Meinasin otsikon mukaisesti vähän häävimpää xDrivellä olevaa 530 tai 525 kiisselifarkkua hankkia ykkösautoksi, nykyisen emännän "auton", mätänevän Peugeot 307 SW:n tilalle.
Muutamia kysymyksiä:
1. Kumpi olisi parempi, 525xdA vai 530xdA? Onko sama ZF:n laatikko? Mikäli näin, niin eikö 525xdA:ssä olisi laatikko ollut vähemmällä rasituksella? Ilmeisesti turbot hieman erilaiset ja 530 pidempi-iskuinen. Ymmärtääkseni 525xdA:ssa ei olisi enää myöskään 2007+ alkaen hajoavia imusarjan läppiä.
2. Millä kilsoilla tulee kalleimmat korjaukset, noin suurinpiirtein? Kannattaisiko ottaa halvempi enemmän ajettu (esim 250k), korjata tai huoltaa ennakoivasti isolla rahalla vai kalliimpi vähemmän ajettu (esim. 130k)? Auto olisi tarkoitus pitää tovin aikaa joten korjailukaan ei ongelma. Nykyisen Volvon kanssa olen toiminut juuri näin: kohtuupaljon ajettu, ja isolla rahalla ennakoivasti huollettu niin että nyt on melko huolettomia kilsoja edessä. Mieluusti tietysti ottaisin harrastelijan auton mistä on jo kaikki merkittävät tyyppiviat korjattu. Saa tarjota!
3. Käytännössä näyttää siltä että joudun trokaamaan auton saksasta tms, koska suomalaiset pihistelevät varusteissa. Ei jää kun muutama mistä valita kun ruksailee nettiautossa varusteita... Ilmiantakaa hyvä trokari joka tuntee BMW:t!
4. Vaihdelaatikon öljynvaihto aina puhuttaa. Kannattaako vaihtaa öljy ensin huuhtelemalla, jonka jälkeen halvempi kertavaihto esim. 60 tkm välein? Pitäisikö tästä syystä ottaa esim. alle 200 tkm ajettu, kun tuosta on puhuttu ettei paljon ajettua laatikkoa kannattaisi alkaa enää huuhtelemaan kun voi tukkia kanavia?
530d vm. 2007 alkaen (LCI? 235hv) kulutus ja CO2 on nähtävästi pudonnut merkittävästi ja lähtökohtaisesti kiikarissa vm 2007+ 235hv mikäli päädyn 530d valintaan. Nykyisellä ajomäärällä litran ero tekisi 500 € vuodessa.
Perusongelmat ko. moottorin ja farkkukopan kanssa jokseenkin selvillä:
termariviat, ilmajousien kompuran johtosarja, kompuran imuletku, bemarin perinteiset imusarjan läpät (vieläkin? eikö ne ollu jo 2000-luvun alussa...), alipaineletkut, antennivahvistin, pakosarjan halkeaminen, takaluukun johtosarja, takaluukun lasin kytkin, takaluukun pyyhin, mikäli saksantuonti niin huohotin lämmitettävän malliseksi.
Tuleeko muuta merkittävää mieleen mikä kannattaisi selvittää ostettaessa? Suutinten korjausarvot varmaan voisi tarkistaa lukijalla?
Tietysti perusasiat kuten alustan kunto, vaihdelaatikon toiminta, jne.
Pakolliset varusteet:
- xDrive
- Webasto/Eber (voinee jälkiasentaa, mutta onnistuuko tuulettimen ohjaus helposti?)
- Lohkolämmitin ja sisätilapistoke (voi myös jälkiasentaa, tuskin kallis)
- Vetokoukku (onko kallis jälkiasennettuna?). Kahden moottorikelkan jarrullista kärryä tulee varmaan kiskottua joten siihen luulisi olevan mainio peli.
- Pysäköintitutka, toimiikohan muuten peräkärryn koukulle pakittamisessa?
Saa tarjota hyviä farkkudiisseleitä, varsinkin sellaisia mistä ei tarvisi enää alkaa roppaamaan em. tyyppivikoja. Se kierre tuli jo tehtyä tuon Volvon kanssa eikä kiinnostaisi enää alkaa jos ei ihan pakko.
Budjetti siinä 20 k€ tienoilla, sillä luulisi jo löytyvän hyvä yksilö tärkeimmillä varusteilla?
Muutamia kysymyksiä:
1. Kumpi olisi parempi, 525xdA vai 530xdA? Onko sama ZF:n laatikko? Mikäli näin, niin eikö 525xdA:ssä olisi laatikko ollut vähemmällä rasituksella? Ilmeisesti turbot hieman erilaiset ja 530 pidempi-iskuinen. Ymmärtääkseni 525xdA:ssa ei olisi enää myöskään 2007+ alkaen hajoavia imusarjan läppiä.
2. Millä kilsoilla tulee kalleimmat korjaukset, noin suurinpiirtein? Kannattaisiko ottaa halvempi enemmän ajettu (esim 250k), korjata tai huoltaa ennakoivasti isolla rahalla vai kalliimpi vähemmän ajettu (esim. 130k)? Auto olisi tarkoitus pitää tovin aikaa joten korjailukaan ei ongelma. Nykyisen Volvon kanssa olen toiminut juuri näin: kohtuupaljon ajettu, ja isolla rahalla ennakoivasti huollettu niin että nyt on melko huolettomia kilsoja edessä. Mieluusti tietysti ottaisin harrastelijan auton mistä on jo kaikki merkittävät tyyppiviat korjattu. Saa tarjota!
3. Käytännössä näyttää siltä että joudun trokaamaan auton saksasta tms, koska suomalaiset pihistelevät varusteissa. Ei jää kun muutama mistä valita kun ruksailee nettiautossa varusteita... Ilmiantakaa hyvä trokari joka tuntee BMW:t!
4. Vaihdelaatikon öljynvaihto aina puhuttaa. Kannattaako vaihtaa öljy ensin huuhtelemalla, jonka jälkeen halvempi kertavaihto esim. 60 tkm välein? Pitäisikö tästä syystä ottaa esim. alle 200 tkm ajettu, kun tuosta on puhuttu ettei paljon ajettua laatikkoa kannattaisi alkaa enää huuhtelemaan kun voi tukkia kanavia?
530d vm. 2007 alkaen (LCI? 235hv) kulutus ja CO2 on nähtävästi pudonnut merkittävästi ja lähtökohtaisesti kiikarissa vm 2007+ 235hv mikäli päädyn 530d valintaan. Nykyisellä ajomäärällä litran ero tekisi 500 € vuodessa.
Perusongelmat ko. moottorin ja farkkukopan kanssa jokseenkin selvillä:
termariviat, ilmajousien kompuran johtosarja, kompuran imuletku, bemarin perinteiset imusarjan läpät (vieläkin? eikö ne ollu jo 2000-luvun alussa...), alipaineletkut, antennivahvistin, pakosarjan halkeaminen, takaluukun johtosarja, takaluukun lasin kytkin, takaluukun pyyhin, mikäli saksantuonti niin huohotin lämmitettävän malliseksi.
Tuleeko muuta merkittävää mieleen mikä kannattaisi selvittää ostettaessa? Suutinten korjausarvot varmaan voisi tarkistaa lukijalla?
Tietysti perusasiat kuten alustan kunto, vaihdelaatikon toiminta, jne.
Pakolliset varusteet:
- xDrive
- Webasto/Eber (voinee jälkiasentaa, mutta onnistuuko tuulettimen ohjaus helposti?)
- Lohkolämmitin ja sisätilapistoke (voi myös jälkiasentaa, tuskin kallis)
- Vetokoukku (onko kallis jälkiasennettuna?). Kahden moottorikelkan jarrullista kärryä tulee varmaan kiskottua joten siihen luulisi olevan mainio peli.
- Pysäköintitutka, toimiikohan muuten peräkärryn koukulle pakittamisessa?
Saa tarjota hyviä farkkudiisseleitä, varsinkin sellaisia mistä ei tarvisi enää alkaa roppaamaan em. tyyppivikoja. Se kierre tuli jo tehtyä tuon Volvon kanssa eikä kiinnostaisi enää alkaa jos ei ihan pakko.

Budjetti siinä 20 k€ tienoilla, sillä luulisi jo löytyvän hyvä yksilö tärkeimmillä varusteilla?
Comment