Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kysymyksiä E61 530xdA tai 525xdA ostamisesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • keitsi
    Newbiemmer
    • Mar 2017
    • 11
    • Muhos

    Kysymyksiä E61 530xdA tai 525xdA ostamisesta

    Meinasin otsikon mukaisesti vähän häävimpää xDrivellä olevaa 530 tai 525 kiisselifarkkua hankkia ykkösautoksi, nykyisen emännän "auton", mätänevän Peugeot 307 SW:n tilalle.

    Muutamia kysymyksiä:
    1. Kumpi olisi parempi, 525xdA vai 530xdA? Onko sama ZF:n laatikko? Mikäli näin, niin eikö 525xdA:ssä olisi laatikko ollut vähemmällä rasituksella? Ilmeisesti turbot hieman erilaiset ja 530 pidempi-iskuinen. Ymmärtääkseni 525xdA:ssa ei olisi enää myöskään 2007+ alkaen hajoavia imusarjan läppiä.

    2. Millä kilsoilla tulee kalleimmat korjaukset, noin suurinpiirtein? Kannattaisiko ottaa halvempi enemmän ajettu (esim 250k), korjata tai huoltaa ennakoivasti isolla rahalla vai kalliimpi vähemmän ajettu (esim. 130k)? Auto olisi tarkoitus pitää tovin aikaa joten korjailukaan ei ongelma. Nykyisen Volvon kanssa olen toiminut juuri näin: kohtuupaljon ajettu, ja isolla rahalla ennakoivasti huollettu niin että nyt on melko huolettomia kilsoja edessä. Mieluusti tietysti ottaisin harrastelijan auton mistä on jo kaikki merkittävät tyyppiviat korjattu. Saa tarjota!

    3. Käytännössä näyttää siltä että joudun trokaamaan auton saksasta tms, koska suomalaiset pihistelevät varusteissa. Ei jää kun muutama mistä valita kun ruksailee nettiautossa varusteita... Ilmiantakaa hyvä trokari joka tuntee BMW:t!

    4. Vaihdelaatikon öljynvaihto aina puhuttaa. Kannattaako vaihtaa öljy ensin huuhtelemalla, jonka jälkeen halvempi kertavaihto esim. 60 tkm välein? Pitäisikö tästä syystä ottaa esim. alle 200 tkm ajettu, kun tuosta on puhuttu ettei paljon ajettua laatikkoa kannattaisi alkaa enää huuhtelemaan kun voi tukkia kanavia?

    530d vm. 2007 alkaen (LCI? 235hv) kulutus ja CO2 on nähtävästi pudonnut merkittävästi ja lähtökohtaisesti kiikarissa vm 2007+ 235hv mikäli päädyn 530d valintaan. Nykyisellä ajomäärällä litran ero tekisi 500 € vuodessa.

    Perusongelmat ko. moottorin ja farkkukopan kanssa jokseenkin selvillä:
    termariviat, ilmajousien kompuran johtosarja, kompuran imuletku, bemarin perinteiset imusarjan läpät (vieläkin? eikö ne ollu jo 2000-luvun alussa...), alipaineletkut, antennivahvistin, pakosarjan halkeaminen, takaluukun johtosarja, takaluukun lasin kytkin, takaluukun pyyhin, mikäli saksantuonti niin huohotin lämmitettävän malliseksi.
    Tuleeko muuta merkittävää mieleen mikä kannattaisi selvittää ostettaessa? Suutinten korjausarvot varmaan voisi tarkistaa lukijalla?
    Tietysti perusasiat kuten alustan kunto, vaihdelaatikon toiminta, jne.

    Pakolliset varusteet:
    - xDrive
    - Webasto/Eber (voinee jälkiasentaa, mutta onnistuuko tuulettimen ohjaus helposti?)
    - Lohkolämmitin ja sisätilapistoke (voi myös jälkiasentaa, tuskin kallis)
    - Vetokoukku (onko kallis jälkiasennettuna?). Kahden moottorikelkan jarrullista kärryä tulee varmaan kiskottua joten siihen luulisi olevan mainio peli.
    - Pysäköintitutka, toimiikohan muuten peräkärryn koukulle pakittamisessa?

    Saa tarjota hyviä farkkudiisseleitä, varsinkin sellaisia mistä ei tarvisi enää alkaa roppaamaan em. tyyppivikoja. Se kierre tuli jo tehtyä tuon Volvon kanssa eikä kiinnostaisi enää alkaa jos ei ihan pakko.
    Budjetti siinä 20 k€ tienoilla, sillä luulisi jo löytyvän hyvä yksilö tärkeimmillä varusteilla?
  • Hakkapeliitta
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2014
    • 552
    • P-Sawo

    #2
    Originally posted by keitsi View Post
    Meinasin otsikon mukaisesti vähän häävimpää xDrivellä olevaa 530 tai 525 kiisselifarkkua hankkia ykkösautoksi, nykyisen emännän "auton", mätänevän Peugeot 307 SW:n tilalle.

    Muutamia kysymyksiä:
    1. Kumpi olisi parempi, 525xdA vai 530xdA? Onko sama ZF:n laatikko? Mikäli näin, niin eikö 525xdA:ssä olisi laatikko ollut vähemmällä rasituksella? Ilmeisesti turbot hieman erilaiset ja 530 pidempi-iskuinen. Ymmärtääkseni 525xdA:ssa ei olisi enää myöskään 2007+ alkaen hajoavia imusarjan läppiä.

    2. Millä kilsoilla tulee kalleimmat korjaukset, noin suurinpiirtein? Kannattaisiko ottaa halvempi enemmän ajettu (esim 250k), korjata tai huoltaa ennakoivasti isolla rahalla vai kalliimpi vähemmän ajettu (esim. 130k)? Auto olisi tarkoitus pitää tovin aikaa joten korjailukaan ei ongelma. Nykyisen Volvon kanssa olen toiminut juuri näin: kohtuupaljon ajettu, ja isolla rahalla ennakoivasti huollettu niin että nyt on melko huolettomia kilsoja edessä. Mieluusti tietysti ottaisin harrastelijan auton mistä on jo kaikki merkittävät tyyppiviat korjattu. Saa tarjota!

    3. Käytännössä näyttää siltä että joudun trokaamaan auton saksasta tms, koska suomalaiset pihistelevät varusteissa. Ei jää kun muutama mistä valita kun ruksailee nettiautossa varusteita... Ilmiantakaa hyvä trokari joka tuntee BMW:t!

    4. Vaihdelaatikon öljynvaihto aina puhuttaa. Kannattaako vaihtaa öljy ensin huuhtelemalla, jonka jälkeen halvempi kertavaihto esim. 60 tkm välein? Pitäisikö tästä syystä ottaa esim. alle 200 tkm ajettu, kun tuosta on puhuttu ettei paljon ajettua laatikkoa kannattaisi alkaa enää huuhtelemaan kun voi tukkia kanavia?

    530d vm. 2007 alkaen (LCI? 235hv) kulutus ja CO2 on nähtävästi pudonnut merkittävästi ja lähtökohtaisesti kiikarissa vm 2007+ 235hv mikäli päädyn 530d valintaan. Nykyisellä ajomäärällä litran ero tekisi 500 € vuodessa.

    Perusongelmat ko. moottorin ja farkkukopan kanssa jokseenkin selvillä:
    termariviat, ilmajousien kompuran johtosarja, kompuran imuletku, bemarin perinteiset imusarjan läpät (vieläkin? eikö ne ollu jo 2000-luvun alussa...), alipaineletkut, antennivahvistin, pakosarjan halkeaminen, takaluukun johtosarja, takaluukun lasin kytkin, takaluukun pyyhin, mikäli saksantuonti niin huohotin lämmitettävän malliseksi.
    Tuleeko muuta merkittävää mieleen mikä kannattaisi selvittää ostettaessa? Suutinten korjausarvot varmaan voisi tarkistaa lukijalla?
    Tietysti perusasiat kuten alustan kunto, vaihdelaatikon toiminta, jne.

    Budjetti siinä 20 k€ tienoilla, sillä luulisi jo löytyvän hyvä yksilö tärkeimmillä varusteilla?
    1. Ihan yhtä hyviä molemmat
    2. Ei voi tietää. Pienemmissä moottoreissa jakopää saattaa hajota alle 100tkm tai sitten kestää maailman tappiin. On näitä isompiakin leiponu kun ketju on menny poikki 200tkm:ssa.
    3.Viacar Jyväskylä.
    4. Kaverin Volvo V70:n oli ajettu 180tkm kun se haettiin Saksasta. Laatikko oli jo paskana eikä huuhtelut auttaneet. Kannattaa yrittää etsiä yksilö jossa on ainakin kerran tehty laatikon öljynvaihto eikä ongelmia ole sen jälkeen ilmaantunut.

    Farkussa ruostuu takalasin ja kontin peltisauma.

    Ite ostaisin enemmän ajetun esim. 250tkm+ johon on kaikki jo tehty. Muuten menee remontteihin pahimmillaan monta tonnia nimim. kokemusta on.
    Kyttäämällä foorumilta kannattaa hakea sopivaa yksilöä tai sitten Saksasta alle 150tkm ajettu.

    annetaan BMW-osaa

    Comment

    • jhelen
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2015
      • 248
      • Ulvila

      #3
      Terve
      Vielä 2 pakollista varustetta

      Xenon valot, halogeenit on aivan paskat.
      Comfort penkit

      Jarno

      Comment

      • touring39
        BTCF Member
        • May 2005
        • 3901
        • Kaarina

        #4
        Mulla on noita 3 litran dieseleitä ollut eri koreissa jo useamman kappaleen voimin. Ne on kaikki kuluttaneet matka-ajossa n. 6-6,5 litraa ja pyörityksessä 7-8 litraa. Siis alkupään e39:stä e60, e61, e65, F01, F11 asti. Vetävien pyörien lukumäärästä viis. Eli en tekisi mitään laskelmia kulutuksen tuomista säästöistä...
        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

        Ex:
        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

        Comment

        • Benighted
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2015
          • 281
          • Klaukkala

          #5
          Eikös tästä nyt ollut jo tuo yksi "ostamassa" threadi, ei kun sitä penkomaan Näitä samoja asioita täällä puidaan melkeinpä viikoittain.

          530d:ssa vahvempi laatikko vs. 525d. Lähtökohtaisesti noita ongelmia on vähemmän LCI-malleissa ylipäätään, mutta on kuitenkin. PRE-LCI:tä en ostaisi, kun ei sullakaan ole budjetti niin kireä. Esim. laatikon suhteen huima ero. Turbojen alipaineletkuista ei tarvi huolehtia, kun eivät toimi alipaineella 525d ja 530d:ssa.

          Varmaan siellä 200k hujakoilla on iso osa noista ongelmista jo näkyvissä ja/tai korjattu. Mitenkään tarkastihan tuohon nyt ei voi vastata, joissain kestää osat pidempään, joissain vähemmän. Mutuna sanoisin, että johtosarjat rupeaa kyllä olemaan entisiä tän kopan malleissa, ellei ole kertaalleen korjattu.

          Jos sulle tuon joku osaava hakee, niin kyllä se katsotaan jo etukäteen ettei ole mikään pommi ja viimeistään sitten paikan päällä autoa noudettaessa välittäjä tsekannee noi sun listaamasi asiat. Esim. juurikin ViaCar Jyväskylästä hoitanee asian kunnialla (niin kuin teki myös mun kohdalla).

          Laatikosta nyt ollaan montaa mieltä, mutta ei ymmärtääkseni koskaan muulla tavoin kuin huuhtelemalla tuota öljynvaihtoa. Itse voi sitten laskeskella miten kannattaa, kun todennäköisesti loota antautuu enemmän tai vähemmän viimeistään siellä 300-400tkm kohdilla.

          Jos et listaisi xDriveä pakolliseksi, niin mulla vois olla sulle e61, jossa kaikki listaamasi on kunnossa. Webasto puuttuu, mutta kaikenlaista muuta ekstraa olis tilalle
          Last edited by Benighted; 23-03-2017, 09:12. Reason: muok
          F11 530xdA M-Sport 2014
          Ex. E39 530iA Touring 2001
          Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

          Comment

          • atcc
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2014
            • 373
            • Joensuu

            #6
            Mulla ois kans potentiaalinen yksilö tarjolla (sigun auto). Kaikki kuvaamasi ominaisuudet löytyy ja vielä jotain lisääkin. Myös kaikki luettelemasi viat ja korjaukset on hoidettu. Itse olen autolla 100 tkm rullannut että aika hyvä tuntemus laitteesta löytyy.

            Laittele viestiä jos kiinnostaa tietää enemmän ja ainahan saa tulla kattomaan ja kokeilemaan.
            F15 X5 M50d -15
            Ex:
            F11 530dA xDrive -11
            E61 530xdA M-sport LCI -07

            Comment

            • keitsi
              Newbiemmer
              • Mar 2017
              • 11
              • Muhos

              #7
              Kiitoksia vastauksista, comfort-penkit (tai sport?) ja Xenon lisätty listalle.
              Ja Isofix myös unohtui. Xenon tuntuu olevan melkein kaikissa saksanautoissa.
              Yleensäkin noissa xDriveissä ei ole pihistelty.

              Haku jatkuu toistaiseksi, kiikarissa yksi hyvän oloinen pirssi saksasta ja atcc:n auto myös sopis.

              Comment

              • jhelen
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2015
                • 248
                • Ulvila

                #8
                Sport penkkejä on sitten 2 mallia. Perus-sport mitkä mulla on eivät sisällä edes ristiseläntuen säätöä. M-sport sport penkit, melkein kuin comfort, mutta kapeat ja kovat. Säätöjä kyllä on. Comfortit on mun mielestä ainoa vaihtoehto. Tunnistaa helposti siitä, että selkänoja on taittuva.

                Comment

                • atcc
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2014
                  • 373
                  • Joensuu

                  #9
                  Comfort penkit on toistaiseksi olleet parhaat missä itse koskaan olen istunut. Noissa on niin paljon säätöjäkin että luulisi kaikille istujille löytyvän hyvä asento.

                  Onkohan aktiiviset sivutuet aina comfort penkeissä vai onko erillisvaruste :think
                  F15 X5 M50d -15
                  Ex:
                  F11 530dA xDrive -11
                  E61 530xdA M-sport LCI -07

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10057
                    • KVLA

                    #10
                    Originally posted by atcc View Post
                    Onkohan aktiiviset sivutuet aina comfort penkeissä vai onko erillisvaruste :think
                    Ei löydy ainakaan vakiona. Ei myöskään "hierontaa" eikä tuuletusta.

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7531
                      • Jyväshyvä

                      #11
                      Originally posted by jhelen View Post
                      Sport penkkejä on sitten 2 mallia. Perus-sport mitkä mulla on eivät sisällä edes ristiseläntuen säätöä. M-sport sport penkit, melkein kuin comfort, mutta kapeat ja kovat. Säätöjä kyllä on. Comfortit on mun mielestä ainoa vaihtoehto. Tunnistaa helposti siitä, että selkänoja on taittuva.
                      Höhö höpö, ei ole olemassa erikseen mitään sportti ja m-sportti penkkejä.

                      M5:een on kyllä saanut Aktiivi-sporttipenkit mutta et sinä niitä tarkoittanut.

                      E60/61 sarjaan on saanut seuraavia yhdistelmiä (unohdetaan M5)
                      -Peruslättänät. Joko kankaisena tai nahkaisena, saanut myös tuuletuksen. Puolisähköiset tai sähköisenä joilloin kuskin penkki muistilla. Ristiseläntuki on lisävaruste.
                      -Sporttipenkit. Kankaisena, puolinahoilla ja kokonahoilla. Puolisähköillä,
                      tai tai sähköisenä joilloin kuskin penkki muistilla. Ristiseläntuki on lisävaruste.
                      -Comfortit. Aina ristiseläntuensäädöllä ja muistit molemmissa penkeissä. Kokonahkaisena tai puolinahkaisena (harvinaiset). Lisäksi saanut hieronnan, tuuletuksen ja aktiiviset selkätuet.

                      Kaikkiin on tietysti saanut lämmityksen ja Comforteissa se on vakiona liki kaikilla markkina-alueilla...
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • jaki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2978
                        • Uusimaa

                        #12
                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        -
                        - Peruslättänät. Joko kankaisena tai nahkaisena, saanut myös tuuletuksen.

                        -Comfortit. Kokonahkaisena tai puolinahkaisena (harvinaiset).

                        Mitkä ihmeen lättänät:think Minusta peruspenkitkin on ihan hyvät eikä mitkään "lättänät", koska siinäkin on jo tärkeä kallituksen säätö. Ja, juu, nykyisessä autossa on komfortit, niin en kirjoita omaan lompakkoon.
                        Peruspenkkeihinkin saa hieronnan, muistan, koska kerran olin ostamassa sellaista.

                        Näin kerran satamassa LCI E60:n, jossa oli KOKOkankaiset komfortit. Piti katsoa useamman kerran, näinkö ihan varmasti oikein. Eli tuollaisetkin siis on olemassa.
                        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                        Comment

                        • jhelen
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2015
                          • 248
                          • Ulvila

                          #13
                          Eipäs mitään höhö höpö
                          Noi peruspenkit unohtuivat kyllä täysin
                          Itselläni on e61 lci:ssä sport penkit mitkä ovat säädöiltään samat kuin peruspenkit, lukuunottamatta reisituen pituussäätöä. Ei ole ristiseläntuensäätöä.
                          M-sport penkeissä taas on säädettävät sivutuet, säädettävä ristiseläntuki jopa korkeussuunnassa.
                          Lisäksi ne comfortit

                          Tuollaisissa 4ssä erilaisessa penkissä olen e60 sarjassa itse henk koht istunut.

                          Mitkä kombinaatiot ovat sitten lisävarusteita en ota kantaa kun en tiedä.

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7531
                            • Jyväshyvä

                            #14
                            No kyllä edelleenkin väitän että ei ole erikseen mitään M-sportti penkkejä.
                            Uskoisin kyllä perehtyneeni asiaan keskimääräistä enemmän,
                            ja koneelta löytyy hinnastot joissa ei ole mitään M-sportti penkkejä tarjolla...
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • jhelen
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2015
                              • 248
                              • Ulvila

                              #15
                              Joo en oletakkaan ettet sinä tietäisi asiasta enemmän kuin minä . Mutta mistä se ero tulee, koska on 2 erilaista sport penkkiä. Toisessa kaikki säädöt sähköllä, sivutuet, ristiselän säädöt penkin istuin osan pituus. Eikä ole comfort penkki. Omassa sport penkissä ei edes ristiseläntuen säätöä ole ja penkin pituus säätyy manuaalisesti. Varustekoodeista tai muista ei mitään hajua.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎