: paljonko laatikolla ajettu kun ongelmat ilmaantuivat?

            Comment

            • enins
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2009
              • 520
              • Rauma

              #7
              Tulee ehkä vähän myöhässä, mutta huomasit itsekin murheen O-renkaiden kanssa.
              Kahden ekan O-renkaan leikkaantuessa aloin pyöristämään kanavien reunat. Pehmeän alumiinin ollessa kyseessä homma oli aika helppo, mutta puhdistuksessa pitää olla tarkkana. Pyöristysten ja runsaan öljyn käytön jälkeen asennus ok.

              Noiden O-renkaiden laatu on kyllä aikalailla surkea, mutta ehjänä paikalleen saamisen jälkeen tekevät varmaan työnsä.
              Autokalusto: 320d f30

              Comment

              • Janne S
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2005
                • 437
                • Keminmaa

                #8
                Epämääräinen käytös alkoi noin 250tkm jälkeen. Auto ois kasassa ja uudet öljyt (Ravenol) laatikossa. Vanhoja öljyjä tuli ulos arvioilta vajaa 8 litraa joten en alkanut enää huuhtelua harjoitteleen kun öljytilavuus on reilut 9 litraa. Löysäsin lauhduttimen letkut laatikon kylestä ja paineilmalla tyhjäsin vanhat pois. Vaihdoin myös jakolaatikkoon uudet öljyt, nekin Ravenolin valikoimasta, vanhat olivat melko mustan väriset. Lyhyen koeajon perusteella korjaus ei ainakaan huonompaan suuntaan mennyt, vaihtaa nyt niinkuin uus laatikko. Nollasin luonnollisesti adaptaatiot joten ottaa varmaan aikansa ennen lopullista käyttäytymistä, mutta ainakin tuo nykäisevä 2->3:lle vaihto on poissa. Kait tuolla uskaltaa mamman päästää taas tien päälle.
                Tässä näkyy tuo vaahtokumitiiviste solenoidien sähköliitännän väliin, pitäs estää metallimujun kulku liitoksiin. Tän vaahtokumin hankinta tuntu olevan rojektin vaikein hankittavissa oleva osa, ei sitten mistään meinannu löytyä, tuokin on seitsemälle solenoidille kun pitäs olla kahdeksalle, joutu vanhan tiivisteen laittaan yhteen. Autogearilla puhelimeen vastannut tyyppi väitti kiven kovaan ettei tuota tiivistettä tarvi ja väitti ettei sitä ole koko laatikossa. No siellä tuo uus tiiviste nyt kuiten on paikallaan. Tämäkin pätkä löyty sumujen saarilta.




                Tässä laatikon ja venttiililohkon väliin tulevat uudet tiivisteet. Uusiksi meni lisäksi sähköläpiviennin hylsy.
                ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  #9
                  Tuo vaahtokumitiiviste tuntuu tosiaan olevan todella vaikea löytää eikä sitä tunnu olevan edes vaihteistoja korjaavilla pajoilla. Itsekään en tuota mistään löytänyt kun solenoidit vaihdoin. Monesta paikasta kuulin, ettei tätä tarvita ja niimpä en sitten sitä tilannut. Tuossa omassa 6HP19 laatikossa sitä ei tosin ollut alunperinkään.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • Telehell
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2016
                    • 330
                    • Joensuu

                    #10
                    Paljonko humahti aikaa mennä ja millainen oma taitotaso? On muiden helpompi samaistua
                    Mitsubishi Outlander PHEV
                    Ex: Skoda Superb -13 2.0TDI DSG 170hv
                    Ex: VW Golf -09 1.4tsi DSG
                    Ex: BMW e61 525d -05 M57TUD25, automaatti
                    Ex: Volvo T4 -01 147kW, automaatti
                    Ex: VW Passat -07 2.0TDI DSG
                    Ex: Nissan Primera P11 -01
                    Ex: Nissan Sunny -94

                    Comment

                    • Janne S
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2005
                      • 437
                      • Keminmaa

                      #11
                      Perjantai-iltana aloin purkaan autoa ja laitoin öljyt valumaan. Tuo öljyjen valutus yön yli on ihan turhaa jos meinaa venttiilipöydän ottaa irti. Tulee vielä toista litraa kun ottaa irti ja tippasee kuitenki joka ruuvin nokasta, eli sotkusta puuhaa. Sunnuntai- iltanapäivänä pakittelin auton koeajolle. Toki tuohon aikajanaan mahtuu muutakin elämää kuin tallissa norkoilua. Aikaisemmin ole edes öljyjä vaihtanut laatikkoon, tason kylläkin tarkastanut. Lisäksi otin pakoputken irti, ja vaihdoin jakolaatikkoon öljyt samalla kertaa. Kaikki sähläilyt, empimiset ja asennusoluiden juonnin kun vähentää työajasta, arvioisin että työn tekee toisella kertaa vähintään puolessa ajassa. Autonosturia ei ollut käytössä, eli tunkkien nokassa auto ja melko ahdastahan tuolla tuntuu olevan. Pikkunen momenttiavain on tarpeen noiden pulttien kirimiseen. Itse tilasin saksasta Proxxon mc30 avaimen.
                      ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                      Comment

                      • WSE1
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 3242
                        • Suomusjärvi

                        #12
                        Originally posted by markok View Post
                        Tuo vaahtokumitiiviste tuntuu tosiaan olevan todella vaikea löytää eikä sitä tunnu olevan edes vaihteistoja korjaavilla pajoilla. Itsekään en tuota mistään löytänyt kun solenoidit vaihdoin. Monesta paikasta kuulin, ettei tätä tarvita ja niimpä en sitten sitä tilannut. Tuossa omassa 6HP19 laatikossa sitä ei tosin ollut alunperinkään.
                        oletko JN tradingilta kysäissyt, kyllä saa varmasti sellaisen tilattua, siis niihin laatikoihin joihon sellainen kuuluu... kaikissa sitä ei ole, en ole tutkinut voisiko jälkiasentaa. Periaatteessa uusilla puhtailla öljyillä puhtassa laatikossa tiiviste on tarpeeton.

                        Comment

                        • Juhutti
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 633
                          • Tampere

                          #13
                          Youtubesta löytyy operaatiosta muistaakseni vielä aika seikkaperäinen video. Jota en nyt siis tietenkään tähän hätään jaksa etsiä. Ei tuo nyt työnä ollut ihan kauhean kallis pajallakaan kun itse hankki osat. Toki jonkun satasen joutuu laittamaan.
                          Skoda.

                          ex.
                          e63 645ci
                          e38 730iA
                          e36 325i

                          Comment

                          • Janne S
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2005
                            • 437
                            • Keminmaa

                            #14
                            Soittelin kotimaiset jn-trading ja autogearit lävitte, eioota myivät. Kuulemma ei saa erikseen tilattua. Löytysköhän tuohon mitään yleismallista vaahtokumia jos leikkoo ite sopivan palan, vaikkapa hydrauliikkapajoilta.
                            ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                            Comment

                            • Doni666
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2009
                              • 168
                              • Kotka

                              #15
                              Pari iltaa minullakin meni oluiden kanssa + yksi ilta asennukseen ja öljyjen laittoon.

                              Tosiaan vmäisin juttu tuossa on nuo kumirenkaat ja niiden ehjänä asentaminen. Yhden päädyn sain jotenkin pysyvästi sinne sisään, mutta ajanee asiansa.

                              Mutta tuo itse turbiinin lukon venttiili oli mulla hieman kulunut jo, olisi pitänyt hoonata ja asentaa uusiksi, mutta on aika kalliit välineet...

                              Toistaiseksi on kuitenkin toiminut hyvin.

                              Ennen ensimmäistä ajoa kannattaa jo nollata ne adaptaatioarvot...
                              1995 E38 740iAL
                              1994 E38 740iA
                              2004 E61 530d touring
                              1989 Nissan 200SX S13
                              1981 Datsun Sunny B310

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎