Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 LCI kontin hydepumppu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zori
    Newbiemmer
    • Feb 2008
    • 15

    E61 LCI kontin hydepumppu

    Kävi niin et tänään ei kontin luukku auennutkaan enää itsestään ylös, eikä mene myöskään kiinni. Tähän päivään asti toiminut ongelmitta. Ohjaamon ja luukun napeista, sekä avaimesta lukkolaite aukeaa mutta hydraulipumppu ei lähde pyörimään. Onko näissä ollut paljon vikoja pumpun moottoreissa vai meneekö luukun ohjainlaitevian puolelle? Kellään ollut samoja ongelmia?
  • Rammy2142
    Newbiemmer
    • May 2016
    • 29
    • Espoo

    #2
    Mielenkiintoista, itsellä Pre-LCI E61 aivan sama, vaiva lukko aukeaa mutta ovi ei vain nouse. Liekö yleisempää kuin on oletettu.

    Asiasta ei myöskään löydä juurikaan tietoa, ainakaan minun keksimilläni hakusanoilla. Englanniksi löytyy jotain, joskin huonosti sieltäkin.

    Itseasiassa koko mekanismia en onnistunut löytämään varaosanakaan.. liekö omaa taitamattomuutta.

    Siitä päätellen mitä sain itse asiasta selvää, aion lähteä selvittämään esimmäisenä tuon avauskulma-anturin toimintaa. Kuulema löytyy tosiaan jokin ohjainboksikin tästä setistä, toivoisin että ei tarvitse siihen kajota.

    Olisi kiva kanssa kuulla joltain kokeneemmalta, muutoin täytynee lähteä vain sörkkimään ja katsoa mistä löytyisi vika.

    Päivittelen mikäli, löydän mitään käyttökelpoista
    E61 530D -06 / FZS1000S -06
    Ex. E91 325 Xi -05
    Ex. S40 T4 -98

    Comment

    • Zori
      Newbiemmer
      • Feb 2008
      • 15

      #3
      Itellä syypääks paljastu ohjainlaite, löytyy "varapyöräkotelosta".. Käytin kortin uunissa ja toimi sen jälkeen hetken aikaa, kunnes tilttas taas.. Nyt uus/käytetty hakusessa.. Mekanismeja löytyy käytettynä jonkun verran esim ulkomailta, hinnat melko suolasia. Pumpun testasin suoralla virralla ja toimi moitteetta.
      Last edited by Zori; 15-03-2017, 21:01.

      Comment

      • Rammy2142
        Newbiemmer
        • May 2016
        • 29
        • Espoo

        #4
        Itse kanssa avasin tuon takakontin. Vasemmasta luukustahan pääsee katsomaan tuota hydepumppua, jos on DSP hifi sarja niin täytyy se metallinen boksi kiinnikkeineen heti luukun takaa vain purkaa että pääsee katsomaan kunnolla.

        Pumppu ei näyttänyt vuotaneen, lisäksi takaluukku on raskas liikuttaa kuin synti ja jää kyllä asentoon kuin asentoon irti päästäessä --> tästä päättelisin että ei ainakaan ole hydrauliöljyt karanneet, tulisi kaiketi muuten kalloon se ovi kun päästää irti. (kuullut juttuja löysistä luukuista kun pumppu vuotanut. ei varmaa tietoa)

        HKL (takaluukunohjainboksi) boksin kaivoin sitten sieltä vararengaskotelosta esille. Otin boksin irti, ei kosteutta eikä mitään palojälkiä yms ulkoista vikaa havaittavissa. (tosin eipä sitä ulospäin näe jos jokin kondensaattori vetää oikkarin sisäisesti...) Katselin mittarilla että boksille tuli liittimestä ainakin punaista lankaa pitkin 12v virtaa --> päättelisin että siis signaali tänneasti ainakin kulkisi, pieniä johtoja en osannut kokeilla kun ei osaa sanoa mitä sielä pitäisi tapahtua mihinkin suuntaan eri tilanteissa..

        Uusi HKL boksi tilattu nyt Ebaystä käytettynä, törkeän hintaisia uutena (200-400e) Päivitän lankaan jos ratkeaa tällä!
        E61 530D -06 / FZS1000S -06
        Ex. E91 325 Xi -05
        Ex. S40 T4 -98

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2717
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Rammy2142 View Post
          Pumppu ei näyttänyt vuotaneen, lisäksi takaluukku on raskas liikuttaa kuin synti ja jää kyllä asentoon kuin asentoon irti päästäessä --> tästä päättelisin että ei ainakaan ole hydrauliöljyt karanneet, tulisi kaiketi muuten kalloon se ovi kun päästää irti. (kuullut juttuja löysistä luukuista kun pumppu vuotanut. ei varmaa tietoa)
          Oletko tarkistanut takaluukun oikean puolen kaasujousen kunnon?

          Ettei kuvaamiesi ongelmien syynä ole huonosti toimiva kaasujousi, jos hydrauliöjyn määrä on normaalitasolla? Noin 100 eurolla saa alkuperäinen kaasujousen (315 Newtonia).
          Last edited by JaniLap; 22-03-2017, 12:40. Reason: Täsmennety
          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • Rammy2142
            Newbiemmer
            • May 2016
            • 29
            • Espoo

            #6
            Originally posted by JaniLap View Post
            Oletko tarkistanut takaluukun oikean puolen kaasujousen kunnon?

            Ettei kuvaamiesi ongelmien syynä ole huonosti toimiva kaasujousi, jos hydrauliöjyn määrä on normaalitasolla? Noin 100 eurolla saa alkuperäinen kaasujousen (315 Newtonia).

            Vaikuttaisi ihan normaalin oloiselta, en kyllä irrottanut ole. Mutta pumppu ei siis lähde ollenkaan käymään, josta päättelisin tämän ohjainboksin enivei olevan rikki. Tietty jäykkyys voisi johtua myös tuosta kaasujousesta, mutta voisiko myös olla jäykkä operoida vain käsin tuota hydraulijousta kun pumppu ei toimi..? selvinee kun saan uuden boksin perille asti ja pumpun toimimaan.
            E61 530D -06 / FZS1000S -06
            Ex. E91 325 Xi -05
            Ex. S40 T4 -98

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2717
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Rammy2142 View Post
              Mutta pumppu ei siis lähde ollenkaan käymään, josta päättelisin tämän ohjainboksin enivei olevan rikki.
              Mikäli hyrdaulipumppu ei käynnisty, niin silloin vian syynä voi tosiaan olla ohjainboksi, kuten epäilitkin. Vaihdon myötä näkee tuleeko edistystä asiaan. Kaasujousen jäykkyys/kuoleentuminen haittaa lähinnä kontin avautumista.
              IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • Rammy2142
                Newbiemmer
                • May 2016
                • 29
                • Espoo

                #8
                Nonniin, eilen tuli postista uusi HKL ohjainboksi, avasin siis pahvit takakontista ja tuikkasin palikan kiinni vanhan tilalle. Takakonttipa alkoi toimia yllättäen

                Toiminta oli aika tahmeaa ääriyläasentoon menossa ja ala-asennossa kontti tuntui välillä sulkiessa menevän "free fall" nopeudella viimoiset 10cm.

                Päätinpä siis kaivaa myös tuon pumpun esiin takakontin vaaemmalla puolella löytyvästä luukusta lisätäkseni hydraulimömmöjä. autossahan on tuo dsp Hifi setti ja tuo perhanan laatikko estää suoran pääsyn pumpulle. Onnekseni kuitenkin huomasin, että kun tuon mustalla metallikiinnikkeellä olevan boksin kaksi alinta ruuvia irroittaa ja varovasti saksilla tekee pienen viillon suojakangaspahviin niin sen saa siististi taitettua edestä ja pumpun hydeöljysäiliö tulee näkyviin.

                Öljysäiliöhän oli kiinni metallilenkillä jonka väänsin ruuvimeisselillä löysäksi ja revin kokonaan pois, tätä ei voi uusiokäyttää. Kun säiliö oli hieman irti paikaltaan sain ujutettua ohuen muoviletkun siitä välistä, ja lisäsin ruiskun avulla öljyä 20ml. Tämä normalisoi toiminnan yläasennossa ja ala-asennossa. Vanhan lenkin korvasin uudella kiristyslenkillä jonka saa nyt ruuvilla auki ja kiinni.

                Takakontti lähtee nyt avautumaan kun auttaa ensimmäiset 5cm kädellä ylös. Kahdesti jopa pienen vänkäämisen jälkeen nosti aivan alusta asti ylös.

                Tilasin marmorilta oikeanpuolen kaasujousen (100e) uskoisin että ongelma poistuu tällä. Päivitän kun saan jousen paikalleen. Mukana muutama kuva.
                Attached Files
                E61 530D -06 / FZS1000S -06
                Ex. E91 325 Xi -05
                Ex. S40 T4 -98

                Comment

                • Rammy2142
                  Newbiemmer
                  • May 2016
                  • 29
                  • Espoo

                  #9
                  Marmorin kaasujousi ihan paska. Se ns 300Nm ostin varustejousen 700Nm nyt toimii täysin niinkuin pitää. Voihan olla että pumppu niin väljä että ei jaksa vakkarin kanssa mutta halvemmaksi tuli tämä 19,50 maksanut varaosapumppu jossa kutakuinkin tuplatehot. Suosittelen jos ei halua pumppuremppaa joka maksaa ties mitä.... Varsinkim marmorilla.......

                  Juu pieni jurri mutta täyttä totta
                  E61 530D -06 / FZS1000S -06
                  Ex. E91 325 Xi -05
                  Ex. S40 T4 -98

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎