Announcement

Collapse
No announcement yet.

530ix kolinaa etupäässä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MazterI
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 312
    • Jyväskylä

    530ix kolinaa etupäässä

    Onko hyviä vinkkejä mitä tarkastaa kun edestä kuuluu semoinen "puolipehmeä" klonk. Äänen suuntaa on vaikea paikallistaa, syntyy kun ajaa terävään töyssyyn erityisesti vasemmalla renkaalla, mutta kuuluu kyllä oikeallakin ajaessa joskus.

    Taustana että kulkineesta meni vasemmalta jousi poikki ajossa siten että se tipahti jousilautaselta alaspäin ja alkoi painaa vasenta rengasta ajossa. Tämän seurauksena kummallekin puolelle tuli uusi jousi ja samalla iskareitten yläpäiden laakerit, kumit jne.

    Vasemmalle vaihdoin myös koko raidetangon koska ulompi nivel oli hajalla. Tällä suurimmat kolinat katosi, mutta edelleen tosiaan tuommoista kolinaa ilmenee. Koitin heilutella ja vispata kumpaakin puolta: oikealta en saa mistään mitään välystä aikaiseksi. Vasemmalla jos rengas on tunkattuna ylös ja sitä vimmassa rempoo, niin jossain asennossa saa vaimean kolahduksen / välyksen tuntumaan, mutta en saa paikannettua minne.

    Hyviä kikkoja mitä testata ja miten / mikä voisi olla loogisin porsiva paikka? Auto on ensiviikolla menossa nelipyöräsuuntaukseen kuitenkin että sieltäkin osviittaa saanee, mutta olisihan se kiva että olisi rekkulat ENNEN suuntausta kunnossa...
  • Janne S
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 437
    • Keminmaa

    #2
    No oisko niinkin yksinkertainen vika kuin koiranluu?
    ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

    Comment

    • MazterI
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 312
      • Jyväskylä

      #3
      Tää oli oma perusarvio, näitä kuitenkin ainakin takavetoon saa tasaiseen vaihdella. Koitin näitä vispoa vaikka miten, mutta en näistä klappia löytänyt, mutta eipä ne aina helposti tunnukaan. Taidan ihan koemielessä nämä vaihtaa kuitenkin...

      Comment

      • Pola
        Bimmer Rookie
        • May 2010
        • 64
        • Hamina

        #4
        Ei oo välttämättä koiranluu. Täällä on vaihdettu kaikki puslat ja varret ja vielä toi kolahtelee. Mun mielestä toi kolahtelu myös loppuu / vähenee kun on jonkun matkaa ajanut.
        E60 530 xdA -06

        Comment

        • MazterI
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 312
          • Jyväskylä

          #5
          Koiranluilla mulla aika paljon noista katosi. Edelleenkin tietyssä liikkeessä kolahtelua kuuluu, mutta voi mennä kymmeniä kilsoja ilman. Olisiko sitten ihan noi tukivarret itsessään valmiit... Jännästi tuntuisi kolahtavan tilanteessa jossa koko etupää heijaa, ts. on kallellaan. Ei niinkään vaikka terävissä jumpsuissa. Jospa katsuri sieltä jotain paikantais kun parin päivän päästä voi leimaa koittaa.

          Comment

          • MazterI
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 312
            • Jyväskylä

            #6
            Hermo alkaa mennä tähän kolinaan... lueskelin foorumia ja vastaavanlaista ainakin oli muutamassa topikissa ollut yläpään laakereissa. Noihan mulla tuli nyt uudet, eli siellä nyt EI PITÄISI mitään vikaa olla, mutta onko kellään kokemuksia tuosta osasta numero 5 https://www.etkbmw.com/bmw/EN/search...xi/ECE/31_0739

            Eli se iskarin yläpään ja rungon väliin tuleva tiiviste / paperi / pahvi mikälie? Näitä en nimittäin vaihtanut kun ei ollut samaan syssyyn saatavilla, ja laitoin vanhat paikalleen. Voisiko kun ne on osittain rikki ni päästää yläpäätä elämään vähän ja tehdä kolinaa?

            Pitää varmaan tilata tuommoiset kumminkin.

            Comment

            • Paarma78
              BTCF Member
              • Jun 2014
              • 291
              • Klaukkala

              #7
              Vakaajan kiristys jäänyt löysälle?
              BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
              BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
              ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
              ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10031
                • KVLA

                #8
                Onko vakaajan kumipuslat missä kunnossa?

                Comment

                • 1031
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2008
                  • 125

                  #9
                  Minun autosta kolinat hävisi iskareiden vaihdolla, alkuperäiset olivat ja kilometrejä oli takana 270TKm. Eikös muutkin ole kommentoineet että E60/61 orkkis iskarit alkavat kolista vanhemmuuttaan:think Näin muistan täältä lukeneeni. Aika samantyylistä ääntä pitivät kuin väljät koiranluut. Tarkista myös ne konehuoneen poikkituet, että ovat kireällä (älä sitten kierrä jenkoja rikki, ovat alumiinissa)
                  E61 520da LCI 2007
                  EX: E36 325TDS touring 1997, E30 324D 1989

                  Comment

                  • MazterI
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2004
                    • 312
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Kiitos kommenteista. Vakaajan kumipuslat vaihdoin, eli ne on uudet. Iskarit on vaihdettu n. 40tkm sitten, eli orkkikset meni siis 150tkm:n kohdalla vaihtoon. Vakaajat vaikuttaisi olevan kireällä, en ainakaan mitään löyhää löytänyt kun vielä nuo kävin läpi.

                    Poikkituki täytyy vielä tarkistaa: se on kesällä ilmastointirempan yhteydessä ollut irti.

                    No, tänään reilun tunnin päästä katsastukseen katsomaan, kyllä mä uskon että jostain välystä löytyy mutta en vaan saa puusilmäisyyttäni / tunkilla sitä esille...

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10031
                      • KVLA

                      #11
                      Originally posted by MazterI View Post
                      Poikkituki täytyy vielä tarkistaa: se on kesällä ilmastointirempan yhteydessä ollut irti...
                      Omassa tuo jäi huollossa hivenen löysälle ja rupesi pitämään pientä napsetta. Ääni vaan kuulosti,kuin se tulisi jostain koelaudan alta tai tuulilasin alareunasta. Oli hankala paikallistaa. Vikaa etsittiin pitkään,kun nuo poikittaistuetkin oli muka olevinaan kireällä. Pienellä lisäkiristyksellä äänni kuitenkin hävisi. Ne on vaan vedettävä ihan hel...in tiukalle. Kierrettä kuitenkin varoen,kuten tuossa jo mainittiin.

                      Comment

                      • MazterI
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2004
                        • 312
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Tämä saaga meni päätökseen: vasemmalle vaihdoin uuden vakaajan yhdystangon, se oli vain väljä ja kolisteli. Kolinat loppui kuin seinään.

                        En tuota kotona saanut vetkuteltua, eikä varmaan oikein uskokaan riittänyt että uusi osa olisi hajalla.

                        Tämä siis oli reilun viikon vanha Lemfröderin palikka. No, uusi tilalle ilman ihmettelyjä, eli mitään tämä ei maksanut kun vaihdon vaivan ja viikon pähkäilyt. Leimakin tuli tästä huolimatta. Korjauskehotus toki, mutta kuitenkin. Kerrankin oli katsastuksesta jotain hyötyä.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎