Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 jäähdytin järjestelmän osa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Smokend
    Bimmer Rookie
    • Aug 2005
    • 172

    e61 jäähdytin järjestelmän osa.

    Morjesta,

    vm2004/10 535d A alkoi vuotamaan jäähdytinestettä ja mistään ei näkynyt vuotokohtaa, mutta auton alta näkyi selvästi, että nestettä vuotaa maahan. Iso reikä ei ollut hakusessa, mutta riittävä. Purin suurimman osan koneen päältä ja löysin kohdan mistä se tulee.



    eli kohta 10 vuotaa. Vesiletkua, kun painelee tulee tuosta säiliön päältä noin nuppineulan kokoisesta reiästä suihku.

    Koitin googletella mistä saisi osan halvalla, mutta 150€ tuntui olevan hinta millä tuon osan saa kotiin. Miten hankala tuo on ottaa käteen, kun imusarja on jo irti? Samalla huomasin konetta purkaessa, että EGR vesikierrätys on tulpattu sellaisilla messinki holkeilla. Kannattaako tämä ottaa takaisin käyttöön? Jostain olin lukevinani, että ei ole suotuisaa kiertää tätä jäähdytystä, mutta en taas ole varma onko ollut unta vai jotain muuta. VOiko tuon säiliön paikkaa onnistuneesti ?
    Nykyinen - F11 M550D `13

    Ex= e61 `04 535D M-sport (satinblack) e39 `99 530d - manuaali - e39 `97 525 tdsa "ritsa", e36 328 M-Sport "97

    Projektina - 66" Dart
  • levis69
    Bimmer Rookie
    • Oct 2008
    • 186
    • Etelä-Savo

    #2
    Jos sen EGR:n lämppärin letkut on tukittu niin se lämppäri on luultavasti rikki,eli vuotaa nesteet pakosarjaan ja tekee painetta vesitilaan..
    Mulla on omassa tulpattu koko lömmönvaihdin hitsaamalla mutta tätä ei voi tehdä ellei egr:ää ole softasta poistettu antaa muuten vikakoodin.
    Auton lämpeämiseen en ole huomannut mitään vaikutusta tuon lämmönvaihtimen poistolla joten anna niiden tulppien olla paikallaan..
    Korjaamisen veikkaan olevan melko mahdotonta.. Vaatisi tuon kennon rälläköimistä auki ja on luultavasti niin ohutta tavaraa että jää normi pajatontulta kyllä hitsaamatta....
    Last edited by levis69; 05-03-2017, 09:52.
    E63 M6

    "Ei sen vian tarvitse olla suuri jos se on päässä,niin kuin minulla!"

    ex:
    e21 323i
    e30 316
    e30 M3
    e34 524td
    e34 520i
    e39 530da
    e39 540i 6v.
    E61 535d

    Comment

    • wtw
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 123

      #3
      Originally posted by Smokend View Post
      Morjesta,

      vm2004/10 535d A alkoi vuotamaan jäähdytinestettä ja mistään ei näkynyt vuotokohtaa, mutta auton alta näkyi selvästi, että nestettä vuotaa maahan. Iso reikä ei ollut hakusessa, mutta riittävä. Purin suurimman osan koneen päältä ja löysin kohdan mistä se tulee.



      eli kohta 10 vuotaa. Vesiletkua, kun painelee tulee tuosta säiliön päältä noin nuppineulan kokoisesta reiästä suihku.

      Koitin googletella mistä saisi osan halvalla, mutta 150€ tuntui olevan hinta millä tuon osan saa kotiin. Miten hankala tuo on ottaa käteen, kun imusarja on jo irti? Samalla huomasin konetta purkaessa, että EGR vesikierrätys on tulpattu sellaisilla messinki holkeilla. Kannattaako tämä ottaa takaisin käyttöön? Jostain olin lukevinani, että ei ole suotuisaa kiertää tätä jäähdytystä, mutta en taas ole varma onko ollut unta vai jotain muuta. VOiko tuon säiliön paikkaa onnistuneesti ?
      Itsellä vuosi tuo lauhdutin aikoinaan kanssa. Palikka irti ja TIGillä reikä umpeen. Muistaakseni on muutamalla pienellä torx- pultilla kiinni. Helpostihan tuo lähtee irti. Kannattaa valuttaa jäähdytinnestet koneesta pois ennen irroitusta, ettei valu vedet öljyn sekaan. Uusi tiiviste paikalleen ja vedet takaisin koneeseen. Jos tosiaan on imusarja jo irti, niin ei ole kovinkaan hankala homma.

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎